ندای لرستان

آخرين مطالب

وجود 87 گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض در کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - یک مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست از وجود 87 گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض در کشور خبر داد.
دکتر محمد خرازیان‌ مقدم در حاشیه نشست منطقه هفت باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد به خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، در رابطه با آخرین وضعیت سند ملی امداد و نجات، گفت: این سند به صورت کامل اعلام نشده اما قسمت زیادی از آن نهایی شده و قرار است به صورت خلاصه در قالب یک دفترچه آورده شود.
وی با بیان اینکه هدف‌مان این است که این سند را به چند استان ابلاغ کنیم، افزود: امیدواریم بتوانیم امداد و نجات را به صورت پایلوت در استان ‎ های لرستان، گلستان و تهران انجام دهیم.
خرازیان‌ مقدم بیان کرد: اگر از نظر اعتباری و سایر مسائل لجستیک مشکل ما حل شود اجرای سند امداد و نجات را در این سه استان از سال 98 خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: هم اکنون نیز امداد و نجات در رابطه با گونه ‎ های حیات وحش انجام می ‎ شود اما هدف این است که امداد و نجات به صورت منسجم ‎ تر، تخصصی ‎ تر و به روزتر صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه حوادث جاده ‎ ای و مصدوم شدن حیوانات را داریم و امداد و نجات صورت می ‎ گیرد، افزود: با ابلاغ این سند در استان ‎ ها صد درصد طی بازه زمانی استاندارد و با تشکیلاتی به روزتر انجام خواهد شد.
خرازیان مقدم بیان کرد: برای این سند تا به حال در لرستان کارهایی انجام و تجهیزات نیز در قالب اعتبارات استانی و ملی 98 پیش‌بینی شده که اگر تامین و تخصیص شود؛ پیگیری خواهد شد.
این مسئول با اشاره به اینکه فراهم کردن تجهیزات اولویت ماست، گفت: از جمله مهمترین چالش‌هایی که ما در بحث حیات وحش داریم تخریب زیستگاه ‎ ها و شکار غیرمجاز هستند و حال تعداد زیادی سلاح و مهمات غیرمجاز و مجاز وجود دارد که جمع ‎ آوری آنها عزم ملی می‌طلبد.
مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه کارهایی در این رابطه در قسمت ‎ های مختلف سازمان و دستگاه‌های ذیربط شروع شده است، ادامه داد: این اقدامات می‌تواند مستمرتر و جدی ‎ تر دیده شوند.
وی به بحث بیماری‌های حیات وحش نیز اشاره کرد و آن را شایع‌ترین چالش برشمرد و تصریح کرد: بیماری ‎ های واگیر و سرایت آن از دام‌های اهلی به ویژه سبک مانند طاعون نشخوارکنندگان کوچک باعث تلفات زیادی در حیات وحش می ‎ شود اما با توجه به تعامل خوبی که با سازمان دامپزشکی کشور داشتیم ایده ‎ آل ما این بود که واکسیناسیون را فراگیر و مستمر انجام دهند ولی به دلیل محدودیت، تنها در مناطق تحت مدیریت و جوار آن واکسیناسیون دام ‎ های اهلی سبک انجام شد که خروجی خوبی داشتیم.
خرازیان‌ مقدم بیان کرد: امسال این بیماری در چند استان به صورت بسیار کم مشاهده شد اما تا حدود زیادی کنترل شده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم در سال 2030 با ریشه‌کنی این بیماری کمک شایانی به محیط زیست کنیم.
این مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر تلفات زیادی داشتیم چراکه با خشکسالی، قاچاق اعضای گونه‌ها و خود گونه ‎ ها و... روبرو بودیم اما بیشترین مشکلات مربوط به تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز و بیماری‌ها است.
وی با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش هر ساله انجام می ‎ شود، اضافه کرد: سرشماری پستانداران در پاییز انجام می ‎ شود که در بعضی استان ‎ ها ممکن است دو بار صورت ‎ پذیرد.
خرازیان مقدم با بیان اینکه سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی یک برنامه بین‌المللی است که در نیمه اول دی‌ماه با کشورهای دیگر انجام می ‎ شود، افزود: نتایج سرشماری امسال سه ماهه اول یا دوم سال آینده اعلام می‌شود اما با توجه به برآوردهای اولیه رشد قابل توجهی داشته ‎ ایم.
این مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: با توجه به آمار سال گذشته 200 هزار راس انواع علف ‎ خواران شامل کل، بز، قوچ، میش، جبیر و آهو در کشور داریم که رشد خوبی است اما به معنای این نیست که تمام مشکلات ما حل شده بلکه باید ظرفیت برد مناطق را بر اساس کارهای دانشگاهی برآورد کنیم.
وی تصریح کرد: بر اساس این ظرفیت می ‎ توانیم پذیرای حیات وحش در منطقه باشیم که نسبت به سال ‎ های گذشته وضعیت بهتری داریم اما از حد مطلوب، فاصله داریم.
خرازیان مقدم با بیان اینکه در کشور 1170 گونه جانوری در پنج رده داریم که بر اساس فهرست سرخ اتحادیه IUCN ، 87 گونه آنها در معرض تهدید و انقراض هستند، ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه مکلفیم در حد اعتباراتی که به ما داده می ‎ شود از این 87 گونه برنامه عمل 30 مورد را تهیه کنیم و برای اجرایی شدن به استان‌ها بدهیم.
مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور گفت: تا به حال 10 برنامه عمل تدوین و برای اجرایی شدن به استان‌ها ابلاغ شده است و 10 برنامه دیگر توسط مرکز پژوهش محیط زیست و توسعه پایدار امسال تهیه خواهد شد تا در نیمه اول سال آینده در استان‌های هدف اجرایی شود، یک برنامه نیز توسط ظرفیت‌های داخلی سازمان در حال تهیه بوده که وزغ تالشی است. روی هم رفته 11 برنامه عمل برای سال آینده تدوین خواهد شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/76008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی