ندای لرستان
چه کسی مقصر مرگ روژین است؟
شنبه 21 اردیبهشت 1398 - 8:16:17 AM
ایسنا

ندای لرستان- تخریب این تعداد پل در حالی است که همگان اذعان دارند، مقاومت پل‌های قدیمی نسبت به جدیدها بهتر بوده است.

از این همه پل تخریب شده، خیلی از آنها روستایی بوده و هیچکدام تلفات نداشت، اما یک پل در مسیر الشتر به خرم‌آباد بر اثر ریزش یک خانواده را داغدار کرد و با سقوط یک دستگاه خودروی تیبا به داخل رودخانه دو نفر مجروح و یک دختر 12 ساله در دم فوت کرد.

این پل آبان 95 به طول 60 متر با پنج دهنه 12 متری و چهار پایه از نوع طاقی‌سنگی در 25 کیلومتری جاده خرم‌آباد به الشتر بر روی رودخانه کاکارضا ساخته شد و حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون آن به گوش می‌رسد و حتی دستگاه قضا برای برخورد با متخلفان ورود کرده است.

همزمان با رسیدن ما پل شروع به ریزش کرد

راننده خودرو تیبا که بر اثر ریزش پل به رودخانه سقوط کرد، می‌گوید: همزمان با رسیدن ما، پل از جلو و عقب ماشین شروع به ریزش کرد و به داخل رودخانه افتادیم.

در ساخت پل از شمع استفاده نشده است

وحید گودرزی‌مهر، کارشناس ارشد سازه درخصوص این پل گفت: عمق آب شستگی پل کاکارضا حدوداً چهار تا پنج متر است اما متأسفانه فونداسیون را در عمق سه متری ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه ارتفاع تاج 15.6 متر است، اضافه کرد: هر چقدر دبی وحشتناک باشد باز هم آب به عرشه نمی‌رسد، یعنی این توجیه ندارد و ریزش ربطی به دبی نداشته است.

گودرزی‌مهر یادآور شد: باری که برای این پل پیش‌بینی شده 40 تن است و این درحالیست که باید بار با 70 و 90 تن هم پیش‌بینی می‌شده است.

این کارشناس ارشد سازه با بیان اینکه جانمایی پل ایراد دارد، تأکید کرد: شکل قرارگیری پایه‌ها باید عمود بر جهت جریان رودخانه باشد که این کار انجام نشده و متأسفانه مایل ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه در پل‌هایی با این مقیاس باید از شمع استفاده می‌شده، اضافه کرد: متاسفانه این کار را هم انجام نداده‌اند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که حتی کارفرمای پروژه هم احداث پل در آن منطقه را کارشناسی نمی‌داند.

جانمایی پل نامناسب بوده!

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: قاعدتاً نباید این پل در چنین منطقه‌ای طراحی می‌شد و جانمایی آن نامناسب بوده است.

وی با اظهار نارضایتی از اجرای پل، تصریح کرد: این کار اشتباه محاسباتی طراح پل است و شرایطی پیش آمد که خیلی‌ها متأسف شدند.

خالقی تاکید کرد: آن زمان به این پل ایراداتی گرفته شده که مشاور طرح اصرار داشته پل را تضمین می‌کند و طراحی آن مناسب است.

گودرزی‌مهر و خالقی صحبت‌هایی مطرح کرده‌اند که مشاور طرح به کل آنها را رد می‌کند و اعتقاد دارد، پل براساس آیین‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه ساخته شده است.

تمام ضوابط در این پروژه رعایت شده است

کاظم صابونچی، مشاور پروژه در این خصوص گفت: کل این پروژه از آغاز تا امروز با تصویب کارفرما انجام شده است. ما پیشنهاداتی می‌دهیم و براساس آن کارفرما بررسی و نظر خودش را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر پیشنهادی ما برای این پروژه، واریانت موجود بود اما به دلایل فنی و برای کاهش هزینه، مسیر کنونی انتخاب شد.

صابونچی تأکید کرد: تمام محاسبات ما براساس آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی بوده است. در این بخش‌نامه می‌گوید که دوره بازگشت سیلاب 100 ساله برای راه‌های اصلی محاسبه شود و ما هم این کار را انجام دادیم اما این سیل وحشتناک و هزار ساله بوده است.

مشاور پروژه درباره ظرفیت وزن پل تأکید کرد: صحبت‌هایی که می‌گویند برای وزن با بیش از 40 تن درنظر نگرفته‌ایم را قبول ندارم و برای کامیون 70 تن و دو کامیون 40 تن در دو محور را هم پیش‌بینی و اجرا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهم برای شما خانه‌ای طراحی کنم مگر نباید خودتان آن را تایید کنید، اضافه کرد: به ضرس قاطع می‌گویم تمام ضوابط در این پروژه رعایت شده است.

صابونچی در پاسخ به پرسشی که چرا در این پروژه شمع استفاده نشده؟ گفت: شما سنگ را درمی‌آورید و به جای آن بتن بریزید؟ وقتی آزمایشگاه به من می‌گوید بستر شما سنگی و غیرقابل نفوذ است، من براساس آن طرح را آماده می‌کنم و اگر می‌خواستیم در این پروژه شمع استفاده کنیم همه به ما می‌خندیدند!

مقصر جوابگو باشد!

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم کار درست برای مردم انجام دهیم، تأکید کرد: هرکسی مقصر است باید جوابگو باشد. تبعات این سیل عادی نبود و 900 پل در لرستان را آب برد، آیا تمام مشاوران پروژه این پل‌ها هم اشتباه کرده‌اند؟!

صابونچی درباره فونداسیون بیان کرد: ما فونداسیون را در عمق 4.20 متر گذاشته‌ایم و در مجموع تمام ضوابط سازمان برنامه و بودجه را رعایت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: سازه بیش از دو سال زیر بار ترافیک بوده و هیچگونه مشکلی نداشته است، پس از سیلاب 12 فروردین پایه سوم پل تحت نشست و آبشستگی ناشی از سیل با دوره بازگشت بالاتر(350 ساله) از دوره بازگشت طراحی قرار گرفته و پس از عبور ترافیک سنگین عبوری به سمت خرم‌آباد روزهای 13 و 14 فروردین احتمالاً ترکیب بار سنگین پس از دو روز از گذشتن سیل باعث ایجاد ترک در عرشه بعد از مدتی به فروپاشی یک دهنه پل انجامید.

دستگیری دو فرد دخیل در اجرای پروژه

سعید رازانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خرم‌آباد گفت: فعلا دو نفر از افرادی که در اجرای این پروژه دخیل بوده‌اند، دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: چنانچه فرد یا افرادی در اجرای این پروژه اهمال کرده و منجر به این حادثه شده باشد، بدون اغماض با آنان برخورد می‌شود.

  پل کاکارضا هم سقوط کرد و خانواده‌ای در قعر این رودخانه چنان به عزا نشسته که ضجه‌های مادر روژین امانی دختر 12 ساله و اشک‌های پدر هرگز تمام‌شدنی نیست. آری روژِن رفت اما همچنان هستند کسانی که باز هم در چنین پروژه‌هایی کم‌کاری می‌کنند و دوباره به فعالیت ادامه می‌دهند.

به امید روزی که به علت کوتاهی برخی، برخی دیگر به داغ عزیز ننشینند و برخی مسئولان از چنین حوادثی درس بگیرند و برخی پل‌ها و راه‌ها و امور غیرکارشناسی را تصویب و اجرا نکنند. برخی، دیگر تاب و توان کم‌کاری ندارند و برخی یکه‌تاز کم‌کاری هستند...


http://www.Lor-Online.ir/fa/News/92982/چه-کسی-مقصر-مرگ-روژین-است؟
بستن   چاپ