ندای لرستان

آخرين مطالب

فرماندار خرم آباد:

لرستان، سرزنده به لحاظ سیاسی اما متاثر از مسایل طایفه ای سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - استان لرستان گرچه همواره در صف اول جبهه و فعالیت های سیاسی بوده اما همچنان از عدم توسعه یافتگی دچار رنج است که به گفته فرماندار خرم آباد از عوامل موثر در این مساله مسایل خاص گرایی یا طایفه گری است هر چند نسبت به گذشته کم رنگ تر شده اند.
  استان لرستان به مرکزیت خرم آباد با وجود داشتن مزیت های مختلف از مشکلات بسیاری از جمله بیکاری در رنج است و به تعبیری نتواسته آنچنان که لایقش بوده است، توسعه پیدا کند.
به منظور بررسی مسایل استان لرستان خصوصا مرکز این استان تیم اعزامی خبری ایرنا با اسد عبدالهی فرماندارخرم آباد گفت وگو کرد.
عبدالهی که دانشجوی دکترای جامعه شناسی بوده و از بهمن ماه 1395 فرماندار خرم آباد است،
** ایرنا: به عنوان فرماندار جدی ترین مسائل شهرستان را در چه حوزه هایی دسته بندی می کنید؟
**عبدالهی: شهرستان خرم آباد حدودا نزدیک به یک سوم جمعیت استان را دارد. استان حدود 750هزار نفر جمعیت دارد و حدود 510 هزار نفر از آنها در شهرستان خرم آباد است. خرم آباد ویژگی هایی مثبت و منفی دارد.
از ویژگی های خوب خرم آباد این است که تقریبا 70 درصد جاذبه های طبیعی، باستانی و تاریخی استان در خرم آباد است که می تواند پتانسیل بسیار خوبی برای شهر باشد. فکر می کنم از آمار آبشار و دریاچه، تنها شهرستانی هستیم که 6 چشمه جاری در خرم آباد داریم که کمتر شهری با چنین ویژگی هایی وجود دارد. مثلا آثار تاریخی خرم آباد از آثاری هستند که در کشور بی نظیرند. اکثرا هم بیش از 1500 سال در ایران سابقه دارند. اخیرا در همین دره خرم آباد یک کاوش باستان شناسی با همکاری کشورهای خارجی انجام شد که ثابت کرد تقریبا 60 هزار سال پیش انسان های هوشمند در دره خرم آباد زندگی می کردند.
آب و هوای بسیار خوبی داریم و حتی خاک اینجا کم نظیر است. امسال حدود 650 میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته تقریبا بیش از 600 درصد رشد داشت. بعضی از مناطق خرم آباد به نام بخش پاپیر که زیر مجموعه خرم آباد است، هم سال گذشته و هم امسال بیش از استان هایی مثل استان مازندران و گلستان بارندگی داشت. بیشتر آبشارهای خرم آباد هم در این منطقه هستند و بیشتر آبشارها هم دایمی هستند.
4 بخش داریم و تقریبا 632 روستای دارای سکنه داریم. راه های ارتباطی خرم آباد با همه شهرستان های اطرافش 4 بانده است. بیش از 70 درصد راه های روستایی تقریبا آسفالت اند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بسیاری برای شهرستان خرم آباد شد. کارهای زیرساختی مثل گاز، آب و برق وجاده که کارهای ابتدایی هم هستند، انجام گرفته است.
در زمینه آموزش عالی، ما قبل از انقلاب حدود 500 دانشجو در مرکز آموزش عالی داشتیم و دانشگاه هم نبود. الان خرم آباد چیزی بیش از 20 تا مرکز آموزش عالی و حدود 50 هزار دانشجو دارد. از نظر کمی پیشرفت کردیم ولی از نظر کیفی ممکن است نواقصی داشته باشیم.
پروژه های بزرگی بعد از انقلاب در خرم آباد اجرایی و عملیاتی شد که کم نظیر هم هستند. پروژه جاده سازی و تونل سازی، پروژه بزرگی است که بعد از انقلاب در استان انجام گرفته و قطعه دوم آن از خرم آباد تا استان مرکزی نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد. حدود 2 کیلومتر طول تونل داریم و با سرمایه گذاری راه و قرارگاه خاتم است.
راه آهن درود به خرم آباد است که تا حالا حدودا 40 درصد پیشرفت داشت. پیمانکار راه آهن هم قرارگاه است.
سد بختیاری یکی از بزرگترین سدهای کشور است که بخشی از آن انجام شده و چون پیمانکار آن، شرکت های خارجی بودند، فعالیت آن به خاطر تحریم ها متوقف شده که قرار است دوباره ادامه یابد.
حدود دو سه تا سد مخزنی در شهرستان خرم آباد زده شده که یکی از آن در آینده بهره برداری می شود و بناست که تا پایان امسال سد مخزنی در شمال خرم آباد تکمیل شود و عملیات اجرایی اش شروع شود.
در شهرستان خرم آباد، مجموعه روستاهایی هم داریم که بعد از انقلاب تحولات خوبی در آنجا انجام شد که یک بخش آن در حوزه محصولات کشاورزی و بخش دیگرش برای کشت محصولات کشاورزی و جاذبه های گردشگری بود.
در شمال خرم آباد منطقه ای به سمت کاشت درخت گردو و بادام رفته و تقریبا به بهره بری رسیده است و از نظر اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارد. در جنوب خرم آباد به واسطه آبی که به سمت خوزستان می رود، حدود 20 سالی است که کشت برنج صورت می گیرد که یکی از بهترین نوع برنج های کشور در آنجا کشت می شود. این محدوده از جنوب خرم آباد شروع می شود تا شهرستان همجوار و شهرستان هایی که اطراف این آب بودند وضعیت اقتصادی شان خیلی بهتر شده و دیگر مهاجرتی به شهر ندارند.
در حوزه گردشگری به نظرم کارهای بزرگی انجام گرفته و تقریبا بخش عمده کارهای ما بخش فلک الافلاک است. یک بخش آن با دانشگاه لرستان و بخش دیگرش متعلق به ارتش و سپاه بود. این بخش ها در حال آزادسازی است که تاکنون بخش دانشگاه و ارتش آزاد شده است و با سپاه هم توافق شده است تا سال 98 مبلغ طلبکاریشان را بدهیم و آن هم آزاد شود.
منطقه گردشگری بیشه داریم و روستاهای اطراف منطقه گردشگری به درآمدهای پایدار رسیده اند. همین منطقه فلک الافلاک در برخی از ایام حدود 17000 نفر بازدید کننده دارد یا در بیشه بعضی روزها در حدود 12000 نفر از آنجا بازدید می کردند. البته این آمارها متغیر است مثلا زمستان ها کمتر می شود ولی در بهار و تابستان به اوج خود می رسد. یکی از زمینه ها جهت رشد و توسعه استان لرستان در گردشگری است که دو سه سال پیش به یکی از مناطق برتر گردشگری برتر بود. میلیون ها نفر بازدید کننده داشتیم. مهمان های زیادی آمده بودند. چون در تعطیلات نوروز آب و هوایش هم یکی از بهترین آب و هواها است در ان مقطع استقبال خیلی خوب است.
پروژه بزرگ کشت و صنعت با سرمایه گذاری یک فرد خارجی در خرم آباد اجرا شده و 700 نفر در فاز اولش مشغول به کار هستند و فاز دومش هم اخیرا با حضور وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زنی شد. این پروژه بزرگ تقریبا از 4 یا 5 سال قبل شروع شده الان هم خیلی جدی کارش را پیگیری می کنند.
در کنار این هم پروژه های دیگری شروع شده ولی به سرانجام نرسیده مثل پرورش دام 2000 راسی که در یکی از بخش های خرم آباد است.
البته مشکلاتی هم هست، در سال گذشته گفتند استراتژی استان، استراتژی کشاورزی است. کشاورزی هم آب می خواهد ولی الان که مردم می خواهند پمپ بگذارند می گویند شما حق آبه ندارید یا مثلا آب الیگودرز را به قم دادند و تعدادی از روستاهای ما مشکل آب دارند.
در کنار این مسائل مشکلاتی هم وجود دارد از جمله مشکل بیکاری در استان لرستان که یک آسیب اجتماعی است. مشکل دیگر بحث اعتیاد به مواد مخدر است. یکی هم طلاق است که از بیشترین آسیب ها در خرم آباد است.
**ایرنا: در رابطه با بحث بیکاری آمار خاصی در شهرستان دارید؟
**عبدالهی: به طور کلی به آمارها در کشور و در استان ما نمی شود زیاد استناد کرد چون اعتقادی به آمار دقیق هم نداریم. از من بپرسند چند سال داری، می گویم، 40 ، 50 سال حتی سن واقعی خودم را نمی گویم چه برسد به مسائلی مثل بیکاری. تعدادی هستند که شغل دارند ولی ازشان بپرسید می گویند بیکاریم. یه تعدادی هم واقعا بیکارند ولی مثلا ازشان بپرسید می گویند کشاورزیم. بنابراین نمی توان روی آمارها حساب باز کرد.
ولی برخی از آمارها می گویند 14 درصد ولی 14 درصد نیست. بعضی ها می گویند 12 درصد، بعضی ها می گویند 19 درصد و حتی بعضی ها می گویند 11 درصد ولی فکر می کنم همان حول و حوش 14 درصد باید درست باشد.
خیلی از بیکاران برای شهرهای بزرگ کارگری می کنند. تعدادی هم ماشین خریدند و برای خرید جنس به بنادر جنوب می روند و جنس ها را در تهران تحویل می دهند. فکر کنم هر سرویسی که می روند 1 میلیون تومان است.
واقعیت این است که در شهرستان خرم آباد اقتصادش متکی به کشاورزی و دام پروری است و تقریبا در این زمینه امسال وضعیت خیلی خوبی است چون هم باران زیاد آمده و هم دام خیلی گران شده است که بخشی از آن قاچاق می شود.
** ایرنا: آیا این فرصت است یا تهدید؟
**عبدالهی: برای دامدار ما فرصتی است ولی از این رو نگاه کنید که تعادل بازار را به هم زده و البته همش هم این نیست. در کنار قاچاق دام که قیمت را بالا می برد مسائل روانی هم موثر است. برای مثال شما همین الان بگویید که لباسشویی کمیاب است، همه می روند صف می ایستند یا مثلا بگویید فردا ممکن پیاز کم شود ببینید این مردم چکار می کنند. در حالیکه اگر این مواد را دائمی داشتیم طبیعتا باید کمتر می خریدند. به محض اینکه گران شود می روند به سمت ذخیره کردن. بنابراین بحث های روانی تاثیر گذار هستند بخصوص اگر تبلیغات منفی هم صورت بگیرد.
بخشی از مساله به چیزی به نام سرمایه اجتماعی بر می گردد. اعتمادی که مردم باید به حاکمیت داشته باشند کم رنگ شده است. مثلا شما هر چقدر بگویید ما به اندازه کافی برنج داریم به اندازه کافی موادی که مورد نیاز کشور است ذخیره شده در انبار داریم ولی به این سادگی مردم اعتماد نمی کنند.
** ایرنا: مردم استان واکنش شان نسبت به مسائل اقتصادی چیست؟
** عبدالهی: لرها همیشه در صف اول جبهه و مقاومت بودند ولی الان از این طرف بوم افتاده اند. در درگیری های دی ماه سال گذشته اکثرا لرها بودند و ما اصلا تصور نمی کردیم که در درگیری ها 4 یا 5 نفر کشته شوند.
در خرم آباد در دی ماه سال گذشته اولش تقریبا 500 نفر بودند. بعضی از آنها عصبانیتشان بالا بود، یکی با تبر فقط خود پرداز ها را می شکست. تابلوی تبلیغاتی بخش خصوصی را هم می شکستند. این نشان می دهد که این جامعه یک جامعه واقعا عصبانی است.
وضعیت اقتصادی مردم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده ولی مشکلات فقط اقتصادی نیست. ما یاد نگرفته ایم کسی که معترض است، اعتراضش را چه طوری بیان کند. حتی نوع برخوردمان با کسانی که اعتراض می کنند هم شیوه درستی نبوده است. ما به محض اینکه می خواهیم اعتراض کنیم اول شروع می کنیم به فحش دادن و بعد شروع می کنیم به شیشه شکستن و بعد آتش زدن خودرو و بانک و... .
در کشور هیچ آموزشی ندادیم، نه ملت سازی کردیم و نه دولت می داند با کسی که اعتراضی می کند چگونه برخورد کند. دست می گذاریم روی چیزهایی که هیچ تاثیری هم ندارد. برای نمازخواندن و حجاب و بگیر و ببند و ... داشتیم ولی نتیجه چه بود. کارهایی که کردیم بیشتر سطحی و ظاهر سازی بوده و درونی و باور کردنی نیست.
** ایرنا: یکی از مشکلات استان که در توسعه نیافتگی تاثیر به سزایی دارد، بحث پیوندهای خویشاوندسالاری و عشیره تباری است که سبب شده در بعضی تقسیم و توزیع منابع و منزلت ها هم نقش داشته باشد. برای این مساله چه کاری می توان کرد؟
** عبدالهی: این ماجرا به لحاظ فرهنگی و فیزیکی هم در شهر خرم آباد خودش را نشان داده است. اکثر افراد یک طیف بیشتر در یک قسمت از شهر متمرکزند مثلا قسمت های اسد آبادی، بیرانوند هستند، جنوب غرب خرم آباد بیشتر چگینی هستند و به همین صورت، شکل شهر بر همین اساس شکل گرفته است.
در انتخابات شوراها نامزدی که جمعیت طایفه اش بیشتر باشد رای می آورد مگر اینکه تعداد نامزدها بیشتر باشد. در خود خرم آباد با کسی احوالپرسی کنید نام و نام خانوادگی و نام قبیله را می پرسند و می گویند از چه طایفه ای هستید، اصل هویت و طایفه را می پرسند. مثلا وقتی انتخابات کوهدشت را برگزار می کردیم، همیشه درگیری زیادی داشتیم ولی الان فضا آرام تر شده است و دیگر شیشه نمی شکنند و آتش نمی زنند. کسی که در چنین مناطقی رای می آورد، باید ریشه طایفه ای داشته باشد و کسی نمی تواند با آنان دربیفتد البته این مسائل نسبت به گذشته اندکی کمرنگ شده ولی متاسفانه هنوز این بحث ها است.
به نظرم متغیر اصلی درگیری های طایفه ای عدم توسعه یافتگی استان است. مثلا سال گذشته تحقیقی در استان با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی باعنوان نزاع های جمعی در استان لرستان انجام دادیم. همه پرونده های دادگستری را بررسی کردیم و بعد با کسانی که در درگیری ها بودند، مصاحبه کردیم. بعد داده ها را با شهرستان هایی که بیشترین نزاع و با شهرستان هایی که کمترین نزاع را داشتند، بررسی کردیم و نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی موثر بود مثل خاص گرایی یا همان مسائل طایفه ای. به طور مثال درگیری که می شود دیگر کاری به این نداریم که حق با کیست و یا دادگستری چه می گوید بلکه هم طایفه ای من از من حمایت می کنند، هم طایفه ای طرف مقابل از طرف مقابل. اینها معیارهای توسعه نیافتگی هستند، استانی که وضعیت اقتصادی اش در سال های گذشته به این صورت بوده، میزان باسوادی اش در گذشته کمتر بوده و میزان شهر نشینی اش هم کمتر بوده همه این عوامل در نزاع ها تاثیر دارند.
** ایرنا: الان رتبه استان در نزاع ها پایین آمده است؟
**عبدالهی: بله خیلی کاهش پیدا کرده در گذشته میزان نزاع ها و خشونت ها بسیار بالا و شاید مسلحانه بوده و آدمی کشته می شده ولی الان تعصبی نیست و عصبیت ها خیلی کاهش پیدا کرده است. دیگر اینکه از سلاح های گرم خیلی کمتر استفاده می کنند. البته هنوز تیراندازی را داریم ولی نه مثل گذشته که دو تا طایفه رو به روی هم قرار بگیرند و شروع کنند به تیر اندازی ولی در سال هم تعدادی داریم.
خودکشی استان ما و اعتیاد زیاد بالا نیست و قابل مقایسه با استانی مثل همدان هم نیستیم. ما جامعه سنتی بودیم . در جامعه سنتی کنترل های اجتماعی بالاتر بوده ولی الان اینطور نیست.
** ایرنا: میزان خودکشی بر اساس آمارها حدود 90 نفر بوده؟
**عبدالهی: بله تقریبا حول و حوش 90بوده در حالی که در سال گذشته 180 نفر موفق یا ناموفق بودند و اکثرا هم زنان هستند که خودشان را آتش می زدند. آنها قرص برنج می خوردند بعد مدتی در خرم آباد فروش قرص برنج را ممنوع کردند.
** ایرنا: دلایل خودکشی چه بود؟
** عبدالهی: به نظرم مهمترین دلیلش گذر جامعه از سازو کار سنتی به یک جامعه جدید بود. در گذشته اگر کسی مشکل داشت بستگانش بهش کمک می کردند اما الان ما زندگی سنتی را از دست دادیم. جامعه در حال تغییر از یک جامعه سنتی به یک جامعه جدید است و افراد احساس می کنند کسی پشتوانه شان نیست.
آن همبستگی که در گذشته بوده رنگ خود را از دست داده ولی مثل کشورهای توسعه یافته هم نیستیم . مثلا یک مرکز خدمات مشاوره ای باشد تا از آنجا کمک گیرند. جدیدا موسساتی در حال راه اندازی است یا مثلا موسسات خیریه که به افراد کمک کنند.
از طرف دیگر، رسانه ها بسیار تاثیر دارند، وقتی نشان داده می شود که خانواده ای بهترین امکانات و بهترین غذا را دارد ولی خانواده ای چیزی ندارد، فکر می کنند به پایان خط رسیده اند.
حتی باورهای مذهبی هم نمی تواند جلوی آسیب ها و فشارها را بگیرد. هم فشارهای اقتصادی دخیل است و هم در جامعه در حال گذار تاب آوری افراد در برابر مشکلات کم شده است، در نتیجه آخرین راه حل خودکشی است.
برخی جوامع مثل ایلام، کرمانشاه و خوزستان هم مثل استان لرستان است و همه این جوامع به لحاظ فرهنگی- اجتماعی مثل هم هستند و خب مسائلی مثل جنگ 8 ساله هم موثر بود. درست است که در خط اول جنگ نبودیم ولی بمباران داشتیم و عده ای معتقدند که این مسائل تبعات جنگ است.
بیکاری هم تاثیر دارد اما این عامل به خودی خود نمی تواند عامل خودکشی باشد بلکه خودکشی هم مثل سایر پدیده های انسانی متغیرهای تاثیرگذار متعددی دارد. میزان سواد در خودکشی هم موثر است. باید مطالعه کرد که سهم مسائل اقتصادی چقدر است، سهم مسائل فرهنگی چقدر است؟ جامعه چقدر تاثیر گذار است؟
شما کافی است در خیابان اصلی شهر تردد کنید یا بروید ورودی یک پارک یا خروجی شهر، از ظاهر و چهره فرد می توانید بفهمید این فرد شاد است یا نه. برای اینکه بفهمید وضعیت اقتصادی محله خوب است یا خیر، چون جامعه ما پنهان کاریش زیاد است، شما می توانید از روی زباله های محلات وضعیت اقتصادی آنان را بسنجید.
حمایت ما از اقای حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که از برنامه های موسیقی حمایت می کند، به این خاطر است که اگر جامعه شاد باشد، افراد شاد باشند، میزان آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند چون شاد بودن افراد فقط بر اثر مسائل مالی نیست. وقتی که زوج جوانی یک یا دو ساعت موسیقی گوش کند، آرامش و نشاط درونی پیدا می کند و کمتر درگیر می شود.
استان لرستان در سال های اخیر درباره تاب آوری فرهنگی بسیار تغییر کرده است. خاستگاه موسیقی ایران موسیقی لری است. قبل از انقلاب به نظرم موسیقی اش قوی بود و در دوران انقلاب وقفه ای ایجاد شد. قبل از انقلاب یک تعداد معدودی که می توانستند قطعات را اجرا کنند و کیفیت داشت، بعد از انقلاب سخت گیری کردند ولی الان در هر خانواده ای، یک نفر در حوزه موسیقی کار می کند و الان بهترین کسانی را در موسیقی داریم که هم مادرشان و هم پدرشان موسیقی تدریس می کنند. موقعی بسیار سختگیری می شد ولی دیگر آن تابو شکسته شد.
موسیقی لرستان، موسیقی قوی است ولی متاسفانه به آن ضربه وارد شد چون موسیقی کردی را به آن وارد کردند. الان تقریبا دوباره این موسیقی بازسازی می شود. موسیقی لری واقعا خاستگاه موسیقی ایرانی است .
یکی از جلوه های موسیقی لری، سرنا و دهل است و آنها برگرفته از مفهوم جنگ و رزم است. 4 سال پشت سر هم موسیقی سنتی لرستان موسیقی برتر کشور شد. با این حال بسیار بد است که از ابزار آلات موسیقی تعریف و تمجید شود ولی آن را سرکوب کنند مثل کاری که تلویزیون می کند.
** ایرنا: وضعیت مشارکت سیاسی استان به چه نحوی است؟
** عبدالهی: در رابطه با فعالیت سیاسی، استان کاملا درگیر بوده است . در انتخابات ریاست جمهوری هم استان لرستان جزو استان هایی بود که بیشتر رای را به آقای روحانی داده است. زمان دولت اصلاحات هم بسیاری از مردم طرفدار آقای خاتمی بودند. استان لرستان از نظر سیاسی فعال است.
** ایرنا: چند حزب و تشکل در استان وجود دارد؟
** عبدالهی: بسیارند ولی زمان انتخابات بیشتر هم می شوند. انتخابات ما از الان آغاز و نشست ها و ائتلافات شروع شده است و فقط منتظر این هستیم که انتخابات استانی می شود یا شهرستانی. در انتخابات استانی تعادل بیشتری برقرار می شود چون مسائل طایفه ای کم رنگ تر می شود.
** ایرنا: شما شرایط را برای انتخابات آینده مجلس چطور می بینید؟
** عبدالهی: انتخابات مجلس بستگی به حاکمیت دارد مثلا در استان یکی در میان، رد و تایید صلاحیت می کنند. یکی از مهمترین متغیرها در بحث انتخابات مسائل طایفه ای است که در مسائل سیاسی هم تاثیر دارد. گروه های سیاسی هستند که از این امور دفاع کنند.
** ایرنا: وضعیت اصولگراها بهتر است یا وضعیت اصلاح طلب ها؟
** عبدالهی: من معتقدم اگر سختی صورت نگیرد وضعیت اصلاح طلب ها بهتر است مثل کل کشور ولی بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلبان را متاسفانه رد صلاحیت می کنند. مثلا نفر اول آنها تایید می شود و نفر سوم و چهارم اصلاح طلب ها تایید می شود که مردم هم زیاد قبولشان ندارند.
** ایرنا: موانع توسعه شهرستان را چه می دانید؟
** عبدالهی: بخشی از موانع، بخش نرم افزاری یعنی موانع اجتماعی و فرهنگی را موثر می دانم مثلا مطالبه گر نبودن مردم. جمهوری اسلامی برای بسیاری از استان ها کار کرده و برای استان ما هم کار کرده اما تحول بزرگی ایجاد نکرده است که مربوط به عدم مطالبه گری مردم است مثلا بازسازی های پس از جنگ در استان ما به اندازه استان های دیگر نبوده است.
توان اقتصادی خود مردم هم بسیار موثر است. از طرفی نیروهای نخبه استان ما می روند و در استان باقی نمی مانند. پزشک خوب، سیاستمدار خوب، قاضی خوب، در استان نمی ماند.
** ایرنا: تنش های کارگری در استان دارید؟
** عبدالهی: تنش کارگری داریم ولی چون استان ما چندان صنعتی نیست، مثل استان های دیگر تنش نداریم. کارخانه پارسیلون از روز اول مشکل داشت و اگر از همان اول با دلار 7 هزار تومانی کار می کرد کارش مسلما خیلی خوب می شد.
صنابع باید بتوانند خودشان را بروز کنند. امابخش زیادی از صنایع استان مثل پارسیلون نتوانستند خود را بروز کند.
مجتمع گوشت لرستان نتوانست خودش را به روز کند، تعطیل شد و بانک به جای بدهکاری، مجتمع را گرفت و خط جدید ایجاد کرد که به سمت گیاهان گلخانه ای برود. به کسی هم واگذار کردند ولی چون اهلیت نداشت، دوباره پسش گرفتند.
افرادی بودند که تسهیلات زیادی هم گرفتند که جای دیگری خرج کردند و یا کارخانه و تولیدی زدند ولی هیچ تخصصی در تولید کالایی نداشتند، در طول زمان موفق نشدند و ورشکست شدند و کارها به نتیجه نرسید.
واگذاری کارخانه زیاد نداشتیم. به نظرم بخشی از ورشکستی تولیدی ها و کارخانه ها به سیاست های کشور بر می گردد که ما دچار رکود شدیم مثلا گاهی ما مرغ صادر می کنیم ولی بعد تصمیم می گیرند که وارد کنیم. مثلا چرم آریا دو پروژه در استان ما داشت ولی معلوم نشد چه شد که رها کردند و تعطیل کردند.
6060/1552

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/88410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد