ندای لرستان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه مقالات

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/950368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

لرستان رتبه اول پرداخت تسهیلات تبصره 18کشور را کسب‌کرد

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

پیشرفت 90 درصدی تقاطع غیر همسطح دانشگاه لرستان

علت تعویق بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه لرستان، بارندگی‌های اخیر است

رزم ‌غیور‌مردان لرستانی در عملیات حاج عمران

بارندگی ها علت تعویق بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه لرستان

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

بیش از 2000 خانوار دارای فرزند دوقلو و بالاتر در لرستان خدمات دریافت می‌کنند

گرانی مسکن و رنج‌های روزمره شهروندان

یکم خرداد، روزِ لرستان شد

کسب رتبه برتر خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی لرستان در کشور

کشف انبار کالای قاچاق در لرستان

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

قیمت نفت بالارفت

اتصال 360 روستای لرستان به شبکه ملی اطلاعات

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

آخرین وضعیت ترافیکی محورهای پرتردد کشور

افزایش حقوق کارگران منتفی شد؟

ایران چند موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد؟ / روایت چدید محسن رضایی

معادلات اصولگرایان پیچیده شد

مناسبت روز/ جمعه، 28 اردیبهشت‌ماه

اعلام جزئیات قتل یک راننده در پمپ بنزین با سلاح جنگی

جشنواره «تدریس برتر» توسط دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می‌شود

پوستر «روز لرستان» رونمایی شد

توضیحات پلیس الیگودرز در مورد قتل یک راننده در جایگاه سوخت

نشست پیشرفت محله با جهاد تبیین در تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد

شیطنت بی‌بی‌سی پس از نامگذاری ورزشگاه جدید خرم‌آباد

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

ماجرای قتل راننده اتوبوس در الیگودرز چه بود؟

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

قیمت تخم مرغ چند؟

صدرنشینی دوباره خیبر

1240 عنوان کتاب در مرکز اسناد و مفاخر بروجرد

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

خیبر خرم آباد صدر جدول را پس گرفت

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

پوستر روز مقاومت مردم لرستان رونمایی شد