عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطرح کرد:
تأثیر رباخواری در فساد عقیده و پریشانی روح
پنجشنبه 21 تير 1397 - 10:05:00
|
|
لر آنلاین - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به تاثیر رباخواری بر فساد عقیده، اختلال در شخصیت انسان اشاره و افزود: رباخواری موجب فساد عقیدتی و پریشانی روح است. مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با ایسنا منطقه لرستان، مذمت رباخواری و تاثیرات آن بر روحیه و شخصیت فرد و اجتماع را اساسیترین نکات آیه 275 سوره بقره با مضمون «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلَّا کَما یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ« برشمرد و با ذکر این مطلب که خداوند معامله را حلال و رباخواری را حرام کرده است، اظهارکرد: رباخوار مانند کسی است که شیطان او را «خبط» کرده است که این واژه عدم تعادل در حرکت و ایستادن را میرساند. وی به لزوم تبعیت از مرتجع تقلید در خصوص ربا اشاره و با بیان اینکه خداوند معامله را حلال و ربا حرام است، اضافه کرد: از آیاتی که مفسران در بحث ربا تفسیر کردهاند برداشت میشود که انسان در خصوص بحث ربا که امروزه در بانکها مطرح میشود باید تابع حکم مرجع تقلید باشد، مثلاً رهبری میفرماید طبق عقود و قوانین بانکی اگر کسی از بانکها وام بگیرد مصداق ربا نیست. ویسکرمی با بیان این مطلب که اگر طبق قانون کسی وامی بگیرد ربا نیست، به عقلی بودن اخلاق معاملات اشاره و افزود: هر کسی در این مباحث باید به مرجع تقلید عمل کند. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که قرآن آدم رباخوار را به جنزده تشبیه کرده است، خاطرنشان کرد: از نظر به قرآن، ربا و رباخواری موجب اختلال در شخصیت انسان میشود حال این سؤال مطرح میشود که آیا شیطان میتواند آسیب جسمی به انسان وارد کند. این مفسر قرآنکریم به تاثیرات روحی ربا اشاره و با ذکر این مطلب که رباخواری، ظاهر آدمها را به هم نمیریزد، خاطرنشان کرد: به نظر میآید اختلالی که رباخواری ایجاد میکند در روح انسان است بدین معنا که شخصیت انسان بر اثر ربا به هم میریزد. وی در ادامه به بیان تفاوت معامله با ربا پرداخت و گفت: فرق معامله با ربا در این است که در معامله شاید انسان سود کند یا شاید متضرر شود اما ربا مفتخوری بدون تلاش و کوشش است. ویسکرمی با بیان این مطلب که رباخواری آنقدر شخصیت وارونهای دارد که دنیا را فقط رباخواری میداند، اظهارکرد: اگر در جامعهای ربا گسترش پیدا کند آن جامعه جولانگاه شیطان میشود زیرا عقلها پریشان و شخصیتها وارونه میشوند. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ارزش و تاثیر مادر بر خانواده و جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه بیمادر بهمعنای جامعه از هم پاشیده است، کمااینکه در شرایط کنونی همه میخواهند شاغل بشوند کسی نمیخواهد مادر بشود. این مفسر قرآنکریم به تباه شدن باور و اندیشه مردم با ربا و رباخواری اشاره و با بیان اینکه حرامخواری اخلاق فرد را فاسد میکند، خاطرنشان کرد: نقش ربا در فساد عقیدتی جدی گرفته شود زیرا فساد در عقیده باعث میشود درست و غلط را با هم ببینیم. وی تصریح کرد: هر کسی از موعظههای قرآن پند بگیرد تمام گناهانش بخشوده میشود. ویسکرمی با بیان این مطلب که از نظر فقهی اگر کافری مسلمان شد نیاز نیست نماز قضا به جا بیاورد، ادامه داد: اگر کسی گناهی را به طور کامل کنار بگذارد تمام گناهان قبلی بخشیده میشود. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادای حقالناس را شرط قبولی توبه برشمرد و گفت: از زمانی که حکم خدا میآید انسان مکلف به انجام تکلیف است و تمام گناهان گذشتهاش بخشوده شده اما تکلیف آینده را مشخص میکند. این مفسر قرآنکریم با ذکر این مطلب که کسانیکه بعد از نزول حرام بودن ربا دوباره اینکار را انجام دادند در جهنم میمانند، خاطرنشان کرد: گناهان کبیره در قلب انسان ریشه میزند، این در حالیاست که هر کس در اثر موعظه الهی گناهان گذشتهاش را کنار بگذارد نسبت به عین آن گناه مواخذه نمیشود. وی تصریح کرد: یکیاز مباحثی که در مورد گناهان کبیره مطرح میشود این است که اگر کسی گناه کبیرهای انجام دهد کافر است حال آنکه اگر فردی مرتکب گناه کبیره شد، به طور مطلق کافر نشده است. انتهای پیام
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/33346/تأثیر-رباخواری-در-فساد-عقیده-و-پریشانی-روح
|