ندای لرستان

آخرين مطالب

روزی برای نکوداشت «خرم‌آباد»/ معرفی سرزمین تاریخ و طبیعت به جهان اجتماعي

روزی برای نکوداشت «خرم‌آباد»/ معرفی سرزمین تاریخ و طبیعت به جهان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بیستم اردیبهشت‌ماه در تقویم لرستان به‌عنوان «روز خرم‌آباد» ثبت شده است تا هرساله با اجرای برنامه‌های فرهنگی مناسب در این مناسبت، مقدمات ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد توسط یونسکو فراهم شود.
خرم‌آباد با بیش از 450 هزار نفر، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است که در ارتفاع هزار و 147 متری از سطح دریا میان کوه‌های زاگرس و در 490 کیلومتری تهران پایتخت ایران واقع شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
«خرم‌آباد» سرزمین تاریخ و طبیعت
سال 1395 بود که خرم‌آباد به‌عنوان یکی از هفت شهر گردشگری کشور انتخاب شد و متعاقب آن سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیستم اردیبهشت‌ماه را در تقویم استان به «روز خرم‌آباد» نام‌گذاری کرد.
بر اساس یافته‌های تاریخی غار «کلدر» قدمت دره خرم‌آباد به بیش از 54 هزار سال قبل باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری محسوب می‌شود که ثبت «روز خرم‌آباد» در تقویم این استان نیز به‌نوعی برای گرامیداشت این پیشینه تاریخی و آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی بوده است.
خرم‌آباد یکی از بزرگ‌ترین شهرهای قوم لر است که در حاشیه کوه‌های ستبر زاگرس قرار دارد و با دارابودن آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی و طبیعتی چشم‌نواز و دل‌فریب، یکی از مقاصد گردشگران سراسر کشور است که در ایام نوروز و سایر فصول پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

ندای لرستان

وجود پنج هزار اثر باستانی و بیش از سه هزار و 334 اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی، طبیعت چشم‌نواز و بکر و غارهای تاریخی پر رمز و راز تنها بخش کوچکی از گذشته پر عظمت این دیار محسوب می‌شوند، یافته‌های تاریخی حاکی از آن است که شهر خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم تمدن ایلام محسوب شده است که با نام‌هایی همچون «خایدالو» و «شاپور خواست» آن را می‌شناخته‌اند که گواهی بر صدق ادعای قدمت تاریخی و غنای فرهنگی مردمان این دیار زاگرس نشین است.
قلعه «فلک‌الافلاک» شاه‌بیت آثار تاریخی لرستان و سمبل شهر خرم‌آباد است، آثار دیگری همچون دریاچه «کیو»، «گرداب سنگی»، «مناره آجری»، «سنگ‌نوشته»، «آسیاب گبری»، «حمام گپ»، «بام لرستان»، «سراب شهوا»، «چشمه گلستان»، «مخملکوه» شگفت‌انگیز، «بازار طلافروشان»، «پل صفوی»، «خانه آخوند ابو» و «بازار خرم‌آباد» بخش کوچکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر دره خرم‌آباد هستند که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کنند و همین میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد سبب شد تا روزی در تقویم به نام «خرم‌آباد» نام‌گذاری شود و هرساله مسئولان مدیریت شهری با تدارکات لازم، ویژه‌برنامه‌هایی را برای بهتر دیده‌شدن این روز در استان و کشور در نظر بگیرند.

ندای لرستان

با مطرح‌شدن موضوع ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک» که پیش‌نیاز آن اجرای برنامه‌های فرهنگی غنی است، شهرداری خرم‌آباد به‌عنوان متولی اصلی مدیریت شهری با رایزنی‌های صورت‌گرفته با استاندار لرستان و سایر متولیان حوزه فرهنگ، برنامه‌هایی برای روز خرم‌آباد پیش‌بینی کرده است که بی‌تردید نقش مهمی در ثبت جهانی این آثار خواهد داشت.
«خرم‌آباد» شهری جهانی می‌شود
به گفته زهرا بهاروند معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، این استان و شهر خرم‌آباد با داشتن زمینه‌های گردشگری و جاذبه‌های تاریخی می‌تواند میزبان گردشگران بسیاری در بخش‌های مختلف باشد.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» می‌تواند این استان و شهر خرم‌آباد را به‌عنوان مقصد گردشگری منطقه به جهانیان معرفی کند که در این راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی و به‌خصوص شهرداری خرم‌آباد باید همکاری لازم را تا ثبت نهایی این دره داشته باشند.

ندای لرستان

معاون میراث‌فرهنگی لرستان، بیان کرد: این اقدام ارزشمند می‌تواند خرم‌آباد را به شهری جهانی تبدیل کند که در صورت تأیید نهایی، باید بیش‌ازپیش برای جذب گردشگران و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این حوزه تلاش کرد.
نورپردازی «برج آزادی» با طرح زیبای «گلونی»
داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرم‌آباد نیز در سخنانی، اظهار داشت: مقرر شده دو رویداد مهم فرهنگی شامل اجرای ارکسترسمفونیک تهران و نورپردازی برج آزادی بر اساس ظرفیت‌های اجتماعی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی خرم‌آباد به‌عنوان پیوست‌های فرهنگی ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» هم‌زمان با روز خرم‌آباد انجام شود.

ندای لرستان

وی اظهار داشت: همچنین برنامه‌هایی همچون برگزاری همایش شعر طنز مدیریت شهری «سی قافیه» با حضور شاعران استان و مراسم گرامیداشت روز خرم‌آباد با حضور اقشار مختلف مردم در محوطه باغ «گلستان» از دیگر برنامه‌های گرامیداشت این روز خاص است.
شهردار خرم‌آباد در خصوص میزبانی از ارکسترسمفونیک تهران در قلعه «فلک‌الافلاک» این شهر، افزود: طی مکاتبه استاندار لرستان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارجاع نامه به مدیرعامل بنیاد رودکی برای انجام این رویداد مهم، تفاهم‌نامه همکاری میان دو مجموعه بنیاد رودکی و شهرداری خرم‌آباد امضا و مقرر شد شهر خرم‌آباد در انتهای اردیبهشت‌ماه میزبان این گروه باشد.

ندای لرستان

بارانی بیرانوند با بیان اینکه حضور ارکسترسمفونیک تهران توسط علاقه‌مندان به حوزه موسیقی رصد می‌شود و بازتاب جهانی خواهد داشت، اضافه کرد: هدف نهایی این اقدامات دیده‌شدن شهر خرم‌آباد، لرستان و معرفی ظرفیت‌های آن به سراسر کشور است که بیش از آنکه ارزش مادی و سودآوری برای استان به همراه داشته باشد برکات فرهنگی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: همچنین در تهیه محتوای نورپردازی برج آزادی تهران از داشته‌های فرهنگی استان همچون موسیقی محلی، لباس و ویژگی‌های طبیعی و تاریخی بهره‌گیری خواهد شد که باتوجه‌به اهمیت این برج، ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی شهر خرم‌آباد در کشور مخابره می‌شود.

ندای لرستان

شهردار خرم‌آباد افزود: همچنین در شب 20 اردیبهشت‌ماه، موسیقی متنوع لری به مدت بیش از سه ساعت از برج آزادی پخش و طرح زیبای «گلونی» یا همان پوشش قدیم زنان لر و لک برای پوشاندن موهای سر، با نورپردازی بر این برج نقش می‌بندد همچنین فرش لری نیز در قالب دیوارنگاره‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد تا شبی به‌یادماندنی برای معرفی ظرفیت و قابلیت‌های لرستان در برج آزادی ثبت شود.
کد خبر 6101420

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/951361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

تداوم ثبات در بازار ارز

شناسایی 150 نقطه مستعد آتش سوزی در لرستان

پروتئین شیرین Brazin جایگزین احتمالی شکر در آینده

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

روابط عمومی ها سربازان جهاد تبیین سازمان ها

بروجرد پیشرو در حوزه صنایع خلاق فرهنگی کشور است

خطر انقراض 12 گونه جانوری لرستان را تهدید می‌کند

افتتاح نمایشگاه گروهی آثار نقاشی در خرم ‎آباد

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

موتور خودروهای برقی روشن شد

روابط عمومی‌ها در مسیر امیدآفرینی به جامعه حرکت کنند

12 درصد حریق های زاگرس در لرستان رخ می‌دهد

با کریمان کارها دشوار نیست

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

همایش بزرگداشت هفته ملی جمعیت در خرم آباد

راهکار تازه واشنگتن برای کمک به اسرائیل

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

توقیف 113 دستگاه وسیله نقلیه متخلف در لرستان

دستگیری یک قاتل فراری در فرودگاه امام‌ خمینی

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

وام بدهید، بچه بیاورند

تلاش برای کنترل بحران

پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوق‌العاده برگزار کند

سقوط‌ آزاد دلار؟

راهنمای خرید میز تنیس و فوتبال دستی

پاسخ نماینده مجلس به علت دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده

عرضه پنج خودرو در سامانه خودروهای برقی؛ سامانه از دسترس خارج شد!

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

صید ماهی در رودخانه های لرستان ممنوع شد