ندای لرستان

آخرين مطالب

مدیریت آب لرستان، راه نجات خوزستان علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: هر اندازه هزینه در مدیریت آب لرستان شود قطعا خوزستان را از خطر سیل نجات می‎دهد.
ایمان شرفی‎زاد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: سیل این روزهای استان لرستان علاوه بر گرفتن جان تعدادی از هم‎وطنان باعث خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و شستن حجم بسیار بالایی از خاک با ارزش استان شد بنابراین باید از این اتفاق درس گرفت و چراغ راه آینده قرار داد.
وی اضافه کرد: در وهله ‎ اول، برنامه ریزی کشور باید بر اساس تفکر یکپارچه نگر مبتنی بر آمایش سرزمین باشد و بستر آن حوزه آبخیز بوده و محدوده سیاسی استان‎ها نباشد.
شرفی‎زاد خاطرنشان کرد: در مورد لرستان با توجه به قرار گرفتن آن در دو حوزه آبخیز کرخه و دز برنامه ‎ ریزی استان‎های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و همدان باید بسیار هماهنگ باشند و از این وضع کنونی که لرستان همیشه قربانی مدیریت سازه‎ای منابع آب و انتقال آب بین حوزه‎ای وزارت نیرو در استان‎های دیگر شده است دوری کرد.
این کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: همچنین با عنایت به شرایط خاص و بسیار شکننده زاگرس، داشتن تنوع اقتصادی و ایجاد معیشت پایدار بدون کمترین وابستگی به آب و خاک مورد توجه قرار گیرد.
وی سهم بخش کشاورزی لرستان از تولید ناخالص ملی را حدود 14 درصد و در اشتغال حدود 20 درصد عنوان کرد و گفت: این اعداد در استان بسیار بیشتر بوده و عملا فشار بسیار زیادی بر منابع آب و خاک این منطقه است.
شرفی‎زاد با تاکید بر اینکه احداث راه‎های ارتباطی، خطوط انتقال انرژی، ساخت و سازها و ابنیه فنی در اماکن باید با کمترین ریسک و دور از حریم و بستر رودها، همچنین در نظر گرفتن شرایط اکولوژیکی منطقه و توجه به دوره بازگشت سیل باشد، بیان کرد: توجه بسیار زیاد به حفظ و احیای جنگل‎ها و مراتع، آبخیزداری و آبخوان‎داری و مدیریت آب با مشارکت جوامع محلی مهم ‎ ترین راهکارهای پیشگیری از سیل هستند.
این محقق با اشاره به اینکه لرستان داری حدود 12 میلیارد مترمکعب رواناب خروجی با فرسایش سالانه بسیار شدید بوده که از این مقدار حدود 8 میلیارد مترمکعب آب تولید شده در استان است، اظهار کرد: این در حالی است که میزان مزارع آبی استان از متوسط کشوری بسیار کمتر بوده و برای توسعه استان با راندمان استفاده کنونی بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب در سال نیاز است که هم اکنون در صورت اتمام همه سدها و ایستگاه‎های پمپاژ استان حدود 500 میلیون متر مکعب آب استحصال می‎شود.
وی با بیان اینکه در سطح کشور سالانه به 20 تا 40 میلیارد مترمکعب آب نیاز بوده که تاکنون 80 میلیارد مترمکعب مخزن ساخته شده است، ادامه داد: متاسفانه این مقدار بیش از دو برابر مورد نیاز کشور است(با میزان آب مورد نیاز و آب استحصال شده در استان مقایسه شود).
شرفی‎زاد گفت: باید توجه داشت که وقتی صحبت از ایجاد سد در لرستان می‎شود بسیار متفاوت از سدهای بزرگی مثل دز و کرخه است، به عنوان مثال ظرفیت سد مروک دورود کمی بیش از 100 میلیون مترمکعب است بنابراین سدهای استان بیشتر در راستای تامین آب شرب پایدار شهرها و مباحث آبخیزداری هستند در حالی که حتی اجازه ساخت سدهای با ظرفیت یک میلیون مترمکعب در استان را نمی‎دهند.
شرفی‏‎زاد اضافه کرد: این روزها بحث در مورد افزایش ارتفاع سد دز است در حالی که باید پرسید چرا وقتی یک سوم مخزن سد از رسوبات پر شده و جوابگوی حجم آب ورودی نیست توجهی به مدیریت رواناب در بالا دست نمی ‎ شود؟!
این پژوهشگر با طرح این مسئله که آیا بهتر نیست هزینه افزودن به ارتفاع سد صرف مسائل آبخیزداری در بالادست و جلوگیری از ایجاد رواناب و فرسایش خاک شود؟ افزود: همچنین آیا جز این است وقتی سد بسیار بزرگی در ابتدای ورود آب به استانی ساخته شده فرد به اطمینان وجود این سدها به خود اجازه تجاوز به بستر رودها داده و عرض آنها را به شدت کاهش می‎دهد؟
وی تصریح کرد: به راستی کدام سیلاب باعث زیر آب رفتن بیش از 100 هزار هکتار از مزارع خوزستان شده و نیم میلیون نفر در شهر و روستاهای بسیاری مجبور به تخلیه خانه و کاشانه خود شده و بیشتر زیرساخت‎ها به زیر آب رفته‎اند؟
شرفی‎زاد بیان کرد: آیا دو رود بزرگ کرخه و کارون تاکنون سیلاب‎های گسترده‎تر از این نداشته‎ و وجود آثار تاریخی خوزستان گواهی بر این ادعا نیستند؟ چطور وقتی خروجی یک سد از ورودی آن بیشتر بوده این سد پایین دست را از سیلاب نجات داده است؟ آیا مخازن طبیعی مثل تالاب هورالعظیم، شادگان و... با ظرفیت 12 میلیارد مترمکعب برای جمع آوری آورد سیلاب کافی و راهی برای خلاصی از بخش وسیعی از ریزگردها نبودند؟!
این کارشناس ارشد محیط زیست اظهار کرد: آیا باید صدها کیلومتر از منشاء تا سدها را بدون هیچ برنامه مدیریتی آبخیزها را رها کرد و فقط شاهد خسارات انسانی و طبیعی سیلاب بود تا آب با حجم بی‎نهایتی از خاک به پشت سدها برسد؟!
وی بیان کرد: بنابراین با توجه به اینکه این حجم از رواناب از صدها دره به وجود می‎آید هراندازه هزینه در مسائل آبخیزداری و مدیریت آب در لرستان شود قطعا خوزستان را از خطر سیل نجات می‎دهد. گذشته از تمامی این مسائل با توجه به توپوگرافی و شرایط اقلیمی خاص لرستان باید استان از نظر تجهیزات هواشناسی، امدادی و لجستیکی بسیار تقویت شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/92344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

جشن هزار دف پالنگان

صادرات 20 تن ماهی قزل آلای لرستان به خارج از کشور

علت تعدیل نیرو در کارخانه فروآلیاژ ازنا مشخص شد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

واکنش فرماندار ازنا به ادعای اخراج 160کارگر یک کارخانه

حل و فصل 35 درصد از دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رفع تصرف 187 میلیارد ریالی؛ نجات طبیعت مهدیشهر از چنگال زمین‌خواران

انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش لرستان

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود