ندای لرستان

آخرين مطالب

بروجرد از مسیر توسعه و پیشرفت جامانده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و بزرگ شدن شهرها رشد و توسعه همه جانبه شهری یکی از ملزوماتی است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند.
به گزارش خبرنگارایرنا، در دهه اخیر آهنگ رشد و توسعه شهرستان بروجرد با دارا بودن حدود 400 هزار تن جمعیت در 200 روستا در2 بخش مرکزی و اشترینان کمی کند شده است.
بروجرد شهری با آب و هوای مطلوب و طبیعتی زیبا و چشم نواز، برخوردار بودن از مناظر و زیبایی های فراوان مانند روستاهای ونایی، کپرگه و گلدشت با جاذبه های بالای گردشگری و نیز برخوردار بودن از 11 سراب پرآب و 175 اثر تاریخی و مذهبی می توانست در صورت توجه و توسعه به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح شود.
اما محرومیت این شهر در بسیاری از زیرساخت ها موجب شده تا آهنگ توسعه و پیشرفت بروجرد کند نواخته با چالش های فراوان مواجه شود.
سال های قبل به ویژه در دهه 80 مردم بروجرد که خود را در مسیر توسعه می دیدند فریاد مرکزاستان شدن این شهرستان را سر می دادند اما در دهه 90 این فریاد به دلیل عقب گرد بروجرد کم و بی صدا شد.
شاید نزدیک به 20 سال باشد که کلنگ های پی در پی فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن بروجرد به زمین می خورد، جانمایی مکان صورت می گیرد و طرح آغاز می شود ولی هیچ فراز و فرود و صدای سوت قطاری شنیده نمی شود.
امروز خواسته ومطالبه مردم این شهرستان از فرودگاه، راه آهن، روستای توریستی، شهر بازی و امکانات ناب آموزشی و تفریحی به آسفالت خیابان ها، معابر، مبلمان شهری و حفظ حداقل امکانات تغییر کرده است.
دردهه 90نه تنها اقدامی در راستای ارتقای مبلمان شهری، زیبا سازی والمان های بروجرد نشد بلکه وضع موجود به دست آمده درسال های پیش از آن به راحتی از بین رفت.
متاسفانه این شهرستان به رغم افزایش جمعیت وگستردگی بافت شهری و برخورداربودن ازنیروی انسانی کارآمد ومتخصص و همچنین امکانات و تجهیزات آنگونه که باید توسعه نیافته واین عدم پیشرفت منجربه فراهم شدن بسترمهاجرت برای بسیاری ازشهروندان بروجردی شده است.
این شهرستان دارای جاذبه های توریستی و گردشگری طبیعی، معنوی و انسانی بسیاری است که متاسفانه به صورت مناسب و مطلوب معرفی وساماندهی نشده اند.
بیشترشهروندان بروجردعلت عدم این توسعه یافتگی بروجرد را سومدیریت برخی مدیران وتنگ نظری های مسئولان درتامین اعتبارات می دانند برخی دیگر از شهروندان نیز براین باورند که دربروجرد موضوعات فرهنگی و اجتماعی و حتی مسایل شهری تحت الشعاع مسایل حزبی و جناحی قرار گرفته و آنچه موجب عقب گرد این شهرستان شده تداخل سیاست درتوسعه وپیشرفت شهری است.
گلایه مردم این شهرستان از نحوه عملکرد نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، ضعیف عمل کردن شورای اسلامی شهر و شهرداری در اداره امور شهری از دیگرعواملی هستند که درعقب گرد وعدم توسعه یافتگی بروجرد تاثیرمستقیمی داشته است.
بیشترشهروندان بروجردی براین باورند که اداره یک شهر و توجه به مبلمان شهری، رفع مشکلات ونیازهای آن شهرداری شجاع، توانمند و کارآمد را می خواهد، شهرداری که خود را در بازی های سیاسی و جناحی دخیل نکرده و تنها هدف او توسعه شهر و ایجاد رفاه نسبی برای مردم باشد.
شهروندان بروجردی براین باورند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، احداث کارخانه سیلیس، عدم رونق صنعت گردشگری و بی توجهی به جاذبه های تاریخی و مذهبی و طبیعی بروجرد ، برخوردار بودن از 250 مدرسه فرسوده، و راکد ماندن چرخ اقتصاد بروجرد با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و سنگبری ها ونیز وجود مشکلات مالی دربرخی از واحدهای صنعتی بزرگ و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحدها جزیی از مشکلاتی هستند که راه توسعه یافتگی بروجرد را سد کرده است.
این گزارش حاکیست : قرار گرفتن بروجرد در دروازه استان لرستان و قرار گرفتن درجاده ترانزیتی غرب و شمال به جنوب کشور، وجود 400 واحد صنعتی، برخوردار بودن از 11 سراب پرآب و 68 هزارهکتار اراضی کشاورزی و باغات مستعد همه عواملی است که اگر خوب به کارآیند توسعه نیافتگی از این شهر رخت برمی بندد.
معاون استاندار لرستان وفرماندار ویژه بروجرد گفت:یشرفت و توسعه بروجرد با همدلی، هماهنگی و همکاری بین مردم و مسئولان میسر می شود.
عبدالرحیم رحیمی اظهارداشت: همه تلاش خود را برای اعتلای شهرستان بروجرد به کار خواهم گرفت.
معاون استاندار لرستان افزود: باید با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت راه توسعه را در پیش گرفت چرا که مردم امروز دیگر شعار نمی خواهند و باید عمل و تلاش کنیم و ازهمه ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان بروجرد در زمینه های مختلف استفاده می کنیم.
فرمانداربروجرد ادامه داد: سال‎ گذشته در مجموع 17 میلیارد تومان اعتبارات دولتی به بروجرد اختصاص یافت که تنها 42 درصد یعنی حدود هفت میلیارد و 300 میلیون تومان آن تخصیص داشته است.
رحیمی اضافه کرد: تنها با اعتبارات شهرستانی و تملک دارایی‌ها نمی‌توان کاری کرد و باید به دنبال جذب اعتبارات ملی باشیم.
وی بیان کرد:هریک از پتانسیل‎ها این شهرستان همچون بناهای تاریخی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، بخش کشاورزی، صنعتی و فناوری می‎تواند محور توسعه و پیشرفت باشد.
فرمانداربروجرد با اشاره به ظرفیت شرکت‎های دانش‎بنیان شهرستان بروجرد به عنوان محوریت توسعه و پیشرفت اضافه کرد: باید ازهمه ظرفیت‎های موجود در جهت رفع مشکلات اقتصادی استفاده شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بروجرد افزود: درشهرستان بروجرد 33بنای تاریخی ثبت شده وجود دارد و تاکنون 50 بنای دیگرنیزشناسایی شده است.
حجت الله یاراحمدی با اشاره به وجود280هکتاربافت فرسوده درشهرستان بروجرد بیان کرد: دراین بافت ها83 بنای شاخص وجود دارد وبرای احیا بافت های فرسوده هیات راهبردی نیازاست.
بروجرد با مساحت46/1701کیلومترمربع دارای 2 شهر، 2 بخش، هفت دهستان، 189 آبادی323 هزارو 631 تن جمعیت می باشد.
6052

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/87891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی