ندای لرستان

آخرين مطالب

سیل قاب همدلی را معنا بخشید اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - بارندگی های فروردین ماه 98 و جاری شدن سیل اگرچه پیش بینی شده بود، اما حجم بالای سیلاب و گل و لای همراه آن یکباره مسئولان استان را در بهت فرو برد، ولی وقوع این اتفاق احیای روحیه تعاون و همدلی را ایجاد و قاب عکس مهربانی را جان بخشید.
به گزارش ایرنا، اگرچه وقوع سیل در مازندران، گلستان، شیراز و لرستان موجب شد تا خسارات جانی به ویژه مالی فراوان به بار آید اما این سیل با همه تلخ و شیرین هایش بار دیگرعطر دوستی، برادری، همدلی و مهربانی را در بین زن و مرد کوچک و بزرگ ایرانی ها زنده کرد.
اکنون با نگاه به مناطق سیل زده می بینیم که روزهای جنگ، همان روحیه خدمت بی ریا، تواضع و فروتنی، گذشت و ایثاردرمناطق سیلزده برای کمک به همنوعان موج می زند.
امروز در پلدختر، معمولان، گمیشان، آق قلا و شهرستان های خوزستان روحیه جهادی هشت سال دفاع مقدس حاکم شده و همه آحاد مختلف مردم اعم ازسپاه، بسیج، ارتش، روحانیت، نیروی انتظامی، دانشجو و دانش آموز، بازاری و فرهنگی، همه و همه آمده اند تا با تقسیم مهربانی فریاد زنند که بنی آدم اعضای یک پیکرند.
دراین مناطق هر ایرانی اعم از ترک و لر، بلوچ و فارس تلاش دارند با یاری کردن همنوعان گل و لای ناشی از سیل ویرانگر را از چهره سیل زدگان بزدایند و درخت مهربانی و امید را برویانند.
امروز روحانیون آستین ها را بالا زده و با تلاش برای کاهش آسیب های فیزیکی، روحی و روانی سیل بر افراد سیل زده درحوزه های مختلف اعم از جمع آوری نخاله های ساختمانی، امداد رسانی و کمک به همنوعان سیلزده تلاش دارند.
درکنار روحانیون، اساتید و دانشگاهیان، فرهنگیان و بازاریان، نیروهای مردمی بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرافرازان ارتش جمهوری اسلامی درکنار نیروی انتظامی علاوه بر امداد رسانی و کمک برای بازگشایی راه ها و بهره گیری از تجهیزات جنگی پل های خراب را بازسازی و همچون دوران هشت سال دفاع پل های متحرک را برای عبور و مرور راحت تر و برقراری ارتباط بیشتر نصب می کنند.
حضور سربازان در امداد رسانی و کمک به سیل زدگان موجب شده که روحیه بسیجی را در این مناطق به معنای واقعی کلمه عینیت بخشد.
اکیپ های درمانی، برپایی درمانگاه ها و بیمارستان های صحرایی، برپایی مهدهای کودک سیار و تامین امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی برای کودکان سیل زده موجب شده تا هیچ خدمتی از قلم نیفتد.
امروز درکنارهم تعاون و همکاری نیروهای مختلف، بسیاری از مردم فی سبیل الله ادوات و تجهیزات خود مانند انواع بیل مکانیکی را در مناطق سیلزده فعال نموده اند، یکی رایگان نان پخت می کند و دیگری اجناس مورد نیاز را توزیع می کند و همه اینها ناشی از روحیه دینی و باورهای اعتقادی ملت مسلمان ایران است همان روحیه ای که هشت دفاع مقدس کشور را به پیروزی رساند امروز می رود تا روحیه نشاط، شادی، تعاون، وحدت و همدلی را در بین ایرانیان زنده نماید.
روحیه همدلی و همدردی با سیل زدگان تا آنجا قوت گرفته که هر کس از سوی خود اقدام به تهیه و جمع آوری کالاهای ضروری مانند خوراک و پوشاک برای سیلزدگان می کند.
معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد بیان کرد: سیل سه هزار و 120 میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، عمرانی، راههای شهری و روستایی، میراث فرهنگی، زیرساخت های آب، برق و گاز خسارت وارد کرد.
عبدالرحیم رحیمی با اشاره به اینکه عدم رعایت مسائل ایمنی در مسیر رودخانه ها باعث خسارت شد، بیان کرد: در بروجرد سد نداریم فقط چند بند داریم، بند اصولی و استاندارد در شهرستان کم داریم، بند مسکن مهر یک بند غیر استاندارد بوده که در بی توجهی مسئولان وقت احداث شده است.
مدیرآب و فاضلاب بروجرد گفت: سیل اخیرموجب وارد شدن 320 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی این شهرستان شده است.
حبیب اله حدادی افزود: 270میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب و فاضلاب شهری وارد شده که از این میزان 200میلیارد ریال به شبکه فاضلاب و مابقی به تاسیسات و شبکه آب شهری برآورد شده است.
وی اظهارداشت: عمده خسارت در سطح شهر، به شبکه فاضلاب بوده، که هم اکنون کار لایروبی و ترمیم خطوط آب و فاضلاب در حال انجام است.
مدیرامورآب و فاضلاب بروجرد بیان کرد: فازیک طرح تصفیه خانه فاضلاب بروجرد با 27 هزار انشعاب سال گذشته فعال و وارد مدار شد.
مدیرشرکت آب و فاضلاب روستایی بروجرد نیز گفت: از مجموع خسارت وارد شده به تاسیسات آبی این شهرستان 55 میلیارد ریال خسارت به زیر ساختهای تاسیسات آبرسانی روستایی وارد شده است.
محمد بشیری گودرزی افزود: بیشتر خسارت دربخش پمپاژ آب شرب، تابلوهای برق ایستگاه ها، مخازن ذخیره آب شرب و خط انتقال ها بوده است.
.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد گفت: بارندگی های شدید و سیل به 30 بنا و آثار تاریخی این شهرستان خسارت وارد کرد.
حجت اله یارمحمدی افزود: میزان خسارت‌های وارده به ابنیه تاریخی این شهرستان در جریان سیل اخیر 70 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی اظهارداشت: شالوده ابنیه تاریخی این شهرستان عمدتاً از خشت خام است که این ماده در مقابل نفوذ آب بسیار آسیب‌پذیر بوده و این نقصان که از دیرباز در این بناها وجود داشت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: مساجد جامع و امام خمینی (ره) شهرستان با وجود اینکه بنای آنها آجری است اما از آسیب‌های سیل اخیر به دلیل نفوذ آب در امان نمانده‌اند.
یارمحمدی اضافه کرد: در میان این بناها مساجد امام و جامع، خانه‌های تاریخی ازجمله حاتمی، صدر زاده، محمدی، نجارپور، افتخارالاسلام و برخی قلعه‌های تاریخی همچون قله هزارجریب و حمام‌های سید بحرالعلوم و امام ‌جمعه ابنیه‌ای هستند که در این سیل آسیب‌دیده‌اند.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: سیل و بارندگی شدید به بیش از 121 مدرسه شهری و روستایی و سالن های ورزشی این شهرستان خسارت وارد کرد.
محمد مهرافزون افزود: میزان خسارات و آسیب وارد شده ناشی از بارندگی های اخیر حدود 35میلیارد ریال برآورد شده است.
وی بیان کرد: به سالن های ورزشی و مدارس شهر و روستا در اثر سیل‌ و آبگرفتگی آسیب های زیادی وارد شده که به مرمت و تعمیرات اساسی نیاز دارند.
مهرافزون اظهار داشت: بر اثر سیل برخی از دیوارهای مدارس مثل هنرستان چرخکار و مدارس روستایی تخریب شده که در این خصوص سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس باید اقدام لازم را انجام دهد.
رئیس راه و شهرسازی بروجرد گفت: بارش های شدید و وقوع سیلاب موجب تخریب 54 کیلومتر از جاده های ارتباطی این شهرستان شد که 24 کیلومتر از جاده های اصلی و30 کیلومتر از راه های روستایی در این سیلاب خسارت دیدند.
وی اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان سیلاب و بارندگی های اخیر 75میلیارد ریال خسارت به جاده های این شهرستان وارد نموده است.
پارسا بیان کرد: راه های اصلی و فرعی این شهرستان بین 20تا 30درصد خسارت دیده اند که عمده خسارت در زمینه جاده چهار خطه محورهای بروجرد - خرم اباد، بروجرد - نهاوند، بروجرد - اراک و جاده فرعی دانشگاه آزاد است.
رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد اضافه کرد: همچنین طبق نظر راهداری سیلاب 220 میلیارد ریال نیز به مجموع راههای تحت پوشش اداره راهداری خسارت وارد کرده است.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: سیل موجب وارد شدن 15میلیارد ریال خسارت به زیرساخت های شبکه گاز این شهرستان شده است.
‌غلامرضا لطفعلیان افزود: سیل موجب رانش زمین و در نهایت جابه جایی خطوط لوله گاز این شهرستان شد که منجر به بروزمشکلاتی گردید و با مدیریت صحیح این مشکل بلافاصله برطرف شد.
وی اظهارداشت: رانش زمین در اثرجاری شدن سیل موجب شد تا 10 کیلومترازخطوط گاز این شهرستان جا به جا و دچارخسارت شود.
لطفعلیان همچنین خسارت وارد شده به تاسیسات و شبکه های گاز استان را بالغ بر 500 میلیارد ریال عنوان کرد.
رئیس شرکت مخابرات بروجرد بیان کرد: سیل 780میلیون ریال خسارت به 800متر از شبکه فیبر نوری شبکه مخابراتی این شهرستان وارد کرده است.
برگزاری سه اردوی جهادی دانشگاه آیت الله بروجردی درمناطق سیلزده ، اعزام 2 اکیپ درمانی و اعزام اتوبوس کلینیک دندانپزشکی به مناطق سیل زده لرستان از جمله اقدامات انجام شده در راستای همدلی و همدردی با سیلزدگان است.
6052/7273

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/91915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی