ندای لرستان

آخرين مطالب

شکایت تهمینه میلانی و 35 ضربه شلاق برای نقاش جوان!! + عکس فرهنگي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مهیار بهرام اصل دانشجوی نقاشی به اتهام "توهین" به تهمینه میلانی، کارگردان، به 35 ضربه شلاق محکوم شد! آیا تهمینه میلانی که دست به کپی آثار زده است، از طرف هیچ شورای نظارتی، انجمن نقاشان یا ... مورد پیگیری قرار می‌گیرد؟
آیا تهمینه میلانی برای کپی آثار و سرقت هنری مورد پیگیری قرار می گیرد؟
مهیار بهرام اصل، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشگاه هنر تهران و از برگزارکنندگان چهارمین جشنواره دانشجویی ژکال، در تابستان سال 1397 در اعتراض به برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» در گالری ایوان تهران حاضر شد و در آن‌جا هم‌زمان با نمایش زنده (لایو) در اینستاگرام با این سینماگر به بحث پرداخت.
بیشتر بدانید : باز هم یک اثر هنری پرابهام دیگر از تهمینه میلانی!
پس از آن تهمینه میلانی مدعی شده بود که او مخل برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی اش شده و به شکل سازماندهی شده، قصد بر هم زدن نمایشگاه را داشته و او را هم تهدید کرده است. بر همین اساس از مهیار بهرام اصل شکایت کرده بود.
بیشتر بدانید : واکنش تهمینه میلانی به تقلبی بودن آثارش: هدف ترور شخصیت من است
در روزهای گذشته با صدور رأی نهایی دادگاه ، این دانشجوی نقاشی، از اتهام تهدید که از سوی میلانی عنوان شده بود تبرئه شده، اما به اتهام «توهین» به تهمینه میلانی، به 35 ضربه شلاق محکوم شد. گرچه این حکم به صورت تعزیری صادر شده، اما با توجه «به اوضاع و احوال موثر، شرایط روانی حاکم و جوانی متهم و پیش‌بینی اصلاح او و فقدان سابقه کیفری موثر» اجرای حکم برای سه سال به تعلیق درآمده است که در صورت عدم ارتکاب جرم جدید، هرگز اجرا نخواهد شد.

حکم دادگاه مهیار بهرام اصل اعلام شد
در ادامه این ماجرا، انجمن نقاشان ایران که پیش از این اعلام هرگونه نظری را منوط به صدور حکم نهایی دادگاه کرده بود، دوشنبه 27 خرداد ماه 98 از طرح شکایت تهمینه میلانی و رای صادر شده ابراز تاسف کرد.
انتقاد این دانشجو به کپی بودن آثار ارائه شده و سوء استفاده این سینماگر و گالری برگزار کننده نمایشگاه از شهرت او در عرصه سینما برای برگزاری نمایشگاه نقاشی و فروش آثار با قیمتی گزاف بود. این نمایشگاه با بالا گرفتن اعتراضات پیش از موعد تعطیل شد.
بعد از صدور این حکم بسیاری پرسیدند که جدا از رای صادره باید به نکته کپی بودن آثار میلانی هم اشاره کرد و آیا تهمینه میلانی که دست به کپی این آثار زده نباید از طرف هیچ نهاد، انجمن و ... مورد پیگیری قرار گیرد؟ تکلیف چنین اتفاقاتی که در تمام دنیا امری مذموم و در حد سرقت هنری است چیست؟

آثار کپی تهمینه میلانی
در واقع جواب این است بر اساس قوانین داخل کشور تا شخصی حقیقی یا حقوقی به شکل رسمی از تهمینه میلانی شکایت نکند هیچ نهاد یا ارگانی نمی‌تواند او را به دلیل کپی از آثار هنری دیگران مورد پیگیری قرار دهد.
بیشتر بدانید : آیا کپی کاری تهمینه میلانی تائید شد؟
به این بهانه مروری بر قانون کپی رایت در جهان و ایران خواهیم داشت:
حق نشر، حق تکثیر یا کپی رایت (به انگلیسی: Copyright)، مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورندهٔ یک اثر اصل و منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود.
چیزی به نام حق «حق نشر بین‌المللی» که به صورت خودکار نوشته‌های نویسندگان را در سراسر جهان محافظت کند وجود ندارد. محافظت در مقابل استفاده در هر کشوری به قوانین ملی آن کشور بستگی دارد. با این وجود بیشتر کشورها برای آثار خارجی تحت شرایط خاص، محافظت‌هایی فراهم می‌کنند که تا حد زیادی به وسیلهٔ معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی حق نشر ساده شده‌است.

نقاشی های کپی تهمینه میلانی
2 کنوانسیون مهم در این زمینه وجود دارند، یکی "کنوانسیون برن" برای حمایت از آثار ادبی و هنری و دیگری "کنوانسیون جهانی حق نشر".
کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، که معمولاً به نام کنوانسیون برن شناخته می‌شود، یک موافقتنامه بین‌المللی در خصوص حق تکثیر است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال 1886 (شهریور 1265 شمسی) تصویب شد.
کنوانسیون برن کشورهای امضاکنندهٔ معاهده را (که در متن معاهده به نام «کشورهای عضو اتحادیه» شناخته شده‌اند) ملزم می‌کند که آثار پدیدآورندگان سایر کشورهای امضاکننده را هم‌ چون آثار پدیدآورندگان تبعهٔ خود مورد حمایت کپی‌رایت قرار دهد. این پدیدآورنده کسی است که دارای تابعیت یکی از کشورهای عضو باشد و اگر دارای چنین تابعیتی نیست، اثر خود را برای نخستین بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه منتشر می‌کند یا اقامتگاه وی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.
تا کنون 165 کشور عضو کنوانسیون برن شده‌اند ولی کشورهای: ایران، جمهوری چین، عراق، کویت، اوگاندا، بوروندی، پاپوآ گینه‌نو، پالائو، ترکمنستان، تووالو، تیمور شرقی، جزایر سلیمان، جزایر مارشال، سائوتومه و پرینسیپ، سن مارینو، سومالی، سیرالئون، سیشل، کامبوج، کیریباتی، مالدیو، موزامبیک، میانمار، نائورو، و وانواتو هنوز به عضویت این کنوانسیون در نیامده‌اند.

سرقت هنری در آثار نقاشی تهمینه میلانی
ایران از سال 2001 عضو "سازمان جهانی مالکیت فکری" است و تابحال تعدادی از پیمان‌های مربوط به مالکیت فکری را پذیرفته‌است. ایران در سال 1380 به پیمان مادرید برای ثبت بین‌المللی علائم ملحق شد، ولی عضو کنوانسیون برن و هیچ‌یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حق تکثیر نیست و در سازمان تجارت جهانی تنها ناظر است و به موافقتنامه تریپس نپیوسته ‌است.
بعضی آثار ایرانی از جمله آثاری که در حال حاضر پدید می‌آیند شامل حق تکثیر در ایالات متحده نمی‌شوند و به حوزهٔ عمومی تعلق دارند.
تاریخچه قانون حق تکثیر در ایران مربوط می‌شود به قانون ثبت علائم تجاری که در سال 1304 تصویب شد و در سال 1348 قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان به عنوان بدنه اصلی حق تکثیر در ایران تصویب شد. در ایران قانون حق تکثیر هیچگاه بدرستی اجرا نشده‌است.
در ایران مجموعه‌ای از قوانین، قانون حق تکثیر را تشکیل می‌دهند، از جمله قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب 1352، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب 1379 و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب 1383، قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و مواد 62، 63 و 74 قانون تجارت الکترونیکی.
در سال 1390 پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت ارشاد به دولت ایران تقدیم شد، در این پیش‌نویس، مدت حمایت حقوق پدیدآورندگان از 30 سال به 50 سال افزایش یافته‌است.

کپی کاری تهمینه میلانی در نقاشی هایش
آنچه حائز اهمیت است اینست که در دنیای امروز به مدد ارتباطات گسترده و آگاهی از اتفاقات سراسر دنیا، دیگر جایی برای پنهان‌کاری و یا فریب دادن مخاطب باقی نمانده است و با توجه به شبکه‌های اجتماعی در کمترین زمان ممکن هر موضوعی می تواند در تمام جهان رصد شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
در مورد قضیه نمایشگاه تهمینه میلانی اتفاقی که رخ داد این است که شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه‌ها بعد از بررسی موارد مطرح شده اعلام کرد: مدیر گالری آریانا، قواعد حرفه‌ای را در تشخیص اصالت و کیفیت آثار به درستی انجام نداده و رعایت نکرده‌است و به دلیل عدم دقت و سهل انگاری در انتخاب آثار در وهله نخست با توجه به سابقه پیشین گالری، با رعایت تخفیف، تذکر کتبی به وی داده و در پرونده گالری مذکور درج خواهد شد.
شورا درباره کپی بودن آثار نمایشگاه تهمینه میلانی مستفاد از ماده ٢ قانون آئین دادرسی مدنی، در خصوص داشتن سمت برای شاکی، تصمیم‌گیری را منوط به شکایت شاکی خصوصی و صاحب اثر دانست.
حال با توجه به تمام موارد ذکر شده در جواب اینکه آیا تهمینه میلانی به دلیل کپی از نقاشی‌های خارجی مورد تعقیب قرار می‌گیرد باید گفت خیر، مگر اینکه یکی از صاحبان آثار کپی‌برداری شده مثلا خانم خانم جنی میلیهوف یا ریچارد بارلت و ... از طریق خودش یا نماینده‌اش در ایران از میلانی شکایت کند، که این اتفاق هم بسیار بعید است.
بیشتر بدانید : جنجال نمایشگاه نقاشی های تهمینه میلانی، از آغاز تا لغو
بیشتر بدانید : حضور بازیگران زن در نمایشگاه عکس تهمینه میلانی: شقایق فراهانی, نیوشا ضیغمی و..
بیشتر بدانید : قیمت گذاری نقاشی های تهمینه میلانی بر چه اساسی بود؟
بیشتر بدانید : تهمینه میلانی: از 50 سالگی نقاشی حرفه‌ای را آغاز می‌کنم
منبع: asriran.com

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/97519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره رود و ریل در لرستان؛ «بیشه» در مسیر ثبت جهانی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

صرفه‌جویی 500 میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

مقاوم سازی 75 درصد از واحد‌های مسکونی روستایی لرستان

مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از 35 هزار هکتار