ندای لرستان

آخرين مطالب

گزارش؛

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟ مقالات

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مشاهده شعله‌های سر به فلک کشیده و دود عظیم ناشی از سوختن اراضی زراعی لرستان تصویر رنج‌آور این روزهای گرم سال در این استان است.
این حادثه‏‌های ناگوار گاهی به دلیل عوامل طبیعی پدیدار شده اما بیشتر اوقات مسبب آن سهل‌انگاری و ناآگاهی آدم ‎ هایی سنگدل و بی‌احساس نسبت به طبیعت است که با به وجود آوردن چنین فاجعه زیست‌محیطی هر دل مسئولیت‌پذیر و طبیعت دوستی را پریشان می‌کنند و با سهل‌انگاری رخت سیاهی بر تن سبز طبیعت و جنگل‏های لرستان می‎پوشانند.
  قصه پر غصه آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس، تراژدی هرساله‌ای است که با مرگ تلخ هزاران بلوط پیوند خورده است. همه‌ساله بخشی از جنگل‎ها، مراتع و مزارع لرستان با گرم شدن هوا در آتش می ‎ سوزند و دراین‌بین راه‌آهن لرستان هم مزید بر علت شده و گزارش ‎ ها حاکی از آن است که جرقه واگن‎ها باعث آتش‌سوزی در مزارع حاشیه راه‌آهن می‎شود.
انتقاد از بی‌توجهی راه‌آهن لرستان/ علی‌رغم مکاتبات هیچ‌گونه اقدامی نشد
در این باره شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه در سال گذشته با توجه به اقدامات صورت گرفته خوشبختانه طی 40 سال گذشته کمترین حریق را در سطح جنگل‌ها و مراتع داشته‌ایم، گفت: در استان 129 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طی سال گذشته طعمه حریق شد که از این میزان هشت هکتار مرتع، 90 هکتار مرتع مشجر و 31 هکتار جنگل طبیعی بوده است.
نجفی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد حریق در جنگل‌ها، عامل انسانی است، عنوان کرد: 99 درصد حریق‌های استان و کشور به دلیل عامل انسانی است.
وی همچنین تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای، آتش زدن «پس چر» مزارع، سهل‌انگاری و بی‌توجهی چوپانان، گردشگران و رهگذران در عرصه‌های ملی را از عوامل حریق در استان اعلام کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در ادامه با بیان اینکه یکی از مناطق حریق‌های استان طی سال‌های گذشته در مسیر راه‌آهن بوده است، گفت: این در حالی است که علیرغم مکاتبات فراوان تا امروز هیچ‌گونه اقدام خاصی در خصوص عملیات پیشگیری در مسیر راه‌آهن به عمل نیامده است.
وی گفت: تاکنون اقدام خاصی در مسیر راه‌آهن خوزستان به لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی انجام نشده است.
بیشترین آتش‌سوزی مسیر راه‌آهن؛ «بیشه» تا «چم سنگر »
اسد عبدالهی، فرماندار خرم‌آباد نیز با بیان اینکه در خرم‌آباد دو جلسه آتش‌سوزی و همچنین برداشت محصولات کشاورزی را برگزار کرده‌ایم، گفت: مشکلات موجود در این زمینه آتش زدن پسماند محصولات کشاورزی و آتش‌سوزی در مسیر راه‌آهن است.
عبدالهی گفت: نقاطی مانند پایین‌تر از «بیشه» تا نزدیک «چم سنگر» بیشترین آتش‌سوزی را داریم که در این راستا بحث پاک‌سازی اطراف خط آهن باید موردتوجه قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: واگن‌های قطار در مسیر جرقه ایجاد می‌کنند و موجب آتش‌سوزی می‎شوند.
وی افزود: همچنین برخی واگن‌های قطار در مسیر جرقه ایجاد می‌کنند و موجب آتش‌سوزی می‌شوند.
اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در حالی است که مسئولین راه‌آهن معتقدند واگن‌های قطار جرقه نمی‌زند و آتش‌سوزی مزارع به خاطر جرقه‌زنی آن‌ها نبوده است.
تاکنون مشکل جرقه واگن و آتش‌سوزی مسیر راه ‎ آهن نداشته‌ایم
همچنین رحمت رحمت نژاد، مدیرکل راه‌آهن لرستان با بیان اینکه تا ایستگاه تنگ هفت جزو راه‌آهن این استان است، گفت: از لحاظ فنی تمام لوکوموتیوهایی که در این مسیر استفاده می‌شود مجهز به جرقه‌گیر هستند.
وی ادامه داد: تمام دیزل‌ها ازلحاظ فنی مجهز به سیستم جرقه گیر هستند. روزانه حدود 70 تا 80 قطار در این مسیر حرکت می‌کنند و هیچ مشکلی ازلحاظ جرقه واگن‌ها و آتش‌سوزی در مزارع مسیر راه‌آهن نداشتیم. 
این مسئول یادآور شد: در زمان‌هایی که قطار حرکت می‎کند واگن‌هایی که کفش ترمز آن‌ها از نوع چدنی است ممکن است جرقه داشته باشند
حاشیه خطوط راه‌آهن پاک‌سازی شده است
وی ادامه داد: تا محدوده 17 متری از راه‌آهن توسط همکاران ما پوشش داده می‌شود. راه‌آهن با داشتن 380 نفر نیروی یک مانع بسیار خوبی در جهت جلوگیری از گسترش آتش هستند.
رحمت نژاد افزود: حاشیه خطوط راه‌آهن را پاک‌سازی کردیم و دیزل‌هایمان را چک کردیم و مشکلی وجود ندارد.
اطفای حریق باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود
استاندار لرستان با تأکید بر اینکه موضوع و اطفای حریق باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود، بیان کرد: نباید تصور کرد که این موضوع فقط وظیفه دولت بوده بلکه اصل کار بر عهده مردم است، این موضوع باید فراگیر شده و در بین مردم حساسیت ایجاد کرده تا احساس مسئولیت کنند.
خادمی ادامه داد: مردم باید به این باور برسند که جنگل‌ها بزرگ‌ترین سرمایه و داشته‌های آن‌ها است، همه ما موظفیم و باید یاد بگیریم که چگونه از آن‌ها حفاظت کنیم و از روش‌های خطرناک مانند آتش زدن باقیمانده زراعت، غفلت گردشگران و… دوری کنیم .
وی افزود: درصورتی‌که عامل آتش‌سوزی عامدانه باشد قابل‌بخشش نیست، نیروی انتظامی و مراجع قضائی با این موضوع به‌شدت برخورد خواهند کرد.
استاندار لرستان تصریح کرد: لازمه اجتماعی کردن و ایجاد حساسیت در بین مردم آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حفاظت از این سرمایه بوده که از طریق نهادهای مردمی، صداوسیما و رسانه‌ها قابل انجام است.
خادمی گفت: سازمان جنگل‌ها باید با اطلاع‌رسانی و آموزش نیروها را سازمان‌دهی کنند که در هنگام حادثه نیروهای واکنش سریع در قالب تیم‌های مختلف بتواند به محل اعزام کند.
به هر روی حیف است حتی یک وجب از طبیعت بکر و زیبای لرستان طعمه شعله‌های بی‌رحمانه آتش شود و امیدواریم دستگاه‌های مرتبط تا حد امکان از وقوع آتش‌سوزی جلوگیری کنند.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لرستان | تبلور اراده و توانمندی دولت برای توسعه

روزگار تیره باغات انجیر سیاه/ دسترنج باغداران به گِل نشست!

سازمان‎های مردم نهاد، فرصتی برای رشد و توسعه

هشت بهشتی که یک بهشت هم نیست

بدحجابی یکی از عوامل بروز آسیب‎‎های اجتماعی در بروجرد

توقف کودکی پشت چراغ قرمز کار

تب و لرز تابستان در قلب آلپ ایران/اینجا مردادماه به برف نشسته است

برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با محوریت دفاع مقدس در لرستان

اجتماعی شدن کتابخانه ها آغازی برای ترویج فرهنگ مطالعه

ایجاد موزه قلعه مظفری سلسله در پیچ و خم وعده ها

وضع سیل‌زده‌های فروردین به‌وقتِ مرداد؛ مشکلاتی که همچنان باقی است

جنایات گروهک منافقین افشا و بازخوانی شود

دستیابی به انرژی از مزارع خورشیدی

می خواهم به شهر بروم!

پل کاکارضا دوباره استوار می شود

/گزارش/ جان به آب می‌دهیم!

راهی که ختم به خیر می شود

وعده وزارت نیرو تحقق نیافت/ گروکشی بانک از سیل‌زدگان لرستان

دلفان، آسیب پذیر در مقابل حوادث آتش سوزی

شیرز، شگفتی گردشگری لرستان

/گزارش/ تفنگ را برندار برادر!

زباله گردی، زخمی بر سیمای شهر

مصرف برق لرستانی‌ها در وضعیت «سبز» است/ تابستان بدون خاموشی

رسوب مشکلات سیل در بخشداری‌های لرستان

3 ماه از سیلاب گذشت/قصه سیل به سر رسید وعده مسئولان به مقصد نرسید

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

بیشه، تفرجگاه یا قربانگاه؟

سازگاری با کم آبی در لرستان

مصائب تالاب‌های لرستان/ مخالفت با سدسازی در بالادست «گری بلمک»

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

پروانه‌ای پیله کرده در ژنِ کودک

سیمای قضائی و عدالت محوری

توهم پرآبی

ضعف زیرساخت‌ در «گلدشت» بروجرد/عمده سوئیتهای اجاره‌ای مجوز ندارند

/گزارش/ معروف بین‌الملل، مظلوم داخل!

تابستان و قصه تکراری نبود سرگرمی کافی برای جوانان

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟

جبران خسارت سیل در سایه توجه مسئولان

موج خدمت تا رسیدن سیلزدگان به ساحل آرامش ادامه دارد

رج برجی که کج‌تر می‌شود!

آنگاه‌ که خروش سزار در طغیان کشکان فراموش شد

ویزیت همزمان چند بیمار و نارضایتی بیماران

کهمان، نگین گردشگری سلسله زیرساخت رفاهی می خواهد

خرم آباد شهری که در آتش اختلاف شهردار و شورای شهر می سوزد

گزارشی از خرابی‌ها و مدیریت بحران سیلاب‌های لرستان در 5 و 12 فروردین 98 - مهدی زارع *

اوتیسم؛ زمانی برای در خود فروماندن

خشونت های پنهان زیر یک سقف

سفر بی‌بازگشت بلوط‌کاران/سنجاب‌هایی که سر از بازار تهران درآوردند