ندای لرستان

آخرين مطالب

گردوی مرغوب «سلسله» محصولی ناشناخته در کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان سلسله سبب شده تا گردوی تولیدی این شهرستان از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد اما به دلیل نداشتن برند همچنان ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سلسله شهرستانی کوچک در شمال استان لرستان است که آب و هوای بی نظیر و خاک فوق العاده آن سبب ایجاد ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی شده است.
وجود چشمه‌ها و سراب‌های جوشان و طبیعتی معتدل بخصوص در مناطق شمالی آن باعث شده اغلب روستاییان این شهرستان خوش آب و هوا به کاشت درخت گردو روی بیاورند به گونه‌ای که کمتر باغداری را می‌توان سراغ داشت که از کاشت این درخت در شهرستان سلسله بی بهره باشد.
حجم وسیع کاشت گردو در باغات شهرستان بخصوص در منطقه نمونه گردشگری کهمان که جلوه‌ای زیبا و بی نظیر به این شهرستان بخشیده و تولید بالای گردوی آن سبب شده این شهرستان در زمینه تولید گردوی پوست کاغذی، رتبه نخست استان را به خود اختصاص دهد.
به رغم سطح زیر کشت بالای گردو و کیفیت مناسب آن، متأسفانه هنوز محصول تولیدی شهرستان داری برند مشخصی به نام شهرستان برای فروش نیست و محصول تولیدی باغداران اغلب توسط دلالان خریداری و با نام استان‌های دیگر به بازارهای فروش عرضه می‌شود.
نبود صنایع فرآوری و بسته بندی به اشکال مختلف از دیگر مشکلاتی است که به رغم توانمندی‌های بالا در تولید گردوی با کیفیت هنوز باغداران شهرستان سلسله با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.
** گردو میوه ارگانیکی محسوب می‌شود
یک کارشناس ارشد باغبانی شهرستان سلسله که مجری یک طرح 40 هکتاری موفق در زمینه کاشت و تولید گردو است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه درخت گردو برای رشد به آب و هوایی معتدل و نیمه سرد نیاز دارد، اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت درختان درشهرستان سلسله درخت گردو است.
مهدی نظری با اشاره به اینکه خاک‌های شنی، لومی و غنی از کود حیوانی برای کاشت و رشد درختان گردو بسیار مناسب هستند، عنوان کرد: بافت خاک شهرستان سلسله و آب و هوای معتدل آن سبب شده که درخت گردو در بیشتر نقاط آن قابل کشت باشد.
وی گفت: میوه درخت گردو میوه‌ای شفتی و دارای درون بری چوبی است که آن را نفوذناپذیر می‌سازد؛ اگرچه برای رشد درخت گردو از کود و سموم استفاده می‌شود اما به دلیل نکات گفته شده می‌توان میوه درخت گردو را ارگانیک محسوب کرد.
نظری با اشاره به برگزاری کلاس‌های ترویجی از قبیل هرس، پیوند، تغذیه، چال کود، آفات و بیماری‌ها توسط جهاد کشاورزی شهرستان برای باغداران افزود: مهمترین معضلاتی که در ارتباط با کاشت درخت گردو برای باغداران وجود دارد کمبود دستگاه‌های برداشت مکانیزه و سرمازدگی است.
این باغدار نمونه در خصوص کافی نبودن حمایت‌های سازمان‌های بیمه گر از باغداران گفت: متأسفانه در هنگام سرمازدگی، سازمان‌های بیمه گر حق و حقوق باغدار را آنگونه که باید تأمین نمی‌کنند که همین موضوع عاملی در بی انگیزه شدن باغداران برای بیمه محصولاتشان می‌شود.
وی افزود: باغدار باید اعتماد کند که در هنگام بروز خسارت پشتیبانی مطلوب و شایسته ای از او می‌شود تا نسبت به بیمه کشاورزی دلگرم شود.
نظری گفت: وجود دلالان در بازار گردو و خرید محصولات به قیمت بسیار پایین یکی از معضلات باغداران شهرستان است.
وی عنوان کرد: متأسفانه جایی برای فروش محصول برداشت شده از تولیدکنندگان وجود ندارد برای همین دست دلالان وارد معاملات گردو شده و همین امر سبب متضرر شدن باغداران می‌شود.
** احداث صنایع فرآوری و بسته بندی در سلسله ضروری است
نظری با اشاره به ضرورت وجود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله گفت: معمولاً باغداران به دلیل نبود مکانی مناسب برای خشک کردن میوه مجبور می‌شوند محصول برداشت شده را روی پشت بام‌های منازل خود پهن کنند که نور آفتاب سبب می‌شود تا حدودی محصولات برداشت شده و تازه کیفیت واقعی و مطلوب خود را از دست بدهند.
این کارشناس ارشد باغبانی با تاکید بر ضرورت تخصیص یارانه برای مبارزه با بیماری‌ها و آفات درخت گردو به باغداران عنوان کرد: به منظور بالا رفتن کیفیت محصولات گردوی شهرستان لازم است باغداران ازارقام پیوندی گردو استفاده کنند البته با توجه به گران بودن نهال پیوندی توزیع شده توسط جهاد کشاورزی استقبال باغداران از آن کم است.
** 1700 هکتار وسعت باغات زیر کشت گردو در سلسله است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز در این باره اظهار داشت: شهرستان سلسله با بیش از 1700 هکتار سطح زیر کشت، قطب تولید گردو در استان لرستان محسوب می‌شود.
رضا سوخته زاری عنوان کرد: از این میزان 1400 هکتار بارور و 300 هکتار به صورت غیر بارور می‌باشند.
وی متوسط تولید گردو در هر هکتار در سلسله را 2 تن و 300 کیلوگرم و در لرستان 2 تن اعلام و پیش بینی کرد امسال بیش از سه هزار تن گردو در شهرستان سلسله برداشت شود.
سوخته زاری ادامه داد: شهرستان سلسله حدود 30 درصد محصول گردوی استان لرستان را تولید می‌کند که بر همین اساس شهرستان سلسله هم از نظر متوسط عملکرد در هکتار و هم از نظر میزان تولید رتبه اول را در استان دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله با بیان اینکه آب فراوان، خاک حاصلخیز و هوای مناسب زمینه تولید گردوی بسیار مرغوب را برای اهالی این خطه از استان لرستان فراهم کرده است، گفت: کاشت گردو علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی بهترین شرایط را برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای باغداران فراهم می‌کند از نظر رونق صنعت گردشگری نیز این شهرستان را به یکی از مناطق بسیار دیدنی تبدیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه اولین باغ تکثیر اندام‌های رویشی گردوی کشور در شهرستان سلسله ایجاد شده است، عنوان کرد: همچنین حدود سه هکتار از باغات شهرستان، درخت گردوی آزمایشگاهی کاشت شده و عملیات سرشاخه کاری و اصلاح باغات در حدود هشت هکتار از باغات گردوی شهرستان انجام شده است.
وی افزود: در طول سال به ویژه در زمان برداشت گردو هزاران نفر ضمن بازدید از این منطقه گردوی مورد نیاز خود را به صورت تازه در محل تهیه می‌کنند.
سوخته زاری با بیان اینکه در سال قسمت عمده‌ای ازگردوی تولیدی این شهرستان در سایر شهرستان‌های استان و کل کشور مصرف می‌شود، گفت: جهاد کشاورزی شهرستان خدماتی نظیر سرکشی مداوم کارشناسان از باغات، ارائه دستورات و نکات فنی لازم درخصوص انواع بیماری‌ها و آفات و تغذیه مورد نیاز درختان را به باغداران ارائه می‌دهد.
وی برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه و توزیع انواع سموم و کودهای شیمیایی ماکرو و میکرو و توزیع انواع نهال مناسب در زمان کاشت را از دیگر خدمات جهاد کشاورزی به باغداران عنوان کرد و افزود: با توجه به استعداد گردو کاری این شهرستان و دارا بودن رتبه نخست تولید در استان ایجاد یک مرکز تحقیقات گردو در شهرستان سلسله ضروری است که همین امر مهم موجب ایجاد ارتباط بیشتر بین باغداران و مراکز تحقیقاتی می‌شود و در شکوفایی بیشتر تولید گردو در این شهرستان و حتی استان مؤثر است.
** احداث صنایع فرآوری و بسته بندی برای کوتاه کردن دست دلالان ضروری است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله اظهار داشت: با توجه به تولید بالای گردو در سلسله ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی به دلیل کوتاه کردن دست دلالان و ایجاد اشتغالزایی بسیار ضروری است که البته این امر به سرمایه گذار و حمایت سایر دستگاه‌ها نیاز دارد.
وی گفت: با توجه به تولید گردوی بسیار مرغوب و زیاد در شهرستان سلسله نیاز است که هر ساله در فصل برداشت همایش سالانه ای مانند جشنواره انار زیر تنگ سیاب و جشنواره زردآلو دورود با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان سلسله برگزار شود که البته این مهم نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها و سرمایه گذاری است.
سوخته زاری افزود: برگزاری این جشنواره‌ها موجب ایجاد یک برند کشوری برای گردوی شهرستان سلسله می‌شود.
** شهرک صنعتی سلسله فاکتورهای لازم برای احداث صنایع تبدیلی را دارد
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه اقتصاد شهرستان سلسله مبتنی بر کشاورزی است، اظهار داشت: شهرستان سلسله دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که در صورت توجه و برطرف کردن مشکلات موجود می‌تواند یکی از قطب‌های تولیدی استان محسوب شود.
شریف خسروی افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که باعث افزایش تولیدات کشاورزی سلسله شده سطح زیر کشت گردو در این شهرستان است که هم از نظر جذب گردشگران و هم از نظر تولید گردوی با کیفیت و پوست کاغذی باعث رونق بخش تولید شده است.
وی عنوان کرد: متأسفانه یکی از مهمترین معضلات پیش روی کشاورزان شهرستان سلسله نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی است که هر ساله در فصل برداشت باعث می‌شود محصول تولیدی با حداقل ارزش افزوده مواجه شود و به رغم وجود کیفیت بالا و طعم بی نظیر، گردوی تولیدی بدون فرآوری به مصرف رسیده و برند خاصی برای شناساندن این محصول به سایر استان‌ها وجود نداشته باشد.
خسروی با تاکید بر ضرورت احداث صنایع فرآوری و تبدیلی در این شهرستان گفت: شهرک صنعتی شهرستان سلسله تمام امکانات لازم را برای احداث این صنایع دارد و در صورت جذب سرمایه گذاران توسط مسئولان مربوطه حتی می‌تواند در صورت فراهم شدن امکانات لازم به عنوان یکی از قطب‌های تولید گردوی کشور نیز مطرح شود.
7265/‌6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/94428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 400 میلیارد ریال کالای قاچاق در لرستان

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ارتقای ظرفیت 50 واحد نیمه‌فعال لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

«شیردنگ بافی» در لرستان

نجات کوهنورد خرم‌آبادی گرفتار در ارتفاعات مخمل‌کوه

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

بازی کودکانه با اسلحه در لرستان؛ خاله 14ساله جان باخت

مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد پلمب شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

پلمب مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد

بازی کودکانه با سلاح در لرستان/ خاله 14ساله جان باخت

بازی کودکانه با سلاح در لرستان جان خاله 14ساله را گرفت

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده 5 ساله

کاشت 80هکتار باغ زیتون در لرستان

فعالیت 42 مرکز مشاوره در لرستان

مرگ خاله بر اثر تیر اندازی خواهر زاده در خرم آباد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل زال اعلام شد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

کنجی ژیراک ستاره موسیقی پاپ فرانسه بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شد

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز