ندای لرستان

آخرين مطالب

بنیاد مسکن، فرزند خلف انقلاب اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - جمهوری اسلامی طی چهار دهه خدمات بسیار ارزشمندی به مردم ایران اسلامی ارائه کرده که در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که پس از انقلاب ایجاد شده، سهم بسزایی در خدمت رسانی به کشور به ویژه روستاییان داشته است.
به گزارش ایرنا، بنیاد مسکن‌ نهاد انقلاب‌ اسلامی‌ است‌ که‌ براساس‌ فرمان‌ 21 فروردین‌ 1358 امام خمینی (ره) به‌ منظور تامین‌ مسکن‌ محرومان‌ به‌ویژه‌ روستاییان‌ در چهارچوب‌ سیاست ها و برنامه‌های‌ دولت‌ تشکیل‌ شد.
مطالعه‌ و بررسی‌ در زمینه‌ تشخیص‌ و تعیین ‌نیازمندی های‌ مسکن‌ محرومان‌، تهیه‌ طرح‌ مجتمع و واحدهای‌‌ مسکونی ‌ارزان قیمت‌ و اجرای‌ آنها به‌ طور مستقیم‌ یا با مشارکت‌ مردم‌ و البته همکاری‌ دستگاه های‌ ذیربط و تهیه زمین‌ مورد نیاز طرح ها از وظایف این نهاد انقلابی عنوان شد.
تهیه‌ طرح های‌ هادی‌ و اصلاح‌ معابر در روستاها یکی از اصلی ترین وظایف بنیاد مسکن در این سال ها بوده که در کنار مقاوم سازی و بهسازی خانه های روستایی کارنامه درخشانی از این نهاد به ثبت رسانده است.
به طور متوسط هر سال 700هزار نفر از جمعیت روستاهای کشور کاسته می شود و از سال 1375 تاکنون حدود 600 روستا به شهر تبدیل شده که این یعنی اهالی 600 روستا دیگر منبع مولد نیستند و بیشتر آنان به مصرف کنندگانی تبدیل شده اند که فرهنگ شهرنشیی آنها را از زمین و دامشان دور کرده است و از طرفی سهم روستاییان مهاجر از 19 میلیون نفر ساکن در مناطق حاشیه ای قابل توجه خواهد بود.
بر اساس اظهارات معاون عمران روستایی بنیاد مسکن آمار دقیق و واقعی از روستاهای خالی از سکنه در کشور نداریم اما مطابق سرشماری سال 95، تعداد 30 هزار روستا، آبادی یا سکونتگاه موقت که به لحاظ اجرای پروژه ای شکل گرفته است، در کشور خالی از سکنه است.
محمدرضا شاملو گفته حدود 22 میلیون نفر در روستاها ساکن هستند که مطابق سرشماری سال گذشته حدود 2 درصد از این جمعیت روستایی کاهش یافته که تبدیل روستا به شهر و بخشی نیز مهاجرت از روستا به شهر عامل این کاهش جمعیت است.
بر این اساس، از حدود 39 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور، طرح هادی در 2 هزار روستا اجرا نشده و 99 درصد از 37 هزار روستای کشور مطابق سرشماری سال 90 دارای طرح هادی هستند.
طرح هادی 16 هزار روستا در کشور اجرا شده و برخی از این طرح ها در مراحل مختلف اجرا هستند، عملیات بهسازی و اجرای طرح هادی در 3 هزار و 400 روستا اجرایی می شود که بخش عمده این طرح ها شامل تکمیل طرح های نیمه تمام است.
بدون شک اگر خدمات موثر بنیاد مسکن در روستاها نبود آهنگ مهاجرت به شهرها طنین بیشتری داشت، مهاجرتی که بدون شک این نهاد انقلابی نمی تواند یک تنه در مقابل آن ایستادگی کند بلکه برای توقف آن بایستی طرح های اشتغالزا و رونق بخش کشاورزی و دامپروری توسط سایر نهادها، در روستاهایی که توسط بنیاد آباد شده به درستی اجرایی شود.
یکهزار و 569 روستاهای بالای 20 خانوار و یکهزار و 20 روستای 3 تا 20 خانوار در لرستان وجود دارد و در مجموع 616 هزار و 770 نفر در قالب 173 هزار و 735 خانوار در مناطق روستایی استان زندگی می کنند.
از مجموع سه هزار و 415 روستای لرستان 396 روستا و یا آبادی کمتر از 3 خانوار جمعیت دارند.
** اجرای 593 طرح هادی در لرستان/ توقف روند مهاجرت با ایجاد روستاهای گردشگری
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان می گوید: طرح هادی در 593 روستای استان با اعتبار یکهزار و 710 میلیارد ریال اجرا شده است.
مسعود رضایی افزود: سال گذشته 273 طرح هادی با اعتبار 430 میلیارد ریال در استان اجرا شد که نسبت به سال های قبل از آن دست کم 2 برابر افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در مجموع یک هزارو 523 روستای بالای 20 خانوار استان که ظرفیت و قابلیت تهیه طرح هادی را داشته اند، این طرح انجام شده و مابقی روستاها به دلیل موانعی از جمله استقرار در حریم سد، حریم راه، بستر رودخانه و یا مناطق رانشی طرح هادی تهیه نمی شود.
وی ادامه داد: با توجه به جاذبه های طبیعی روستاهای استان تلاش شده مناطق هدف گردشگری شناسایی و ساماندهی شود که 10 روستای استان که این قابلیت را دارند انتخاب شدند تا طرح های هادی به محوریت گردشگری در آن اجرا شود.
رضایی گفت: در حال حاضر اجرای طرح هادی روستاهای بیشه خرم آباد، ولیعصر پلدختر، ونایی بروجرد و امامزاده قاسم ازنا وارد فاز اجرایی شده است.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به منظور ایجاد خانه‌های بوم‌گردی و تعمیر واحدهای موجود در روستا که قابلیت نگهداری دارند پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد روستاهای گردشگری علاوه بر معرفی استان، موجب کسب درآمدهای پایدار، رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می شود.
به گفته رضایی بر اساس ماده 99 قانون برنامه ششم توسعه باید در سطح کشور 300 روستای دارای جاذبه گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شناسایی و نسبت به تهیه و اجرای طرح این روستاها اقدام شود.
**مقاوم سازی 61 درصد مسکن روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: با انجام اقدامات اساسی و همکاری دستگاه های مرتبط، میزان بهره مندی روستاهای استان از طرح هادی از حدود 32 به 38 درصد در سالجاری افزایش یافته است.
رضایی افزود: همچنین کار تهیه طرح هادی تمامی روستاهای بالای 20 خانوار که قابلیت اجرای این طرح را دارند انجام و 300 طرح نیز بازنگری شده است.
وی اظهار داشت: در مجموع یکهزار و 563 روستای بالای 20 خانوار لرستان طرح هادی دارند که این طرح در 593 روستا و در قالب فازهای مختلف اجرا شده است.
وی میانگین بهره مندی از طرح هادی در کشور را 42 درصد عنوان کرد و گفت: سال گذشته با هم افزایی دستگاه ها 273 طرح هادی در استان اجرا شد.
رضایی تصریح کرد: 163 هزار مسکن روستایی در 2 هزار و 864 روستای لرستان وجود دارد که 61 درصد آن مقاوم سازی شده است.
** سرشماری 6008 واحد روستایی برای شناسایی مشکلات
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: کار سرشماری 6 هزار و هشت واحد مسکونی امسال در 310 روستای استان انجام شده که کمبود و مشکلات زیرساختی روستاها شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی شود.
رضایی افزود: طرح سرشماری مسکن روستایی از 21 مهر به مدت یک ماه صورت گرفت و اطلاعات سرشماری و فرم های آمارگیری، تجمیع و برای تحلیل و اعلام نتیجه نهایی به تهران ارسال شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه برنامه ریزی و اطلاعات از مؤلفه های توسعه هر منطقه محسوب می شود، این طرح نیز با هدف بررسی وضعیت مسکن روستایی و برنامه ریزی به منظور توسعه اصولی روستاها اجرایی شده است.
وی تجزیه و تحلیل ساخت و سازهای صورت گرفته در روستا را از اهداف این طرح برشمرد و گفت: اولویت بندی ساخت مسکن در مناطق روستایی، طراحی و ساخت و تدوین برنامه های آینده برای گسترش روستاها از دیگر برنامه های طرح سرشماری مسکن روستایی است.
رضایی با بیان اینکه در این طرح روستاهای بالای 20 خانوار به صورت نمونه انتخاب شدند، بیان کرد: با حضور 50 آمارگیر در طرح سرشماری، واحدهای روستایی به صورت کمی و کیفی بررسی شدند که علاوه بر مشخص شدن آمار مسکن روستایی، واحدهای غیرمقاوم شناسایی و برای بهسازی انان برنامه ریزی خواهد شد.
وی ادامه داد: در این طرح روستاهای نمونه به صورت تصادفی و بر اساس استاندارهای لازم انتخاب شدند و مشخصات تخصصی، نوع سازه، امکانات بهداشتی و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی واحدهای مسکن روستایی بررسی و ثبت شد.
به گفته رضایی طرح سرشماری مسکن روستایی هر پنج سال یکبار اجرا می شود و نتایج آن به صورت منظم تدوین و برای اجرای طرح های مقاوم سازی بکار گرفته خواهد شد.
** طرح توسعه منظومه روستایی ززوماهرو الیگودرز به عنوان پایلوت کشوری اجرا می شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان همچنین گفت: طرح توسعه منظومه روستایی بخش ززوماهرو شهرستان الیگودرز با هدف توسعه پایدار و بهره مندی هرچه بیشتر از منابع موجود اجرایی می شود.
رضایی افزود: در این راستا جلسه ای با حضور استاندار لرستان و معاون بنیاد مسکن کشور برگزار و مقرر شد طی تفاهم نامه ای این طرح در راستای محرومیت زدایی ززوماهرو اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه 47 طرح توسعه منظومه روستایی در کشور تهیه شده اظهار داشت: طرح توسعه ززوماهرو یکی از پنج طرح پایلوت در کشور انتخاب شده است.
وی با اشاره به تهیه این طرح برای بخش زاغه شهرستان خرم آباد نیز گفت: بخش محروم زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز با بیش از 2 هزار کیلومترمربع وسعت یکی از مناطق با پراکنش‎ بالای روستایی استان است.
رضایی اظهار داشت: طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی کاری فرابخشی است که در نتیجه هم افزایی دستگاه های مختلف اجرایی محقق می شود که در قالب آن، روستاها براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها، به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطب های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل می شوند.
وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح منظومه های روستایی توسعه سکونتگاه های روستایی از طریق انتظام فضایی و منظومه ای در قالب شبکه های ناحیه ای و محلی و هم اکنون در حال تدوین است و فاز عملیاتی آن سال آینده آغاز می شود.
وی گفت: بخش زز و ماهرو یکی از بخش‌های شهرستان الیگودرز است که دارای سه دهستان زز شرقی، زز غربی و ماهرو می باشد و مرکز بخش زز و ماهرو شهر شول‌آباد است که به دلیل دارا بودن کوه‌های بلند و دره‌های عمیق جمعیت زیادی را در خود جای نداده‌ است.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش زز و ماهرو در سال 1385 برابر با 11 هزار و 586 نفر بوده که با احتساب جامعه عشایری آن که حدود 8هزار نفر می‌باشد حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد.
هم اکنون یکهزار و 375 دهیاری در لرستان وجود دارد و استان سه هزار و 415 روستا دارد که از این تعداد یک هزار و 569 روستا بالای 20 خانوار است و 616 هزار و 770 نفر در قالب 173 هزار و 735 خانوار جمعیت روستایی لرستان را تشکیل می دهند.
** عملکرد موفق بنیاد مسکن لرستان در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان یادآوری کرد: زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
رضایی گفت: این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: ماموریت این نهاد در احداث و بهسازی واحدهای زلزله زده کرمانشاه به عنوان نخستین استان معین اتمام یافته و تمامی تعهدات اجرا شده است.
رضایی افزود: سهم لرستان از تعمیر 54 هزار و 500 واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله زده سال گذشته در کرمانشاه، 12 هزار واحد بود که به صورت کامل انجام شده است.
وی اظهار داشت: همچنین مقرر شده بود لرستان به عنوان استان معین، کار احداث 2 هزار و 600 واحد روستایی و 400 واحد شهری را در اسلام آباد غرب انجام دهد.
وی تصریح کرد: در این راستا کار بازسازی در 103 روستا و 90 واحدمسکونی شهری اجرا و واحدها به مردم تحویل داده شد.
رضایی افزود: عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله استان کرمانشاه با حضور 13 استان مطرح کشور درحال انجام می باشد، که کار بازسازی واحدهای شهرستان اسلام آبادغرب به بنیاد مسکن لرستان واگذار شده بود.
وی اظهار داشت: تا مردادماه امسال 750 واحد مسکونی زلزه زده توسط استان لرستان تکمیل و به مردم تحویل داده شد و مابقی واحدها نیز دامروز به صورت رسمی تحویل شده و فعالیت استان در مناطق زلزله زده کرمانشاه به موفقیت پایان یافت.
مدیرکل بنیادمسکن لرستان گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، عملکرد ستادمعین بازسازی بنیادمسکن لرستان بسیار خوب است و از ستادهای برتر کشور در امر بازسازی محسوب می شود.
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/80714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری