ندای لرستان

آخرين مطالب

حقیقت پور: لاریجانی بخواهد، می‌تواند به اندازه دو مجلس لیست انتخاباتی بدهد گفتگو

حقیقت پور: لاریجانی بخواهد، می‌تواند به اندازه دو مجلس لیست انتخاباتی بدهد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تسنیم / نماینده اسبق مجلس گفت: لاریجانی 600 گزینه می‌تواند بین ثبت‌نامی‌ها داشته باشد و به‌تعداد 2 مجلس لیست بدهد!
منصور حقیقت‌پور نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی است که در رسانه از او به‌عنوان "فرد نزدیک به علی لاریجانی" نیز یاد می‌شود. حقیقت‌پور در مقاطعی مشاور علی لاریجانی نیز بوده است و هم‌اکنون نیز می‌گوید هر وقت اراده کند و یا نیاز باشد برای مشاوره یا بررسی موردی برای مسائل با لاریجانی دیدار می‌کند.
"حقیقت‌پور" که اکنون کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ می‌گوید علی لاریجانی او را برای کاندیداتوری تشویق کرده است اما نظر رئیس سابق مجلس کاندیداتوری از حوزه انتخابیه اردبیل بوده است اما خودش بنا به دلایلی که در متن مصاحبه شرح داده، تهران را انتخاب کرده است. از او درباره اینکه ممکن است سرلیست، لیست‌ احتمالی آقای لاریجانی باشد، نیز پرسیدیم که گفت: اولاً ثابت کنید که آقای لاریجانی می‌خواهد لیست انتخاباتی بدهد و سپس من بگویم که فعلاً در مرحله دریافت نظر شورای نگهبان هستم!
متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:
تسنیم: به‌عنوان سؤال اول، بفرمایید شما از تهران کاندیدا شده‌اید؟
ـ بنده تصمیم گرفتم که از تهران بیایم حالا منتظر اظهارات شورای نگهبان هم هستیم.
تسنیم: یعنی فکر می‌کنید در مورد شما هم اظهاراتی داشته باشند؟
ـ بالاخره وقتی در این مملکت آقای لاریجانی رد می‌شود؛ من چه‌کاره‌ام؟! و من هم احتمال دارد رد شوم. هنوز نظر نهایی را اعلام نکرده‌اند. چون رد صلاحیت‌ها کم نبوده است 140 نماینده ادوار در این دوره رد صلاحیت شده‌اند.
تسنیم: نظر آقای لاریجانی درباره کاندیداتوری افرادی که آنها را نزدیک به او می‌دانند، چیست؟ ایشان توصیه خاصی به کاندیداتوری داشته‌اند؟
ـ کاندیداتوری، تصمیم خودم بود. البته آقای لاریجانی به تمام عزیزانمان توصیه کردند که تنور انتخابات را داغ کنید و بیایید و به مردم هم بگویید بیایند. آقای لاریجانی علاقه‌مند بود من از اردبیل بیایم اما به توجه به مشکلاتی که در کاندیداتوری در اردبیل هست تصمیم گرفتم در پیش ثبت‌نام تهران را انتخاب کنم تا ببینیم چه می‌شود.
تسنیم: فرض که آقای لاریجانی بخواهند لیست انتخاباتی بدهند؛ بین افراد ثبت‌نام به‌اندازه یک لیست انتخاباتی برای آقای انتخاب آقای لاریجانی شرایط فراهم است؟
ـ شما اول ثابت کنید که ایشان می‌خواهند لیست بدهد؛ بعد.
تسنیم: فرض. شما بهتر می‌دانید که لیست می‌دهند یا نه. سؤال این است اگر بخواهد لیست بدهد، مثلاً برای تهران 30 نفر بین ثبت‌نامی‌ها دارد؟
ـ 30 نفر؟. الآن بالقوه 500 تا 600 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس بین ثبت‌نامی‌ها که نماینده ادوار هستند، می‌توانند افراد مورد حمایت آقای لاریجانی باشند، یعنی آقای لاریجانی بخواهند، می‌توانند به اندازه 2 مجلس لیست انتخاباتی بدهند. البته بستگی دارد باید ببینیم کدام‌یک از این عزیزان تائید می‌شوند. بعضی از این آدم‌ها اگر تأیید صلاحیت شوند, بیایند رأی شان بالای 100 هزار است. یعنی اگر از این 500 نفر تعداد قابل‌توجهی بیایند به رأی دهندگان اضافه خواهد شد.
تسنیم: این 500 ـ 600 نفر از افراد نزدیک به آقای لاریجانی هستند؟
ـ تفکراتشان را قبول دارند، یا در گذشته رفیقشان بودند، برخی مثلاً آقایان پزشکیان، مطهری، جعفرزاده ایمن‌آبادی یا نادر قاضی‌پور. اینها هر کدام حداقل 100 هزار رأی دارند و اگر تأیید شوند حداقل 500 هزار نفر به تعداد رأی دهندگان اضافه خواهد شد. شما اگر بخواهید مشارکت زیاد باشد اینها را تأیید کنید که 500 هزار رأی به جمهوری اسلامی اضافه شود.
نمی‌دانم که آقای لاریجانی می‌خواهد لیست بدهد یا نه. اما فکر می‌کنم اگر شورای نگهبان کریمانه برخورد کند و بی‌دلیل یک سری از افراد و رفقای آقای لاریجانی را حذف نکند مشارکت بیشتر می‌شود و آقای لاریجانی هم فعال‌تر می‌شود. شورای نگهبان می‌تواند تولید رقابت کند و شور و اشتیاق انتخاباتی را بیشتر کند.
تسنیم: اینکه آقای لاریجانی با آقای روحانی برای یک لیست انتخاباتی ائتلاف کند، چقدر محتمل است؟
ـ من فکر نمی‌کنم چون شواهد و قرائنی وجود ندارد اگر داشت اینها باید حداقل چند جلسه باهم برگزار می‌کردند. ما چیزی ندیدیم و نشنیدیم. آقای لاریجانی و روحانی هیچ جلسه‌ای نداشتند. مگر در یک مراسم ختم که دیدار کوتاهی داشتند.
تسنیم: فعالیت سیاسی آقای لاریجانی به‌نسبت قبل از تأیید صلاحیت‌ها کمتر شده است؟
ـ آقای لاریجانی فعالیت سیاسی نمی‌کند. تمرکزش در تدریس است. بعضاً از یافته‌های علمی خودش برای نظریه‌پردازی در حوزه حکمرانی مطالبی می‌نویسند و بعضاً بنا به مأموریتی که از سوی مقام معظم رهبری دارند، بنا به صلاح‌دید حضرت آقا، خدمت ایشان می‌رسند. تقریباً هر دو هفته یکبار، ساعتی خدمت ایشان هستند. بالاخره این به هنر نظام بستگی دارد که چگونه می‌خواهد از ظرفیت آقای لاریجانی استفاده کند.
تسنیم: آقای حقیقت‌پور یک گزاره‌ای در ارتباط با آقای لاریجانی مطرح می‌شد اینکه با توجه به اینکه ایشان دوازده سال ریاست مجلس داشتند دیگر فعالیت و کنشگری سیاسی پیرامون مجلس هیچ آورده‌ای نمی‌تواند برای ایشان داشته باشد و به هرحال؛ هنوز ایشان یک کاندیدای بالقوه برای ریاست جمهوری مطرح هستند حالا با وجود آن اتفاقاتی که سال 1400 افتاد اینکه ایشان خیلی بروز و ظهور انتخاباتی در انتخابات پیش روی مجلس ندارند. به نظر شما این گزاره، چقدر درباره ایشان صدق می‌کند که آقای لاریجانی نگاهش به پاستور است؟
ـ ما برای انتخابات 1404، 69 هفته دیگر وقت داریم.
تسنیم: 69 هفته؟ چقدر دقیق گفتید نمی‌تواند خیلی طبیعی باشد.
ـ طبیعی است، اتفاقاً نشان می‌دهد که ما عقلمان کار می‌کند محاسباتمان هم محاسبات به‌روزی است.
تسنیم: پس 69 جلسه برای انتخابات 1404 دارید؟ اگر جلسات هفتگی باشد.
ـ این چه‌حرفی است؟ تهمت می‌زنید! اصلاً شما به یک فردی برخورد کردید آدرس دقیق می‌دهد. 9 هفته تا انتخابات مجلس دارید و 69 هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری. کافی است تقویم را باز و جدول را نگاه کنید. جمع و ضرب کنید به این می‌رسد. این دلیل نمی‌شود 69 جلسه داشته باشیم اولاً ثابت کنید که آقای لاریجانی قصدی برای پاستور دارد. به نظرم بخشی از نظام منزلت و جایگاه شخصیتی دکتر لاریجانی را درک نکرد و به آن لطمه بزرگی زد.
یک شخصیتی را با این ظرفیت علمی، مدیریتی، اجرایی، کاربلدی رد صلاحیت می‌کنند؛ آن شخصیت مجدد حاضر هست آبروی خودش را کف دستش بگذارد و برای نظام خدمت کند. این پاسخ را باید پیدا کنید آقای لاریجانی آبرویش را کف دستش بگیرد و دوباره به میدان بیایید؟ همین الآن هم به خاطر برجام وحمایت از نظام فحش می‌خورد؛ دوباره باید صحنه بیایید؟
تسنیم: در مجموع؛ الآن تحلیل شما این است که فضای سیاسی کشور به سمتی می‌رود که برای ادامه فعالیت آقای لاریجانی کاندیداتوری در انتخابات بعدی شرایط مهیا شود؟ چنین بستری هست؟
ـ الآن قابل پیش‌بینی نیست ما قدرت غیب‌گویی هم نداریم فقط می‌دانیم 69 هفته تا انتخابات مانده است.
تسنیم: اخیراً دیدار با آقای لاریجانی داشتید؟
ـ دو، سه هفته قبل دیدار کردم با ایشان.
تسنیم: در قالب دیدار با نمایندگان ادوار؟
ـ نه. من دانشگاه پروژه تحقیقاتی پیگیری می‌کردم آنجا با ایشان دیدار کردم.
تسنیم: نمایندگان ادوار جلساتشان برقرار است؟
ـ درب دفتر ایشان در مجموعه بیت باز است. نمایندگان ادوار هم می‌آیند ایشان را می‌بینند. بعضی‌ها برای ملاقات ایشان به تهران می‌آیند. من در جزئیات نیستم. من هم کار داشته باشم زنگ می‌زنم وقت می‌دهند من هم پیششان می‌روم.
تسنیم: اگر بخواهید تهران کاندیدا شوید طبیعتاً به‌عنوان مستقل نمی‌خواهید بیایید. چون فضای تهران، لیستی است و اگر وارد لیست نشود شانسی تقریباً ندارد. شما قرار است در کدام لیست باشید؟ در لیست اصلاح‌طلبان چطور؟ همانند لیست امید.
ـ من کیسه‌ای برای مجلس ندوختم. فقط برایم سخت بود مجدداً از اردبیل بیایم چون هم هزینه بالا دارد و 10 و 15 میلیارد تومان خرج می‌خواهد ما نداریم بدهیم و دو بار هم از اردبیل آمده بودم و این بار تصمیم گرفتم از تهران بیایم و شاید هم ادامه ندهم. حضور در لیست اصلاح‌طلبان حداقل برای من، ممکن نخواهد بود من مستقل هستم و در لیست اصلاح‌طلبان قرار نخواهم گرفت.
تسنیم: اگر در لیست خاصی قرار نگیرید ادامه نمی‌دهید؟
ـ نه من در لیست خاصی نیستم و قطعاً جبهه پایداری من را در لیست خودش نمی‌گذارد و جریان آقای حداد عادل در لیست‌شان بنده را قرار نمی‌دهد. با آقای قالیباف هم صحبتی نداشتم من نزدیک 6-7 سال است آقای قالیباف را ندیده‌ام.
تسنیم: اگر آقای روحانی لیست بدهد چطور؟
ـ من ارتباطی با آنها ندارم.
تسنیم: خب؛ وقتی با هیچ‌کس ارتباط ندارید فقط می‌ماند لیست احتمالی آقای لاریجانی.
ـ نمی‌دانم لیست می‌دهند یا نه. صبر کنید ببینیم شورای نگهبان چه می‌کند. من واقعاً نمی‌دانم ایشان لیست می‌دهند یا نه. اما اگر شورای نگهبان تأیید صلاحیت‌ها را اساسی انجام دهد قطعاً تحرک ایشان هم بیشتر می‌شود.
تسنیم: تحرک‌شان بیشتر می‌شود یعنی لیست می‌دهند؟
ـ بعید نیست و اگر شرایط و فضا عوض شود، احتمال هر چیزی هست.
تسنیم: اگر آقای لاریجانی بخواهد لیست ائتلافی بدهد به نظرتان با کدام جریان‌های می‌‌تواند ائتلاف کند؟ با آقای روحانی که گفتید نشانه‌ای نیست با آقای قالیباف و حداد چطور؟
ـ اگر بخواهند به یک جایی برسند ایشان که با پایداری و شریان و... ممکن نیست ائتلاف کند و خیلی بعید است. بعید هم می‌دانم بتواند با آقای حداد کاری کند.
تسنیم: این‌طوری‌که آقای لاریجانی خیلی تنها می‌ماند؟
ـ علی هم تنها بود، این هم علی است.
تسنیم: بالاخره آدم سیاستمداری بدون ائتلاف نمی‌ماند.
ـ چه‌کسی گفته قدرت در ائتلاف است؟
تسنیم: برای امروز هم که نیاز نباشد برای آینده لازم است.
ـ برای آینده که 69 هفته مانده است شما صحبت 9 هفته را بکنید. من قبول ندارم این را که هرکس مجلس را بگیرد در 1404 رأی می‌آورد، یعنی اگر آقای رئیسی بتواند مجلس را بگیرید قطعاً 1404 رأی می‌آورد؟ این‌طور نیست.
تسنیم: خب، آقای لاریجانی اگر برای آینده برنامه داشته باشد باید حداقل 60 نفر در مجلس داشته باشد یا نه؟
ـ همین الآن 60 نفر دارد. در همین مجلس اگر بین او و آقای قالیباف رأی گیری کنند، ایشان رأی می‌آورد. شواهد و قرائن هم زیاد است.
تسنیم: اگر قرار باشد اصولگرایان با 4 لیست بیاییند، به نظرتان چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ اگر آقای لاریجانی هم لیست بدهد در کنار دیگر اصولگرایان چطور؟
ـ خیلی خوب می‌شود؛ هم پایداری حد خود را می‌فهمد هم آقای حداد و قالیباف و هم آقای لاریجانی. بالاخره معلوم می‌شود پایگاه اینها بین مردم چقدر است.
تسنیم: نظرتان درباره عملکرد مجلس یازدهم چیست؟
ـ بر اساس تحقیق و بررسی که انجام دادم و می‌توانم ارائه کنم این مجلس، مجلس بسیار ضعیفی است. انقلابی‌گری یک چیز است کارآمدی چیز دیگر. مجلس انقلابی غیر مؤثر. انقلابی هست اما مؤثر و کارآمد نیست. من این مجلس را کارآمد نمی‌بینم. چه‌کار کرده است فقط 6 درصد از مصوبات این مجلس اقتصادی بوده است. قانون حجاب را نوشته و تقدیم شورای نگهبان کرده. شورا فقط 30 غلط املایی گرفته است محتوایی‌اش بماند.
تسنیم: به‌عنوان سؤال آخر، شما فکر می‌‌کنید مشارکت در انتخابات آتی، چقدر مهم است و با توجه به شرایط فعلی، از چه‌اهمیت مضاعفی برخوردار است؟
ـ مشارکت بالا، اولاً نشانه حفظ پارادایم‌های حاکم بر نظام است، چیزی که امام بنیان‌گذاری کرد و مقام معظم رهبری هم آن را گسترش و توسعه داد. طراحی نظام بر دو بال اسلامیت و جمهوریت است؛ جمهوریت یعنی همین که جمهور مردم در تعیین سرنوشت خود شرکت کنند و جمهور مردم بتوانند مقبولیت و مشروعیت در نظام داشته باشند. الآن ما نگرانیم که انتخابات به 30 درصد هم نرسد اولاً که مشروعیت حاکمیت و حکمرانی در این نظام لطمه خواهد خورد. در داخل همان‌طور که امام گفت و آقا هم اشاره کرد هرچقدر حجم این حضور کمتر باشد چیزی که تربیت خواهد شد دیکتاتوری است. همین‌طور که امام و همان‌طور که آقا هم اشاره کردند، در سطح بین‌الملل کاملاً متوجه این هستند ما اگر بالای 60 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند در دنیا یک جور دیگر حرف می‌زنیم.
سرمان را بالا می‌گیریم حرف می‌زنیم در گوش روسیه هم می‌زنیم که از این غلط‌ها نکند. اگر 20 درصد و 25 درصد در انتخابات شرکت کردند این یعنی ما در سطح بین‌الملل ژئوپولیتیک بی‌وزن شدیم آن موقع است که کشورهای کوچک و ضعیف منطقه هم برای ما شاخ و شونه خواهند کشید یعنی شما می‌خواهید در دنیا قدرتمند باشید باید زمینه‌سازی کنید که مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند. الآن ترکیه مقابل ما سرش بلند است 88 درصد مردم در انتخابات گذشته شرکت کردند که 5 سال قبل کودتا شده بود؛ ما کودتا را حل کردیم که سردار سلیمانی کمک کرد اردوغان سر جای خودش بنشیند. به‌نظر می‌رسد جنبه حیاتی دارد این عدد و رقم و نرخ مشارکت و لذا ما باید زمینه‌سازی کنیم، چرا مردم مشارکت نمی‌کنند؟ این علت‌هایی دارد که ما مردم را ندیدیم، ما مشکلات مردم را ندیدیم یا دیدیم و از کنارش رد شدیم.
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/927410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت پرواز تهران - خرم آباد

امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

فیلم جاری شدن سیل و آبگرفتگی در اصفهان و خرم‌آباد

لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع

مراقب وزش باد شدید باشید / دهرم فراشبند؛ در صدر میزان بارش‌ها

بازدید استاندار لرستان از روند ساخت مسکن ملی بروجرد

پیش بینی بارش‌های پراکنده در لرستان

تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

بارش‌ سنگین باران در لرستان/ روستای «کمندان» تخلیه می‌شود

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

شرایط جوی پرواز تهران - خرم آباد را مجبور به بازگشت کرد

بیمارستان رازی کوهدشت سال 1404 افتتاح می‌شود

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

بارش‌های سیل‌آسا در لرستان/ هشدار تخلیه روستای کمندان

تکمیل بیمارستان رازی کوهدشت تا پایان سال 1404

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری/ ویدئو

همه محور‌های مواصلاتی لرستان باز هستند

بازگشت پرواز تهران ـ خرم‌آباد ‌به مبدأ در پی شرایط بد جوی

ثبت 108 میلی‌متری باران در رومشکان

کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان

ثبت 112 میلی‌متری باران در رومشکان

برق شهر معمولان وصل شد

ریزش سنگ در جاده پلدختر - خرم‌آباد

شناسایی 33 مورد سه قلوزایی در لرستان

استاندار لرستان از طرح نهضت ملی مسکن بروجرد بازدید کرد

تلاش برای هدایت آب‌های سطحی و رفع آب‌گرفتگی در جاده‌های لرستان

ریزش سنگ در جاده پلدختر ـ خرم‌آباد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

آب‌گرفتگی شدید در روستاها و جاده‌های پلدختر

ثبت 108 میلی‌‌متر بارش باران در رومشکان

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌

طغیان آبشار «آب تاف» پلدختر

پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت

آن چه می‌خورید می‌تواند ژن‌های فرزندان و نوه‌های تان را تغییر دهد/ به این دلیل چیپس نخورید!

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود