ندای لرستان

آخرين مطالب

جلساتی که بحران پساسیل را حل نکرد

زیرساخت‌های لرستان به یک باران بند هستند؛ اوضاع خیلی خراب است! سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- در حالی جلسات بررسی و جبران خسارات سیل بدون خروجی و در میان بی‌تفاوتی مدیران این استان برگزار می‌شود که به گفته مسئولان زیرساخت‌های لرستان با اولین باران دوباره تخریب می‌شوند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی حدود چهار ماه از وقوع سیلاب در لرستان می‌گذرد که به گفته برخی فرمانداران شهرستان‌های سیل زده، مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند و هنوز راه‌ها و پل‌های تخریبی در این شهرستان‌ها به صورت موقت احداث شده اند .
جلسه‌ای پر حاشیه برای بررسی مشکلات سیل‌زدگان
امروز جلسه‌ای در معاونت عمرانی استانداری لرستان برگزار شد که گفته های مسئولان حاکی از عمق فاجعه بی سامانی و بلاتکلیفی مردم در مناطق سیل زده لرستان را باشد؛ این جلسه بدون حضور رئیس جلسه برگزار شد و برگزاری جلسه به مدیرکل مدیریت بحران استان واگذار شد.
بی توجهی مدیران دستگاه‌های اجرایی به جلسه رسمی که در حال برگزاری بود یکی از حاشیه‌های این جلسه بود به طوری که مدیران مدام به بیرون جلسه رفت و آمد داشتند تا این امر موجب بی نظمی در این نشست رسمی شود.

اما حضور فیزیکی مدیران در این جلسه مهم نیز گویا فایده‌ای نداشت تا هر کدام مشغول صحبت با تلفن همراه خود باشند و این امر موجب ایجاد همهمه و سر و صدا در جلسه شود.
فریادهای مدیرکل مدیریت بحران لرستان بر سر مدیرانی که موجب بی نظمی در جلسه شده بودند، یکی دیگر از حاشیه‌های این جلسه بود، فریادهایی که گویا هیچ گوشی شنوای آن نبود تا مدیران و فرمانداران دوباره به صحبت‌های تلفنی و رفت و آمد خود به بیرون و داخل جلسه ادامه بدهند.
مدیریت تلفنی و از راه دور معاون استاندار
مباحثه مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در رابطه با میزان اعتبارات جبران خسارت سیلاب یکی دیگر از حاشیه‌های این جلسه بود تا «پازوکی» مشاور معاون عمرانی استانداری لرستان با برقراری تماس تلفنی با «احمد مرادپور» معاون عمرانی استانداری لرستان خواستار این شود که وضعیت ابلاغ و تصویب اعتبارات را برای حاضران در جلسه توضیح دهد تا شاهد مدیریت تلفنی و از راه دور معاون عمرانی استانداری لرستان در این رابطه باشیم.
رفت و آمد ارباب رجوع به داخل جلسه رسمی برای پیگیری نامه‌های اداری خود در روز ملاقات عمومی مدیران با مردم، یکی دیگر از حاشیه‌های این جلسه بود تا بی نظمی و همهمه در این جلسه افزایش پیدا کند.
این حاشیه‌ها و بی توجهی مدیران را در وضعیت حال حاضر مناطق سیل زده لرستان نیز می توان مشاهده کرد، مناطقی که هنوز راه ارتباطی آنها بازسازی نشده، پل‌ها و زیرساخت‌های آب، برق، مخابرات و… به صورت موقت برقرار شده اند و به گفته فرمانداران حاضر در جلسه در اولین بارندگی فصل پاییز با مشکلات جدی در این رابطه مواجه خواهند شد.
خسارت بیش از 7 هزار میلیاردی سیلاب به زیرساخت‌ها
غلامرضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه حسب دستور استاندار لرستان جلسه قرارگاه بازسازی در روز چهارشنبه هفته جاری با دستور کار پروژه‌های مرتبط با اعتبارات سیل برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در این راستا جلسه امروز به دستور معاون عمرانی استانداری لرستان برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه کل خسارت وارده به زیرساخت‌های لرستان در جریان وقوع سیلاب هفت هزار و 900 میلیارد تومان بوده است، عنوان کرد: این میزان، شامل حوزه راهداری و راه و شهرسازی به میزان دو هزار و 400 میلیارد تومان، شهرداری هزار و 700 میلیارد تومان، اماکن عمومی و ساختمان‌ها 365 میلیارد تومان، آب، برق، گاز و مخابرات 780 میلیارد تومان، زیرساخت‌های کشاورزی 770 میلیارد تومان، زیرساخت‌های بنیاد مسکن 53 میلیارد تومان، گردشگری 78 میلیارد تومان و دیواره‌های ساحلی 640 میلیارد تومان است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه یک سری از این عدد و رقم‌ها در هیئت دولت مصوب شده است، عنوان کرد: در این راستا پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی با اولویت باید در دستور کار قرار گیرند.
خطر جدی برای ساکنان حاشیه رودخانه کشکان در اولین بارندگی
آقامیرزایی با بیان اینکه در جریان سیلاب 11 شهرستان استان در بخش‌های مختلف خسارت دید، بیان داشت: اولویت اول ما اجرای پروژه‌های راه، دیواره‌های ساحلی، پمپاژهای آب بخش کشاورزی و سایر زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات و همچنین شهری است.

وی با بیان اینکه با شرایطی که در حال حاضر در مسیر رودخانه کشکان داریم قطعاً با اولین سیلاب جاده‌های شهری، روستایی و بین شهری قطع می‌شوند، افزود: دیواره‌های ساحلی این مسیر در سیلاب قبلی از بین رفته است، در حال حاضر دیواره ساحلی که می‌توانست چهار هزار متر مکعب آب در ثانیه را در شهر پلدختر تحمل کند، وجود ندارد و امیدواریم حداقل تا آخر شهریورماه این دیواره‌های ساحلی در داخل شهرها و روستاها عملیاتی شود در غیر این صورت با وقوع یک سیل حداقلی قطعاً در خطر خواهیم بود.
«وقتی که به یاد پاییز و بارندگی‌ها می افتم ، موی بدنم راست می شود»!
قدرت الله ترابی نژاد فرماندار شهرستان چگنی نیز در این جلسه با بیان اینکه «وقتی که به یاد پاییز و بارندگی‌ها می افتم ، موی بدنم راست می شود» چرا که در شهرستان چگنی 30 دهنه پل که هفت مورد از آنها بالای 40 متر است در جریان سیلاب تخریب شده است، بیان داشت: راه و پل‌های ارتباطی که با کمک همه دستگاه‌ها و استان‌های معین برقرار شده موقتی است و با اولین بارندگی همه از بین می‌روند.
وی با اشاره به اینکه من بارها این موضوع را اعلام کرده‌ام که اگر به صورت اورژانسی به این قضایا نپردازیم با مشکلات جدی در استان به خصوص در دو شهرستان پلدختر و چگنی مواجه خواهیم شد، افزود: واقعیت این بوده که خیلی اوضاع خراب است، خسارت‌های بسیار سنگینی به زیرساخت‌ها وارد شده و انتظار این بوده که به طور ویژه به این موضوع توجه شود.
خیلی اوضاع خراب است
فرماندار شهرستان چگنی، ادامه داد: در بخش تأمین برق و… شهرستان با مشکل مواجه هستیم، اما واجب تر از همه اینها بحث راه ارتباطی است چرا که در بارندگی‌های پاییز پیش رو، اگر راه ارتباطی قطع شود برای تأمین برق، آذوقه مردم، خدمات بهداشتی و… با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

ترابی نژاد، عنوان کرد: راهداری و راه و شهرسازی نباید «خواب» را برای خود معنا کنند، این دستگاه‌ها فرصت استراحت ندارند و قبل از اختصاص اعتبارات جبران خسارت سیل پیمانکاران را مشخص کنند.
وی، گفت: حتی با یک ساعت تأخیر هم در اولین بارندگی‌ها با مشکل جدی برخورد خواهیم کرد، باید اقدامات لازم را انجام دهیم که فردا دیر نشود و همه پل‌ها و راه های ارتباطی قطع شود و نتوانیم کاری انجام دهیم.
راههای ارتباطی موقت در اولین بارندگی دوباره تخریب می‌شوند
فریبا بهاری فرماندار دورود نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه جلسات زیادی بعد از وقوع سیلاب برگزار شده و در هر جلسه موارد تکراری عنوان شده است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات ما در شهرستان دورود حوزه راهداری و راه و شهرسازی است.
وی با بیان اینکه یک پل با دهانه 70 متر و هفت پل دیگر به صورت موقت بعد از وقوع سیلاب مرمت شده‌اند، افزود: بعد از اولین بارندگی دوباره این پل‌ها قطع می‌شوند.
فرماندار دورود با اشاره به پل «پشت قلعه» که راه ارتباطی 17 روستای این شهرستان است، گفت: در حال حاضر این پل به صورت موقت تعمیر شده و اگر این پل تخریب شود راه جمعیت خیلی زیادی از روستاهای این منطقه قطع می‌شود.
بهاری با اشاره به اینکه هشت راه روستایی در شهرستان نیز به صورت موقت تعمیر شده و با اولین بارندگی در این زمینه نیز با بحران مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: دستگاه‌ها نباید منتظر بمانند و برنامه ریزی های خود را بر اساس اعتبارات نقدی داشته باشند و باید با همکاری پیمانکاران از قبل این پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرند.
خطر نشست زمین بیخ گوش نصف شهر دورود
وی با بیان اینکه سه ماه است که زیر گذر «سیاه کله» و «زرگران» با مشکل مواجه شده و هنوز مسئله حل نشده است، عنوان کرد: این زیرگذرها کمتر از یک سال است که افتتاح شده‌اند و این در حالیست که الان نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

‌فرماندار دورود با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در شهر دورود، کانال آبی است که از زیر 50 درصد از شهر می‌گذرد، افزود: برای تعمیر موقت این کانال حداقل سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است چرا که اگر تعمیر نشود نصف شهر و بازار روز شهر با ریزش مواجه خواهد شد.
سرگردانی سیل زدگان در میان تیم‌های بنیاد مسکن
بهاری، بیان داشت: بنیاد مسکن نیز در شهرستان دورود بحرانی شده است، بنیاد مسکن از ابتدای سیلاب تا کنون سه مرحله تیم اجرایی را در شهرستان عوض کرده است، هیچکدام از این تیم‌ها از یکدیگر خبر ندارند و مردم آشفته هستند و نمی‌دانند پرونده‌های خود را چگونه پیگیری کنند.
وی، افزود: در حال حاضر سامانه نیز قطع است و بنیاد مسکن نیز اقدامی در این رابطه انجام نداده است.
فرماندار دورود در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 51 نفر از مردم دورود در بستر رودخانه زندگی می‌کنند، گفت: وام تعمیری و وام احداثی به این افراد تعلق نمی‌گیرد و بیشترین خسارت را نیز این افراد دیده‌اند و باید تعیین تکلیف شوند.
در ادامه این جلسه موضوع میزان اعتبار مصوب و ابلاغ اعتبارات از سوی دستگاه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما نتیجه جلسه مشخص نشد تا مدیرکل مدیریت بحران استان به دستگاه‌ها دستور بدهد که هر کدام از مدیران در جلسه‌ای جداگانه موارد اختلافی بین خود را حل کنند و نتیجه را به جلسه اعلام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/99105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان