ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ سیل آموزگار بی‎رحمی بود اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - باران صدای پای اجابت است پس چرا مردم می‎نالند؟! در یک آن، هست‎هایشان نیست شد و در دهن کجی نامرادی‎ها عجیب معلق‎ شدند و در خلا دنیای بی‎جاذبه می‎چرخند. بهاران آمده بود و همگان مهیای نوروزی که یک سال منتظرش بودند... باران بارید... همه شاد از اینکه می‎بارد اما این باران بارید و بارید و باز هم بارید... موج موج تا چشم کار می‎کرد دنیای‎شان را آب فرا گرفت و...
آری... سیل آموزگار بی‎رحمی بود که نتیجه فراموشی طبیعت را آموخت اما برای آموختنش نقره‎داغ کرد آنانی را که عمری است عادت کرده‎اند به بودن و بعدِ آن نبودن.
من خبرنگار ایسنا، در جریان بارش‎ها و بعد از دریا شدن استان برای لمس حس گرفتاران قهر طبیعت به مناطق غرقه در سیل رفتم و از نزدیک دیدم که چطور رود، خانه‎اش را باز ستانده بود و باز ...
آری... اینجا سردترین نقطه جهان است و تن‎ها پر است از رسیدن به انتها. در هر گوشه مردمانی بودند که از حرف پُرند و گوش برای شنیدن می‎خواهند. اگر دلت را روی شانه‎هایشان بگذاری خواهی یافت وه که چه تحملی دارند. از بلایا گذشته‎اند و پای زندگی‎شان در گچ است. دلتنگ و آرام می‎خزند و دلگیرند و زانوی در آغوش کشیده به فردایی که برایشان نمانده می‎اندیشند.
بغض‎ها را سکوت می‎کنند چراکه گاهی نه آشنا درد را می‎فهمد و نه صمیمی‎ترین دوست. همه می‌‎انگارند که فراموش کرده اما نمی‎دانند هرگز این زخم را از ذهن نخواهند برد. اینجا هر شب شام غریبان است و دیگر حالشان از تنهایی درد می‎کند. در دو راهی بین فراموش کردن و انتظار مانده‎اند و بال این جماعت شکسته است. تنها خدا می‎داند که چه بر سرشان گذشته و حال نیز می‎گذرد. در دل می‎گویند انتخاب ما این نبود و معادلاتمان به هم خورد، با چشمانشان از تو می‎خواهند که گذشته‎شان‎ را برگردانی.
در ادامه سفر به جوانانی برخورد کردم که از سن‎شان بیشترند. آنان دست یاری این فراموش شدگان شده بودند. ساعتی در کنارشان ماندم و از حرف‎هایشان یافتم که از کرمانشاه به این سو آمده‎اند و آنجا نیز مرهمی بر دلِ زخم زده زلزله‎زدگان بوده‎اند. دریای بیکران آغوش‎شان را مامنی برای خسته‎دلان کرده‎اند و بی‎محابا در این وانفسا هنوز به نیکی مومن‎اند. جمعیت امام علی(ع)... چون نام نهادشان عالمی معنا بودند. از نحوه امدارسانی‎شان پرسیدم و گفتند از همان روزهای اول در منطقه حضور داشته‎اند و سعید مرزبان سرپرست گروه اعزامی بیان کرد: در ابتدا که وارد این منطقه‎ها شدیم شروع به نیازسنجی و بعد ذخیره اقلام امدادی کردیم.
او می‎گوید: اسم سرپرست، تعداد خانوار، کودکان و سن هر کدام از اعضای خانواده را جمع‎آوری کردیم و مشخص شد به چه امکاناتی نیاز دارند.
مرزبان با تاکید بر این موضوع که حضور محلی در امر کمک‎رسانی تاثیر زیادی دارد، افزود: ابتدای حادثه فشار روانی بالا بود و باید با دیدی مددکاری برای کمک پیش می‎رفتیم.
عضو جمعیت امام علی(ع) ادامه داد: آرامش در هنگام توزیع اهمیت زیادی دارد و با تجربه‎ای که اعضا در طرح کوچه‎گردان عاشق دارند این کار به خوبی انجام شد.
وی به وضعیت منازل اشاره‌‎ای داشت و اضافه کرد: بعضی خانه‎ها تعمیرشان به صلاح نیست و باید انتقال داده شوند، خیلی‎ها هم تخریب کامل شده‎اند.
این گروه جوان با خود تیم پزشکی نیز آورده بودند و علی دکتر مامور بود که به گفته خودش قبل او چند اکیپ دیگر به این مناطق آمده بودند.
او نیز با یادآوری اینکه بیشترین مشکل مردم بهداشتی بوده و آب‎ها تمیز نیستند، می‎گوید: آلودگی آب‎ها باعث بیماری در افراد و به خصوص بانوان شده و 90 درصد امراض مربوط به آب است.
این عضو جمعیت امام علی(ع) با بیان اینکه مادران بیماری را به کودکان نیز منتقل می‎کنند، افزود: خانه‎های گل گرفته شده با آب تمیز نمی‎شوند و آموزش‎هایی نیاز است که به افراد داده شود تا این اماکن را میکروب‎زدایی کنند.
وی بیان کرد: اگر این کارها انجام نشود بیماری‎ها به صورت اپیدمی شیوع پیدا می‎کنند.
خاطره تفرشی هم دیگر عضو این گروه با بیان اینکه گل در همه جا تلنبار شده، ادامه داد: مردم دیگر کنار رودخانه نمی‎توانند خانه بسازند و محال است.
او با بیان اینکه زندگی در اینجا متوقف شده و باید به جریان بیفتد، افزود: تا زمانی که افراد نیاز داشته باشند امدادرسانی می‎کنیم و تمام توان خود را برای حفظ کرامت افراد به کار خواهیم بست.
در ادامه لیلا نیز با تاکید بر اینکه مردم سرپناه و خانه امن می‎خواهند، اضافه کرد: با گذشت روزها اقلام مورد نیاز مردم فرق می‎کند و دائم نیاز به بررسی است.
او هم گفت: این افراد به مشاوره نیاز دارند و باید به لحاظ روحی نیز مورد درمان قرار بگیرند چراکه دچار حادثه و فاجعه بزرگی شده‎اند.
واژه‎ها را کنار می‌زنم و می‎ببینم در عمق حرف تمامشان این معنی وجود دارد که این بلادیده‎ها به آغوش گرمی برای فراموش کردن سرمای زندگی نیازمندند...
باید به آنان ثابت کرد که زندگی، زیستن در یک نقطه نیست و سختی‎ها هم می‎گذرد. برای همین نیاز به یاری دارند و طولانی‎ترین سفرها نیز با یک گام شروع می‎شود. پس تو ای مهربان هر لحظه زندگیت را صرف عشق کن و عاشق باش چراکه خداوند در عشق جاری و بی منتهاست و به قدرت رسیدن، رشد یافتن در عشق است.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/92051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد