تدبیری باید...
دوشنبه 26 فروردین 1398 - 7:05:53 AM
ایسنا
|
|
ندای لرستان- در حالی برخی از این پلها را با هزینههای میلیاردی و اقدامات
غیرکارشناسی به آب دادیم که در مجاورت برخی از آنها، پلهایی کهن همچنان سرپاست و بدون
مشکل هستند.
به عنوان مثال، پل جدید کاکارضا در جاده الشتر-خرمآباد با قدمتی
دو ساله! تخریب شد و یک خودروی تیبا از آن سقوط و دختری 12 ساله فوت کرد و این در حالی
است که پل قدیمی کاکارضا که بالغ بر یک قرن قدمت دارد، هنوز هم همانی است که باید باشد
و پابرجاست.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و
نقل کشور گفته است: «پلها براساس آئیننامه راهسازی احداث میشوند و قالب آنها در
آبراهها و در معرض سیل برای دوره زمانی 30 ساله طراحی میشود، علت بالا نبودن میزان
دوره زمانی ساخت آنها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئیننامه راهسازی نیز
این مسئله مدنظر قرار گرفته است
».
وی افزود: «در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا، تیم فنی برای
بررسی به محل اعزام شده و علت آن، اعلام خواهد شد».
به گفته دادستان شهرستان سلسله، دو نفر از سازندگان پل جدید
کاکارضا دستگیر شدهاند اما ای کاش سختگیریها زمانی باشد که هنوز پل مورد بهرهبرداری
قرار نگرفته نه اینکه خانوادهای داغدار شود و آنگاه به فکر برخورد با عوامل سازنده
باشیم.
یک مورد دیگر پل تاریخی هزار ساله کشکان بود که در سیل امسال
یکی از پایههای آن تخریب شد اما پل جدید کشکان که در مجاورت آن قرار دارد به طور کامل
زیر آب رفت و ارتباط خرمآباد-کوهدشت قطع شد.
پل روستای بلیلوند خرمآباد که روی گلال قرار دارد نیز در سیلاب
آذر 97 تخریب شد و پیش از سال 98 پل موقتی احداث شد که آن هم در سیل امسال به زیر آب
رفت و خیلی راحت نیست شد و حال پرسش اینجاست؛ چرا در چنین مواقعی استعلامی گرفته نمیشود
که آیا پل موقت جوابگو است؟
از این گونه موارد در لرستان زیاد موجود است که بدون تردید،
تدبیری نداشته و هدف "ساختن" است که زیاد هم سخت نبوده و آنچنان هم که میگویند،
"ساختن" سخت نیست!
در این بین نقش دستگاههای نظارتی و مجریان ذیصلاح خیلی حساس
است و مجریان چنین طرحهایی باید زبده، کارشناس و کارآزموده باشند و متعهدانه برای
احداث پروژهها تلاش کنند و نباید با اقدامات غیرکارشناسی و غیرمتعهدانه به بیتالمال
و جان و مال مردم آسیب نزنند.
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/91632/تدبیری-باید
|