یک دکترای روانشناختی تربیتی:
انگیزه تحصیلی بسیاری از پیامدهای آموزشی را رقم میزند
علمي
بزرگنمايي:
ندای لرستان - یک دکترای روانشناختی تربیتی گفت:انگیزه تحصیلی بسیاری از پیامدهای آموزشی را رقم میزند.
حسنعلی ویسکرمی اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در آموزش عالی مطرح است، انگیزش تحصیلی است.
وی ادامه داد: انگیزش تحصیلی، انگیزه روانشناختی فراگیران است که با اثرگذاری بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدفهای تحصیلی اشاره دارد.
ویسکرمی اضافه کرد: انگیزه تحصیلی با موفقیت و عملکرد فراگیران ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی دارد و بسیاری از پیامدهای آموزشی را رقم میزند.
این دکترای روانشناختی تربیتی افزود: عوامل درون فردی(شخصیت، سطح سواد، سبکهای تفکر، باورهای خودکارآمدی و پیامدهای مورد انتظار، اعمال کاری تحصیلی و مهارتهای حل مسئله) و عوامل برون فردی(سطح تحصیلات خانواده، تجربه پژوهشی، حمایت استادان از استقلال پژوهشی، سطح علمی دانشگاه محل تحصیل، دوستان و جنسیت) بر انگیزش تحصیلی موثر هستند.
وی گفت: در این میان برخی از پژوهشگران نقش عوامل برون فردی را بر انگیزش موثرتر دانسته و به عبارتی تنها یا مهمترین عامل موثر بر انگیزش را عوامل برون فردی دانستهاند.
ویسکرمی اضافه کرد: با وجود اهمیت عوامل بین فردی برخی پژوهشها نشان دادهاند که دانشگاهها علیرغم برخورداری از محیط آموزشی-پژوهشی و عوامل اجتماعی مطلوب، انگیزش مطلوبی را در بین دانشجویان ایجاد نکردهاند.
لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/97754/