آیتالله میرعمادی:
رویش گیاهان، گواه بر مبدا و معاد/ مهندسی ذخیرهسازی آب دلیل بر خداشناسی است
پنجشنبه 17 خرداد 1397 - 11:07:21
|
|
لر آنلاین - نماینده ولیفقیه در لرستان رویاندن گیاهان و تنوع آنان را دلیل بر توحید در ربوبیت برشمرد و گفت: رویش گیاهان نشانه مبدا و معاد و استدلالی برای توحید در ربوبیت است. به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی، در جلسه تفسیر قرآنکریم که در مسجد بعثت خرمآباد برگزار شد، پیام آیه 21 سوره زمر با مضمون «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسَلَکَهُ یَنابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطاماً إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى لِأُولِی الْأَلْبابِ» را استدلالهایی برای اثبات توحید در ربوبیت ذکر کرد و در تشریح واژه «السَّماءِ» به معنای آسمان، اظهارکرد: در معنا به جهت بالا آسمان گفته میشود هر چیزی که بالای سر انسان قرار بگیرد آسمان است که در زبان عرب از آن با نام «السَّماءِ» یاد میشود این در حالیاست که ما در بالا چیزی به نام آسمان نداریم، همان جهت بالا را آسمان میگویند. وی در خصوص واژه «سَلَکَهُ» که در این آیه آمده است، اضافه کرد: «سَلَکَهُ» از سلوک بهمعنای نفوذ دادن است و گاهی رگههای داخل زمین که آب از داخل آنها نفوذ پیدا میکند را سلوک میگویند. آیتالله میرعمادی برای فهم روان آیه 21 سوره زمر به تفسیر بعدی کلمه «یَنابِیعَ » پرداخت و گفت: این واژه جمع ینبوع و بهمعنای جایی است که آب فوران میکند. نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه کلمه « یَهِیجُ» دارای دو معنای خاص است، افزود: این واژه از هیجان بهمعنای به حرکت درآمدن است و معنای دیگر آن خشک شدن و زرد شدن است کمااینکه واژه «حطام» بهمعنای ریز ریز شدن است و به ساقههای گندم وقتی تبدیل به کاه میشود حطام گفته میشود. استدلال بر توحید در ربوبیت؛ پیام آیه 21سوره زمر امام جمعه خرمآباد پیام این آیه را استدلال بر توحید در ربوبیت دانست و با اشاره به اینکه در این آیه شش دلیل بر توحید در ربوبیت بیان شده است، گفت: از دلایل توحید در ربوبیت این است که نزول آب از آسمان کار خدا بوده بهطوریکه ریزش باران، زمان باران، تعداد قطرات باران، مکان نزول باران و تقسیم ابرها به دو قسم باردار و غیرباردار یا بارانزا و غیربارانزا، کار خداوند متعال است. این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه نزول آب بهصورت شیرین تصادفی نبوده و از روی نظم است، عنوان کرد: در عالم هستی برخی جاها وجود دارد که در یک نقطه سه نوع آب از دل زمین بیرون میآید، این در حالیاست که خداوند در سوره مبارکه واقعه میفرماید آیا به آبی که مینوشید نگاه نمیکنید آیا شما این آب را نازل کردید یا ما آنرا فرستادیم. مهندسی ذخیرهسازی آب دلیل بر خداشناسی است وی در خصوص دیگر نشانه توحید در ربوبیت خداوند بیان کرد: پروردگار عالم آب را در دل زمین نفوذ داد و سپس بهصورت چشمه بیرون آورد به بیان دیگر مهندسی ذخیرهسازی آب دلیل بر خداشناسی است بهطوریکه زمین یک لایه نفوذپذیر دارد که آب داخل آن نفوذ پیدا میکند و لایه دوم زمین لایه نفوذناپذیر است که آب در آن نفوذ پیدا نمیکند. آیتالله میرعمادی ادامه داد: اگر آب فراوان روی زمین باشد نمیشود زندگی کرد از طرف دیگر اگر آب آنقدر نفوذ پیدا کند که دسترسی به آن میسر نباشد نمیتوان به آب دسترسی پیدا کرد. نماینده ولیفقیه در لرستان گفت: بذری که در داخل زمین کاشته میشود در حالیکه آب آن یکی است، هوایش یکی است و آفتابش یکی است اما این بذر تبدیل به جو، یا ذرت یا سبزی تبدیل میشود باید پرسید این کار کیست. امام جمعه خرمآباد اظهار کرد: انسان هرس میکند یعنی بذر را میکارد اما زارع خداوند است و رویاندن کار خداست بهطوریکه در فصل بهار میتوان انواع رنگها و انواع میوهها را مشاهده کرد. هیچ گیاهی بدون خاصیت نیست این مفسر قرآنکریم با ذکر این مطلب که هر کدام از گیاهان. یک خاصیت دارد و همه گیاهان دارویی هستند، عنوان کرد: هیچ گیاهی بدون خاصیت نیست و رویاندن کار خداوند متعال است. وی تصریح کرد: خداوند درباره میوههای رنگارنگ میفرماید ما در روی زمین برای شما انواع میوهها را قرار دادیم این در حالیست که خداوند بهوسیله آب گیاهان را به رنگهای گوناگون میرویاند. آیتالله میرعمادی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر برای توحید در ربوبیت این است که پایان عمر گیاه به دست خداست، زیرا گیاهان در یک موعد خاص خشک شده و به رنگ زرد مشاهده میشوند و این خداوند است که به عمر گیاه پایان میدهد. نماینده ولیفقیه در لرستان بیان استدلالهای توحید در ربوبیت را برای بیدارباش صاحبان عقل و خرد ناب دانست و افزود: محققین و دانشمندان میفهمند که رویش گیاهان نشانه مبدا و معاد بوده و بهنوعی بیانگر قیامت است. انتهای پیام
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/28724/رویش-گیاهان،-گواه-بر-مبدا-و-معاد--مهندسی-ذخیرهسازی-آب-دلیل-بر-خداشناسی-است
|