ندای لرستان

آخرين مطالب

/ گزارش / سرطان پستان در کمین چه کسانی است؟ علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - وارد آزمایشگاه پاتولوژی می‌شوم تا با متخصص پاتولوژی و بیمارانی که به آنجا مراجعه می‌کنند مصاحبه‌ای در مورد سرطان داشته باشم؛ با چند بیمار که همچنان در انتظار جواب آزمایش هستند مواجه شدم. چندتن دیگر بی‌قرار و مضطرب هستند، دو سه نفری هم که جواب آزمایش را گرفتند اشک در چشمانشان حلقه زده، در آن حالت اضطرار ازشون پرسیدم خانم، خانم ببخشید موضوع چیه؟ چرا ناراحتید؟ متعجب به من نگاهی می‌اندازد و می‌گوید سرطان گرفتم و این دیگه سوال داره؟
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، هنگامی‌که وارد آن فضا شدم غروب روزی غم‌انگیز را احساس کردم که مرا هیستریک می‌کرد؛ خدایا اینجا برای این بیماران آخر دنیاست یا نه روزنه امیدی وجود دارد؛ همان روزنه‌ای که به آن اذعان داریم که اینها محک و امتحان الهی است؛ یعنی ممکن است این بیماران بهبود یابند.
در میان این احساس غریب با چند بیمار گرم صحبت می‌شوم سر صحبت باز می‌شود، یکی از آنها می‌گوید به خاطر عدم بضاعت مالی دیر اقدام کردم چون هزینه درمان بالاست و همسرم کارگری بیش نیست و نمی‌تواند هزینه این بیماری را پرداخت کند؛ مادری که سرطان گرفته می‌گوید زمانی که جواب آزمایشم را گرفتم دونه دونه فرزندانم جلوی چشمان آمدند، انگار پتکی بر سرم زده شد که این آخرین فرصت تو بود؟
یکی دیگر از همراهان بیمار که مادرش نیز دچار سرطان شده برایم تعریف کرد هنگامیکه با دکتر صحبت کردم و بهم گفت مادرت سرطان داره و از نوع بدخیم است دهانم قفل و دستانم شل شد و دکتر همچنان تعریف می‎کرد و من اصلا گوشهایم کر شده بودند و چیزی نمی‌شنیدم.
در بین این گپ و گفت‎ها چشمم به دختری جوان می‌افتد که بی‌قرار است با او هم صحبت می‌شوم، می‌گوید مبتلا به سرطان سینه هستم با خودم می‌اندیشم دنیا چقدر باید بی‌رحم باشد چراکه جوانی سن خوبی برای جدال با مرگ و فصل خوبی برای کشف درد نیست. هیچ وقت واژه سرطان را دوست نداشتم با خود می‌اندیشم بیماران پس از شنیدن این واژه عکس‌العملشان چیست؟ شاید از دیدگاه آنان آخر دنیا باشد اما با پیشرفت‎های علمی و تشخیص به موقع بیماری، امکان بهبودی وجود دارد.
مریم 38 ساله یکی از بیماران سرطانی است که با بیم و امید برای درمان به این مرکز درمانی آمده و او هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد در دهه سوم زندگی‌‌اش سرطان به مانند خرچنگی در وجودش چنگ زده باشد.
وی می‌گوید سال گذشته بود که متوجه توده کوچکی در سینه‌ام شدم و سریعا به پزشک مراجعه کردم و آزمایش‌هایی صورت گرفت. اول تشخیص داده شد که توده چربی است اما پس از انجام اسکن متوجه وجود چندین توده دیگر شدیم؛ پزشکم پس از عمل جراحی توده‌ها را خارج و به مدت شش ماه شیمی درمانی شدم. این مساله در ابتدا برای خودم و خانواده بسیار دردناک و هولناک بود اما در حال حاضر با بیماری خود خو گرفتم و به طور مرتب تحت درمان هستم.
تومور سرطان پستان جزو تومورهای علاج‌پذیر است
در این خصوص دکتر مهیار منصوری فوق تخصص آنکولوژی و خون با بیان اینکه سرطان پستان یکی از بیماری‌های رایج بین بانوان است و در بین تومورها رتبه اول را در شیوع بین بانوان دارد، اظهار کرد: خوشبختانه این تومور علاج‌پذیر است که درصورت تشخیص به موقع معاینه و تحت درمان قرار می‎گیرد و باید علاج قطعی آن را انتظار داشت.
وی اضافه کرد: علائم بالینی این بیماری به اشکال متفاوتی متصور است، ممکن است یک خانم احساس کند در داخل سینه‌اش توده‎ای وجود دارد و البته بانوان باید در معاینات دوره‎ای، روش خود معاینه‎ای را یاد بگیرند و هرماه آن را انجام دهند و به محض اینکه توده کوچکی را دیدند با مراجعه به پزشک نسبت به تشخیص و درمان اقدام کنند.
منصوری عنوان کرد: در مواردی بانویی ممکن است احساس کند یکی از پستان‎هایش نسبت به دیگری سنگین‎تر است و یا احساس درد در ناحیه سینه داشته باشد؛ در مواردی با پیشرفت تومور ممکن است پوست روی سطح سینه حالت زخمی داشته باشد.
این فوق تخصص آنکولوژی و خون اضافه کرد: سرطان سینه جزو تومورهایی است که علائم بالینی آن ممکن است به صورت ترشح خود را نشان دهد البته معمولا ترشحات از دو پستان نشان دهنده علامت مخاطره‌آمیز نیست اما ترشحات خونی را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام شود.
وی تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم فوق توصیه می‌شود فرد هرچه سریعتر به پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین مراجعه کند.
منصوری گفت: پس از مراجعه چنانچه پزشک تشخیص دهد از پستان فرد مذکور نمونه‎برداری انجام می‎شود و پاتولوژی تعیین تکلیف خواهد کرد و در صورت مواجهه با این بیماری درمان شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی در روند بهبود این افراد موثر خواهد بود.
در تشخیص سرطان سینه ماموگرافی مقدم بر سونوگرافی است
وی در پاسخ به این سوال که وجود کیست در پستان می‌تواند علائمی از سرطان باشد، عنوان کرد: سرطان خود را بصورت توده‎های تو پر نشان می‎دهد در حالی‌که کیست‌ها توخالی هستند.
این فوق تخصص آنکولوژی و خون با اشاره به اینکه بیماری رایجی که در بین بانوان وجود دارد بیماری فیبروکیستیک پستان بوده که همراه با ایجاد کیست‌های متعدد است و امکان دارد شرایط مشابهی با تومورهای سرطانی داشته باشد، بیان کرد: این کیست‎ها زمینه‎ساز بروز بدخیمی نیستند و این بیماری نگرانی ندارد.
منصوری با بیان اینکه در تشخیص سرطان پستان ماموگرافی مقدم بر سونوگرافی است و می‎تواند اطلاعات کیفی را به ما دهد و این امر با تصمیم پزشک معالج تجویز می‎شود، افزود: تمام خانم‌ها باید در سن 40 سالگی و بانوانی که در نزدیکان خود سرطان را مشاهده کردند در سن 30 سالگی ماموگرافی غربالگری را انجام دهند.
این فوق تخصص آنکولوژی و خون با بیان اینکه ماموگرافی غربالگری در تشخیص بسیار کمک کننده است، گفت: تشعشعی که ماموگرافی غربالگری دارد بسیار اندک است و عملا قابل صرف نظر است و نباید از این لحاظ نگرانی داشته باشید.
وی اظهار کرد: این بیماری ممکن است در برخی خانواده‎ها شایع‎تر باشد اما عموما حالت ژنتیکی ندارد.
سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول‌ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول‌ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیرقابل مهار ادامه می‌یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می‌اندازد.
در لرستان ب ه ازای هر 100 هزار زن، 14.71 نفر به سرطان پستان مبتلا هستند
در این خصوص دکتر مریم کوشکی مدیرگروه بیماری‎های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به تناسب افزایش جمعیت تعداد مبتلایان به سرطان سینه رو به افزایش است.
وی ادامه داد: وضعیت لرستان در این رابطه نیز همانند سایر استان‌های کشور است.
مدیرگروه بیماری‎های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: براساس آخرین آماری که دریافت کرده‌ایم به ازای هر 100 هزار زن بالای 30 سال در لرستان، 14.71 نفر به سرطان پستان مبتلا هستند.
کوشکی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‎ها در کل جمعیت لرستان پستان است، عنوان کرد: البته در مردان سرطان معده و در بانوان سرطان پستان شایع است.
سرطان پستان 25 درصد از تمام موارد سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2012، بر پایه گفته متخصصان در ایران سالانه 8000 نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا در بین زنان ایرانی حدود 30 تا 35 مورد در 100 هزار نفر است.
سرطان سینه قابل درمان است
در این خصوص دکتر امید علی عادلی متخصص پاتولوژی با بیان اینکه بیماری‌ها همواره در طول تاریخ بشری جان انسان‌ها را تهدید کرده‌اند، گفت: در سال‌های دور بیماری‌های واگیری نظیر وبا، طائون، آبله و ... به‌خصوص در زمان قحطی‌ها عامل تهدید کننده حیات بوده‌اند.
وی ادامه داد: امروزه بدلیل پیشرفت علم پزشکی و افزایش سطح زندگی بشری، اسمی از بیماری‎های فوق در میان نیست.
این متخصص پاتولوژی یکی از اصلی‎ترین علل مرگ و میر جامعه امروز را بیماری‎های غیرواگیر نظیر سرطان‌ها عنوان کرد و با اشاره به اینکه البته آنها تا اندازه‌ای قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع می‎توانند درمان شوند، افزود: سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان‎ها در جامعه زنان ایرانی است که به همراه سرطان دستگاه گوارش از شایعترین علل مرگ و میر است.
وی بیان کرد: سرطان پستان قابل درمان است به‌شرطی که زنان جامعه ما یاد بگیرند ماهی یک‌بار بعد از اتمام دوره عادت ماهیانه هنگام دوش گرفتن پستان خود را معاینه و سالی یک‌بار به پزشک برای معاینه مراجعه کنند.
این متخصص پاتولوژی افزود: با انجام این کار در صورت وجود توده، می‎توان در مراحل اولیه آن‌را تشخیص داد و چنانچه بدخیم باشد قبل از اینکه به سایر نقاط بدن سرایت کند آن‌را درمان کنیم و فرد پس از درمان به زندگی عادی خود برگردد.
میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند
در خصوص تغذیه این بیماران، دکتر سید حسین داودی، عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و همکارانش با انجام مطالعه‌ای بر روی نزدیک به 300 نفر، ارتباط تنوع رژیمی و خطر ابتلا به سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند، این پژوهشگران دریافتند که تنوع رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به این سرطان همراه است؛ همچنین تنوع بیشتر در مصرف زیر گروه‌های گروه میوه‌ها و شیر و لبنیات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.
بر اساس مطالعاتی که انجام شده، تصور می‌شود که میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان زیاد و همچنین مصرف لبنیات کم‌چرب، به دلیل وجود کلسیم و ویتامین D خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند درحالی‌که غلات تصفیه شده (مثل برنج سفید، آرد سفید و...) و نیز مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده (مثل سوسیس و کالباس) با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط هستند.
رژیم‌هایی که متنوع‌ هستند، بدن را در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و سندروم متابولیک محافظت می‌کنند و باعث افزایش طول عمر و بهبود وضعیت سلامت می‌شوند. به همین دلیل دکتر داوودی و همکارانش، این مطالعه را از اردیبهشت تا بهمن 1394 با 298 شرکت کننده شامل 149 مورد سرطان پستان و 149 زن به ظاهر سالم در بیمارستان شهدا، تهران انجام دادند.
در این مطالعه داده‌های فردی شرکت‌کننده‌ها مانند قد، وزن، شاخص توده‌ی بدن (BMI) و میزان فعالیت فیزیکی افراد محاسبه شدند. خوراک مصرفی افراد نیز از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری شد و محققان میزان انرژی دریافتی، امتیاز تنوع رژیمی و خطر ابتلا به سرطان پستان را برای هر یک از افراد محاسبه کردند.
افراد دو گروه از نظر وزن، قد و نمایه توده بدنی تفاوت معناداری نداشتند، ولی در دریافت روزانه‌ انرژی تفاوت معناداری نشان دادند. بر اساس یافته‌های این مطالعه؛ رژیم غذایی با امتیاز تنوع بالاتر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است و نیز تنوع بیشتر در مصرف میوه‌ها و همچنین شیر و لبنیات با خطر ابتلا به سرطان پستان را کم می‌کند.
حدود 5 تا 10 درصد موارد سرطان پستان در زنان، به دلیل بروز جهش در ژن‌های مستعدکننده‌ سرطان پستان (BRCA1) و (BRCA2) است.
10 تا 15 درصد کانسرهای پستان ژنتیکی هستند
در این خصوص دکتر فرزاد واقف داوری، فلوشیپ جراحی سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عواملی که ممکن است مستعد کننده ایجاد سرطان پستان باشد، اظهار کرد: سن زودرس قاعدگی و یا سن دیررس یائیسگی مستعدکننده سرطان پستان هستند.
وی با بیان اینکه شیردهی در برخی رفرنس‌ها عامل پیش‌گیری کننده عنوان شده است، بیان کرد: در معرض هورمون‌های مختلف قرار گرفتن نیز فرد را مستعد به ابتلا سرطان پستان می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: چنانچه سن اولین زایمان بیمار بعد از 30 سالگی باشد این مهم بیمار را به سرطان پستان مستعد می‌کند.
این فلوشیپ جراحی سرطان با بیان اینکه 10 تا 15 درصد کانسرهای پستان ژنتیکی هستند اما در بقیه موارد کانسر، موضوع خانوادگی اثر دارد( فامیل درجه اول و دوم) و متخصص ژنتیک می‌تواند تخمین بزند که افراد تا چند درصد در آینده مستعد سرطان پستان باشد، عنوان کرد: برخی افراد پرخطر هستند و تعداد زیادی از خانواده آنها درگیرند. ممکن است حتی فردی که در خانواده درگیر است کانسر تخمدان داشته باشد ولی جزو سندروم شناخته شده باشد و به هر حال متخصص ژنتیک آمار می‌گیرد که چقدر احتمال دارد این فرد به انواع ژنتیکی کانسر پستان مبتلا شود.
درد پستان معمولا خوش خیم است و علامت سرطان پستان نیست
واقف داوری حس کردن یک توده، ترشح غیرطبیعی، زخم، ضایعه پوستی پستان را از جمله علائم این عارضه عنوان کرد و با اشاره به اینکه درد اصلا علامت شایعی نیست علیرغم اینکه بانوان از درد پستان هراس دارند، تصریح کرد: درد پستان معمولا خوش خیم است و علامت سرطان پستان نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خیلی از انواع سرطان‌های ‌پستان علامت ندارند و ترجیح می‌دهیم در مرحله‌ای که هنوز علامت ندارند تشخیص داده شود، افزود: این تشخیص از طریق برنامه‌های غربالگری و تشخیصی انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های غربالگری و تشخیصی درهر کشوری پروتکل خاص خود را دارد و ما از پروتکل بین‌المللی استفاده می‌کنیم؛ بستگی دارد که بیمار چقدر ریسک داشته باشد مثلا اگر ریسک ژنتیکی و جزو 10 تا 15 درصد باشد به او توصیه می کنیم از سنین پایین‌تر سالیانه و هر چند سال یکبار تصویربرداری‌های متعدد از پستان را انجام دهد که به محض اینکه سرطان ایجاد شد قبل از اینکه علامتی ایجاد کند آن را تشخیص دهیم.
این فلوشیپ جراحی سرطان گفت: اگر فردی جزو سندروم‌های ژنتیکی نباشد باید از سنین 40 سال به بالا سالیانه ماموگرافی انجام دهند؛ باید قبل از اینکه پستان علامت‌دار شود زمانی‌که خیلی خیلی توده کوچک است آن را تشخیص دهیم.
واقف داوری تصریح کرد: برنامه‌های غربالگری قبل از اینکه سرطان علائم خود را نشان دهد برای بیمار مشخص می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: افراد در هر سنی می‌توانند به این عارضه مبتلا شوند و سن خاصی ندارد البته بیشترین شیوع در سنین بالاتر و بین دهه 50 تا 60 سال است.
از هر 100 هزار خانم در سال، 34.5 نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در ایران از سال 93 شروع به جمع آوری آمار دقیق‌تر سرطان شده است و بر این اساس از هر 100 هزار خانم در سال 34.5 نفر مبتلا می‌شوند، بیان کرد: این آمار چون با سال‌های قبل مقایسه نشده و فراموش نکنیم دقت وسایل تشخیصی و ثبت‌مان بالاتر رفته است نمی‌توان روند را مقایسه کرد.
وی افزود: بر اساس آمار سال 93 وزارت بهداشت‌، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان در کل کشور است و در کل جمعیت نیز این سرطان بازهم شایع‌ترین است.
این فلوشیپ جراحی سرطان با اشاره به اینکه براساس نتایج یک سری مطالعات مشخص شد چاقی روی سرطان پستان اثر دارد، ادامه داد: رژیم‌ها با چربی بالا نیز در معرض اتهام هستند و صدر صد ثابت نشده ولی در بسیاری از مطالعات به این عامل اشاره شده است.
واقف داوری با بیان اینکه این دو مورد فوق عوامل مستعد کننده هستند و این نیست که هر کسی چاق باشد سرطان پستان گرفته است، عنوان کرد: برخی سندروم‌های ژنتیکی اثر 100 درصدی دارند و هر کس این سندروم را داشته باشد تا 40 سالگی حتما دچار سرطان پستان می‌شود اما عوامل محیطی نیز مستعدکننده هستند.
وی گفت: برای سرطان پستان سه نوع درمان وجود دارد، درمان‌های دارویی شیمی درمانی است. روش درمانی دوم رادیوتراپی و سومین روش جراحی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: این سه راه، درمان بسیار موثری برای سرطان پستان هستند به‌گونه‌ای که بسیاری از بیماران الان تحت کنترل هستند و سال‌هاست که علامتی ندارند و یا در بدن آنها پخش نشده است، برخلاف اینکه قبلا سرطان‌ها خیلی کشنده بود اما الان با توجه به اینکه سریع تشخیص داده می‌شوند قابل درمان است.
وی افزود: در خیلی موارد در مراحل پیش سرطانی، عارضه تشخیص داده می‌شود و بلافاصله درمان شروع و بیمار عمر طبیعی خواهد داشت.
واقف داوری اضافه کرد: افراد بیمار بجز اینکه باید جراحی و رادیوتراپی را در طول درمان تحمل کنند بعضا مثل افراد دیگر زندگی طبیعی خواهند داشت و بیماری آنها تحت کنترل قرار می‌گیرد و جای نگرانی نیست فرد ترس داشته باشد که حتما فوت می‌کند، در سرطان پستان پیشرفت در بهبودی خیلی خوب بوده است.
وی گفت: حتی در مواردی مشاهده شده بیماری بجای دیگر هم سرایت کرده منتها روش‌های درمانی دیگری هم وجود دارد که فرد را بتوان درمان کرد و بیمار نباید نگران باشد.
این فلوشیپ جراحی سرطان با بیان اینکه اگر بیماری در فردی دیر تشخیص داده شود صد درصد این نیست که قابل درمان نباشد، مطرح کرد: مراجعه کنندگان زیادی داریم که از درد پستان شکایت دارند و افراد نباید ترس کنند بلکه باید درد بررسی شود.
ارجاع در کشور ما تکامل پیدا نکرده است
وی با تاکید براینکه وقتی توده یا هر چیز مشکوکی در پستان پیدا شد بلافاصله باید به پزشک مربوطه مراجعه شود، بیان کرد: متاسفانه مشکلی بزرگی که وجود دارد این است که ارجاع در کشور ما تکامل پیدا نکرده و وقتی بیماران به پزشک نامربوط مراجعه می‌کند راهنمایی اشتباه می‌گیرد و درمراحل پیشرفته‌تر بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و این در روند درمان مشکل ایجاد می‌کند.
واقف داوری اضافه کرد: به خانم‌ها تاکید می‌شود برای تشخیص سرطان پستان حتما به متخصص جراحی عمومی و یا فوق تخصص جراحی سرطان مراجعه کنند. در موارد بسیاری دیده شده که خانم‌ها به متخصص زنان مراجعه کرده‌اند.
تصویربرداری‌‌های غیرضروری تشخیص‌دهنده سرطان پستان نیست
وی گفت: تصویربرداری‌‌های غیرضروری که بانوان انجام می‌دهند تشخیص‌دهنده سرطان پستان نیست. اگر سرطان در مرحله نهفته باشد اصلا سونوگرافی آن را تشخیص نمی‌دهد. باید خانم‌های بالای 40 سال ماموگرافی کنند و خانم‌های سنین پایین‌تر از روش‌های دیگر استفاده کنند.
طبق نظر سازمان جهانی بهداشت با استفاده از برنامه‌های تغذیه‌ای صحیح می‌توان ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا 20 درصد کاهش داد و به گفته متخصصان بعضی از عوامل خطر سرطان پستان قابل کنترل هستند و تشخیص زودرس این عارضه می‌تواند بسیاری از بیماران را از چنگال مرگ نجات داد. به امید روزی که مردم سرزمینم به‌دور از هرگونه بیماری، سلامت و موفق به زندگی خود ادامه دهند.
 گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/84241/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل