ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ ما هیچ، ما پروژه! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - 123 پروژه شاخص کلیدی نیمه‌تمام توسط مدیریت ارشد لرستان شناسایی شده و این در حالی است که برخی پروژه‌ها هم به تاریخ پیوسته‌اند و خبری از احداث نیست.
 در سال جاری برای هر کدام از این پروژه‌های کلیدی یک دفترچه درست شده که میزان پیشرفت با حضور استاندار لرستان بررسی می‌شود .
از کلنگ‌زنی برخی پروژه‌های نیمه‌تمام مدت زیادی سپری شده‌ که وضعیت تخصیص اعتبارات خوبی ندارند و برای افتتاح بارها "مُهر تأخیر" خورده‌اند . روند اجرایی برخی پروژه‌‌ها با برنامه زمان‌بندی تناسب ندارد و هر بار یک برنامه زمان‌بندی جدید تعریف می‌شود که آن‌هم در اسرع وقت به فراموشی سپرده می‌شود.
در لرستان برخی پروژه‌ها بوده یا هستند که بدون تخصیص کلنگ‌زنی شده و از این جمله می‌توان به پالایشگاه پلدختر یا فاز چهار سیمان دورود اشاره کرد.
پالایشگاهی فقط کلنگی!
سال 87 طرح احداث پالایشگاه نفت در شهرستان پلدختر تصویب شد و 12 بهمن‌ 88 از سوی وزارت نفت با تخصیص خوراک 30 هزار بشکه نفت خام در روز برای ساخت این پالایشگاه موافقت اصولی صورت گرفت و در 21 بهمن‌ماه همین سال پروژه کلنگ‌زنی شد .
مراسم زیبا و پر زرق و برق "کلنگ‌زنی" با حضور مسئولان در روستای "جلگه خلج" برگزار شد و اهالی از آغاز عملیات احداث یک کارخانه بزرگ خوشحال و امیدوار شدند ولی دیری نپایید که این امید به یأس تبدیل شد.
این پروژه از همان ابتدا با مشکل مواجه شد و سازمان محیط‌ زیست مخالف اصلی احداث آن بود. پروژه چند سال در گیرودار مجوزهای زیست‌محیطی بود که سرانجام موفق به اخذ آنها شد اما هرگز روند اجرایی به خود ندید!
سید حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین سرانجام پروژه به ایسنا گفت: برای واگذاری پروژه به بخش خصوصی پیگیری‌های زیادی داشتیم اما کارساز نبود به اجبار پروژه رها شد.
وی ادامه داد: بعد از آن به دنبال اخذ مجوز مینی‌پالایشگاه در چند فاز رفتیم و دهه فجر سال پیش پروؤه کلنگ‌زنی شد و هم اکنون فعال است.
پروژه پالایشگاه در حد کلنگ‌زنی و یک مراسم پر زرق و برق باقی ماند و به همین راحتی پس از حدود یک دهه مردم این دیار با رویای پالایشگاه وداع کردند!
فازی خسته‌کننده!
کارخانه سیمان دورود برای اینکه به فعالیتش ادامه دهد، نیازمند نوسازی تجهیزات بوده و بر همین اساس پروژه فاز چهارم آن در سفر دولت یازدهم به لرستان(خرداد 93) کلنگ‌زنی شد .
قرار بود در مدت 36 ماه این فاز به بهره‌برداری برسد اما بعد از گذشت حدود چهار سال پروژه در ابتدای راه گیر گرده و همچنان فقط "کلنگی" شده است .
در زمان کلنگ‌زنی اعلام شد که راه‌اندازی این فاز به 320 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با بهره‌برداری از آن 350 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد می‌شود .
قرار بود، بانک‌های رفاه، توسعه تعاون و صندوق توسعه "منابع ارزی" را تأمین ‌کنند و سیمان فارس و خوزستان سرمایه ‎ گذاری فاز چهارم را انجام دهند اما هیچ‌کدام تاکنون عملیاتی نشده است .
ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان کلنگ‌زنی تأکید کرده بود: "زمان بهره‌برداری این فاز را طوری مشخص کنید که وزیر باشم تا دوباره برای بهره‌برداری به اینجا سفر کنم و پیش‌بینی ما تکمیل این فاز در مدت سه سال است" ولی سال چهارم یواش یواش از راه می‌رسد و ربیعی استیضاح شده و همچنان وعده جدید برای آغاز عملیات اجرایی از راه می‌رسد .
مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در باره آخرین وضعیت پیگیری این مثلاً پروژه به ایسنا گفت: با پیگیری‌های زیاد توانستیم تسهیلات این فاز را به سرانجام برسانیم و حالا زمان آغاز پروژه را باید مسئولان تأمین اجتماعی اعلام کنند .
کیان‌پور با بیان اینکه از پیگیری‌های زیاد برای این پروژه خسته شده، تصریح کرد: با خیلی از مسئولان در رابطه با پروژه فاز چهار جلسه داشته‌ام و انتظار دارم مسئولان تامین اجتماعی هرچه سریع‌تر برای آغاز پروژه وارد عمل شوند؛ چون به اندازه کافی تأخیر داشته است.
پروژه فاز چهارم سیمان دورود هم پس از بالغ بر 55 ماه در همان حد کلنگ‌زنی باقی مانده و بیم آن می‌رود که این مورد هم به تاریخ سپرده شود.
صخره‌ی هتل صخره‌ای همچنان پابرجاست!
پروژه ‎‌ هتل صخره ‎ ای خرم ‎ آباد که به گفته‌‌ مسئولان استان در اندازه‌های "5 ستاره" است، سال 78 با تسهیلات بانک صنعت و معدن کلنگ ‎ زنی و حدود یک‌سال بعد عملیات اجرایی آن شروع شد اما پس از هشت ماه پروژه تعطیل و سال 83 دوباره آغاز به ‎ کار کرد اما پس از آن شرایط پروژه نوسان زیادی داشت و سال 95 به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد.
آن زمان محمد اصلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: "پس از به مزایده گذاشتن هتل صخره‌ای خرم‌آباد، موسسه آرمان برنده مزایده شد و مقدمات کار طراحی داخل این هتل انجام می‌شود. براساس تصمیمات اتخاذ شده این هتل برای نوروز 96 پذیرای مسافر است " این صحبت‌ها در حالی است که پروژه هم‌اکنون نیز تعطیل شده و شرایط خوبی ندارد.
سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره گفت: در مذاکراتی که با سرمایه‌گذار داشته‌ایم اعلام کرده که نمی‌تواند با توجه به شرایط کار را ادامه دهد و قصد دارد آن را به سرمایه گذار دیگری واگذار کند.
معلوم نیست با توجه به شرایط، این پروژه که تقریباً به یک اثر باستانی تبدیل شده و 6 دولت و 9 استاندار را مشاهده کرده، چه زمانی پذیرای مسافر خواهد بود!
خانه‌ی یار مهربان 18 ساله شد!
پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال 80 کلنگ‌زنی شد اما شرایط خوبی ندارد و در حال حاضر هم تعطیل است . این پروژه در دو فاز قرار بود، ساخته شود و ساختمان اداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز در آن تعبیه شده است .
این پروژه تا حالا مسئولان زیادی به خودش دیده که هیچ‌کدام موفق نشده‌اند روبان افتتاح را قیچی کنند . مساحت این کتابخانه ٨٠٠٠ مترمربع است و با تکمیل آن سرانه فضای کتابخانه‌ای استان تقریباً دو برابر می‌شود.
فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان درباره آخرین وضعیت پروژه به ایسنا گفت: تقریباً تعطیل است! چند بار پیگیر شدم و قرار بود چون قرارداد مشکل داشت با پیمانکار قرارداد جدید منعقد کنند .
وی ادامه داد: پروژه حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما خیلی از قسمت‌های این پروژه که کار آن تقریباً تکمیل شده در حال حاضر نیاز به بازسازی دارد، چون زمان زیادی از انجام کار سپری شده است .
طهماسبی اضافه کرد: ٢.6 میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص‌یافته و تا اردیبهشت‌ 98 فاز نخست آن تکمیل می‌شود .
وعده‌های زیادی در خصوص تکمیل پروژه خانه‌ی یار مهربان شنیده شده اما هنوز هیچ‌کدام به نزدیکی‌های آن هم نرسیده‌‌اند.
نیاز 8000 میلیاردی برای تکمیل پروژه‌های لرستان
احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به وجود 123 پروژه کلیدی نیمه‌تمام گفت: مدیریت ارشد استان به جد پیگیر این پروژه‌ها هستند و برای تکمیل آنها بیش از پیش تلاش می‌کنیم. در استان تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که برای تکمیل و بهره‌برداری از آنها 8000 میلیارد تومان نیاز داریم .
وی با بیان اینکه تکمیل همه‌ی پروژه‌ها 15 سال به طول خواهد انجامید، افزود: با اعتبارات فعلی دولتی این پروژه‌ها قابل‌اجرا نبوده و باید برخی از آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد .
مرادپور ادامه داد: به دنبال مقصر در بحث پروژه‌های نیمه‌تمام نیستیم، خیلی از مشکلات را باید با خلق ایده و فکر رفع کنیم، از این رو باید گفت همه چیز اعتبار و پول نیست، بلکه باید درست هزینه کردن و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار دهیم .
مرادپور با اشاره به اینکه باید فقط به منافع استان فکر کنیم، اضافه کرد: درست استفاده کردن از فرصت‌ها مهم و ضروری است لذا باید اختلافات را کنار بگذاریم و به فکر آبادانی و برطرف کردن مشکلات استان و شهرمان باشیم .
  دهکده المپیک(مجموعه ورزشی خرم‌آباد)، پتروشیمی کوهدشت، برج امید، چهارخطه‌ها، راه‌آهن دورود- خرم‌آباد، بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی، چندین سد، سیمان خرم‌آباد، ذوب‌آهن رومشگان، ورزشگاه 15 هزار نفری بروجرد، تقاطع غیرهم‌سطح فیروزآباد، طرح توسعه‌ی فرودگاه خرم‌آباد و چندین و چند پروژه دیگر نیز در لرستان وجود دارد اما شرایط اجرایی خوبی را سپری نمی‌کنند و سهم ما از این موارد اندکی "بهره‌برداری" است.


لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/76925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس