ندای لرستان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

پژوهش موضوع جامعه‌نگر و کلی‌نگر اما خصوصی نیست علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعدادی از طرح‌های انجام شده در این دانشگاه منجر به تولید دارو و اخذ مجوز مورد نیاز شده است.
دکتر کوروش ساکی اظهار کرد: با توجه به اینکه پژوهش یکی از اجزای مهم توسعه نه تنها در ایران بلکه در جهان محسوب می‌شود، طبیعی است در کشور ما هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته ؛ لذا در سال‌های اخیر این امر در لرستان همواره مورد توجه مسئولین استانی به ویژه دانشگاه‌ها بوده است.
وی با بیان اینکه لرستان بواسطه وجود مراکز متعدد علمی و آموزشی از یک طرف و وجود نیروهای توانمند و محقق از طرف دیگر گام‌های پژوهشی مهمی در آن برداشته شده است و هر مرکز علمی و دانشگاهی بر اساس توان مالی خود اقدام به تصویب و اجرای طرح‌های تحقیقاتی کرده است، عنوان کرد: دلیل این مدعی تعداد رو به رشد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی در سال‌های اخیر در استان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
صعود 20 پله‌ای دانشگاه در بین دانشگاه‎های تیپ دو کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: این رشد در دانشگاه علوم پزشکی هم کمی و هم کیفی بوده است به طوریکه در سال گذشته رتبه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان صعودی 20 پله‌ای در بین دانشگاه‌های تیپ دو داشته است.
ساکی گفت: بسیار خرسندم که اعلام کنم برای اولین بار محققین دانشگاه نتایج پژوهش‌های خود را در مجلات بسیار معتبر جهان نظیر Lancet و JAMA به چاپ رسانده‌اند. البته عامل تاثیرگذاری بنام بودجه پژوهشی در حوزه پژوهش بسیار حیاتی است که این روزها بر این روند تاثیر گذاشته و اکنون تنها مسئله ایذایی که مانع ناخواسته بر سر راه پژوهش در استان است که اگر برطرف شود محققین این استان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
وی با بیان اینکه مادامی که نگاه به پژوهش ابزاری و مسئله تحقیق و پژوهش فقط جنبه ارتقاء فردی باشد و مدیران نیز نگاهی سطحی به آن داشته باشند و فقط چاپ مقاله و استفاده از امتیاز آن اهمیت داشته باشد کسی به استفاده از نتایج ولو طرح‌های کاربردی نمی‌اندیشد، تصریح کرد: از طرفی هم تعداد زیادی از مدیران کلان تصور می‌کنند اگر بپذیرند نتیجه یک طرح می‌تواند تغییرات مثبتی در آن سازمان ایجاد می‌کند، این به معنی ضعف مدیریت آنهاست و گویی مدیریت خود را زیر سوال می‌برد، لذا هنگامی‌که یک سیستم نظارتی با پشتوانه اجرایی برای تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از نتایج کاربردی پژوهش‌ها وجود نداشته باشد، به نظر می‌آید امکان پذیرش و استفاده از نتایج کاربردی طرح‌ها توسط مدیران بسیار ضعیف است.
بیش از دو سوم طرح‌های مصوب دانشگاه‌ها بنیادی هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه به نظر می‌رسد که اکثر پژوهش‌ها بنیادی هستند؛ چون طرح‌های بنیادی از نوع نظری است و محقق برای توسعه و تولید دانش آنرا انجام می‌دهد، برخلاف طرح‌های کاربردی که به منظور حل مشکلی انجام می‌شوند، یادآور شد: بنابراین با توجه به مسائلی که مطرح شد بیش از دو سوم طرح‌های مصوب دانشگاه‌ها بنیادی هستند گرچه دانشگاه علوم پزشکی لرستان با سیاست‌های جدید و مشخص کردن حیطه‌های پژوهشی و اولویت‌های تحقیقاتی بر اساس مشکلات و معضلات استان به کمک اعضای هیئت علمی و صاحب نظران حوزه سلامت و اجباری کردن رعایت این اولویت‌ها حرکت به سوی کاربردی کردن طرح ها آغاز کرده است که منجر به حل کردن مشکلات سلامت و ارتقاء سلامت جامعه شود.
ساکی با اشاره به اینکه بسیار واضح است که تحقیق و پژوهش ارکانی دارد که نقش عمده‌ای در موفقیت مراکز تحقیقاتی و رسیدن به اهداف پژوهشی بازی می‌کنند، اضافه کرد: سه رکن وجود نیروی متخصص و مجرب و محقق در زمینه تخصصی مرکز، وجود بودجه و منابع مالی کافی و وجود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی مورد نیاز منجر به توسعه و موفقیت مراکز تحقیقاتی می‌شود لذا چنانچه مرکزی این ارکان اصلی و اساسی را داشته باشد آنگاه با داشتن یک برنامه استراتژیک، تهیه اولویت‌ها و جذب همکاری سایر افراد صاحب‌نظر در کشور به عنوان سایر ارکان فرعی می‌تواند یک مرکز پژوهشی موفق در راستای اهداف و وظایف خود باشد.
بسیاری از پژوهش‌ها بر اساس نیازسنجی نبوده است
وی بیان کرد: متاسفانه چون بسیاری از پژوهش‌ها بر اساس نیازسنجی و در راستای حل مشکلات نبوده است نمی‌توان وجود طرح‌های کاربردی که منجر به تولید محصول شده و یا منجر به تغییر در روش درمان و بهبود آن شده است را انکار کرد؛ تعدادی از طرح‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان منجر به تولید دارو و اخذ مجوز مورد نیاز شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه خوشبختانه یکی از موفقیت‌ها بعد از انقلاب به ویژه در سال‌های اخیر وجود شرکت‌های دانش‌بنیان است،عنوان کرد: بسیاری از این شرکت‌ها به صورت تخصصی و علمی بنا شده‌اند و دارای نیروهای متخصص و جوان در حیطه تخصصی خود هستند که بیانگر ظرفیت بالای این شرکت‌هاست.
استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان
وی ادامه داد: هر روزه شاهد اخبار موفقیت خیلی از این شرکت‌ها در تبدیل ایده به محصول هستیم که این محصولات قابل رقابت با محصولات خارجی هستند و همین نکته سبب جلوگیری از خروج ارز به مقدار قابل توجهی از کشور می‌شود؛ بنابراین ظرفیت خیلی از این شرکت‌ها برای واگذاری پژوهش از پتانسیل بالایی برخوردار هستند لذا اگر این شرکت‌ها مورد حمایت واقع شوند و هماهنگی و همکاری نزدیکی بین آنها و دانشگاه ها وجود داشته باشد نویدبخش آینده‌ای روشن در خصوص پژوهش‌های کاربردی و محصول محور در کشور خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه مسلما استفاده از پتانسیل‌های علمی و تخصصی و ابزار و تجهیزات دانشگاه‌ها و به اشتراک‌گذاری توانمندی‌های علمی و پژوهشی و عقد قراردادهای انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی به ویژه در راستای اولویت‌ها و ارتقاء سطح سلامت جامعه قطعا نتایج بهتر و سریع‌تری خواهد داشت، عنوان کرد: مایه خرسندی است اعلام کنم این روند در دانشگاه علوم پزشکی سالهاست شروع شده و تفاهم‌نامه‌های انجام فعالیت‌های مشترک متعددی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی کشور به امضا رسیده است و هم‌اکنون در صدد انجام این کار در سطح بین‌المللی هستیم.
موضوع پژوهش را نمی‌توان خصوصی‌سازی کرد
وی در پاسخ به این سوال که خصوصی‌سازی برای انجام پژوهش‌های کاربردی تا چه حد در انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مؤثر است؟ افزود: امر پژوهش یک موضوع جامعه‌نگر و کلی‌نگر است لذا نمی‌توان آنرا موضوعی خصوصی تلقی کرد. البته اگر منظور انجام پژوهش توسط بخش خصوصی باشد که این بحث دیگری است و مانعی ندارد و هر بخش خصوصی که بودجه‌ای صرف پژوهش کند اشکالی ندارد گرچه پیشنهاد می‌شود آن بودجه را صرف سفارش پژوهش از دانشگاه‌ها کند، اما اگر منظور این است که پژوهش مانند بعضی از خدمات به بخش خصوصی واگذار شود خیلی مفهومی ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: پژوهش برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی جز لاینفک وظایف آنها بواسطه وجود افراد محقق و دانشمند است؛ لذا نه تنها موضوع پژوهش را نمی‌توان خصوصی سازی کرد بلکه باید آن را به کل جامعه تعمیم داد و هر شخص توانمند و علاقمند را درگیر پژوهش کرد.
ساکی با بیان اینکه خوشبختانه با تاکیدات و رهنمون‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و اصرار ایشان به امر پژوهش و تولید علم و دانش تا حد استقلال علمی و پژوهشی و رسیدن به اهداف نقشه جامع علمی کشور در طی 10 سال گذشته ایران سیر صعودی بسیار مناسبی در بین کشورهای منطقه و همچنین در سطح جهان داشته است تا آنجا که بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان رشد مدارک علمی در ایران بیش از 24 برابر رشد علمی کشورهای منطقه بوده است، تصریح کرد: در طی 5 سال گذشته کشور ارتقاء 19 پله‌ای در کیفیت تولیدات علمی داشته، تعداد مقالات علمی از سال 2007 تا 2016 رشد 4 برابری داشته است و در حال حاضر جز 22 کشور برتر دنیا از نظر علم فناوری هستیم و این رقابت کماکان ادامه دارد.
وی گفت:سهم ایران از مقالات برتر دنیا 2.1 درصد جهان تا سال 2016 بوده است. در مسایلی مانند نانوذرات، سلول‌های بنیادی و جراحی‌های پیشرفته تکنولوژی محور جز کشورهای بسیار مطرح در کشور هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/75002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

جشنواره رود و ریل؛ 30 فروردین در در لرستان