ندای لرستان

آخرين مطالب

نه به چهارشنبه‌سوری چینی! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان " نه به چهارشنبه سوری چینی" نوشت: در دهه‌های اخیر به یمن تلاش عده‌ای بازرگان وطنی! در کنار ورود اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و بنجل، پای باروت و مواد محترقه چینی هم به این جشن ملی باز شد و شد آنچه که نباید بشود.
در ادامه این مطلب آمده است: ایرانی‌ها در طول تاریخ دارای بهترین آداب، سنن و فرهنگ بوده‌اند؛ پیشینیان ما نه‌تنها برای هرماه یا هفته که برای بیشتر روزهای سال مراسم و آیین خاص خود را داشته‌اند.
یکی از این آیین و سنت‌ها، جشن «چهارشنبه‌سوری» است؛ این جشن و آیین هم به‌طور قطع و یقین نظیر سایر آیین و رسوم گذشتگان این سرزمین دارای حکمت و فلسفه خاص خودش بوده و به‌قول‌معروف هیچ اقدام و کار قدیمی‌ها بی‌حکمت نیست؛ بر این اساس، این جشن در اعصار و قرون متوالی در جای‌جای ایران کنونی و نیز ایران فرهنگی در کمال امنیت و آرامش برگزارمی شده است.
تا این‌که در دهه‌های اخیر به یُمن تلاش عده‌ای بازرگان وطنی! در کنار ورود اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و بُنجل، پای باروت و مواد محترقه چینی هم به این جشن ملی باز شد و شد آنچه که نباید بشود.
حالا دیگر علاوه بر اقتصاد که حوزه فرهنگمان نیز تحت تأثیر چینی‌ها قرار گرفته و «جشن سوری» یا همان چهارشنبه‌سوری که در ایران باستان مقدمه و پیشواز جشن‌های نوروز به شمار می‌رفته و در آن نه خبری از باروت بود و نه مواد آتش‌زا، اکنون بی‌شباهت به جشن ترقه‌بازی چینی نیست و در حقیقت می‌توان گفت که به مخلوطی از جشن ایرانی و چینی تبدیل شده است.
چشم‌بادامی‌ها نه‌تنها اقتصاد ایران (در پی ورود بی‌رویه اجناس و کالای بی‌کیفیت چینی و تعطیلی پی‌درپی واحدهای تولیدی) که جشن‌ها و مراسم ملی ما را هم به آتش کشیده‌اند؛ جشنی که زمانی موجب شورونشاط و دور همی‌های شادمانه مردم اقصی نقاط این سرزمین می‌شد، اکنون به مراسمی دلهره‌آور و رعب‌انگیز بدل گشته است؛ به‌نحوی‌که روزهای پایانی سال را به کام خانواده‌ها تلخ کرده و خانواده‌ها در چند روز مانده به عید نوروز نگران سلامت فرزندان خود می‌شوند و هرلحظه منتظر شنیدن خبر و حادثه‌ای ناگوارند.
آتش‌بازی و پرتاب کردن مواد منفجره هیچ‌گونه هم‌خوانی با جشن‌های ایرانی که توام با مهرورزی و کمک به نیازمندان و محبت به هم نوعان است، ندارد.
بر اساس آمار منابع رسمی در چهارشنبه‌سوری سال 96 در کشور 4 تن کشته،2082 نفر مصدوم شدند و 160 حادثه آتش‌سوزی در واحدهای مسکونی، تجاری و وسایل نقلیه موتوری رخ داد، از بین مجروحان این مراسم متأسفانه 23 مورد قطع عضو هم ثبت شده، با این حال گزارش پلیس و اورژانس حاکی از آن است که مراسم چهارشنبه‌سوری سال 96 نسبت به سال‌های پیش کم حادثه‌تر بوده است.
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، در چهارشنبه پایان سال 96 در لرستان نیز 34 نفر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد 29 نفر مرد و 5 نفر زن بودند؛ بیشترین تعداد مجروحان در شهرستان بروجرد بود با 11 نفر؛ در خرم‌آباد و دورود نیز هرکدام 8 نفر، ازنا 6 نفر و الیگودرز 1 نفر دچار حادثه شدند؛ بر پایه این گزارش تعداد مصدومان این مراسم در استان به نسبت به سال نودوپنج 30 درصد کاهش داشته است.
با برنامه‌های آگاهی‌بخش نهادهای فرهنگی و رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما، در سال‌های اخیر آمار حوادث در چهارشنبه آخر سال روند نزولی به خود گرفته و این موضوع نشان می‌دهد که تا حدود زیادی هشدارها و برنامه‌های دستگاه‌های متولی جواب داده و در صورت برخورد مناسب مسئولان با این قضیه، می‌توان از تبدیل چهارشنبه‌سوری به معضلی اجتماعی جلوگیری کرد.
درصد بالایی از مجروحان حوادث چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور در سنین نوجوانی و جوانی هستند و به نظر می‌رسد که این قشر که بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهد به بهانه‌های مختلف به دنبال تخلیه روانی و هیجانی خود است؛ حالا بهانه آن می‌خواهد چهارشنبه آخر سال باشد یا بُرد شیرین تیم محبوب در یک مسابقه فوتبال و ...چاره این مسئله هم حذف چهارشنبه‌سوری و یا هر جشن و مراسم دیگر نیست.
متولیان امر باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند؛ ممانعت از برگزاری این مراسم که تا حدود زیادی عملی نیست، رها کردن آن‌هم به بهانه این‌که نباید جلوی تفریح و شادی جوانان گرفته شود، هم منطقی نیست.
به نظر می‌رسد ترویج «چهارشنبه‌سوری ایرانی» و نه چینی آن، بهترین راهکار برای برگزاری بی‌خطر و شادی‌آفرین این جشن ملی است؛ به همین دلیل ضروری است صاحب‌نظران و نهادهای مسئول گرد هم‌آیند و در این باره تدابیر لازم را برای احیای این جشن ملی بیندیشند.
گفته می‌شود در ایران باستان این جشن، آداب و رسوم خاص خود را داشته است؛ «سمنوپزان»، «آتش‌افروزی»، «شکستن تخم‌مرغ»، «میر نوروزی»، «شال اندازی»، «قاشق زنی»، «کوزه شکنی» و «بخت‌گشایی» از جمله مراسم حاشیه‌ای در چهارشنبه‌سوری و 5 روز آخر سال بوده است.
احیای این مراسم که الهام گرفته از روح مهر آفرین و نوع‌دوستی ایرانیان است، صدها بار بهتر از برگزاری مراسم «چهارشنبه سوزی» است؛ جشنی که علاوه بر اخلال در نظم عمومی و خسارات فراوان جانی و مالی، بخش زیادی از توان دستگاه‌های امدادی و امنیتی کشور در روزهای پایانی سال صرف آن می‌شود.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/88948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود