ندای لرستان

آخرين مطالب

وزیر علوم:

فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی پیام نور متوقف شد علمي

فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی پیام نور متوقف شد

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت بیش از 300 مرکز پیام نور به دلیل کم شدن دانشجو و تغییرماموریت ها متوقف شده و یا درحال ادغام است.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور غلامی روز یکشنبه در جمع دانشگاهیان استان لرستان در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی افزود: در راستای ارتقای کیفیت و شاخص های دانشگاهی، توسعه دانشگاه و ایجاد مراکز جدید متوقف شده است.
وی اظهار داشت: تمامی واحدهای وابسته به دولت دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تعطیل شده چراکه باید بخش خصوصی آن را حمایت کند.
وی ادامه داد: دانشگاههای جامع علمی کاربردی وابسته به دولت باید برای افزایش مهارت شاغلان فعالیت کند نه به عنوان ابزاری برای کسب مدرک یا ارتقا وضعیت شغلی محسوب شود.
وزیر علوم تصریح کرد: متاسفانه مراکز علمی کاربردی وابسته به دانشگاههای دولتی تبدیل به محلی برای تحصیل کارمندان دولت شده بود.
دکتر غلامی گفت: فعالیت 50 واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز به دلیل عدم فراهم کردن شرایط حداقل خاتمه داده شد و 70 واحد غیرانتفاعی نیز تا زمان رسیدن به شاخص ها توقف فعالیت شده اند.
وی تاکید کرد: امروزه به دانشگاههایی احتیاج داریم که حداقل کیفیت را داشته باشند و این اقدامات نیز در راستای میفی شدن فضای علمی کشور صورت گرفته است.
***رتبه 16 ایران در تولیدات علمی دنیا/ پیشرفت در کنار محدودیت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون توطئه های بسیاری برای براندازی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی صورت گرفته که در این راستا رشادت های فراوانی با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر انجام شده است.
دکتر غلامی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید بر معرفی ثمرات نظام گفت: باید توجه کرد توطئه، گرفتاری و کارشکنی ها همچنان ادامه دارد وپیشرفت ها و دستاوردها با این شرایط ارزشمند است.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها توطئه و گرفتاری نداشته و همین دستاوردها را دارند که مقایسه شرایط ما با آنها درست نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ایران بین کشورهای اسلامی منطقه رتبه اول دستاوردهای علمی را دارد که این زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که موفقیت های کنونی با محدودیت های بسیاری توسط جوانان کشورحاصل شده است.
غلامی بیان کرد: کشور ما در دنیا رتبه 16 تولیدات علمی را دارد و در برخی تولیدات نیز دارای جایگاههای چهار، هفت و نهم است.
وی با تاکید بر اینکه رتبه های علمی ایران توسط سازمان های جهانی اعلام شده گفت: عملکرد علمی کشور روبه پیشرفت است.
وی اظهار داشت: ابتدای پیروزی انقلاب، ایران محتاج کارشناسان فنی کشورهای دیگر بود به نحوی که پزشک هایی از فیلیپین، پاکستان و هندوستان در کشور فعالیت می کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صنعت نفت، صنایع کشت و صنعت و خودروسازی عموما از کارشناسان خارجی و تحصیلکرده کشورهای همسایه استفاده می کردند.
غلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقویت نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت و توسعه دانشگاه با ایجاد رشته، دانشکده، مراکز جدید و ارتقا دوره ها و مقاطع پیش رفت.
وی گفت: اکنون هیچ کارشناس خارجی در کشور کارهای معمولی را مدیریت یا مشاوره نمی کند.
***فعالیت 190 مرکز رشد و 7هزار شرکت دانش بنیان/ تاکید برحرکت اصولی دانشگاهها در حوزه پژوهش
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از موفقیت های حاصل شده تصریح کرد: با توجه به تحولات دانشگاههای دنیا کمی با تاخیر وارد بخش پژوهش دانشگاهها شده ایم.
غلامی افزود: دهه 70 کارهای ما به سمت پژوهش شکل گرفت و آثاری که امروز به آن افتخار می کنیم و ما را صاحب رتبه های برتر کرده حاصل این پژوهش ها است.
وی با تاکید بر تقویت نیروی انسانی در سطوح بالاتر گفت: اواخر دهه 80 تولید فناوری رخ داد.
وی توضیح داد: در ان زمان حرکت قوی دردنیا شکل گرفته بود که دانشگاههای ما نیز به سمت تبدیل دانش به فناوری حرکت کردند و پارک های علم و فناوری شکل گرفت.
غلامی اظهار داشت: اکنون بیش از 190 مرکز رشد دانشگاهی داریم که از شرکتهای کوچک و صاحبان ایده های جدید حمایت می کنند.
وی با اشاره به حمایت 43 پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان گفت: این مراکز باید در کنار دانشگاهها باشند و خدمات ارزان و رایگان دریافت کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: حدود چهار هزار شرکت دانش بنیان درپارکهای دانشگاهی مستقر است که این تعداد با احتساب مابقی شرکت های دانش بنیان بیرون از دانشگاهها به هفت هزار واحد می رسد.
***صندلی خالی، سرمایه ای که در خدمت تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته است
غلامی بیان کرد: در 40 ساله نظام جمهوری اسلامی، دانشگاهها از سه فاز تربیت نیروی انسانی به توسعه تحقیقات، توسعه فناوری و تبدیل فناوری به ثروت، کارافرینی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت کرده اند.
وی گفت: در دوره ای که تربیت نیروی انسانی جز برنامه های اصلی بود توسعه کمی بسیاری در این حوزه در دانشگاهها شکل گرفته است.
وی بیان کرد: یکهزار و 856 واحد و مرکز آموزش عالی شامل ،آزاد، واحدهای پیام نور، فنی حرفه ای، علمی ، غیرانتفاعی و دولتی وجود دارد که از این تعداد سهم دولتی ها کمتر از 160 واحد است.
غلامی توضیح داد: این گسترش موجب پراکندگی امکانات شده و کم شدن تعداد داوطلبان در برخی رشته ها است.
وی تصریح کرد: صندلی خالی به معنای هدرفت سرمایه ای است که در اختیار تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته که این اتفاق بیشتر در واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور رخ داده است.
او گفت: برای انجام تحقیقات روز، رفع نیازها و حضورمستمر در رقابت های بین المللی به تجهیزات روز نیاز داریم که ابتکارو اخترع اساتید و دانشجویان برخی جاهای خالی را پر کرده است.
غلامی گفت: اما باید منابع لازم و کافی برای تجهیزات داشته باشیم و البته تحریم ها جلوی برخی خریدها را گرفته است.
***ماموریت های محلی ملی و منطقه ای برای دانشگاهها تعریف شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه ها ی این نهاد نیز گفت: فاز نخست طرح ساماندهی آموزش عالی کشور به اتمام رسیده، واحدهای اموزش عالی استانها بررسی و طرح و پیشنهاد برای مدیریت انها در سالهای آینده تعریف شده است .
غلامی افزود: همچنین واحدهای آموزش عالی دولتی و غیردولتی احصا و ظرفیت های هر استان و منطقه مشخص شده تا ماموریت های علمی برای واحدها تعریف شود.
وی تاکید کرد: به جای ایجاد اقیانوسی به عمق یک سانتی متر و ایجاد تمامی رشته ها در هر واحد، باید رشته ها را متناسب با ظرفیت واحدها ایجاد کرده و با انجام کار پروهشی دقیق، نیروی انسانی توانمند ومثمر ثمر تربیت شود.
وی با تاکید بر حضور دانشگاههای بزرگ و توانمند در سطوح بین المللی ادامه داد: تعریف ماموریت های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی صورت گرفته است.
او افزود: با هماهنگی و نظرمراکز ذیربط همچون، مجلس شورای اسلامی وشورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم مصوب شده و تلاش می کنیم قبل ازنیمه اول سال 98 اجرایی شود.
***ارتباط خوبی میان دانشگاه و سایر بخش ها ایجاد شد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در بحث نقش دانشگاهها در جامعه و کمک و ارتباط آن با صنعت اقدامات خوبی انجام شده است.
غلامی افزود: در این راستا قرارداری با وزارت صنعت معدن و تجارت بسته شده تا فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری در صنعت ایجاد شود که این مهم مورد استقبال واقع شد.
وی ادامه داد: همچنین شرایط کارآموزی در صنعت برای دانشجویان کارشناسی و ارشد و مهارت آموزی حین تحصیل نیز فراهم و مهارتهایی که هر فازغ التحصیل برای ورود به شغلی نیاز دارد تعریف شده است.
وی افزود: ارزیابی یکسال گذشته نشان هنده رضایت دانشجویان از این شرایط است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: پارسال 6 تا 7 قرارداد اکتشاف با وزارت نفت برای بررسی و کشف منابع نفت و گاز منعقد شده که این امور را دانشگاهها از جمله پنج مرکز استانی بر عهده گرفته اند.
غلامی گفت: همچنین در قراردادی با سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاههای بزرگ از جمله واحد استانی، مسایل اصلی همچون ریزگردها، خشکسالی، خشکی تالاب، بازیافت و حفظ گونه ها را مطالعه و تحقیق می کنند.
وی تاکید کرد: آنچه امروز در صنایع دفاعی به عنوان افتخارات ما مطرح است تماما قرارداد با دانشگاهها بود که سالها در تک تک جزییات این صنایع حضور داشته اند.
وی با اشاره به حضور دانشگاهها در موضوع انرژی هسته ای بیان کرد: دانشگاهها به دلیل انتشار بخشی عملکردهای خود که درصنعت هسته ای مشارکت داشته اند مورد تحریم امریکا و اروپا قرار گرفته اند .
وی افزود: مشارکت در فعالیت هسته ای ، بمب سازی نیست چرا که نظام جمهوری اسلامی انرژی هسته ای را برای رفع نیازها و اقدامات صلح آمیز بکار گرفته است.
به گفته غلامی توجه به علم از شاخصه های معرفی اسلام در دنیا است که امروز استکبار جهانی اسلام هراسی را ترویج می کند اما باید نشان دهیم اسلام با علم و پیشرفت در خدمت بشر مشکلی ندارد.
7190/7269/6060





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

منظور از حمایت ایده‌ها روش‌های جدید رفتار با ایده است

تنها درمان فشار خون در شرایط حاد برای زنان باردار، پایان دادن به بارداری است

آشفتگی اخلاقی باعث کاهش سلامت روانی پرستاران می‌شود

اسکولیوز رایج‌ترین اختلال ستون فقرات است

برای تأمین داروی بیماران خاص مشکلی نداریم

شهریه دانشگاه علمی کاربردی افزایش می‌یابد؟

ساخت بیش از 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی-درمانی در لرستان

اولین پژوهشکده عسل کشور در دانشگاه لرستان راه‎اندازی می‎شود

لرستان به کارآفرینی صنعتی نیاز دارد

تخریب 115 مدرسه لرستان در سیل امسال

یکی از مفاهیم اصلی سلامت در سازمان‌ها، مفهوم بهزیستی است

گشنیز دارای ویژگی‌های بیولوژیکی ضد جهش و آنتی اکسیدان است

سیاست دانشگاه راه‎اندازی رشته‎های میان رشته‎ای است

راه‌اندازی بخش ERCP این بیمارستان ظرف 20 روز آینده

بدهکاری 374 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

30 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات با پیوند عروق کاهش می‌یابد

پذیرش دانشجو در رشته دکترای پرستاری در این دانشگاه

رشته دکتری پرستاری از مهرماه پذیرش می‌کند/ راه‌اندازی رزیدنتی قلب

بخش جراحی عروق باز بیمارستان «شهید رحیمی» خرم‌آباد افتتاح شد

بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای اقتصادی لرستان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان: 65 انجمن علمی در دانشگاه فعال است

نمایه 34 مقاله دانشگاه در پایگاه scopus

معماری در خدمت همبستگی اجتماعی

الهام چرخنده سکوت هفت ساله را شکست!

مدیرکل بهزیستی لرستان: 5162 نفر در استان غربالگری ژنتیک شدند

دانشگاه‌ها باعث تقویت فرهنگ و هویت ملی ‏شوند‏

سرانه فضای آموزشی در دانشگاه آزاد استان مناسب است

پنج مرکز علمی کاربردی استان در جوار صنعت هستند

جایگاه معماری لرستانات، مورد توجه معماری‌پژوهان پایتخت‌نشین قرار نمی‌گیرد

دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیش از 3740 میلیارد ریال بدهی دارد

رونمایی از استارت آپ عکستیک در دانشگاه جامع علمی کاربردی

عرضه داروهای درمان اعتیاد توسط داروخانه‌های منتخب استان انجام شود

مدرسه محوری یک رویکرد مدیریتی است

به نحو خاص به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‎ها پرداخته شود

نقش کلیدی قشر دانشگاهی در آینده کشور/ مسئولین از ظرفیت جوانان غافل نباشند

تقویت همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های کشور برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

چهار میلیارد وام کمک تحصیلی به دانشجویان این دانشگاه اختصاص یافت

پرداخت اعتبار بخش زنان و گسترش اورژانس بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد

ورود لرستان به نظام ثبت و پیگیری بیماران بیماری‌های التهابی روده

پیشرفت‌های کشور در سایه تقویت فرهنگ مقاومت و ایستادگی محقق شده است

دانشگاه لرستان؛ میزبان کنفرانس ملی «ماهی‌شناسی ایران»

وجود 8 میلیون بی‌سواد در ایران/ 600 هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند

558 وسیله سنجش در لرستان آزمون دوره ای شد

آغاز پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی با 250 اثر از دانش آموزان لرستانی

شرکت 1600 پلدختری در کنکور/ برخی حوزه‌ها مشکل سیستم سرمایشی دارند

برگزاری 20 کارگاه سبک زندگی ایرانی-اسلامی در دانشگاه علمی کاربردی لرستان

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) چیست؟

رئیس نظام پزشکی لرستان: بخش خصوصی حوزه سلامت و درمان تقویت شود

دام‌ها از مسیل‌ها چرا نکنند

ساخت 6 مدرسه در مناطق سیل‌زده لرستان