ندای لرستان

آخرين مطالب

به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی:

تاسیس کمیته امداد؛ انقلابی در حمایت از محرومان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - کمیته امداد امام (ره) به عنوان دومین نهاد انقلابی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 14 اسفند 1357بعنوان نهادی بر آماده از نظام جمهوری اسلامی ایران و براساس اندیشه دینی وفقهی امام خمینی (ره) تاسیس شد تا پیام آور احسان، انفاق ونیکوکاری در جامعه اسلامی باشد.
هدف از ایجاد کمیته امداد امام (ره) توانمندسازی ،شکوفایی استعدادها، تقویت خود اتکایی تقویت و رشد اعتقادی و ایمانی مددجویان با ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی،حمایتی و معیشتی بیان شده است.
کمیته امداد امام خمینی در استان لرستان همزمان با سراسر کشور در خرم آباد با حضور تعدادی از بازاریان مبارز انقلاب و مورد اعتماد تشکیل شد.
در آن زمان با ساختار ساده و به دور از تشریفات اداری و خدمات مناسب به اقصی نقاط استان هر روز گسترش یافت.
خیل انبوهی از دلسوختگان خدمت در دهه اول انقلاب بدون چشمداشت مادی با استفاده از کمک های خیرین و دولت زمینه ساز حمایت های مادی، معنوی از ایتام، زنان سرپرست خانوار، سالمندان و اقشار نیازمند شدند.
در کنار خدمت رسانی به محرومین کمیته امداد نقش پشتیبانی و جذب کمک های مردمی به جبهه و جنگ را نیز در دستور کار خود قرار داد.
رفته رفته این نهال انقلاب ساختار تشکیلاتی خود را در سراسر استان با هدف شناسایی و رفع فقر مادی و معنوی ایجاد کرد که گسترش خدمات حمایتی و اشتغال پس از اتمام جنگ تحمیلی از اهداف این نهاد بوده است.
و اینک در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مروری بر عملکرد این نهاد در زمینه محرومیت زدایی خواهیم داشت.
**بهره مندی 84 هزار و 918 خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان لرستان در این خصوص گفت: 84هزار و 918 خانوار با جمعیت 200 هزار و 537 نفر در استان از خدمات حمایتی این نهاد بهره مند هستند.
جاسم محمدی فارسانی افزود: خانواده های بی بضاعت در قالب سالمندان، زنان سرپرست خانوار، خانواده زندانیان، افراد بدسرپرست، بیماران صعب العلاج و از کارافتاده گرو ه های هدف کمیته امداد هستند که از خدمات متنوعی همچون؛ دریافت تسهیلات اشتغال، آموزش فنی و حرفه ایی، خدمات ساخت مسکن، خدمات درمانی، فرهنگی، جهیزیه، معاضدت قضایی وسایر حمایت های اجتماعی برابر قوانین بهره مند هستند.
وی به فرآیند توانمندسازی خانواده های تحت حمایت اشاره کرد و افزود برابر اساسنامه کمیته امداد هدف اصلی و رسالت این نهاد کمک به رشد و بالندگی تک تک اعضای خانواده ها بوده است بر همین اساس معاونت های تخصصی و ادارات متناظر در تمام اقصی نقاط استان با ضریب پوشش صدرصد خدمات امداد را ارائه می نمایند.
**توانمندسازی و ایجاد اشتغال هدفی اصلی در کمیته امداد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد لرستان در خصوص عملکرد 40 ساله این حوزه گفت: از همان ابتدای تاسیس این نهاد معنوی توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مددجویان به صورت جدی مطرح و برنامه ویژه ای برای اشتغال طراحی و برنامه اشتغال در کنار کمک معیشت ، درمان ، مسکن ، فرهنگی با همراهی خیران شروع شد و در سال 1374 رسمیت یافت.
امین اله کرد علیوند با بیان اینکه برای انجام این مهم ایجاد طرح اقتصادی با آموزش متقاضیان و اعطای تسهیلات آسان و ارزان اشتغال صورت می گیرد اظهار داشت: کارشناسان اشتغال کمیته امداد با برنامه استعداد سنجی ، مشاوره شغلی و علاقه مندی مددجو مهارتهای فردی و اجتماعی را افزایش داده تا در اجرای طرح های اقتصادی موفق عمل نمایند.
به گفته وی بعد از اجرای طرح اشتغال نظارت و مشاوره کارشناسان حوزه اشتغال تا پنج سال بصورت دقیق ادامه دارد و علاوه بر نظارت آموزش های لازم و کمک های مالی تکمیلی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه توانمندسازی نگاهی به افراد موفق در حوزه اشتغال دارد افزود: اکنون مددجویانی هستند که با توانایی و استعداد و بهره مندی از تسهیلات اشتغال کمیته امداد به شکوفایی رسیده و منشاء خدمات مهمی برای هم استانی ها شده اند.
**پرداخت 66هزار و 845 فقره تسهیلات خوداشتغالی
معاون اشتغال کمیته امداد امام (ره ) لرستان یادآور شد: پرداخت 66 هزارو 845 فقره تسهیلات خود اشتغالی در زمینه های دامپروری، شیلات، صنایع دستی، کشاورزی، خدمات تخصصی و ایجاد مشاغل خانگی و آموزش مهارت های شغلی به 109 هزارو 906 نفر از خانواده های تحت حمایت به منظور ورود به چرخه کار وتولید تنها گوشه ایی از خدمات این نهاد انقلابی برای توانمند سازی خانواده های تحت حمایت است.
**ساخت 11 هزار و 663 مسکن برای مددجویان در 40 سال خدمت کمیته امداد
مدیر مسکن و ساختمان کمیته امداد استان لرستان نیز از ساخت 11 هزار و 663 مسکن،انجام تعمیرات ساختمانی به تعداد 47 هزار و 959 برای مددجویان در 40 سال خدمت کمیته امداد خبر داد و گفت: توجه به وضعیت مسکن و ساخت سرپناه برای خانوارهای تحت حمایت به عنوان یک ضرورت در بسته های حمایتی این نهاد در دهه دوم انقلاب قرار گرفت.
چنگیز افراسیابی افزود: ابتدا ساکنین روستا و زنان سرپرست خانوار از این خدمت بهره مند شدند و در دهه های بعدی با توجه به مشکلات عدیده مسکن و رابطه تولید فقر و محرومیت وبی سرپناهی مسئولین این نهاد را واداشت تا با برنامه ریزی منسجم در روستا و شهر به روش های مختلف تلاش کنند خانوارهای تحت حمایت سرپناهی مناسب احداث نمایند.
وی اظهار داشت: مهندسی و تامین مسکن به عنوان یک حوزه عملیاتی در کمیته امداد علاوه بر نظارت و ساخت مسکن مددجویان در زمینه خرید مسکن، تعمیرات جزئی و کلی،احداث سرویس های بهداشتی وحمام،مشارکت در پروژه های مسکن مهر مددجویی و نگهداری ساختمان های مددجویان خدمات مناسبی ارائه کرده است.
مدیر تامین مسکن وساختمان کمیته امداد لرستان با اشاره به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری ساختمان های متعلق به مددجویان گفت: از ابتدای شروع فعالیت های مسکن مددجوی 47 هزارو 959 واحد مسکونی از خدمات تعمیرات این نهاد اعم از احداث آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، مرمت و مقاوم سازی بهره مند شده اند.
**مشارکت سه هزار و 425 میلیارد ریالی مردم در چهار دهه انقلاب اسلامی
قائم مقام کمیته امداد امام خمینی استان لرستان نیز از مشارکت 3 هزار و425 میلیارد ریالی مردم در محرومیت زدایی چهار دهه انقلاب خبر داد و گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد انقلابی و مردمی از بدو تاسیس زمینه حضور و مشارکت هموطنان را در امور خیریه و یاری رساندن به هم نوعان نیازمند فراهم کرده است.
محمد ولی حیدروند افزود: بر اساس مفاهیم ارزشمند دینی و سیره ائمه اطهار فراهم نموده معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی به عنوان متولی برقراری ارتباط بین نیکوکاران و نیازمندان جامعه با رعایت اصول حفظ عزت نفس و کرامت محرومان، تحقق نیت خیر هموطنان نیکوکار را برای یاری‌رسانی به افراد نیازمند عملی می‌سازد.
وی گفت: کمیته امداد با فراهم کردن زمینه‌های اجرایی لازم براساس امکانات بالقوه و بالفعل در سطح جامعه و در قالب طرح‌ها و کمپین‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی متعدد و همچنین همکاری و ارتباط و تعامل با مؤسسات خیریه و تشکل‌های نیکوکاری مردمی در صدد ترویج و احیاء فرهنگ احسان و نیکوکاری و اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و جذب هر چه بیشتر مشارکت مادی و معنوی ایرانیان عزیز و خیراندیش در کاهش فقر جامعه مددجویی است.
وی با بیان اینکه این مهم تنها با همیاری و همدلی مردم نیک‌اندیش محقق خواهد شد گفت: گستردگی و غنای فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه مشارکت و نوعدوستی کمیته امداد را بر آن داشت تا با عبور از مرزهای جغرافیایی کمک های خیرانی را در سراسر جهان برای همنوعان جذب نماید.
**74 هزار و 204 فقره کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان
معاون حمایت وسلامت کمیته امداد امام خمینی استان لرستان نیز در خصوص دستاوردهای 40 ساله این نهاد حمایتی در گفت و گو با ایرنا گفت: 74 هزارو 204 فقره کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت این نهاد در طول حیات انقلاب اسلامی اهدا شده است.
فاطمه فولادی اظهار داشت: حمایت مستمر و مداوم از زنان سرپرست خانوار در طول چهار دهه با جدیت پیگیری شده و هم اکنون 45 هزار و 181 خانوار با سرپرست زن از خدمات این نهاد بهره مند هستند.
در هر حال افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری در قشرهای مختلف جامعه، گسترش فرهنگ اخلاق‌مداری، گسترش فرهنگ دستگیری از نیازمندان، استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت اشاعه فرهنگ نوع‌دوستی و افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه از جمله دستاورد های فرهنگ نوعدوستی توسط کمیته امداد امام خمینی بوده است.
نگاهی به مجموعه خدمات حمایتی که نهاد کمیته امداد طی چهل سال گذشته در توجه خاص به مناطق محروم و اقشار آسیب پذیر داشته است به روشنی نشان می دهد که این نهاد جایگاه ویژه ای در قلب مردم دارد و خدماتی که این نهاد داشته در طی چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ، انقلابی به معنای واقعی در محرومیت زدایی بوده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/79345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی