ندای لرستان

آخرين مطالب

وزیر علوم:

فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی پیام نور متوقف شد علمي

فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی پیام نور متوقف شد

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت بیش از 300 مرکز پیام نور به دلیل کم شدن دانشجو و تغییرماموریت ها متوقف شده و یا درحال ادغام است.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور غلامی روز یکشنبه در جمع دانشگاهیان استان لرستان در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی افزود: در راستای ارتقای کیفیت و شاخص های دانشگاهی، توسعه دانشگاه و ایجاد مراکز جدید متوقف شده است.
وی اظهار داشت: تمامی واحدهای وابسته به دولت دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تعطیل شده چراکه باید بخش خصوصی آن را حمایت کند.
وی ادامه داد: دانشگاههای جامع علمی کاربردی وابسته به دولت باید برای افزایش مهارت شاغلان فعالیت کند نه به عنوان ابزاری برای کسب مدرک یا ارتقا وضعیت شغلی محسوب شود.
وزیر علوم تصریح کرد: متاسفانه مراکز علمی کاربردی وابسته به دانشگاههای دولتی تبدیل به محلی برای تحصیل کارمندان دولت شده بود.
دکتر غلامی گفت: فعالیت 50 واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز به دلیل عدم فراهم کردن شرایط حداقل خاتمه داده شد و 70 واحد غیرانتفاعی نیز تا زمان رسیدن به شاخص ها توقف فعالیت شده اند.
وی تاکید کرد: امروزه به دانشگاههایی احتیاج داریم که حداقل کیفیت را داشته باشند و این اقدامات نیز در راستای میفی شدن فضای علمی کشور صورت گرفته است.
***رتبه 16 ایران در تولیدات علمی دنیا/ پیشرفت در کنار محدودیت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون توطئه های بسیاری برای براندازی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی صورت گرفته که در این راستا رشادت های فراوانی با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر انجام شده است.
دکتر غلامی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید بر معرفی ثمرات نظام گفت: باید توجه کرد توطئه، گرفتاری و کارشکنی ها همچنان ادامه دارد وپیشرفت ها و دستاوردها با این شرایط ارزشمند است.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها توطئه و گرفتاری نداشته و همین دستاوردها را دارند که مقایسه شرایط ما با آنها درست نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ایران بین کشورهای اسلامی منطقه رتبه اول دستاوردهای علمی را دارد که این زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که موفقیت های کنونی با محدودیت های بسیاری توسط جوانان کشورحاصل شده است.
غلامی بیان کرد: کشور ما در دنیا رتبه 16 تولیدات علمی را دارد و در برخی تولیدات نیز دارای جایگاههای چهار، هفت و نهم است.
وی با تاکید بر اینکه رتبه های علمی ایران توسط سازمان های جهانی اعلام شده گفت: عملکرد علمی کشور روبه پیشرفت است.
وی اظهار داشت: ابتدای پیروزی انقلاب، ایران محتاج کارشناسان فنی کشورهای دیگر بود به نحوی که پزشک هایی از فیلیپین، پاکستان و هندوستان در کشور فعالیت می کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صنعت نفت، صنایع کشت و صنعت و خودروسازی عموما از کارشناسان خارجی و تحصیلکرده کشورهای همسایه استفاده می کردند.
غلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقویت نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت و توسعه دانشگاه با ایجاد رشته، دانشکده، مراکز جدید و ارتقا دوره ها و مقاطع پیش رفت.
وی گفت: اکنون هیچ کارشناس خارجی در کشور کارهای معمولی را مدیریت یا مشاوره نمی کند.
***فعالیت 190 مرکز رشد و 7هزار شرکت دانش بنیان/ تاکید برحرکت اصولی دانشگاهها در حوزه پژوهش
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از موفقیت های حاصل شده تصریح کرد: با توجه به تحولات دانشگاههای دنیا کمی با تاخیر وارد بخش پژوهش دانشگاهها شده ایم.
غلامی افزود: دهه 70 کارهای ما به سمت پژوهش شکل گرفت و آثاری که امروز به آن افتخار می کنیم و ما را صاحب رتبه های برتر کرده حاصل این پژوهش ها است.
وی با تاکید بر تقویت نیروی انسانی در سطوح بالاتر گفت: اواخر دهه 80 تولید فناوری رخ داد.
وی توضیح داد: در ان زمان حرکت قوی دردنیا شکل گرفته بود که دانشگاههای ما نیز به سمت تبدیل دانش به فناوری حرکت کردند و پارک های علم و فناوری شکل گرفت.
غلامی اظهار داشت: اکنون بیش از 190 مرکز رشد دانشگاهی داریم که از شرکتهای کوچک و صاحبان ایده های جدید حمایت می کنند.
وی با اشاره به حمایت 43 پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان گفت: این مراکز باید در کنار دانشگاهها باشند و خدمات ارزان و رایگان دریافت کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: حدود چهار هزار شرکت دانش بنیان درپارکهای دانشگاهی مستقر است که این تعداد با احتساب مابقی شرکت های دانش بنیان بیرون از دانشگاهها به هفت هزار واحد می رسد.
***صندلی خالی، سرمایه ای که در خدمت تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته است
غلامی بیان کرد: در 40 ساله نظام جمهوری اسلامی، دانشگاهها از سه فاز تربیت نیروی انسانی به توسعه تحقیقات، توسعه فناوری و تبدیل فناوری به ثروت، کارافرینی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت کرده اند.
وی گفت: در دوره ای که تربیت نیروی انسانی جز برنامه های اصلی بود توسعه کمی بسیاری در این حوزه در دانشگاهها شکل گرفته است.
وی بیان کرد: یکهزار و 856 واحد و مرکز آموزش عالی شامل ،آزاد، واحدهای پیام نور، فنی حرفه ای، علمی ، غیرانتفاعی و دولتی وجود دارد که از این تعداد سهم دولتی ها کمتر از 160 واحد است.
غلامی توضیح داد: این گسترش موجب پراکندگی امکانات شده و کم شدن تعداد داوطلبان در برخی رشته ها است.
وی تصریح کرد: صندلی خالی به معنای هدرفت سرمایه ای است که در اختیار تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته که این اتفاق بیشتر در واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور رخ داده است.
او گفت: برای انجام تحقیقات روز، رفع نیازها و حضورمستمر در رقابت های بین المللی به تجهیزات روز نیاز داریم که ابتکارو اخترع اساتید و دانشجویان برخی جاهای خالی را پر کرده است.
غلامی گفت: اما باید منابع لازم و کافی برای تجهیزات داشته باشیم و البته تحریم ها جلوی برخی خریدها را گرفته است.
***ماموریت های محلی ملی و منطقه ای برای دانشگاهها تعریف شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه ها ی این نهاد نیز گفت: فاز نخست طرح ساماندهی آموزش عالی کشور به اتمام رسیده، واحدهای اموزش عالی استانها بررسی و طرح و پیشنهاد برای مدیریت انها در سالهای آینده تعریف شده است .
غلامی افزود: همچنین واحدهای آموزش عالی دولتی و غیردولتی احصا و ظرفیت های هر استان و منطقه مشخص شده تا ماموریت های علمی برای واحدها تعریف شود.
وی تاکید کرد: به جای ایجاد اقیانوسی به عمق یک سانتی متر و ایجاد تمامی رشته ها در هر واحد، باید رشته ها را متناسب با ظرفیت واحدها ایجاد کرده و با انجام کار پروهشی دقیق، نیروی انسانی توانمند ومثمر ثمر تربیت شود.
وی با تاکید بر حضور دانشگاههای بزرگ و توانمند در سطوح بین المللی ادامه داد: تعریف ماموریت های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی صورت گرفته است.
او افزود: با هماهنگی و نظرمراکز ذیربط همچون، مجلس شورای اسلامی وشورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم مصوب شده و تلاش می کنیم قبل ازنیمه اول سال 98 اجرایی شود.
***ارتباط خوبی میان دانشگاه و سایر بخش ها ایجاد شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در بحث نقش دانشگاهها در جامعه و کمک و ارتباط آن با صنعت اقدامات خوبی انجام شده است.
غلامی افزود: در این راستا قرارداری با وزارت صنعت معدن و تجارت بسته شده تا فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری در صنعت ایجاد شود که این مهم مورد استقبال واقع شد.
وی ادامه داد: همچنین شرایط کارآموزی در صنعت برای دانشجویان کارشناسی و ارشد و مهارت آموزی حین تحصیل نیز فراهم و مهارتهایی که هر فازغ التحصیل برای ورود به شغلی نیاز دارد تعریف شده است.
وی افزود: ارزیابی یکسال گذشته نشان هنده رضایت دانشجویان از این شرایط است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: پارسال 6 تا 7 قرارداد اکتشاف با وزارت نفت برای بررسی و کشف منابع نفت و گاز منعقد شده که این امور را دانشگاهها از جمله پنج مرکز استانی بر عهده گرفته اند.
غلامی گفت: همچنین در قراردادی با سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاههای بزرگ از جمله واحد استانی، مسایل اصلی همچون ریزگردها، خشکسالی، خشکی تالاب، بازیافت و حفظ گونه ها را مطالعه و تحقیق می کنند.
وی تاکید کرد: آنچه امروز در صنایع دفاعی به عنوان افتخارات ما مطرح است تماما قرارداد با دانشگاهها بود که سالها در تک تک جزییات این صنایع حضور داشته اند.
وی با اشاره به حضور دانشگاهها در موضوع انرژی هسته ای بیان کرد: دانشگاهها به دلیل انتشار بخشی عملکردهای خود که درصنعت هسته ای مشارکت داشته اند مورد تحریم امریکا و اروپا قرار گرفته اند .
وی افزود: مشارکت در فعالیت هسته ای ، بمب سازی نیست چرا که نظام جمهوری اسلامی انرژی هسته ای را برای رفع نیازها و اقدامات صلح آمیز بکار گرفته است.
به گفته غلامی توجه به علم از شاخصه های معرفی اسلام در دنیا است که امروز استکبار جهانی اسلام هراسی را ترویج می کند اما باید نشان دهیم اسلام با علم و پیشرفت در خدمت بشر مشکلی ندارد.
7190/7269/6060





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دانش آموز دلفانی به مسابقات جهانی لکوپ راه یافت

مهم‌ترین عوارض فرسودگی شغلی کم‌کاری است

تا پیش از عصر مشروطیت معشوق شعر فارسی با سیمایی کلی تجلی می‌یافت

افزایش 20 درصدی واحدهای فناور دانشگاه

علائم مسمومیت 5 تا 12 ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود

راهیابی 927 دانش‌آموز لرستانی به مرحله استانی جشنواره خوارزمی

سهمیه ویژه ای برای مناطق سیلزده در کنکور سراسری تعیین شد

دومین مرحله المپیاد علمی لرستان در بروجرد برگزار می شود

دومین رساله دکتری ادبیات فارسی دانشگاه آزاد خرم آباد دفاع شد

دو میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به جبران خسارات سیل اختصاص داده شد.

تحصیل بیش از 15 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاه

افزایش سود بانکی باعث کاهش رشد اقتصادی می‎شود

بین 50 تا 80 مدرسه استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند

آغاز کلاس‌های دانشجویان دانشکده پرستاری پلدختر از دوم اردیبهشت ماه

شاعران در نخستین سال‌های انقلاب با مظاهر دنیای مدرن به جدال برخاستند

شش اتاق عمل در بیمارستان عشایر خرم‌آباد اضافه شده است

افسردگی ناتوان‌کننده‌ترین بیماری‌های روانی است

مرکز تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأسیس می‌شود

بازگشایی مدارس سیل‌زده لرستان

اعزام 300 مشاور آموزشی به لرستان/ پوشش 100 دانش‌‌آموز استثنایی لرستانی

2 فرصت مطالعاتی در سال 97 داشتیم

مرکز تحقیقات قلب و عروق درزمینهٔ ی پژوهش‌های علوم بالینی فعالیت می‌کند

در قیامت اعمال نیک و بد انسان هرکدام در شکلی تجسم می‎یابد

افتتاح بازارچه دانشجویی «خیریه غذا» در دانشگاه لرستان

ستاد امدادرسانی دانشگاهیان لرستان تشکیل شد

فقر از دیدگاه ابونصر سراج چهارمین مقام از مقامات سلوک محسوب می‌شود

استفاده از آب‌های راکد و شیوع بیماری‌های روده‌ای و قارچی

حوزه‌های علمیه دانش‌آموزی تشکیل می‏‌شود

تهیه 24 هزار جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان سیل‌زده لرستان

قیمت بنزین تاثیر معنی‌داری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد

شکل‌گیری پویش «من یک سپاهی‌ام» در دانشگاه لرستان

توزیع 530 جلد دفترچه نمونه سؤالات امتحانات نهایی بین سیل‌زدگان لرستان

تشکیل کارگروه روانشناسی سلامت در پلدختر

اقلام امدادی تنها در مکان خاصی توزیع نمی‌شوند

چرا اجازه نمی‌دهند، مشکلات شهر را بیان کنیم

تمامی منازل مناطق سیل‌زده لرستان سم‌پاشی می‌شوند

اخذ مجوز 3 آزمایشگاه همکار استاندارد

مصرف مواد شیمیایی را به حداقل برسانیم

قیمت بنزین تاثیر معنی‌داری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد

فقر از دیدگاه ابونصر سراج چهارمین مقام از مقامات سلوک محسوب می‌شود

مرکز تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأسیس می‌شود

سهمیه ویژه ای برای مناطق سیلزده در کنکور سراسری تعیین شد

انتقاد رئیس دانشگاه آیت‎الله العظمی بروجردی از عدم تخصیص 100درصدی بودجه دانشگاه

ویزیت رایگان بیش از 22 هزار نفر در پل‌دختر و معمولان

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی لرستان برای کمک به بازسازی بخش‌های سیل‌زده استان

تیم حمایت روانی اعصاب و روان به مناطق سیلزده لرستان اعزام شد

خسارت به 857 مدرسه در لرستان

تشکیل 9 تیم سلامت روان در مناطق سیل‌زده لرستان

اختصاص 200 کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس سیل‌زده لرستان

موزه اسناد آموزش و پرورش بروجرد راه اندازی می شود