ندای لرستان

آخرين مطالب

ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی دستاورد چهل ساله انقلاب فرهنگي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - پیروزی انقلاب اسلامی تحول مهمی در حوزه فرهنگ ایجاد کرد و فرهنگ ایران اسلامی ، الگوی بارزی برای سایر جوامع خواهان توسعه و پیشرفت در جهان شد.
به گزارش ایرنا، مقوله فرهنگ وهنر ایرانی اسلامی در پیش از انقلاب در بسیاری از مناطق مختلف کشور مغفول مانده بود و هیچ تلاش برای رشد و تعالی آن نمی شد.
ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی در ایران پیش از پیروزی انقلاب در بسیار در ارتباطات و برنامه ریزی های مسئولان و دولتمردان آن زمان دیده می شد.
با پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی توجه به ترویج فرهنگ اسلامی به خصوص در مناطق دوره افتاده در دستور کار دولتمردان قرار گرفت که بروجرد نیز در این قافله مسیر رشد و تعالی را با سرعت در طول این چهل سال طی کرده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: درطول چهار دهه پیشرفت‌های فرهنگی و هنری تحولات مهمی در حوزه فرهنگ شهر بروجرد ایجاد شد که ازجمله آن می توان احداث اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان را در زمینی به مساحت پنج هزارمتر مربع و زیرساخت هایی شامل سالن جلسات و اجتماعات بوده است.
فرزاد درخشان افزود: مجتمع و پردیس فرهنگی و هنری قبل از انقلاب در بروجرد وجود نداشته اما بعد انقلاب مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد بروجرد راه اندازی شد.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و سخت افزار‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی این شهرستان ازداشتن نگارخانه محروم بود درحالی که امروز نگارخانه‌ این شهرستان فعالیت های لازم را ارائه می دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد اضافه کرد: انجمن‌های فرهنگی و هنری که بخش عمده ای از فعالیت های این حوزه را عهده داراست امروز به هفت مورد رسیده و این درحالی است که پیش از انقلاب انجمن فرهنگی وجود نداشت.
درخشان ادامه داد: در زمینه تهیه و تولید آثار صوتی و فیلم در این شهرستان تا پیش از انقلاب هیچ مرکز تهیه و تولید آثار صوتی و فیلم سازی فعالیت نمی‌کرد که با توسعه این مراکز در سال‌های پس از انقلاب تعداد آن‌ها به 9 شرکت رسید.
وی یادآور شد: همین وضعیت درخصوص آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز وجود داشت و امروزه 17 آموزشگاه آزاد هنری در سطح شهر‌ستان بروجرد مشغول خدمات‌رسانی هستند.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بروجرد افزود: 50 مرکزبازی‌های رایانه‌ای ویدیو کلوپ در چهار دهه اخیر در این شهرستان راه‌اندازی شده است.
درخشان گفت: تعداد کانون های فرهنگی مساجد بعد از انقلاب به 75 مورد و موسسات قرآنی به هشت موسسه افزایش و در راستای بهبود وضعیت زیرساختی هنر نمایش نیز طی چهار دهه اخیر تعداد موسسات تک منظوره و چند منظوره پنج موسسه ارتقا یافتند.
وی با اشاره به گسترش صنعت چاپ و صنایع وابسته بیان کرد: تا پیش از انقلاب چهار چاپخانه در بروجرد فعالیت می‌کرد اما امروز شاهد فعالیت 25چاپخانه و سه خانه دیجیتال هستیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد اضافه کرد: انتشاراتی قبل از انقلاب در این شهرستان وجود نداشت و بعد از پیروزی انقلاب این مهم 6 باب افزایش یافت.
درخشان ادامه داد: تعداد مولفان کتب بومی از 35 مولف در سال 57 به 335مولف افزایش یافته و نشریات، خبرگزاری ها نیز از یک عدد در سال 57 به 10 هفته نامه محلی و نمایندگی خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، مهر، فارس، ایلنا و تسنیم افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون 15 کانون آگهی و تبلیغات در زمینه‌های گوناگون خدمات‌رسانی می‌کنند.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بروجرد افزود: فعالیت در حوزه قرآنی، تا سال 57 محدود به آموزش‌های معمول در مدارس بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی هشت موسسه قرآنی در بروجرد راه‌اندازی شد که حافظان و قاریان قرآنی را آموزش داده که امروز سرآمد جهانی و ملی هستند.
درخشان وجود 2 سالن نمایش، 12 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و برگزاری دهها جشنواره و کنگره و افزایش تعداد هنرمندان تحت پوشش از75نفر به 6هزار و وجود چهارهزارهنرجو را از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی اعلام کرد.
وی افزود: بعد انقلاب مدارس کار و دانش به 10 باب افزایش یافته است.
***چهار دهه تحول و ارتقا سیستم آموزشی بروجرد
مدیرآموزش و پرورش بروجرد گفت: مجموع مدارس این شهرستان قبل از انقلاب 221 واحد بوده که بعد انقلاب به 407 واحد آموزشی افزایش یافته است.
محمد مهرافزون افزود: ازاین تعداد واحد اموزشی 2 مورد پیش دبستانی قبل انقلاب به 72 واحد، 170 واحد ابتدایی به 199 واحد و 37 واحد متوسطه اول به 80 واحد و هشت واحد متوسطه دوم به 40 واحد و چهار مدرسه فنی حرفه ای به 16 مرکز فنی افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: این تعداد مدرسه قبل انقلاب شامل یک هزار و 487 کلاس بعد انقلاب 2هزار و272 کلاس ارتقا یافته و جمعیت دانش آموزی قبل انقلاب از 30 هزار و 623 اکنون به 53 هزار و 284 رسیده است.
*** احیا و ثبت تاریخ، فرهنگ و تمدن بروجرد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: با توجه به تاریخی بودن این شهرستان در قبل از انقلاب تنها سه اثر تاریخی مسجد جامع، مسجد امام خمینی(ره) و امام زاده جعفر ثبت ملی شده بودند.
حجت اله یارمحمدی با اشاره به اینکه حدود 280هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، اظهارداشت: درچهار دهه اخیر172 بنای تاریخی این شهرستان ثبت ملی شد.
وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را 400 اثراعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون 175 اثر و بنای تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده و مقدمات ثبت10 بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: برخورداری این شهرستان ازاشیا تاریخی و مرمت بیش از 40 قلم اشیاء تاریخی مجموعه طباطبایی دراین شهرستان از جمله اقدامات انجام شده برای حفاظت از این آثار است.
یارمحمدی اضافه کرد: 43 حمام تاریخی و قدیمی از دوره های قبل در بروجرد وجود دارد که براساس اولویت بندی مرمت، بهسازی و بازسازی می شوند.
6052/7273

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/84883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان