/گزارش/ آرمانی به نام دولت الکترونیک
شنبه 5 اسفند 1396 - 3:55:29 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
|
|
لر آنلاین - پیشرفت سریع فنآوریهای دیجیتالی، رسانههای اجتماعی، رایانش ابری و اتصالات پهن باند و تاثیر این پیشرفت ها بر سلیقه کاربران، سازمانها را ناگزیر از تغییر و تحول در جنبههای اساسی کسب و کار و سازماندهی مجدد فرآیندها و عملیات خود خواهد کرد. پاسخ سازمانهای پیشرو به این تغییرات، در اولویت قرار دادن امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و کارآمدی وظایف و فعالیتهای سازمانی از طریق ابزارهای نوین است. به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رشد فن آوری های نوین، سرمایه گذاری بنگاه های جدید،ارتقای اینترنت و فراگیری عمومی و تغییر در انتظارات شهروندان باعث نیاز به تحقق دولت الکترونیک شده است. دولت الکترونیک شامل اطلاعات دیجیتال و سرویس های اقتصادی به هنگامی است که در دسترس شهروندان قرار میگیرد و به بیانی دیگر، ترکیبی از فن آوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی تار عنکبوتی جهانی به منظور ارائه خدمات محسوب میشود. این سرویس در ایران مراحل ابتدایی خود را میگذراند و قرار است به طور کامل تا حد ممکن ارجاع به ادارات و حضور در این اماکن را محدود کند. در این رابطه همایشی تحت عنوان دبیرخانه هوشمند در استان برگزار شد که معایب و مزایای طرح و جایگاه لرستان در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. با فنآوری اطلاعات میتوان هزینههای جاری را کاهش داد پورسیف، مدیرکل فنآوری اطلاعات استانداری لرستان در این همایش با بیان اینکه در علم مدیریت کاهش هزینه مبادله و تولید مدنظر است، افزود: در این رابطه سازمان تشکیل شدند و در هر کدام خدماتی ارائه میشود. وی ادامه داد: خروجی و محصول ادارهها نامه است که زمانی که بحث کالا و محصول است ناچار به تکمیل زنجیره هستیم و باید به صورت کامل آن را انجام دهیم. پورسیف تاکید کرد: در هر سازمان باید موضوعات لجستیک، تولیدی، ذخیره و فروش مدنظر قرار گیرد و زنجیره تامین به صورت یکپارچه مدیریت شود. در مورد نامه و مکاتبات اداری نیز باید این روال طی شود که راهکار آن استفاده از فنآوری اطلاعات است. مدیرکل فنآوری اطلاعات استانداری لرستانبا بیان اینکه دبیرخانه باید مکانیزه شده و در اختیار ارباب رجوع قرار گیرد، افزود: طبق آمار به دست آمده از سال 94 تا 96، اعتبارات جاری روز به روز در حال افزایش است و در آینده بودجهای برای فعالیتهای عمرانی وجود ندارد. هیچ دولتی نیز نمی تواند این موضوع را کنترل کند و تنها راه خروج از این موضوع دولت الکترونیک است که میتواند وضع موجود را مدیریت کند. وی اضافه کرد: با استفاده از فنآوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری میتوان هزینههای جاری را کاهش داد،در همین راستا باید دولت الکترونیک به صورت کامل مستقر شود. پورسیف با بیان اینکه دولت الکترونیک مصداق عینی شایسته سالاری است، گفت: مدیران باید موضوع هوشمندسازی را مدنظر قرار بدهند چراکه موجب تسریع در پاسخگویی، حذف فعالیتهای و فرآیندهای نوین، یکپارچهسازی اتوماسیون و... میشود. مدیرکل فنآوری اطلاعات استانداری لرستان با اشاره به اینکه از دستگاههای استان در این رابطه ارزیاتبی به عمل آمده است، تصریح کرد: در این رابطه 26 شاخص مدنظر قرار گرفت که در نهایت سه دستگاه اداره کل بیمه سلامت، شرکت گاز و شرکت پست لرستان به عنوان ارگانهای برتر در زمینه هوشمندسازی دبیرخانه و اداره کل دادگستری برای حذف کاغذ، دستگاه برتر شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفتند. لرستان در زمینه وضعیت درصد الکترونیکی مکاتبات، استان سوم کشور است حسین ملایجردی، مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه دستگاههای اجرایی سالانه آماری از صرف یا کاهش کاغذ خود اعلام میکنند، افزود: در این راستا آنها را با هم مورد مقایسه قرار میدهیم و این آمار به صورت خوداظهاری بیان میشوند. وی با اشاره به اینکه دبیرخانه هوشمند تمام کارها را خودانجام میدهد، افزود: قرار است در مرکز، سیستمی را طراحی کنیم که کارتابل به کارتابل وارد شود و دیگر نیازی به دبیرخانه نباشد. ملایجردی ادامه داد: با این کار حقوق شهروندی رعایت میشود و به نوعی تکریم ارباب رجوع است. مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری با بیان اینکه لرستان پیشرفت خوبی در این رابطه داشته است، گفت: شعار ما تحقق سازمان سبز با دبیرخانههای هوشمند است که با توجه به ارزشیابی نظام اداری کشور، وضعیت مکاتبات، نیروی انسانی و... در بین 1661 دستگاه اداری کشور، تقریبا 36 میلیون و 200 هزار مکاتبه انجام شده که 25 میلیون الکترونیکی و 11 میلیون و 200 هزار مورد نیز کاغذی بوده است. طبق این آمار حدود 69 درصد از مکاتبات الکترونیک انجام شده است. وی به آمار لرستان نیز اشاره و بیان کرد: این استان 69 دستگاه اجرایی دارد که دو میلیون و 358 هزار مکاتبه داشتهاند و از این تعداد یک میلیون و 891 هزار الکترونیک و 466 مورد کاغذی انجام شده که در کل حدود 80 درصد به صورت الکترونیکی بوده است. ملایجردی با بیان اینکه لرستان 1.7 درصد چاپ مکاتبات استانها را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: همچنین آذربایجان شرقی با 21 و قزوین 0.37 درصد کمترین مقدار کل چاپ را داشتهاند. مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری به آمار نیروی انسانی دبیرخانهها در شش ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: کل کشور حدود 325 هزار و 300 نفر است که کاربران دبیرخانه 9562 و کاربران دارای امکان چاپ 147 هزار و 624 نفر هستند ودسترسی چاپ 45 درصد است؛ این آمار در لرستان حدود 12 هزار و 792 نفر است که 454 کاربر دبیرخانه و 4433 نفر کاربر دارای امکان چاپ هستند و دسترسی چاپ 35 درصد است. وی یادآور شد: لرستان در زمینه وضعیت درصد الکترونیکی مکاتبات استان بعد از هرمزگان و خراسان رضوی استان سوم کشور است. ملایجردی تصریح کرد: همچنین به لحاظ مکاتبات استانداری، لرستان مقام ششم کشور را با 43 هزار و 248 نامه به خود اختصاص داده که از این تعداد 42 هزار و 248 مورد به صورت الکترونیک بوده و در کل 97.69 درصد هستند. مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری یادآور شد: بیشترین مکاتبات دستگاههای لرستان مربوط به فرمانداری های بروجرد، خرمآباد و دلفان و اداره کل صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی بوده و کمترین به فرمانداری رومشکان و حج و زیارت هستند. وی گفت: شرکت آب منطقهای، فنی و حرفهای، اداره کل تعاون، فرمانداری بروجرد، دلفان و الیگودرز نیزارگانهای کمتر توسعهیافته استان هستند چراکه بیشتر کار آنها با کاغذ انجام میشود. ملایجردی بیان کرد: در راستای بهبود و ارتقای جایگاه استان نیاز به سعی و تلاش بیشتری است. نباید تبادل اطلاعات از طریق نرمافزارهای خارجی انجام شود در ادامه غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سه ماده در مورد فنآوری اطلاعات و تعامل دولت با مردم آمده است، گفت: همچنین حدود 39 ماده دیگر با قانون توسعه فنآوری اطلاعات و 42 ماده با خدمات الکترونیکی دولت مرتبط است. وی با بیان اینکه هوشمندسازی تنها به معنی ارائه خدمات به مردم نیست، افزود: این کار به عنوان سرمایه و منشا خدماتی است که دولت به مردم ارائه میدهد. عزیزی بیان کرد: بحث هوشمندسازی دبیرخانه برای ارائه خدمات، بیش از پیش خود را نشان می دهد و اگر اشکالی در دبیرخانههای استانها وجود دارد به آموزش آنها برمیگردد. رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: اگر بستر کار فراهم شود دیگر نیازی به بخشنامه و قانون برای ملزم کردن استفاده از آن نیست و خود مردم از این موضوع استقبال میکنند. وی با انتقاد از ادارات به خاطر استفاده از نرمافزارها و اپلیکیشنهای خارجی برای مکاتبات اداری گفت: نباید تبادل اطلاعات از این طریق انجام شود اما در ابتدا دولتباید بستری مناسب برای این کار فراهم و ایمنی آن را حراست اعلام کند. سیستمهای تعریف شده در دولت الکترونیک به زبان مدیران باشند دکتر سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در راستای رعایت حقوق شهروندی استفاده از فنآوری اطلاعات و هوشمندسازی ادارات بوده که به نوعی احقاق حقوق مردم است. وی با بیان اینکه این کار منجر به کاهش فساد اداری در دستگاههای اجرایی میشود، افزود: با این کار از مراجعه ارباب رجوع به ادارات کاسته شده و فعالیتهای کارمندان را ساماندهی میبخشد. خادمی با اشاره به اینکه امروزه در تمام دنیا این روال وجود دارد، گفت این طرح امتیازات زیادی دارد که از جمله میتوان گفتکه طی آن معلوم نمیشود نامه از طرف چه کسی است و به صورت مساوی حق همه افراد رعایت میشود. استاندار لرستان با بیان اینکه سعی داریم از دولت الکترونیک به سمت دموکراسی الکترونیک برویم، اضافه کرد: اصل مردمسالاری نظرخواهی از مردم در تمام موارد است که قرار است در آینده این طرح انجام شود. دولت الکترونیک جنبههای زیادی دارد که میتوان به رابطه دولت با دولت، دولت با فعالان کسب و کار و دولت با مردم اشاره کرد. وی یادآور شد: حداقل کار اولیهای که باید در ادارات صورت گیرد بهبود رابطه دولت با دولت است که سادهترین روش الکترونیکی آن اتوماسیون اداری است. اتوماسیون اداری به لحاظ سطح طبقهبندی پایین ترین و از حداقلهای سازمانی است که به طور کامل انجام نشده و در آن ماندهایم. خادمی با اشاره به اینکه در این راستا باید خیلی کار کنیم و هنوز عقب ماندهایم، افزود: باید تمام سعی خود را برای ارتقایجایگاه استان به کار گیریم.همچنین سیستمهای تعریف شده باید به زبان مدیران باشند چراکه هم اکنون هوشمندسازی کم بوده و سوابق به خوبی ضمیمه نمیشوند. استاندار لرستان با بیان اینکه در این سامانه طبقهبندی نامهها انجام نمیشود و تمام مکاتبات به یک جا میروند که ممکن است با هم همخوانی نداشته باشند، گفت: باید نرمافزار جامعی طراحی شود تا اثربخشی بالایی داشته باشد و قدرت آن افزایش یابد. وی تصریح کرد: هم اکنون در میانه روند اداری مکاتبات اداری از طریق اتوماسیون نیاز به استفاده از کاغذ هست و باید در چند مرحله از آن پرینت گرفته شود که در عمل استفاده از کاغذ را افزایش میدهد. خادمی اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم و جایگاه استان را بهبود بخشیم. تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات، افزایش کارایی و بهره وری اقتصادی، تسریع در انجام امور، اثرات مثبت زیست محیطی، کارآفرینی، انقباض دولت و افزایش امنیت ملی از جمله مزایای دولت الکترونیک و در مقابل هزینه سنگین آموزش و سرمایه گذاری، وابستگی زیاد به کامپیوتر، شکاف دیجیتالی، خطر حمله های دیجیتالی را میتوان از معایب آن عنوان کرد؛ برای همین باید برای پیادهسازی این بستر مطالعات و بررسیهای بیشتری انجام شود. گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان انتهای پیام
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/14931/-گزارش--آرمانی-به-نام-دولت-الکترونیک
|