ندای لرستان
/گزارش/ همچنان ویراژ گران‌ترین آزادراه در دو استان محروم!
سه شنبه 5 شهریور 1398 - 12:41:58 PM
ایسنا
ندای لرستان - آزادراه خرم‌آباد- پل‌زال با مشارکت بخش خصوصی سال 89 به طول 104 کیلومتر افتتاح شد و طبق قرارداد، عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه طی 18 سال پس از بهره‌برداری به بخش خصوصی تعلق می ‎ گیرد .
 پرداخت عوارض از همان اوایل بهره‌برداری نیز حاشیه داشت و رانندگان معتقد بودند نرخ عوارض با توجه به شرایطی که این آزادراه دارد، منصفانه نیست و هر بار با افزایش عوارض بازهم رانندگانی که از خرم‌زال استفاده می‌کنند، دست به اعتراض می‌زنند.
به لحاظ نرخ عوارض، خرم‌آباد- پل‌زال گران‌ترین آزادراه کشور است و امسال نیز همانند سال پیش، عوارض افزایش پیدا کرد و بازهم رانندگان اعتراض‌ها کردند.
بر این اساس؛ عوارض خودروهای سواری به 18 هزار تومان، مینی‌بوس 31 هزار تومان، وانت 35 هزار تومان، کامیونت 40 هزار تومان، اتوبوس 36 هزار تومان و کامیون دو محور 45 هزار تومان و سه محور 65 هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین نرخ عوارض قابل دریافت از نفتکش حداکثر مبلغ 75 هزار و 500 تومان است. کارمزد سامانه ETC معادل مبلغ 1000 ریال برای عوارض تا 20000 ریال، مبلغ 2000 برای نرخ‌های بالاتر از 20000 الی 30000 و مبلغ 3000 ریال برای عوارض بیش از 30000 است.
این افزایش قیمت‌ها که از اول شهریور اعمال شد، صدای رانندگان را درآورد و در برخی ساعات دست به اعتصاب زده و به طور هماهنگ در مواقعی، عوارض پرداخت نکردند.
گران‌ترین آزادراه، کیفیت پایینی دارد
یکی از رانندگان در این خصوص گفت: خرم‌آباد- پل زال علاوه بر گران‌ترین آزادراه بی‌کیفیت‌ترین هم هست. روشنایی مسیر صفر است، خطر سقوط ریزش کوه وجود دارد، موج‌دار بودن سطح آسفالت، خاموش بودن هواکش‌ها، استاندارد نبودن فاصله بین لاین رفت و برگشت، وجود تنها یک سرویس بهداشتی در طول مسیر و... ازجمله مشکلات این آزادراه است.
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، نرخ عوارض دریافتی از خودروها عادلانه نیست و هر سال افزایش پیدا می‌کند.
این راننده تاکید کرد: ما چه گناهی کرده‌ایم که با خودروی سواری از خرم‌آباد تا اندیمشک باید 47 هزار تومان رفت و برگشت عوارض بدهیم. 36 هزار تومان برای آزاد‌‌راه خرم‌آباد- پل‌زال و 11 هزار تومان برای پل‌زال- اندیمشک!
نرخ عوارض کاهش یابد
یک راننده دیگر گفت: این آزادراه فقط یک پمپ بنزین و یک مجتمع رفاهی در طول مسیر دارد و از لحاظ زیرساختی شرایط مساعدی ندارد.
وی در خصوص آسفالت این آزادراه اظهار کرد: اوایل کیفیت خوب بود اما به مرور کیفیت آن کم شد و الان شرایط خوبی ندارد.
این راننده خاطرنشان کرد: موقع بارندگی آب مستقیم از ورودی تونل‌ها پایین می‌آید و به داخل آن می‌ریزد که مشکلات خاص خودش را دارد.
او تاکید کرد: واقعاً این نرخ عوارض برای آزادراه خرم‌زال خیلی زیاد است و انتظار داریم مسئولان برای کاهش آن چاره‌اندیشی کنند.
اعتراض رانندگان در حالی مطرح شده که بهره‌برداران این آزادراه افزایش عوارض دریافتی از خودروها را مناسب می‌دانند.
35 درصد عوارض‌های دریافتی برای نگهداری آزادراه هزینه می‌شود
عبدالرضا دستمال‌چی، رئیس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد- پل زال، افزایش نرخ عوارض را منطقی می‌داند و می‌گوید: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه‌های نگهداری و تعمیر، عوارض آزادراه باید به گونه‌ای باشد که بهره‌بردار متضرر نشود.
وی یادآور شد: طبق قانون 25 درصد عوارض باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شرکت بهره‌بردار، 35 درصد عوارض‌های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می‌کند و در ماه گذشته چهار میلیارد تومان برای نگهداری آزادراه هزینه شده است .
دستمال‌چی تصریح کرد: نگهداری و تعمیر آزادراه به طور دائم انجام می‌شود، مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم‌آباد- پل‌زال با برخی از عوارضی‌های کشور درست نیست، چون این عوارضی‌ها از مرحله بهره‌برداری خارج شده و عوارض آنها کسب سرمایه جایگزین است .
وی با اشاره به اینکه اردیبهشت سال گذشته نرخ عوارض در این آزادراه افزایش پیدا کرد، یادآور شد: افزایش عوارض آزادراه‌ها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی است و در حالی که مقرر شده عوارض آزادراها سالانه افزایش یابد اما خرم‌زال که باید بهار امسال افزایش پیدا می‌کرد از ابتدای شهریور اعمال شده است.
رئیس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد- پل زال خاطرنشان کرد: کارگروهی در این راستا تشکیل می‌شود که شرکت‌های بهره‌بردار یک عضو آن هستند و پیشنهاد خود را در خصوص افزایش نرخ ارائه می‌کنند .
وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد، تصریح کرد: این قیمت‌ها بر اساس هزینه‌های نگهداری و استهلاک سرمایه محاسبه و اعمال می‌شوند که البته برای رفاه مردم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی قیمت عوارض اتوبوس و مینی‌بوس تنها یک‌هزار تومان افزایش یافته است .
دستمال‌چی در خصوص انتقاداتی مبنی بر وجود تنها یک مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در این آزادراه اظهار کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده؛ احداث دو مجتمع خدمات رفاهی را متعهد شده‌ایم که ساخت مجتمع دوم تا پایان امسال تمام می‌شود.
پیشنهاد عضو کمیسیون عمران مجلس
مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: باید از اول قرارداد این آزادراه به گونه‌ای منعقد می‌شد که سطح درآمد مردم استان را درنظر می‌گرفتند، البته باید هزینه نگهداری آزادراه را هم درنظر داشته باشیم.
وی با ارائه یک پیشنهاد، تصریح کرد: برای رفاه مردم و به‌ویژه رانندگان در صورت امکان، به‌جای افزایش عوارض، تعداد سال بهره‌برداری را بیشتر کنند .
کیان‌پور تاکید کرد: اگر این کار میسر شود، نفع آن به رانندگان و همچنین بهره‌بردار می‌رسد و مردم هم راضی خواهند بود.
در مورد افزایش عوارض نظری ندارم
عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در این باره گفت: سرمایه‌گذار این آزادراه بخش خصوصی است و طبق قرارداد دوره بازگشت سرمایه دارد و با توجه به افزایش نرخ تورم، عوارض هم بیشتر شده است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذار بالغ بر 100 کیلومتر جاده ساخته و به دنبال سود است و بر همین اساس عوارض را افزایش می‌دهد.
شرفی در پاسخ به پرسشی که افزایشکنونی نرخ عوارض را منطقی می‌داند؟ گفت: اصلاً نظری ندارم و در این خصوص حتی با ما مشورت نکرده‌اند.
از زیرساخت‌های آزادراه راضی نیستیم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: یک مجتمع رفاهی خیلی کم است، اورژانس و هلال احمر باید داشته باشد، آنتن‌دهی مناسب نیست و با توجه به رانش‌های زمین و ریزش کوه نیاز است که یک راهداری آنجا باشد و در چنین مواقعی سریع وارد عمل شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط از زیرساخت‌های آزادراه راضی نیستیم و انتظار بیشتری داریم که امیدواریم میسر شود.
  آزادراه خرم‌آباد- پل‌‌زال با هدف کاهش هزینه‌های تردد بین استان‌های لرستان و خوزستان ساخته شد اما همچنان هزینه تردد بین این دو استان بالاست و ظاهراً خیال پایین‌نشینی ندارد و همچنان همانی است که رانندگان نمی‌خواهند...



http://www.Lor-Online.ir/fa/News/104661/-گزارش--همچنان-ویراژ-گران‌ترین-آزادراه-در-دو-استان-محروم!
بستن   چاپ