ندای لرستان

آخرين مطالب

بین آموزش و پژوهش یک رابطه متقابل و دیالکتیکی وجود دارد گفتگو

بین آموزش و پژوهش یک رابطه متقابل و دیالکتیکی وجود دارد

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان گفت: بین آموزش و پژوهش رابطه‌ای متقابل و دیالکتیکی وجود دارد.
دکتر حسن اسماعیل‌زاده با تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: هفته پژوهش تلنگری برای بزرگداشت پژوهش و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش و پرسشگری است و امید می‌رود این بزرگداشت به یک هفته ختم نشود و در طول سال به سمت پژوهش و پژوهشگری حرکت کنیم.
وی به آسیب‌هایی که در حیطه پژوهش وجود دارد اشاره کرد و با بیان اینکه در این راستا باید در دو زمینه فعالیت کنیم، تصریح کرد: حلقه‌های مفقوده‌ در چرخه پژوهش سطح کشور، محافل علمی و آکادمیک،سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اداراتی که متولی پژوهش هستند و با پژوهش سروکار دارند، در دو مقوله مهم خلاصه می‌شوند؛ یکی کاربست یافته‌های پژوهشی است که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و دیگر اینکه متأسفانه برخی از پژوهش‌هایی صورت گرفته مبتنی بر نیازسنجی‌های علمی و واقعی نیست.
این دکترای جامعه‌شناسی اضافه کرد: در حیطه اولویت‌بندی پژوهش‌ها با ضعف‌هایی مواجه‌ایم که ضرورت دارد نیازسنجی درست و علمی صورت گیرد تا منجر به انجام پژوهش‌های کاربردی متناسب با نیازها و یا انجام پژوهش‌های بنیادین شود.
اسماعیل‌زاده اظهار کرد: زمانی که پژوهش صورت می‌گیرد باید به سمت گام‌های درست و نیازسنجی برویم تا منجر به رفع مشکلات ما باشد تا از دستاوردهای پژوهشی هم در مدیریت و هم در دیگر فعالیت‌ها(تولید محصولات) بتوانیم استفاده کنیم.
این مدرس دانشگاه‌های استان با تاکید براینکه کاربست یافته‌های پژوهشی می‌تواند در قالب سمینارها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها، چاپ کتب، بروشور و... ارائه شود، گفت:چنانچه براساس پیشنهادهای علمی که برگرفته از پژوهش‌هاست تصمیم و برنامه‌ریزی انجام شود، سرعت رفتن به سمت توسعه را شتاب می‌دهد و این محوری برای رسیدن به توسعه پایدار می‌شود البته به شرطی که این مهم همراه و براساس کاربست یافته‌های پژوهشی باشد.
مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت استان با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش یکدیگر را تقویت می‌کنند، عنوان کرد: یک رابطه متقابل و دیالکتیکی بین این دو وجود دارد و وقتی تاکید زیادی بر یکی از این دو داشته باشیم اهداف مورد نظر در جامعه محقق نخواهد شد، چرا که این دو در جریان یک فرایند علمی یکدیگر را تقویت می‌کنند. وی گفت: متاسفانه بین آموزش و پژوهش در جامعه ما ارتباط محکمی وجود ندارد و تاکید زیادی در دستگاه‌ها و نهادهای علمی بر بعد آموزش است و این درحالیست که به پژوهش کمتر تاکید داریم.
اسماعیل زاده با اشاره به اینکه اگر تخصصی‌تر به پژوهش نگاه کنیم ، نگرش پارادایمی خاصی بر پژوهش‌هایمان حاکم است که به نوعی تقلیل‌گرایی منجر شده است، خاطرنشان کرد: اگر به پارادایم‌هایی که پژوهش‌ها متکی بر آنهاست دقت کنیم خواهیم دید که بیشتر به سمت پارادایم اثباتی و کمی کردن واقعیت‌ها و داده‌ها رفته‎ایم و این امر سبب ‌شده که خیلی از واقعیات فاصله بگیریم و دچار نوعی کمیت‌گرایی صرف شده‌ایم؛ به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم تحولی در فرهنگ‌مان ایجاد شود، پارادایم اثباتی زیاد جوابگوی ما نیست و این درحالیست که پژوهش‌های ما بیشتر در این حیطه می‌گنجند.
وی تاکید کرد: باید در پژوهش‌ها به سمت پارادایم انتقادی و تفسیری حرکت کنیم تا با آن ارزش‌هایی که داریم تلفیق شوند و بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد و از آن حالت تک بعدی بودن و نگاه تقلیل‌گرایانه فاصله بگیریم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

معاشرت باعث می‎شود مومنان به سمت کفار تمایل پیدا کنند

در جشنواره ایران زمین، سبک زندگی و موضوعات اجتماعی به تصویر کشیده شود

انجام 1000 کمیسیون مشاوره برای متقاضیان تعیین درصد جانبازی

راه‌اندازی دو کارخانه جدید در مجموعه نساجی بروجرد

اجرای بدن بعد از پایان ورزش می‌تواند به طور مثبت تحت تاثیر قرار گیرد

کاهش 60 درصدی معاملات مسکن طی چند ماه اخیر

رهاسازی 14 قطعه سهره طلایی در پلدختر

افزایش 10 درصدی مصرف آب شرب در لرستان

میکرو RNA ها (MIRNAS) چه هستند؟

ارائه بیش از 45 درصد فعالیت‌ها در فضای ارتباطی الکترونیک

وسایل بازی فاقد مجوز استاندارد در خرم آباد پلمپ شد

اجرای طرح «نسیم مهربانی» در مناطق سیل‌زده لرستان

سیل اخیر لرستان باعث کمبود علوفه می‌شود

15 گشت شبانه روزی حفاظت از اراضی کشاورزی فعال است

اختلاف قد و وزن دانش‌آموزان لرستانی با استانداردهای بین‌المللی

ایجاد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی دانشگاه با 500 میلیون اعتبار

یک روانشناس: سرزندگی یکی از سازه‌های روانشناسی مثبت نگر است

980طاقه پارچه قاچاق در پوشش بار پیاز در خرم آباد کشف شد

2هزارو 20میلیارد ریال به طرح های مناطق عشایری اختصاص یافت

مدیر باید ارزش‌ خلاقیت را تشخیص دهد

ارتباط 99 درصدی افتادگی شانه در بین دانش‌آموزان با حمل کیف و کتاب

اعتباری برای جبران خسارت سیل اختصاص نیافت/بازگشایی موقت پل بهداری

20 میلیارد ریال کالای قاچاق در خرم آباد کشف شد

یک میلیارد ریال کالای قاچاق در سلسله کشف شد

ساماندهی 10 دستگاه پل بزرگ در لرستان

آلودگی بیش از حد استخرها بیماری‌های منتقله روده‌ای ایجاد می‌کند

"نه گفتن" نشانه قدرت است

روشن شدن فصل کولر و ابتلا به بیماری زونای پوستی

430 میلیارد ریال به طرح های بازآفرینی لرستان اختصاص یافت

73 طاقه پارچه قاچاق در خرم آباد کشف شد

توزیع 9800 بسته حمایتی در بین سیل‎زدگان

خرید 11 هزار تن گندم در لرستان

سیل 200 میلیارد به گاز روستاهای کشور خسارت وارد کرد

آتش سوزی در مزارع کشاورزی روستای چم گرداب پلدختر

سازمان محیط زیست پیگیر پرونده فعالین زیست محیطی است

آواربرداری 1800 واحد تخریبی در سیل لرستان/تعمیر 4000 خانه آغاز شد

خروج کمباین از پلدختر ممنوع شد/ لزوم تسریع برداشت محصول کشاورزان

ساختمان باغ موزه دفاع مقدس 80 درصد پیشرفت دارد

نمک های غیر استاندارد در بازار لرستان جمع آوری شدند

کشت نخود در 101 هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان

عادت‌های غلط خانواده‌ها، موجب ناهنجاری‌های بدنی فرزندان می‌شود

چهار پروژه عمرانی در موقوفات استان انجام شد

کفش پاشنه‌بلند سبب شست کج پا می‌شود

معرفی پنج رقم لوبیای اصلاح شده در لرستان

واردشدن خسارت 100 میلیونی به شبکه برق پلدختر براثر وزش باد شدید

تخریب 963 کیلومتر راه عشایری لرستان بر اثر سیل

خرم‌آباد همچنان محصور در نخاله‌های ساختمانی

فعلا تقاضا برای مرغ منجمد نداریم

بیش از 3 میلیون نفر ساعت آموزش‎های فنی و حرفه‎ای را فرا گرفته‎اند

عدم تحرک و جنب و جوش نشانه نقص و عیب است