ندای لرستان

آخرين مطالب

کهمان، نگین گردشگری سلسله زیرساخت رفاهی می خواهد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد- منطقه نمونه گردشگری کهمان شهرستان سلسله را معروفترین جاذبه ژئوتوریسم در استان لرستان می توان دانست چراکه همواره در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط استان و کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان سلسله با آب و هوایی مطبوع و خنک در شمال استان لرستان و بخشی از دامنه‌های گرین واقع شده و به دلیل خاک حاصلخیز و بارشهای خوب در فصول بارندگی، دارای طبیعتی بسیار زیبا و دلفریب است که در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد.
منطقه نمونه گردشگری کهمان را می توان نگین سبز سلسله نامید زیرا چشمه‌های پرجوش وخروش و درختان گردوی چند صدساله زیبایی و جلوه خاص و بی نظیری را به آن بخشیده‌اند.
طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، وجود داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب وهوای بی بدیل این منطقه روح هر انسانی را به ویژه در فصول گردشگری اسیر خود می‌کند.
علت نامگذاری این منطقه مربوط به دوره‌های باستان بوده که در آن پادشاهان به تفرج و خوشگذرانی می پرداخته‌اند که گواه آن را می‌توان تخت گاه‌های سراب خاصون (سراب خاصان) و سراب و چشمه معروف تخت شاه دانست.
واژه کهمان دارای چند معنی است ولی احتمالاً از ترکیب 2 واژه لکی (فارسی پهلوی) کی به معنی شاه و مان به معنی آمدن که در کل به معنی جایی است که شاهان به آنجا می آیند، آمده باشد.
سرچشمه ابتدایی رودخانه کهمان، چشمه تخت شاه و چشمه‌های اطراف آن است که پس از جاری شدن در درون دره کهمان، آب چشمه سراب خاصون و دیگر چشمه‌ها به آن پیوسته و رودخانه کهمان را تشکیل می‌دهد.
باغات میوه به ویژه گردو و جالیزهای سرشار از عطر خیار الشتر، طبیعت بکر و بسیار زیبای این منطقه، چشمه سارهای فراوان و پر آب در کنار مردمی مهمان نواز و مهربان با گویش زیبای لکی بر جاذبه این منطقه می‌افزاید.
پوشش گیاهی منطقه کهمان در جوار سراب و رودخانه کهمان پوشیده از درختان کهن سال بلوط، انجیر، گردو، گلابی کوهی، زالزالک، چنار، زبان گنجشک، صنوبر و سپیدار، بید، سیب، آلوی کوهی و در خلال آن سرشار از گون و درختچه‌های کوهستانی است و از حیات وحش آن می‌توان به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بند پایان اشاره کرد.
رودخانه کهمان زیستگاه ماهی قزل آلای رنگین کمان بوده و در کنار آن درختان کهنسال گردو و بید رشد کرده و سایه ساری بهشت گونه را برای گردشگران به وجود آورده‌اند، در بعضی مناطق خروش رودخانه به حدی است که عبور از آن امکان ندارد.
در ناحیه کهمان، درختان گردو، آلو، به، گلابی، زالزالک، تمشک، پسته وحشی و بلوط به صورت خودرو وجود دارند و زمین‌های کشاورزی زیادی در این دره به کشت انواع محصولات کشاورزی به ویژه خیار اختصاص یافته است و تمامی اینها جلوه‌ای باشکوه و بی نظیر برای گردشگری به این منطقه بخشیده‌اند.
عمر برخی از این درختان گردو به یکصد سال و قطر برخی از درختان این دره نیز به چندین متر می‌رسد که در حال حاضر در مالکیت افراد محلی هستند و سالیانه صدها تن گردوی موردنیاز استان و کشور را تأمین می‌کنند.
رودخانه کهمان کشاورزی بیش از نیمی از دشت الشتر را رونق داده و احداث مزارع پرورش ماهی زیادی را در این منطقه میسر ساخته که در بین آنها یکی از بزرگترین و مجهزترین شیلات پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه به چشم می‌خورد که نشان دهنده سالم بودن و با کیفیت بودن آب این منطقه است.
این منطقه گردشگری اوج زیبایی طبیعیت را در دل خود نهان کرده است و در میان طبیعت زیبای استان لرستان که به عنوان بام طبیعت کشور معروف است، چون نگینی می‌درخشد، منطقه گردشگری کهمان در تاریخ 18 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3755 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
** کهمان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است
بخشدار مرکزی سلسله با بیان اینکه این مناطق در روزهای تعطیل پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و حتی کشور هستند، اظهار داشت: ساماندهی، زیباسازی و پاکسازی محیطی این مناطق می‌تواند نقش مهمی در رونق گردشگری و رسیدن به اشتغالی پایدار برای اهالی منطقه داشته باشد
علی یاس جلویاری با تاکید بر لزوم ایجاد برنامه‌ای مدون برای دریافت عوارض از رستوران‌ها و سفره خانه‌های بین راهی در این مناطق، عنوان کرد: باید این عوارض صرف زیباسازی محیطی، فعالیت‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی همچون احداث نمازخانه و چند چشمه بهداشتی برای رفاه حال گردشگران شود.
جلویاری با اشاره به ظرفیت بالای منطقه کهمان در جذب گردشگران، خاطرنشان کرد: تحقق این امر و فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی در این مناطق نیازمند همکاری مجدانه دستگاه‌های تأثیرگذار و مرتبط است.

** مجوز ایجاد خانه‌های بوم گردی در منطقه نمونه گردشگری کهمان سلسله صادر می‌شود
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله با بیان اینکه منطقه اکوتوریسم کهمان یکی از موهبت‌های الهی است که به مردم فهیم و مهمان نواز شهرستان سلسله عطا شده است، اظهار داشت: این منطقه توریستی در کنار کوه‌های برفگیر گرین و سرابهای زیبایی همچون سراب خاصان، چشمه سارها و باغات گردو و رودخانه خروشان کهمان شرایطی را ایجاد کرده که هر گردشگری برای انتخاب مقصد خود چنین فاکتورهایی را مدنظر قرار می‌دهد و همین امر سبب جذب گردشگران غیربومی بسیاری از سایر استان‌های کشور به این منطقه زیبای گردشگری شده است.
فیروز میرزایی با اشاره به پیگیری‌های فرماندار سلسله و برخی مدیران شهرستانی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه، بیان کرد: با حمایت‌های شرکت توزیع برق، برق رسانی به نقاط انتهایی این منطقه انجام شده و با همکاری شرکت مخابرات، اکنون هیچ نقطه کوری به لحاظ آنتن دهی اپراتور همراه اول در این منطقه وجود ندارد.
میرزایی با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستان، اضافه کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم رفاهی، تاکنون به 24 نفر متقاضی احداث رستوران بین راهی و 10 نفر متقاضی احداث خانه‌های بوم گردی در منطقه نمونه گردشگری کهمان مجوز داده شده است.
وی با اشاره به آمار گردشگران مناطق گردشگری شهرستان، افزود: در ایام تعطیل روزانه حدود 2 هزار نفر از از منطقه گردشگری کهمان شهرستان بازدید می‌کنند که قطعاً رونق گردشگری شهرستان در گرو فراهم کردن امکانات رفاهی لازم برای این گردشگران است.
** صنعت گردشگری می‌تواند منبعی برای کسب درآمد برای اهالی شهرستان باشد
فرماندار سلسله نیز با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی برای رفاه حال گردشگران در این منطقه، گفت: طراحی، نصب و راه اندازی سایت BTS همراه اول با صرف اعتباری بیش از 150 میلیارد ریال در منطقه نمونه گردشگری کهمان انجام شد.
شریف خسروی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت‌های شهرستان سلسله است، اظهار داشت: رونق صنعت گردشگری در شهرستان سلسله می‌تواند در کنار کشاورزی محور جدیدی برای فعالیت‌های اقتصادی مردم و کسب درآمد در این شهرستان باشد.
وی با بیان اینکه رونق و توسعه بخش گردشگری در شهرستان سلسله نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها است، بیان کرد: منطقه نمونه گردشگری کهمان یکی از قابلیت‌های عمده شهرستان در این بخش است که توجه به فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز گردشگران در این منطقه، می‌تواند باعث رونق اقتصادی، کاهش فقر، درآمدزایی و کاهش بیکاری در میان اهالی شود.

خسروی با اشاره به اینکه در ایام تعطیل روزانه حدود 10 تا 15 هزار گردشگر از مناطق گردشگری شهرستان بازدید می‌کنند، ادامه داد: به منظور توسعه این قابلیت در اقدامی شایسته جهت رفاه حال و ایجاد امنیت بیشتر برای گردشگران منطقه، با پیگیری‌های فرمانداری، نماینده سلسله در مجلس، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری و همکاری مجدانه مدیرکل شرکت مخابرات لرستان و مجموعه مخابرات شهرستان، منطقه نمونه گردشگری کهمان از ابتدای روستای کهمان سفلی تا پل خرکن به طول حدود پنج کیلومتر به فیبرنوری تجهیز و ارتباط آنتن دهی اپراتور همراه اول در این مسیر برقرار شد.
فرماندار سلسله ضمن قدردانی از خدمات شرکت توزیع برق استان و شهرستان برای انجام عملیات برق رسانی به این مسیر به طول بیش از 13 کیلومتر، اضافه کرد: با برق رسانی به منطقه کهمان، امکان واگذاری انشعاب برق به سفره خانه‌ها، رستوران‌ها و خانه‌های بوم گردی منطقه فراهم می‌شود.
وی با اشاره به پوشش مناسب و آنتن دهی منطقه، افزود: با اجرای این طرح اکنون کلیه کوه‌های گرین تحت پوشش آنتن دهی همراه اول قرار گرفته‌اند و دیگر نقطه کوری در این منطقه وجود ندارد و این امر می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری شهرستان داشته باشد.
/ ‏6060/‏7265

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/96718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان