ندای لرستان

آخرين مطالب

امنیت غذایی پایدار گامی مهم در سلامت اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - غذا از جمله نیازهای اصلی و بنیادی جامعه بشری به شمار می رود که تامین آن در مقوله امنیت غذایی نهفته است و این امنیت زمانی محقق می شود که سبد غذایی خانواده به صورت درست تهیه شود.
  بنا به تعریف نشست جهانی غذا در سال 1991، امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم در تمام زمان ها به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی داشته باشند و غذای در دسترس، نیازهای رژیم تغذیه ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم کند.
با افزایش مداوم جمعیت دنیا، نیاز به مواد غذایی روز به روز با شتابی شگرف افزایش می یابد.
در ایران همیشه به مقوله خودکفایی در محصولات کشاورزی و امنیت غذایی توجه ویژه ای شده است که این موضوع همواره در برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور جایگاه ویژه داشته است.
در استان لرستان نیز برای دستیابی به این هدف کوشش های بسیاری شده است که یکی از مهمترین آنها شکوفایی بش های مختلف کشاورزی بوده است.
** تولید محصولات کشاورزی لرستان 2.9 میلیون تن در سال است
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص گفت: کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان اکنون به 2.9 میلیون تن در سال رسیده همچنین گستره زمین های کشاورزی استان 783 هزار و 445 هزار هکتار است.
عبدالرضا بازدار اظهار کرد: وسعت اراضی آبی استان 185هزار و 367 هزار هکتار بوده و اکنون 50 هزار هکتار از زمین های لرستان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
بازدار افزود: پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز سامانه های نوین آبیاری هزینه شده که بیش از 80 درصد آن توسط دولت تامین شده است.
وی گفت: سالانه هفت تا 10هزار هکتار از اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز می شود چرا که بهره وری از منابع آب جزو اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.
وی به 22 ایستگاه پمپاژ فعال در لرستان اشاره کرد و افزود: 23 هزار و 822 دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی در لرستان وجود دارد همچنین آموزش های ترویجی در استان به 202 هزار و 388 نفر روز در سال رسیده است.
بازدار ادامه داد: میزان تولید محصولات زراعی 2.3 میلیون تن، محصولات باغی 255 هزار تن و محصولات دامی و آبزیان این استان 375 هزار تن در سال است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: ضریب مکانیزاسیون در لرستان 1.34 دهم درصد است که این عدد مناسب بوده و تقریبا نزدیک به استاندار کشور است.
** پنج خط اعتباری ویژه توسعه مکانیزاسیون در دولت تدبیر امید در اختیار مردم لرستان قرار گرفت
بازدار اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید پنج خط اعتباری ویژه توسعه مکانیزاسیون با اعتبار بیش از 154میلیارد تومان با تسهیلات ارزان قیمت برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی در اختیار مردم قرار گرفت.
وی تاکید کرد: مردم برای انواع فعالیت زراعی خود هیچگونه محدودیت ندارند و همه امکانات فراهم است و امسال هم حدود 400میلیارد ریال در این خصوص در اختیار داریم که بخش عمده آن جذب شده و بخش دیگر آن تا پایان سال با سود مناسب نزد بانک کشاورزی جذب خواهد شد.
بازدار بیان کرد: تقریبا 2هزار کیلومتر کانال در لرستان وجود دارد که 600کیلومتر آن نوسازی بهسازی شده است و یکی از مشکلات ما در خصوص منابع آب بهره وری نامناسب در این حوزه است که از محل تامین انتقال و توزیع باید هدر رفت آب را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به اینکه هشت ایستگاه پمپاژ در دست بهره برداری و احداث در استان وجود دارد که پنج ایستگاه تا پایان امسال مورد استفاده قرار می گیرد گفت: سه ایستگاه پمپاژ دیگر اوایل سال 98 به بهره برداری می رسد که با اتمام آن سه تا چهار هزار هکتار به سطح اراضی آبی لرستان اضافه می شود.
** 64هزار میلیارد ریال ارزش محصولات کشاورزی لرستان است
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین ادامه داد: ارزش تولیدات محصولات کشاورزی لرستان 64هزار میلیارد ریال است که 2.3 میلیون تن آن در حوزه زراعی، 340هزار تن محصولات دامی، 250هزار تن محصولات باغبانی است.
وی افزود: لرستان 2.7دهم درصد کل محصولات تولیدی حوزه کشاورزی کشور را تامین می کند.
وی اضافه کرد: 45هزار هکتار باغ در لرستان وجود دارد که در گذشته هیچگونه شاکله باغی در این استان وجود نداشت اما اکنون باغ ها استانداردهای لازم از لحاظ فنی و تولید را داشته و جایگاه ویژه ای دارند.
بازدار با اشاره به اینکه لرستان در تولید محصولات باغبانی یکی از استان ها با استعداد در کشور است گفت: سالانه یکهزارو 500 هکتار به سطح اراضی باغی استان اضافه می شود.
وی بیان کرد: در گذشته در حوزه گیاهان دارویی هیچگونه اطلاعاتی در لرستان وجود نداشت اما اکنون بیش از 800هکتار گیاهان دارویی در این استان کشت می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: 4.7 میلیون راس دام در لرستان وجود دارد و 230 هزار تن شیر و 28هزار تن گوشت قرمز تولید می شود.
بازدار افزود: همچنین در لرستان 64 هزار تن گوشت مرغ ، یکهزار 700تن عسل، هشت هزار تن تخم مرغ در سال تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه 27هزار تن آبزیان در استان تولید می شود اضافه کرد: در تولید ماهیان سرد آبی جزء استان های اول کشور هستیم و ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد و اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: اکنون در پنج سد لرستان قفس های ایجاد شده و 2هزار تن در سال پرورش ماهی در قفس انجام می شود و طبق پیش بینی ها در درازمدت تا 10هزار تن افزایش می یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: سرمایه گذاری خارجی برای تولید تخم چشم زده در استان با همکاری و مشارکت فرانسوی ها در لرستان شکل گرفته است.
بازدار با اشاره به اینکه کشت گلخانه ای یکی از اقدامات خوب نظام جمهوری اسلامی است که اکنون 43هکتار گلخانه در لرستان موجود است ادامه داد: 50هکتار گلخانه در مجتمع کشت و صنعت لرستان در برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است، روند توسعه کشت گیاهان گلخانه یکی از الزامات دولت تدبیر و امید است.
وی با بیان اینکه در گذشته اطلاعات بهره برداران و کشاورزان بسیار ضعیف بوده است گفت: فعالیت های در این حوزه بسیار مثبت بوده بطوریکه 150هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد که بیش از 36درصد مردم به صورت مستقیم با بخش کشاورزی در ارتباط هستند.
** اقدامات نظام جمهوری اسلامی در سازمان جهاد کشاورزی بی نظیر است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: دولت تدبیر و امید حمایت های خوبی را از سازمان انجام داده است.
نامدار صیادی با بیان اینکه 50نوع محصول در استان کشت می شود افزود: سطح سواد کشاورزان بالا رفته است و بسیاری از دستاوردهای تحقیقاتی در بیشتر محصولات کشاورزی افزایش یافته بطوریکه بیش از 20 نوع بذر در مناطق مختلف لرستان تولید می شود.
وی اضافه کرد: در خصوص مبارزه با آفات، امراض و علف های هرز در تمام سطح استان محصول تولید شده با کمترین آفت زدگی، امراض و بیماری ها تولید می شود.
صیادی اظهار داشت: هشت هزار 759 واحد صنعتی و نیمه صنعتی در بخش کشاورزی در لرستان وجود دارد که که از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند.
وی بیان کرد: در سه سال گذشته هفت هزار و 600میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: مجوز 1.4دهم میلیون تن از حجم تولیدات استان صادر شده که 600هزار تن آن در صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری می شود.
صیادی افزود: یکی از فعالیت های خوبی که دولت تدبیر و امید انجام داده است توسعه اشتغال پایدار بوده که لرستان به دلیل شرایط اکولوژیکی و جغرافیایی یکی از استان هایی روستایی، عشایری است که می تواند تولیدات روستایی برجسته ای داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم نگاه مان را به روستاها تقویت کنیم شاهد شکوفایی در این حوزه خواهیم بود اضافه کرد: تسهیلات پایدار روستایی یکی از اقدامات موثر دولت است که از اوایل امسال در لرستان ابلاغ شد و تاکنون یکهزارو 250 میلیارد ریال که بیش از 80 درصد از اعتبارات که به توسعه پایدار روستایی در بخش های مختلف ابلاغ شد در روستاها جذب شده است.
وی گفت: چند روستا از پنج نقطه استان را به عنوان پایلوت برای گلخانه های کوچک با عنوان واحدهای گلخانه ای خانگی در نظر گرفته ایم که در زمینی به مساحت 100 تا 300 متر با هماهنگی صندوق کار آفرینی امید برای تقویت روستاها ایجاد می شود.
**سرانه تولید محصولات لرستان یکهزارو 400کیلوگرم است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: سرانه تولید محصولات کشاورزی استان یکهزارو 400کیلوگرم افزایش یافته است.
صیادی ادامه داد: 85درصد امنیت محصولات در استان تامین می شود همچنین تنوع در غذا و تولید محصولات نسبت به گذشته شکل گرفته است و نیازمند تقویت آن هستیم.
وی بیان کرد: دولت با منابع محدود مواجه است و باید بخش خصوصی را در این خصوص تقویت کنیم و سازمان جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای جذب سرمایه گذار و حمایت از سرمایه گذاران را در استان فراهم می کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/87576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟