آیتالله میرعمادی: قرآن حق محض است/ آیات قرآن هیچگاه کهنه نمیشود
جمعه 25 خرداد 1397 - 18:29:18
|
|
لر آنلاین - نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه قرآن حق محض است و باطل در آن راه ندارد، اظهار کرد: آیات قرآن موجب سکون و آرامش و نرم شدن دل انسان میشود. به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآنکریم با محوریت آیه 23 سوره زمر با مضمون «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِکْرِ اللَّهِ ذلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ»، اظهار کرد: در این آیه به بیان ویژگیهای قرآن کریم پرداخته شده کمااینکه خداوند قرآن منبع هدایت است. وی با بیان اینکه در آیه قبل ویژگیهای کسانیکه هدایت شده و یا دچار گمراهی شدند، بیان شد، افزود: خداوند در این آیه قرآنکریم را بهعنوان منبع هدایت معرفی کرده است، این در حالیاست که این آیه 5 صفت از صفات قرآنکریم را تبیین کرده است. آیتالله میرعمادی «أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» بودن قرآن را نخستین ویژگی آن در این آیه ذکر کرد و ادامه داد: خداوند نیکوترین سخن را بیان کرد، کمااینکه به سخنان نو حدیث گفته میشود. نماینده ولیفقیه در لرستان نو بودن آیات قرآن را ویژگی آن برشمرد و گفت: سخنان قرآن نو بوده و دارای طراوت است و هیچگاه کهنه نمیشود. امام جمعه مردم خرمآباد با طرح این سؤال که چرا قرآن «أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» است، اضافه کرد: اولین دلیل بر «أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» بودن قرآن این است که قرآن حق محض است و باطل در آن راه ندارد بهمعنای دیگر «احسن الحدیث» یعنی سخنی که حق محض است. این مفسر قرآنکریم دلیل دوم «أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» بودن قرآن را به جهت جامعیت آن دانست و با ذکر این مطلب که قرآن معیارهای «احسنالحدیث» را دارا است، خاطرنشان کرد: قرآن فصلالخطاب تمام کلمات است و از نظر معنا عمیق و بالاترین معانی را دارد. وی با بیان این مطلب که در آیه 23 سوره زمر پنج ویژگی برای قرآن ذکر شده است، اضافه کرد: «کِتاباً مُتَشابِهاً» ویژگی دیگر قرآن کریم است بدین معنا که قرآن کتابی است که هر قسمتی از آیاتش شبیه و مانند قسمتهای دیگر است. آیتالله میرعمادی افزود: کلمه متشابه اسم فاعل است و در قرآن با دو معنا به کار رفته به طوریکه در این آیه متشابه بهمعنای تشابه و شبیه هم بودن است یعنی برخی آیات قرآن شبیه هم همدیگر است کمااینکه در قرآن آیات یکنواخت هستند. وی در خصوص سومین ویژگی قرآنکریم به «مثانی» بودن آیات قرآن اشاره کرد و گفت: «مثانی» به معنای انعطاف و گرایش است، قرآن کتاب مثانی است یعنی برخی آیات قرآن ناظر به برخی آیات دیگر است یا به عبارتی برخی آیات را میتوان با آیات دیگر تفسیر کرد. نماینده ولیفقیه در لرستان به روش تفسیری علامه طباطبایی با عنوان قرآن به قرآن اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی اعتقاد دارد که قرآن مثانی است و برخی آیات برخی دیگر را تفسیر میکند، این در حالیاست که برخی دیگر از مفسران مثانی را بهمعنای دوتا دوتا یا تکرار ترجمه میکنند، یعنی برخی آیات قرآن تکرار شده است. امام جمعه خرمآباد ادامه داد: برخی مفسران به این عقیده است که «مثانی» بهمعنای تکرار نزول قرآن است یکبار نزول دفعی و بار دیگر تدریجی، کمااینکه تفسیر دیگر «مثانی» دلالت بر این امر دارد که قرآن دارای دو لایه ظاهری و باطنی است. این مفسر قرآنکریم نفوذ آیات قرآن در دل انسان را ویژگی چهارم قرآن ذکر کرد و ادامه داد: وقتی آیات قرآن نازل میشود کسانیکه خشوع دارند پوست بدنشان از ترس خدا جمع میشود. وی تصریح کرد: اگر در زمان خلوت قرآن بخوانیم آن وقت به تاثیر قرآن را میفهمیم، زیرا قرآن کتابی است که مایه سکون و آرامش دل انسان میشود. آیتالله میرعمادی به تاثیر آیات قرآن بر دلها اشاره و با ذکر این مطلب که آیات قرآن دو دسته آیات عذاب و بشارت است، اضافه کرد: وقتی آیات عذاب خوانده میشود لرزه بر بدن انسان میافتد و وقتی آیات بشارت بیان میشود، دل انسان نرم میشود. نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه کسیکه هدایت خدا را قبول نکرد مجازات میشود، «اضلال بخشی» خدا را همان کیفر دادن خدا معنا کرد و گفت: اضلال خدا بهمعنای گمراهی نیست بلکه بهمعنای کیفر دادن خداست. انتهای پیام
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/29118/آیتالله-میرعمادی--قرآن-حق-محض-است--آیات-قرآن-هیچگاه-کهنه-نمیشود
|