ندای لرستان
پیامبر رسوم جاهلی را از بین برد/ بیان مسائل اجتماعی در سوره احزاب
شنبه 21 اردیبهشت 1398 - 8:22:00 AM
مهر
ندای لرستان- آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر آیات سوره احزاب در مسجد بعثت خرم آباد با اشاره به اینکه سوره احزاب در مدینه نازل شده است، اظهار داشت: آیات سوره احزاب راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی است؛ مسائل مربوط به حکومت اسلامی، ولایت و رهبری، جهاد و نظام خانوادگی و مسائل اخلاقی مربوط به اجتماع و خانواده در این سوره مطرح شده است.

پیامبر اکرم (ص) رسوم جاهلی را از بین برد

وی با بیان اینکه این سوره اهمیت بسیار فوق العاده ای دارد چراکه زمانی نازل شد که پیامبر حکومتی تشکیل داد و نظامی در جامعه حاکم بود، پیامبر می‌بایست برخی آداب و رسوم را تقویت و برخی رسوم جاهلیت را از بین ببرد؛ تصریح کرد: در دوران جاهلیت مردم در فقر و فلاکت فرهنگی به سر می‌بردند، اعتقاداتشان شرک بود، فرهنگ جاهلیت چیزی جز شعر و شراب و شکم نبوده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم آداب و رسوم غلط را از بین برد و آداب و رسوم اسلامی را جایگزین کرد.

رد 3 مورد از رسوم جاهلیت در آیه چهارم سوره احزاب

آیت الله میرعمادی افزود: آیه چهارم سوره احزاب با عنوان «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءَکُمْ أَبْنَاءَکُمْ ذَٰلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ وَاللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ»؛ سه مورد از آداب و رسوم و خرافاتی که در زمان جاهلیت بود را ذکر و رد می‌کند. موضوع اول اینکه برخی می‌گفتند ما دو قلب داریم و بیشتر می‌فهمیم، دوم مسئله «ظهار» و سوم مسئله فرزند خواندگی که امروز هم در جامعه رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه قسمت اول آیه مربوط به کسی است که ادعا می‌کند من دو قلب دارم و بیشتر از همه می مفهمم؛ «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ»، خداوند برای هیچکس دو دل در درونش نیافریده، ادامه داد: شأن نزول این آیه این است که در دوران جاهلیت سواد نبود و یک نفر اگر چیزی می‌فهمید خود را بر همه حاکم می‌دانست. شخصی به نام جمیل بن معمر حافظه قوی داشت و مردم دورش را گرفته بودند و می‌گفتند خیلی خوب می فهمد، از او سوال کردند تو که حافظه قوی داری بگو ببینم چطور خوب می‌فهمی، او هم گفته بود من در درون خودم دو قلب دارم؛ مردم هم می‌پذیرفتند.

عشق به یک معبود باید در دل انسان باشد

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه خداوند به انسان یک دل داده است، یک معبود داده است، انسان نمی‌تواند در دلش دو معبود داشته باشد؛ عشق یک معبود در دلش باید باشد و نمی‌شود انسان دو نفر را همزمان دوست داشته باشد یا دو عقیده در دل داشته باشد، تصریح کرد: پیام آیه این است که عشق به یک معبود باید در دل انسان باشد.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه امام علی (ع) می‌فرماید «در قلب هیچ مؤمنی محبت ما و محبت دشمنان ما جمع نمی‌شود»؛ نمی‌شود هم علی (ع) را دوست داشته باشی هم دشمن او را، افزود: نمی‌شود هم الله را دوست باشی هم شیطان؛ خداوند به انسان یک قلب داد و عشق به یک معبود در دل انسان است.

وی ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام برخی مسلمان شده بودند، روزها می‌آمدند نزد پیامبر اما شب‌ها می‌رفتند در جلسات خانگی شرکت می‌کردند که منافقان و کافران و مشرکان بودند؛ پیامبر فرمود این کار را ترک کنید، یا با ما باشید یا با آنها، دو راه است، اسلام یک راه و کفر یک راه دیگر.

کسی نمی‌تواند بگوید هم با آمریکا سر سازش داریم هم انقلاب اسلامی را قبول داریم

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک راه است و ضد انقلاب یک راه، جبهه استکبار و انقلاب مشخص است، اظهار داشت: امروز در دنیا دو جبهه حاکم است؛ جبهه مقاومت و جبهه استکبار داریم. کسی نمی‌تواند بگوید هم با آمریکا سر سازش داریم هم انقلاب اسلامی را قبول داریم. یکی استکبار است یکی اسلام ناب، یکی روحیه تجاوز و تعدی و زور است و یکی دفاع از محرومان، استقلال و عزت.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: مقصود از «قلب» در آیه چهارم سوره احزاب مرکز احساسات، عواطف، گرایش‌ها و مرکز ادراکات است. خداوند برای انسان یک مرکز ادراک قرار داده است. خداوند متعال محبت دو چیز را در قلب انسان قرار نداد، محبت یک چیز در درون انسان قرار دارد، یا ولایت الله یا ولایت طاغوت.

مبارزه با فرهنگ غلط «ظهار»

وی در تفسیر جمله دوم این آیه با عنوان «وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ» خداوند متعال هرگز همسرانتان را که مورد «ظهار» قرارمی‌دهید مادران شما قرار نداده، گفت: یکی از رسوماتی که در زمان جاهلیت وجود داشت این بود اگر کسی می‌خواست زنش را رها کند دو راه را در پیش می‌گرفت یک راه طلاق دادن بود و راه دوم «ظهار» بود. یعنی دستش را می‌گذاشت روی زنش و می‌گفت تو بر من مثل مادرم هستی، این جمله را که می‌گفت به خیال خودش زنش مثل مادرش می‌شد و از این طریق زنش را رها می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: افراد عیاش و کسانی که اهل فسق و فجور بودند برای اینکه تعهدات پس از طلاق را نداشته باشند زنان را بعد از مدتی «ظهار» می‌کردند؛ خداوند متعال با این فرهنگ غلط مبارزه کرده است، گفته است ظهار حرام است و کفاره هم دارد.

بیان مسائل مربوط به فرزندخواندگی در سوره احزاب

آیت الله میرعمادی با اشاره به جمله سوم این آیه با عنوان «وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءَکُمْ أَبْنَاءَکُمْ ذَٰلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ» خداوند فرزندخوانده‌های شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است، گفت: فرزند حقیقی آن است که از نطفه و همسر انسان به وجود می‌آید، مسائل محرمیت، نسب و ارث در این مورد مطرح است. اما از زمان قدیم هم مسئله فرزندخواندگی رایج بوده است و الان هم در جامعه رواج دارد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه ناباروری است، گرچه الان با پیشرفت‌های علمی اقداماتی انجام می‌دهند اما به هر روی این مسئله وجود دارد و افراد بچه‌ای را به فرزند خواندگی می‌پذیرند، تصریح کرد: فرزند گل و روح خانه است، اگر نباشد خانه سوت و کور است. ثمره ازدواج فرزند است و فرزند آوری باید زیاد شود؛ یکی از مسائل غلط تعداد فرزند کم در خانواده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه برخی فرزند ندارند و یا اینکه دوست دارند فرزندی را تحت پوشش قرار دهند لذا بچه‌ای را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند، افزود: این سوال مطرح است که آیا کسی که فرزندی را به فرزندخواندگی می‌گیرد می‌تواند شناسنامه برای او بگیرد و اسم خود و همسرش را به عنوان پدر و مادر در آن بنویسد یا نه؟ اگر به سن بلوغ برسد چگونه محرم شود؟ آیا صرف فرزند خواندگی محرمیت می‌آورد یا خیر؟ این پدر و مادر از فرزند ارث می‌برند یا فرزند خوانده از آنها ارث می‌برد؟

که بچه‌ای را به عنوان فرزند خوانده می‌آورد حق ندارد اسم خود و همسرش را در شناسنامه او بگنجاند

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه کسی که بچه‌ای را به عنوان فرزند خوانده می‌آورد حق ندارد اسم خود و همسرش را در شناسنامه او بگنجاند، اگر هم حرجی پیش بیاید و می‌خواهند این کار را بکنند حتماً باید شاهد بگیرد که پدر و مادر واقعی او نیستند، حق ندارند کتمان کنند، اصلاً با در نظر گرفتن روح و روان بچه باید او را آماده پذیرش حقیقت کنند. برخی کتمان می‌کنند، این کار خلافی است. البته باید توجه شود به روح و روان بچه آسیب نزنند.

وی خاطرنشان کرد: پیرامون مسائل دیگر فرزند خواندگی در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب و در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.


http://www.Lor-Online.ir/fa/News/92984/پیامبر-رسوم-جاهلی-را-از-بین-برد--بیان-مسائل-اجتماعی-در-سوره-احزاب
بستن   چاپ