ندای لرستان

آخرين مطالب

تدبیری باید... مقالات

تدبیری باید...

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- در حالی برخی از این پل‌ها را با هزینه‌های میلیاردی و اقدامات غیرکارشناسی به آب دادیم که در مجاورت برخی از آنها، پل‌هایی کهن همچنان سرپاست و بدون مشکل هستند.
 
به عنوان مثال، پل جدید کاکارضا در جاده الشتر-خرم‌آباد با قدمتی دو ساله! تخریب شد و یک خودروی تیبا از آن سقوط و دختری 12 ساله فوت کرد و این در حالی است که پل قدیمی کاکارضا که بالغ بر یک قرن قدمت دارد، هنوز هم همانی است که باید باشد و پابرجاست.
 
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته است: «پل‌ها براساس آئین‌نامه راهسازی احداث می‌شوند و قالب آنها در آبراه‌ها و در معرض سیل برای دوره زمانی 30 ساله طراحی می‌شود، علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آنها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئین‌نامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرار گرفته است ».
 
وی افزود: «در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا، تیم فنی برای بررسی به محل اعزام شده و علت آن، اعلام خواهد شد».
 
به گفته دادستان شهرستان سلسله، دو نفر از سازندگان پل جدید کاکارضا دستگیر شده‌اند اما ای کاش سخت‌گیری‌ها زمانی باشد که هنوز پل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته نه اینکه خانواده‌ای داغدار شود و آنگاه به فکر برخورد با عوامل سازنده باشیم.
 
یک مورد دیگر پل تاریخی هزار ساله کشکان بود که در سیل امسال یکی از پایه‌های آن تخریب شد اما پل جدید کشکان که در مجاورت آن قرار دارد به طور کامل زیر آب رفت و ارتباط خرم‌آباد-کوهدشت قطع شد.
 
پل روستای بلیلوند خرم‌آباد که روی گلال قرار دارد نیز در سیلاب آذر 97 تخریب شد و پیش از سال 98 پل موقتی احداث شد که آن هم در سیل امسال به زیر آب رفت و خیلی راحت نیست شد و حال پرسش اینجاست؛ چرا در چنین مواقعی استعلامی گرفته نمی‌شود که آیا پل موقت جوابگو است؟
 
از این گونه موارد در لرستان زیاد موجود است که بدون تردید، تدبیری نداشته و هدف "ساختن" است که زیاد هم سخت نبوده و آنچنان هم که می‌گویند، "ساختن" سخت نیست!
 
در این بین نقش دستگاه‌های نظارتی و مجریان ذی‌صلاح خیلی حساس است و مجریان چنین طرح‌هایی باید زبده، کارشناس و کارآزموده باشند و متعهدانه برای احداث پروژه‌ها تلاش کنند و نباید با اقدامات غیرکارشناسی و غیرمتعهدانه به بیت‌المال و جان و مال مردم آسیب نزنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟

جبران خسارت سیل در سایه توجه مسئولان

موج خدمت تا رسیدن سیلزدگان به ساحل آرامش ادامه دارد

رج برجی که کج‌تر می‌شود!

آنگاه‌ که خروش سزار در طغیان کشکان فراموش شد

ویزیت همزمان چند بیمار و نارضایتی بیماران

کهمان، نگین گردشگری سلسله زیرساخت رفاهی می خواهد

خرم آباد شهری که در آتش اختلاف شهردار و شورای شهر می سوزد

گزارشی از خرابی‌ها و مدیریت بحران سیلاب‌های لرستان در 5 و 12 فروردین 98 - مهدی زارع *

اوتیسم؛ زمانی برای در خود فروماندن

خشونت های پنهان زیر یک سقف

سفر بی‌بازگشت بلوط‌کاران/سنجاب‌هایی که سر از بازار تهران درآوردند

تابستان، فصلی سیاه بر قامت سبز زاگرس

لزوم اصلاح زیرساخت‌ها، و تزریق تفکرهای جدید و آینده‌نگر در شبکه استانی لرستان

گذری بر حوادث مهم دوران رهبری امام خمینی (ره)

رونق گردشگری در سلسله نیازمند ایجاد زیرساخت است

دنیای جاذبه‌های طبیعت گردی در لرستان

/گزارش/ گردشی در مسیر خاکی گردشگری

چراغ سینما در لرستان خاموش است

گزارش؛ دسترنجی که به آب رفت/ کشاورزی لرستان روی آب...

3 افتخار امام علی در جنگ احزاب/ مومنان راستین در کنار انبیا هستند

گل‌گاوزبان، مقوی قلب

سیل؛ قوز بالاقوز واحدهای تولیدی لرستان

تدارک زودهنگام برای رقابت بزرگ انتخاباتی

مروری بر خسارت سیل به اقتصادی ترین بخش لرستان

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حادثه‌ی سیل

روایت مرگ و خشکی باغات انجیر پلدختر

جولان آلاینده‌ها در مواد غذایی

محله گردی در دیار خانه‌های تاریخی/ اینجا آرامش و رنگ موج می‌زند

پیش‌بینی نمایش 46 مقاله دانشگاه در نمایه scopose

چه کسی مقصر مرگ روژین است؟

شهرداری ‌ها در تنگنا

اینجا پارک نکن

روزی به نام بیماران خاص

افطار با صدای توپ

زبان پدیده‌ای اجتماعی است

شادی ، نیاز کودکان و نوجوانان سیلزده

سیل و ناهنجاری اقلیمی

مردی از تبار طبیعت

محرومیت هایی که سیل دوچندان کرد

نکاتی راهبردی در مدیریت بلایا

تالاب بیشه دالان ظرفیتی برای گردشگری بروجرد

زنان، روایت گران سیل

کاش باران نبارد!

تدبیری باید...

سیل به جاذبه های گردشگری هم رحم نکرد

اینجا خبری از بهار نیست - الهام بابایی*

ایستاده خوابیدن را سیل به من یاد داد

در مسیر سیلاب؛ از دهلیج تا پلدختر