ندای لرستان

آخرين مطالب

نه به چهارشنبه‌سوری چینی! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان " نه به چهارشنبه سوری چینی" نوشت: در دهه‌های اخیر به یمن تلاش عده‌ای بازرگان وطنی! در کنار ورود اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و بنجل، پای باروت و مواد محترقه چینی هم به این جشن ملی باز شد و شد آنچه که نباید بشود.
در ادامه این مطلب آمده است: ایرانی‌ها در طول تاریخ دارای بهترین آداب، سنن و فرهنگ بوده‌اند؛ پیشینیان ما نه‌تنها برای هرماه یا هفته که برای بیشتر روزهای سال مراسم و آیین خاص خود را داشته‌اند.
یکی از این آیین و سنت‌ها، جشن «چهارشنبه‌سوری» است؛ این جشن و آیین هم به‌طور قطع و یقین نظیر سایر آیین و رسوم گذشتگان این سرزمین دارای حکمت و فلسفه خاص خودش بوده و به‌قول‌معروف هیچ اقدام و کار قدیمی‌ها بی‌حکمت نیست؛ بر این اساس، این جشن در اعصار و قرون متوالی در جای‌جای ایران کنونی و نیز ایران فرهنگی در کمال امنیت و آرامش برگزارمی شده است.
تا این‌که در دهه‌های اخیر به یُمن تلاش عده‌ای بازرگان وطنی! در کنار ورود اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و بُنجل، پای باروت و مواد محترقه چینی هم به این جشن ملی باز شد و شد آنچه که نباید بشود.
حالا دیگر علاوه بر اقتصاد که حوزه فرهنگمان نیز تحت تأثیر چینی‌ها قرار گرفته و «جشن سوری» یا همان چهارشنبه‌سوری که در ایران باستان مقدمه و پیشواز جشن‌های نوروز به شمار می‌رفته و در آن نه خبری از باروت بود و نه مواد آتش‌زا، اکنون بی‌شباهت به جشن ترقه‌بازی چینی نیست و در حقیقت می‌توان گفت که به مخلوطی از جشن ایرانی و چینی تبدیل شده است.
چشم‌بادامی‌ها نه‌تنها اقتصاد ایران (در پی ورود بی‌رویه اجناس و کالای بی‌کیفیت چینی و تعطیلی پی‌درپی واحدهای تولیدی) که جشن‌ها و مراسم ملی ما را هم به آتش کشیده‌اند؛ جشنی که زمانی موجب شورونشاط و دور همی‌های شادمانه مردم اقصی نقاط این سرزمین می‌شد، اکنون به مراسمی دلهره‌آور و رعب‌انگیز بدل گشته است؛ به‌نحوی‌که روزهای پایانی سال را به کام خانواده‌ها تلخ کرده و خانواده‌ها در چند روز مانده به عید نوروز نگران سلامت فرزندان خود می‌شوند و هرلحظه منتظر شنیدن خبر و حادثه‌ای ناگوارند.
آتش‌بازی و پرتاب کردن مواد منفجره هیچ‌گونه هم‌خوانی با جشن‌های ایرانی که توام با مهرورزی و کمک به نیازمندان و محبت به هم نوعان است، ندارد.
بر اساس آمار منابع رسمی در چهارشنبه‌سوری سال 96 در کشور 4 تن کشته،2082 نفر مصدوم شدند و 160 حادثه آتش‌سوزی در واحدهای مسکونی، تجاری و وسایل نقلیه موتوری رخ داد، از بین مجروحان این مراسم متأسفانه 23 مورد قطع عضو هم ثبت شده، با این حال گزارش پلیس و اورژانس حاکی از آن است که مراسم چهارشنبه‌سوری سال 96 نسبت به سال‌های پیش کم حادثه‌تر بوده است.
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، در چهارشنبه پایان سال 96 در لرستان نیز 34 نفر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد 29 نفر مرد و 5 نفر زن بودند؛ بیشترین تعداد مجروحان در شهرستان بروجرد بود با 11 نفر؛ در خرم‌آباد و دورود نیز هرکدام 8 نفر، ازنا 6 نفر و الیگودرز 1 نفر دچار حادثه شدند؛ بر پایه این گزارش تعداد مصدومان این مراسم در استان به نسبت به سال نودوپنج 30 درصد کاهش داشته است.
با برنامه‌های آگاهی‌بخش نهادهای فرهنگی و رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما، در سال‌های اخیر آمار حوادث در چهارشنبه آخر سال روند نزولی به خود گرفته و این موضوع نشان می‌دهد که تا حدود زیادی هشدارها و برنامه‌های دستگاه‌های متولی جواب داده و در صورت برخورد مناسب مسئولان با این قضیه، می‌توان از تبدیل چهارشنبه‌سوری به معضلی اجتماعی جلوگیری کرد.
درصد بالایی از مجروحان حوادث چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور در سنین نوجوانی و جوانی هستند و به نظر می‌رسد که این قشر که بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهد به بهانه‌های مختلف به دنبال تخلیه روانی و هیجانی خود است؛ حالا بهانه آن می‌خواهد چهارشنبه آخر سال باشد یا بُرد شیرین تیم محبوب در یک مسابقه فوتبال و ...چاره این مسئله هم حذف چهارشنبه‌سوری و یا هر جشن و مراسم دیگر نیست.
متولیان امر باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند؛ ممانعت از برگزاری این مراسم که تا حدود زیادی عملی نیست، رها کردن آن‌هم به بهانه این‌که نباید جلوی تفریح و شادی جوانان گرفته شود، هم منطقی نیست.
به نظر می‌رسد ترویج «چهارشنبه‌سوری ایرانی» و نه چینی آن، بهترین راهکار برای برگزاری بی‌خطر و شادی‌آفرین این جشن ملی است؛ به همین دلیل ضروری است صاحب‌نظران و نهادهای مسئول گرد هم‌آیند و در این باره تدابیر لازم را برای احیای این جشن ملی بیندیشند.
گفته می‌شود در ایران باستان این جشن، آداب و رسوم خاص خود را داشته است؛ «سمنوپزان»، «آتش‌افروزی»، «شکستن تخم‌مرغ»، «میر نوروزی»، «شال اندازی»، «قاشق زنی»، «کوزه شکنی» و «بخت‌گشایی» از جمله مراسم حاشیه‌ای در چهارشنبه‌سوری و 5 روز آخر سال بوده است.
احیای این مراسم که الهام گرفته از روح مهر آفرین و نوع‌دوستی ایرانیان است، صدها بار بهتر از برگزاری مراسم «چهارشنبه سوزی» است؛ جشنی که علاوه بر اخلال در نظم عمومی و خسارات فراوان جانی و مالی، بخش زیادی از توان دستگاه‌های امدادی و امنیتی کشور در روزهای پایانی سال صرف آن می‌شود.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/88948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

واکنش فرماندار ازنا به ادعای اخراج 160کارگر یک کارخانه

حل و فصل 35 درصد از دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رفع تصرف 187 میلیارد ریالی؛ نجات طبیعت مهدیشهر از چنگال زمین‌خواران

انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش لرستان

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم