ندای لرستان
حلال و حرام خدا را تفسیر به رای نکنیم
پنجشنبه 26 مهر 1397 - 12:52:21
ندای لرستان - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هر جا حرامی با حلال مقایسه شود، عقل شیطانی است چراکه انسان حق ندارد حلال و حرام خدا را تفسیر به رای کند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مهرداد ویسکرمی در رابطه‌با نکات تفسیری فراز ابتدایی آیه 282 سوره بقره به‌عنوان بلندترین آیه قرآن کریم با مضمون «کانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً أَوْ لا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَکِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‌ وَ لا یَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً إِلى‌ أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَهِ» اظهارکرد: نشانه عقل شیطان‌زده این است که حرام را با حلال مقایسه می‌کند.
وی با ذکر این مطلب که از دید عقل شیطان‌زده عقد موقت مثل زنا است، تصریح کرد: حال آن‌که عقد موقت حکم خداست کمااینکه وقتی انسان فرق حلال و حرام را نمی‌فهمد عقل وارونه دارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که ترویج بی‌بندوباری موجب بی‌غیرتی می‌شود، اضافه کرد: هر جا حرامی با حلال مقایسه شود عقل شیطانی است چراکه انسان حق ندارد حلال و حرام خدا را تفسیر به رای کند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شیطان به‌خاطر قیاس شیطان شد، ادامه داد: از دیدگاه شیطان آتش از گِل بالاتر بوده در صورتی‌که در هیچ جایی برتری آتش بیان نشده است.
وی با ذکر این مطلب که باید بدهی و دین را مکتوب کرد، افزود: هرگاه به کسی قرض داده می‌شود باید از آن فرد رسید گرفت و این امر یک قاعده قرآنی است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که کسی‌که وصیت می‌کند و مدیون است تقوا داشته باشد و چیزی از بدهی خود کم نگوید، تصریح کرد: برای قرض دادن دو مرد یا یک مرد و دو زن را شاهد بگیرید این در حالی‌است که مزیت شاهد گرفتن در هنگام قرض دادن این است که این امر در نزد خدا به عدالت نزدیک‌تر است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که آیه 282 سوره بقره بلندترین آیه قرآن‌کریم است، ادامه داد: در این آیه که به آیه «دین» مشهور است، آداب قرض دادن و ادای دین بیان شده و همچنین به بحث شهادت دادن زن و مرد نیز اشاره شده است.
وی تاکید کرد: گواهانی که به هنگام قرض دادن گرفته می‌شوند مورد اطمینان و رضایت‌بخش باشند، این گواهان کسانی باشند که در صورت نیاز در نزد قاضی گواهی دهند.
انتهای پیام

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/65520/حلال-و-حرام-خدا-را-تفسیر-به-رای-نکنیم
بستن   چاپ