ندای لرستان

آخرين مطالب

یکی از وجوه تمایز و برتری برخی انسان‌ها بر بعضی دیگر، کار و تلاش است علمي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - استادیار و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان گفت: یکی از وجوه تمایز و برتری برخی انسان‌ها بر بعضی دیگر، کار و تلاش است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، دکتر داریوش نظری در همایش سیره علوی با بیان این مطلب، اظهارکرد: از مهمترین عوامل سعادت و فلاح یک جامعه، کار و تلاش است، دراسلام به مقوله کار و تلاش اهمّیّت بسیاری داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) نه‌تنها در گفتار بلکه در میدان عمل نیز الگو برای پیروان خویش هستند. حضرت با کار خستگی‌ناپذیر و طاقت‌فرسا می‌خواستند جامعه اسلامی را از رکود، فقر، تنبلی و تن‌پروری که در اثر فاصله‌ی طبقاتی ایجاد شده بود، نجات دهند. 
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان تصریح کرد: پس اهمیت، ضرورت و جایگاه تلاش و کار، با توجه به سفارش‌های دین مبین اسلام و سلوک آن حضرت، صدچندان آشکار می‌شود.
نظری با بیان اینکه کار،جوهرآدمی است، افزود: با کارکردن، استعدادها و ظرفیت‌های وجودی انسان شکوفا می‌شود. تمدن‌های عظیم بشری نیز باهمه تنوع و تفاوتشان، حاصل کار و تلاش بی‌امان و خستگی‌ناپذیر آدمیان است.
وی اضافه کرد: بنابراین،کار را می‌توان از دو جنبه شخصی و تأثیرهایی که بر روان و جسم فرد می‌گذارد و دیگر، از جنبه اجتماعی و اثرپذیری متقابل فرد و جامعه بررسی کرد.
استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان بیان کرد: کار ممکن است تأثیر مثبت یا منفی بر جسم و جان انسان بگذارد و می‌تواند به فرد منزلت اجتماعی ببخشد و توازن را میان فرد انسانی و جامعه برقرار سازد. 
نظری ادامه داد: اگرچه تنها کار و فعالیت جسمی مصداق انحصاری کار نیست و در مواردی کار فکری و طرح و برنامه و... نیز کار قلمداد شده و یا مهم‌تر از کار جسمانی به شمار می‌رود.
وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین انسان را به استفاده از فرصت‌ها تشویق می‌کند و او را به مسیر «عمل» سوق می‌دهد، چون این دنیا محل عمل و جهان آخرت، محل حسابرسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: امیرالمؤمنین می‌فرمود: انسان نباید چنان به دنیا بچسبد که گویی هیچ هدفی جز پرداختن به دنیا ندارد و همچنین نباید آن ‌چنان تارک ‌دنیا شود که تنها برای آخرت بکوشد و زندگی‌اش دچار اختلال شود.
نظری اضافه کرد: حضرت علی علیه‌السلام ضمن دفاع از اصول و موازین دین مبین اسلام از کار و تلاش در مسیر احیا و آبادانی جامعه دریغ نکرد و مزارع و باغ‌های متعددی را احیا و آباد کرد. در مدت خلافت خویش نیز از کار غافل نگشت.
وی بیان کرد: درطول حیات خود اثری گران‌بها به نام «نهج‌البلاغه » را به یادگار گذاشت. در این اثر جاویدان بسیاری از آموزه‌های الهی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و . . . آمده است.
استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان ادامه داد: حضرت علی علیه‌السلام با تشویق افراد جامعه به کار و تلاش می‌فرماید: هرگز شما را به عملی دعوت نکردم مگر اینکه خود در آن کار پیش‌قدم بوده‌ام.
نظری گفت: ایشان به کارهای رایج آن زمان می‌پرداخت و با اینکه مسئولیت‌های سنگین‌تری همچون حکومت جامعه اسلامی را به عهده داشت، در زمینه کشورداری، عدالت اجتماعی، قانون‌گرایی، زهد و تقوا و دین‌داری، سرآمد خاص وعام بود.
وی اظهار کرد: در زمینهٔ فعالیت‌های اقتصادی نیز یادگارهای ارزنده‌ای از خود به خاطره تاریخ به ودیعه نهادهاست بر این مبنا مشاهده شد که حضرت علی(ع) برای کار و تلاش سفارش زیادی فرموده‌اند و در این زمینه مراتب و شرایط خاصی را وضع کرده‌اند و لزوم دستیابی سعادت در جامعه مسلمین را کار و تلاش و رعایت اعتدال در این زمینه دانسته‌اند.
عضو هیات علمی تصریح کرد: ایشان هرگونه افراط ‌وتفریط را در این زمینه نهی کرده و از گوشه‌نشینی در خانه و دست کشیدن از کار و تلاش و همچنین تلاش و کوشش بیش از توان خویش نهی فرموده‌اند. حضرت بیشترین و پرثمرترین کار را، تلاش برای خدا و درراه دین و مسلمین می‌داند و تشویق فراوانی به آن نموده‌اند و کار و تلاش را در راستای دنیا و دین دانسته‌اند.
نظری اضافه کرد: در اندیشه و سیره‌ حضرت علی علیه‌السلام کار و تلاش از مباحث مهم محسوب می‌شود . یکی از حقوق اولیه‌ مردم آن است که همه حق‌دارند، شاغل باشند و در برابر کار و کوشش خود مزد و پاداش مناسب دریافت کنند.
وی بیان کرد: حضرت علی علیه‌السلام در طول عمر خویش علاوه بر حمایت از اسلام و امامت به کارهای زراعت و باغبانی می‌پرداخت و درآمد آن را صرف امور مسلمانان به‌ویژه محرومان و یتیمان می‌کرد.
استادیار دانشگاه ادامه داد: یکی از وجوه تمایز و برتری برخی انسان‌ها بر بعضی دیگر، کار و تلاش است؛ زیرا کارها آثار دنیوی و اخروی به همراه دارد.
نظری افزود: ملاک‌ها و معیارهای مهم در انتخاب شغل و کار شامل کار توأم با آگاهی(آگاهی و شناخت نسبت به کار)، اخلاص در کارها (هدف‌دار بودن) است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/14737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی