ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ فرود طرحی در فرودگاه خرم‌آباد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ‍دی ماه 92 در مراسمی طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و نمایندگان لرستان با اعتبار 510 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.
 این طرح شامل توسعه سطوح پروازی(تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی اپرون موجود، زهکشی باند، استریپ‎سازی باند، ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن کانال‎های عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بوده که یکی دو مورد از این‌ها به بهره‌برداری رسیده اما تکمیل کل طرح به زمان زیادی نیاز دارد.
 قرار بود این طرح در مدت 24 ماه به بهره‌برداری برسد اما هنوز کار زیادی تا ایستگاه تکمیل دارد .در مراسم کلنگ‌زنی مسئولان بر تکمیل آن طبق برنامه زمان‌بندی تأکیدها داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان در مراسم کلنگ‌زنی ابراز امیدواری کرده بود: "این پروژه به عنوان نمونه و الگو باشد و در زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد." اما تنها چیزی که در این پروژه رعایت نشده "زمان‌بندی" است.
همچنین محمد رسولی‌نژاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در مراسم کلنگ‌زنی، وجود فرودگاه با امکانات و استاندارد لازم برای مرکز لرستان را یک سرمایه بزرگ عنوان کرده بود و گفت: "باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد."
 وی با بیان اینکه فرودگاه‌ها مهد توسعه هر منطقه هستند، اضافه کرد: "توسعه نیافتگی و محرومیت در بعضی از مناطق کشور ناشی از نبود تجهیزات در فرودگاه‌هاست."
این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که پس از حدود پنج سال هنوز هم فرودگاه خرم‌آباد از کمبود امکانات رنج می‌برد و خبری از تکمیل طرح توسعه نیست!
مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اردیبهشت امسال به ایسنا گفت: فرودگاه خرم‌آباد از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است و نیاز به ارتقای آن احساس شد که خوشبختانه اقدامات خوبی هم در طرح توسعه‌ای به انجام رسید.
وی با اشاره به اینکه بخشی از کار تکمیل شده، تاکید کرد: این طرح هر چه سریع‌تر تکمیل شود.
با توجه به شرایط پروژه، تکمیل که نه ولی امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر از تعطیلی درآید.
وعده‌ی بی‌ثمر مدیرکل پیشین راه و شهرسازی لرستان
علی علیخانی در بهمن 96 گفته بود: "برای اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد بیش از 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی پیش‌بینی‌شده که از این میزان اعتبار صورت‌ وضعیت هزینه 51 میلیارد تومان آن اعلام‌ شده است."
وی اضافه کرد: "برای تکمیل طرح توسعه 12 میلیارد تومان دیگر نیاز است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح به‌طور کامل طی سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد."
اما این طرح در سال 97 در خواب خوش به سر برده و معلوم نیست با این شرایط چه زمانی دوباره فعال شود.
شهرام ملکی مدیرکل وقت راه و شهرسازی لرستان نیز سال 94 گفته بود: "در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال 95 طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد به بهره‎برداری می‌رسد".
هوشنگ بازوند، استاندار پیشین لرستان که در مراسم کلنگ‌زنی حضور داشت بارها بر اجرای توسعه فرودگاه خرم‎آباد در مدت زمان تعیین شده، تأکیدها کرده بود.
وی نزدیک به سه ماه پس از آغار عملیات اجرایی پروژه در بازدیدی که از آن داشته بود، بر اجرای پروژه در موعد مقرر تأکید و خواستار استفاده از همه امکانات برای اتمام پروژه در اسرع وقت شد و تأکید کرده بود: "انتظار داریم با اجرای کامل این طرح، فرودگاه خرم‎آباد در زمره بهترین فرودگاه‎های کشور قرار گیرد و خوشبختانه تاکنون روند خوبی داشته است!"
البته پس از سه ماه و اظهار رضایت از روند خوب پروژه کمی جای بحث دارد و ای کاش الان استاندار پیشین بیاید و آن روند خوب را ببیند!
اظهارنظری جنجالی
در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره اینکه فرودگاه خرم‌آباد پس از اجرای طرح توسعه‌، قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر را دارد یا نه، شنیده شده است.
فرزانه شرف‎بانی، مدیرعامل هواپیمایی هما تأکید کرده بود: "امکان‌پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان به دلیل وجود موانعی چون کوه‌های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا و درجه بالای دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد و محدودیت‌های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست هواپیما است."
وی ادامه داد: "بر اساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز هما، امکان انجام پرواز با هواپیمای پهن‌پیکر به فرودگاه خرم‌آباد وجود ندارد."
شرف‎بانی اضافه کرد: "این محدودیت‎ها منجر به کاهش تعداد مسافر و بار همراه قابل‌حمل(حداکثر به میزان 150 نفر) خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست‌ و برخاست، هواپیماهای همه کشورها، الزام به حمل حداقل 250 مسافر در هر پرواز خواهند داشت."
این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که از آغاز طرح توسعه تا چند ماه پیش، همه مسئولان از نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه خرم‌آباد با اجرای طرح توسعه وعده‌ها دادند اما به یک‌باره صحبت‌های دیگری مطرح شد و اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت، هر چند مدیر فرودگاه این ادعا را رد کرد.
پروژه تعطیل است
رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: در حال حاضر کارفرمای این پروژه هستیم و پیمانکار با ما قرارداد دارد. البته شرکت فرودگاه‌ها قرار شده یک مبلغی به این پروژه تزریق کند.
وی با بیان اینکه پروژه در حال حاضر تعطیل است، تصریح کرد: پیمانکار قرار شده به‌زودی کار را فعال کند و اگر این وعده عملی نشود، مجبور هستیم دست به تغییر پیمانکار بزنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به پرسشی که تاکنون چقدر برای این طرح هزینه شده؟ گفت: بیش از 20 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و برآورد ما برای تکمیل آن هم رقمی در همین حد است.
خالقی یادآور شد: مشکل طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد این است که قرار بود از منابع استانی تکمیل شود که به هیچ وجه منابع مناسب نیست و شرکت فرودگاه‌ها قانع شده که کمک کند.
وی در پاسخ به پرسشی که برآورد تکمیل این طرح چه زمانی است؟ بیان کرد: اگر تأمین اعتبار شود، کل طرح سال 99 تکمیل خواهد شد.
پیشرفت فیزیکی 80 درصدی پروژه
غلام‌رضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه خرم‌آباد نیز در جدیدترین صحبت‌هایش به ایسنا گفت: شرکت فرودگاه‌ها تعهد کرده که شش میلیارد تومان به طرح کمک کند تا بحث سطوح پروازی تکمیل شود.
وی ادامه داد: دو میلیارد تومان از مبلغ این تعهد را پرداخت کرده‌ایم اما هنوز قرارگاه خاتم(پیمانکار) کار را شروع نکرده است.
بنی‌صدر یادآور شد: کل طرح در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار چندانی برای تکمیل آن باقی نمانده است.
 طرح توسعه‌ی فرودگاه خرم‌آباد در این مدت فراز و فرودهای زیادی داشته است و امیدواریم با تکمیل آن فقط شاهد فراز توسعه باشیم و خبری از فرود نباشد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/73477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

آیین تکریم و معارفه استاندار لرستان

افزایش پوشش ابر و وزش باد در لرستان