ندای لرستان

آخرين مطالب

مسیر ناهموار مهارت آموزی در لرستان علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - امروزه مهارت آموزی و حرکت به سمت کارآفرینی در حالی مهمترین راهکار برون رفت جامعه از معضل بیکاری و اشتغالزایی جوانان به شمار می رود که زیرساخت های اولیه آن فراهم نیست.
  مدرک گرایی جامعه و معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت در سالیان گذشته گریبانگیر قشر جوان و تحصیل کرده شده است.
از طرفی یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از این مشکل که در محافل و جلسات مداوم به جوانان توصیه می شود مهارت آموزی و کار آفرینی است.
اما آیا امکان کارآفرینی و مهارت آموزی در این بعد گسترده برای جوانان جامعه ما مهیا شده است یا این راهکار نیز غیر کارشناسی و بدون نگاه به ظرفیت های موجود عنوان می شود.
استان لرستان یکی از استان هایی است که با وجود ظرفیت قابل توجه نیروی انسانی فارغ التحصیل دانشگاهی متاسفانه با مشکل اشتغالزایی جوانان و نبود زیرساخت های لازم در این راستا مواجه است.
این در حالی است که نیم نگاهی به زیرساخت های اشتغال و کار آفرینی در این استان هر بیننده ای را به عمق کمبودهای مهارت آموزی و دلزدگی جوانان از ورود به این عرصه آگاه می کند.
** آموزش ها به سمت کیفیت گرایی ومهارت آموزی حرکت کند
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان در نحوه مهارت آموزی به دانش آموزان می گوید: آموزش و پرورش می تواند با نظارت کیفی این عملکرد را از حالت جزیره ای خارج کند و آموزش را به سمت کیفی سازی سوق دهد.
نصرالله بازگیران افزود: در سطح کشور بیشتر عملکردها به صورت جزیره ای است و متولی خاصی برای مهارت آموزی وجود ندارد و دستگاه های مختلف مهارت آموزی را ارائه می کنند که این نوعی چالش است.
بازگیران گفت: بخشی نگری و عملکرد جزیره ای مانع از دستیابی به نتیجه مطلوب می شود و تازمانی که تعامل نباشد تعادل بین رشته ای حاصل نمی شود.
وی اظهار داشت:چالش های زیادی در سطح استان برای مهارت آموزی وجود دارد.
**160 هنرستان فنی ومهارتی در لرستان وجود دارد
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: 52 هنرستان فنی و 108 هنرستان مهارتی در این استان فعالیت می کنند.
نصرالله بازگیران بیان کرد: توسعه پایدار جوامع با محوریت نیروی انسانی محقق می شود و نیروی انسانی بدون کسب مهارت امکان دستیابی به این امر را ندارد.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر امر تولید و اشتغال اظهار داشت: در این راستا شعار سال نیز حمایت از کالای ایرانی مورد توجه قرار گرفته و به همین منظور باید نیروی انسانی ماهر و توانمند به جامعه تحویل داد.
بازگیران ادامه داد: چالش های امروزه در کسب مهارت های فنی شرایط موجود و کیفیت است.
وی افزود: هنرستان های فرسوده،کمبود تجهیزات و عدم امکان به روزرسانی تجهیزات، تغییر سرفصل ها و کتب از عمده مشکلات هستند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: براساس سند تحول بنیادین تا سال 1400 باید 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت شوند این در حالی است که فضای فیزیکی و تجهیزات هنرستان ها متناسب با نیاز جامعه نیست و از طرفی اولیا نیز مشارکت کمتری در این راستا دارند.
** هنرستان های فرسوده با تجهیزات قدیمی روی دست لرستان
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه زمانی به توسعه پایدار می رسیم که از نیروی انسانی خود بهره ببریم، اظهار داشت: نیروی انسانی که دارای مهارت باشد می تواند محور توسعه شود.
بازگیران بیان کرد: هنرستان های استان فرسوده هستند و با کمبود تجهیزات مواجه شده اند در عین جال کتب هنرستان ها نیز تغییر کرده اند و در مقابل تجهیزات به روزی نداریم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: از سوی دیگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می گوید که باید تا سال 1400 بالغ بر 50 درصد دانش آموزان را به سوی رشته های فنی و مهارتی سوق دهیم؛ با کمبود تجهیزات و امکانات این اتفاق محقق نمی شود.
بازگیران با اشاره به اینکه تجاری سازی هنرستان ها از راه های برون رفت از مشکلاتی است که گریبان گیر آن ها شده است، ادامه داد: یا یک سرمایه گذار در این حوزه ورود کند و یا یک تعاونی فرهنگیان تشکیل شود و از تولیدات هنرستان ها حمایت مالی شود.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر استانداری و دستگاه ها دولتی می توانند ردیفی مشخص کنند که از طریق آن تولیدات هنرستان ها خریداری شود و به این طریق از هنرستان ها حمایت شود، تصریح کرد: هنرجویان ما می توانند در بحث نگهداری تاسیسات ادارات، تعمیر ماشین ها، دوخت لباس و ... به ادارات کمک کنند و در مقابل ادارات از آن ها حمایت کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: بانک کارآفرین برای ارائه تسهیلات به هنرستان ها در راستای تجاری سازی تولیدات با آموزش و پرورش تفاهم نامه دارد اما این تفاهم نامه در لرستان اجرایی نشده است.
**در نگهداری مجموعه عاجز هستیم و دست به دامن استانداری شده ایم
مجتبی لطفی مدیر هنرستان ولیعصر خرم آباد نیز با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان استان به ما در اداره امور اجرایی هنرستان کمک کنند، تصریح کرد: ما امروز در نگهداری مجموعه عاجز هستیم و دست به دامن استانداری شده ایم.
به گفته وی همه کتاب های درسی رشته های فنی تغییر یافته اند و این موضوع خود به هنرستان ها ضربه زده است.
مدیر هنرستان ولیعصر خرم آباد با اشاره به اینکه از نظام مهندسی ساختمان لرستان می خواهیم در جریان تفاهم نامه ای از توانمندی های ما در برگزاری دوره های آموزشی استفاده کنند، ادامه داد: بعد از سیستم 3-3-6 همه کتاب های درسی رشته های فنی تغییر یافتند و هنوز بسترهای لازم برای تدریس فراهم نشده بود که سرفصل ها تغییر کرد.
لطفی با تاکید بر اینکه هنرستان های استان های دیگر کشور روی غلتک افتاده اند اما هنوز هیچ گونه تجهیزاتی به هنرستان های لرستان نیامده است، افزود: امروز حتی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرجویان دچار مشکل هستیم؛ حتی نمی توانیم سیم جوش مورد نیاز هنرجویان را خریداری کنیم.
وی بیان کرد: در سال جاری همه دانش آموزان پایه دهم را به شرط هیئت امنایی شدن هنرستان ثبت نام کرده ایم و به نظر می رسد والدین با پرداخت سالانه 250 تا 300 هزارتومان شهریه مشکلی ندارند.
لطفی گفت: بچه های مردم روی دست ما مانده اند و نمی دانیم چطور آن ها را سرگرم کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز تدریس سرفصل ها کتب آموزش دانش آموزان، خطاب به مسئولان یادآور شد: عمر بچه ها را تلف نکنیم و هرچه زودتر امکانات مورد نیاز دانش آموزان را تامین کنیم.
** تجهیز هنرستان ولیعصر خرم آباد 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
محمد چگنی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز با اشاره به اینکه با اعتبارات محدود نوسازی مدارس نمی توان کاری کرد، اظهار داشت: اعتبارات اختصاص یافته برای هنرستان های لرستان 200 میلیون ریال است، در حالیکه فقط برای تجهیز هنرستان ولیعصر خرم آباد 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی بیان کرد: برای اصلاح وضعیت هنرستان ها اگر اقدامی باید انجام شود، باید در سطح ملی صورت گیرد و ردیف های اعتباری در بودجه در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/76919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی