ندای لرستان
سرنوشت نامعلوم پل های دائم خرم آباد
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 07:55:03
ندای لرستان - خرم آباد – ایرنا – 27 خرداد سال 97 عملیات اجرایی ساخت 2 دهنه پل دائم بر رودخانه خرم آباد آغاز و اعلام شد این طرح ها در مدت هشت ماه بهره برداری می شوند.

به گزارش ایرنا، وحید رشیدی شهردار خرم آباد در آن زمان اظهار داشت پل‌های موقت در ایام بارندگی موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شوند که برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی باید بسته شوند و با احداث 2 دهنه پل دائم بتونی بر روی رودخانه، در تردد تمامی پل‌های موقت خرم رود بجز پل منتهی به میدان استانداری تغییراتی اعمال می‌شود که در این راستا توجه ویژه ای به مشاوره، انجام مطالعات، طراحی پل‌های جدید و انتخاب پیمانکار شده است.
زمان آغاز عملیات اجرایی اعلام شد یکی از این پل‌ها پایین‌تر از پل انقلاب و نزدیک پل فلزی با برآورد اولیه 48 میلیارد ریال و پل دوم پایین‌تر از پل صفوی و با برآورد اعتبار اولیه 43 میلیارد ریال احداث می‌شود که در صورت تأمین اعتبار، تا پایان سال بهره برداری شوند.
اما حجم بالایی از کار اجرایی پل اول که بعدها " حاج عمران" نامگذاری شد حدود سه ماه گذشته کامل شده به نحوی که مردم از این محل برای پیاده راه استفاده می‌کنند اما تاکنون بهره برداری نشده است.
در حالی که گره‌های ترافیکی خرم آباد به دلیل تخریب پل‌های موقت و انسداد چند پل به دلیل آسیب سیلاب، (بنا بر گفته شهرداری) بیش از پیش نمایان شده و مردم منتظر بهره برداری از این پل هستند اما همچنان به نمادی از یک علامت سوال بزرگ در شهر تبدیل شده است.
پل دوم که به دلیل نزدیکی با محوطه و حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک ، " افلاک" نام گرفت، سرنوشت اسفناکتری دارد و امروز یک مدعی و مخالف بنام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، مخالفی که ساخت و ساز در حریم قلعه را مانع ثبت جهانی این اثر می‌داند.
در حالی که میراث دلیل مخالفت خود را ممنوعیت ساخت و ساز در حریم‌های تاریخی می‌داند، اما شهرداری و معاون عمرانی استانداری لرستان اعتقاد دارند میراث فرهنگی پارسال با شرط احداث پل با ارتفاع پایین به نحوی که مشرف بر محوطه قلعه نباشد موافقت کرده است.
پل افلاک حدود 50 درصد پیشرفت دارد و تاکنون 23 میلیارد ریال برای آن هزینه شده اما به نظر می‌رسد چندگانگی در تصمیم گیری ها و اختلاف نظرهای تاریخی، شهرسازی و البته ابهام در تشریح صورت جلسه سال گذشته در خصوص این پل، روند ادامه کار را با مشکل مواجه کرده است.
در حالی که هتل صخره‌ای، برج امید، زیرگذر بهارستان، برج‌های دوقلو و سایر طرح‌های ناموفق شهری به نمادهای توسعه نیافتگی مرکز لرستان تبدیل شده بودند امروز این 2 پل بر گره‌های توسعه شهر افزوده شده‌اند و همچنان به عنوان نشان ناکارآمدی و سردرگمی طرح‌های عمرانی بر خرم رود قد علم کرده‌اند.
***ساخت و ساز در حریم فلک الافلاک ممنوع و میراث فرهنگی مخالف اجرای پل افلاک است
اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان می‌گوید: طبق ضوابط میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز در عرصه آثار تاریخی ممنوع است.
سید امین قاسمی افزود: میراث فرهنگی از ابتدای طرح، مخالفت خود را اعلام کرده که این اظهار نظر در شورای عالی شهرسازی نیز اعلام شده و معاون میراث فرهنگی کشور هم به آن اذعان کرده است.
وی با بیان اینکه همچنان با احداث این پل مخالف هستیم ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند پل پس از احداث به یک پیاده رو و یا بازارچه فروش صنایع دستی تبدیل شود اما به دلیل ممنوعیت ساخت و ساز در حریم، این پیشنهاد نیز قابل اجرا نیست.
قاسمی در خصوص موافقت میراث با احداث پل به شرط ارتفاع کم توضیح داد: ارتباطی به ارتفاع ندارد، در پیشنهادی به سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کردیم پل همسطح آسفالت فعلی باشد، در حریم منظره قلعه نباشد و جایگزین پل گپ شود که بتوان آن را سنگفرش و پیاده راه کنیم، ولی بازهم مخالفت شد.
وی گفت: هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی در یونسکو دارد که تلاش کردیم چنانچه آزادسازی قلعه به طور کامل انجام شود، این اثر به عنوان تنها کاندیدای ایران به یونسکو معرفی شود اما اگر ساخت و ساز در حریم صورت گیرد یونسکو با ثبت جهانی آن مخالفت خواهد کرد.
وی در مورد صورتجلسه سال گذشته مبنی بر موافقت میراث با احداث پل افلاک گفت: مدرکی بیاورید که اجازه ساخت داده‌ایم، ما برای این پل بشدت مخالفت کردیم اما همزمان که پیگیر اخذ مجوز و موافقت از مرکز بودیم، پایه‌های پل را ساختند.
***مردم خواستار افتتاح پل حاج عمران هستند / میراث با احداث پل افلاک موافقت کرده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: عملیات اجرایی پل حاج عمرانی تقریباً به اتمام رسیده اما شهرداری تاکنون آن را آسفالت نکرده و در این مدت نیز کار خاصی انجام نشده است.
احمد مرادپور اظهار داشت: پل شهدای حاج عمران خیلی وقت است معطل آسفالت و تکمیل جداول شده و شهرداری نبود قیر را دلیل عدم بهره برداری از طرح عنوان می‌کند که پذیرفتنی نیست.
وی با انتقاد از عدم بهره برداری این طرح اجرا شده افزود: افتتاح طرح و قرار گرفتن پل زیر بار ترافیک خواسته مردم است به نحوی که در دیدارها و اماکن عمومی همواره این مهم را یادآور می‌شوند.
وی اضافه کرد: باید با توجه به تجربه سیل امسال و افزایش دبی خرم رود به حدود 2 برابر، عرشه پل افلاک نیز از سازه‌های متحرک باشد تا در زمان بارش‌های مستمر و سیل آسا بتوان با تغییر عرشه، راه را برای عبور سیلاب باز کرد.
وی در خصوص مخالفت فعلی میراث فرهنگی برای ساخت پل افلاک ادامه داد: میراث فرهنگی با اجرای این طرح موافقت کرده و عدم ساخت و ساز تأیید نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: میراث در جلسه احداث پل حضور داشته و با آن موافقت کرده، نظر فعلی این اداره کل مطابق نظر تهران این نیست و این ادعای میراث لرستان در جلسه شورای عالی معماری تأیید نشده است.
مرادپور گفت: پیمانکار به اتفاق مشاور، ایده عرشه فلزی متحرک را به نقشه تبدیل کنند و در صورتی که میراث مخالف است هزینه‌های اجرای طرح را تقبل کرده و با تکمیل آن، یک پیاده رو ایجاد کند.
وی تاکید کرد: شهرداری باید ظرف یک هفته نسبت به تهیه طرح عرشه متحرک اقدام کرده و نتیجه را اعلام کند.
7269/‏6060

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/96619/سرنوشت-نامعلوم-پل-های-دائم-خرم-آباد
بستن   چاپ