ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ فرود طرحی در فرودگاه خرم‌آباد مقالات

/گزارش/ فرود طرحی در فرودگاه خرم‌آباد

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ‍دی ماه 92 در مراسمی طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و نمایندگان لرستان با اعتبار 510 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.
 این طرح شامل توسعه سطوح پروازی(تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی اپرون موجود، زهکشی باند، استریپ‎سازی باند، ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن کانال‎های عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بوده که یکی دو مورد از این‌ها به بهره‌برداری رسیده اما تکمیل کل طرح به زمان زیادی نیاز دارد.
 قرار بود این طرح در مدت 24 ماه به بهره‌برداری برسد اما هنوز کار زیادی تا ایستگاه تکمیل دارد .در مراسم کلنگ‌زنی مسئولان بر تکمیل آن طبق برنامه زمان‌بندی تأکیدها داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان در مراسم کلنگ‌زنی ابراز امیدواری کرده بود: "این پروژه به عنوان نمونه و الگو باشد و در زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد." اما تنها چیزی که در این پروژه رعایت نشده "زمان‌بندی" است.
همچنین محمد رسولی‌نژاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در مراسم کلنگ‌زنی، وجود فرودگاه با امکانات و استاندارد لازم برای مرکز لرستان را یک سرمایه بزرگ عنوان کرده بود و گفت: "باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد."
 وی با بیان اینکه فرودگاه‌ها مهد توسعه هر منطقه هستند، اضافه کرد: "توسعه نیافتگی و محرومیت در بعضی از مناطق کشور ناشی از نبود تجهیزات در فرودگاه‌هاست."
این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که پس از حدود پنج سال هنوز هم فرودگاه خرم‌آباد از کمبود امکانات رنج می‌برد و خبری از تکمیل طرح توسعه نیست!
مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اردیبهشت امسال به ایسنا گفت: فرودگاه خرم‌آباد از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است و نیاز به ارتقای آن احساس شد که خوشبختانه اقدامات خوبی هم در طرح توسعه‌ای به انجام رسید.
وی با اشاره به اینکه بخشی از کار تکمیل شده، تاکید کرد: این طرح هر چه سریع‌تر تکمیل شود.
با توجه به شرایط پروژه، تکمیل که نه ولی امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر از تعطیلی درآید.
وعده‌ی بی‌ثمر مدیرکل پیشین راه و شهرسازی لرستان
علی علیخانی در بهمن 96 گفته بود: "برای اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد بیش از 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی پیش‌بینی‌شده که از این میزان اعتبار صورت‌ وضعیت هزینه 51 میلیارد تومان آن اعلام‌ شده است."
وی اضافه کرد: "برای تکمیل طرح توسعه 12 میلیارد تومان دیگر نیاز است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح به‌طور کامل طی سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد."
اما این طرح در سال 97 در خواب خوش به سر برده و معلوم نیست با این شرایط چه زمانی دوباره فعال شود.
شهرام ملکی مدیرکل وقت راه و شهرسازی لرستان نیز سال 94 گفته بود: "در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال 95 طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد به بهره‎برداری می‌رسد".
هوشنگ بازوند، استاندار پیشین لرستان که در مراسم کلنگ‌زنی حضور داشت بارها بر اجرای توسعه فرودگاه خرم‎آباد در مدت زمان تعیین شده، تأکیدها کرده بود.
وی نزدیک به سه ماه پس از آغار عملیات اجرایی پروژه در بازدیدی که از آن داشته بود، بر اجرای پروژه در موعد مقرر تأکید و خواستار استفاده از همه امکانات برای اتمام پروژه در اسرع وقت شد و تأکید کرده بود: "انتظار داریم با اجرای کامل این طرح، فرودگاه خرم‎آباد در زمره بهترین فرودگاه‎های کشور قرار گیرد و خوشبختانه تاکنون روند خوبی داشته است!"
البته پس از سه ماه و اظهار رضایت از روند خوب پروژه کمی جای بحث دارد و ای کاش الان استاندار پیشین بیاید و آن روند خوب را ببیند!
اظهارنظری جنجالی
در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره اینکه فرودگاه خرم‌آباد پس از اجرای طرح توسعه‌، قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر را دارد یا نه، شنیده شده است.
فرزانه شرف‎بانی، مدیرعامل هواپیمایی هما تأکید کرده بود: "امکان‌پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان به دلیل وجود موانعی چون کوه‌های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا و درجه بالای دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد و محدودیت‌های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست هواپیما است."
وی ادامه داد: "بر اساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز هما، امکان انجام پرواز با هواپیمای پهن‌پیکر به فرودگاه خرم‌آباد وجود ندارد."
شرف‎بانی اضافه کرد: "این محدودیت‎ها منجر به کاهش تعداد مسافر و بار همراه قابل‌حمل(حداکثر به میزان 150 نفر) خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست‌ و برخاست، هواپیماهای همه کشورها، الزام به حمل حداقل 250 مسافر در هر پرواز خواهند داشت."
این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که از آغاز طرح توسعه تا چند ماه پیش، همه مسئولان از نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه خرم‌آباد با اجرای طرح توسعه وعده‌ها دادند اما به یک‌باره صحبت‌های دیگری مطرح شد و اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت، هر چند مدیر فرودگاه این ادعا را رد کرد.
پروژه تعطیل است
رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: در حال حاضر کارفرمای این پروژه هستیم و پیمانکار با ما قرارداد دارد. البته شرکت فرودگاه‌ها قرار شده یک مبلغی به این پروژه تزریق کند.
وی با بیان اینکه پروژه در حال حاضر تعطیل است، تصریح کرد: پیمانکار قرار شده به‌زودی کار را فعال کند و اگر این وعده عملی نشود، مجبور هستیم دست به تغییر پیمانکار بزنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به پرسشی که تاکنون چقدر برای این طرح هزینه شده؟ گفت: بیش از 20 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و برآورد ما برای تکمیل آن هم رقمی در همین حد است.
خالقی یادآور شد: مشکل طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد این است که قرار بود از منابع استانی تکمیل شود که به هیچ وجه منابع مناسب نیست و شرکت فرودگاه‌ها قانع شده که کمک کند.
وی در پاسخ به پرسشی که برآورد تکمیل این طرح چه زمانی است؟ بیان کرد: اگر تأمین اعتبار شود، کل طرح سال 99 تکمیل خواهد شد.
پیشرفت فیزیکی 80 درصدی پروژه
غلام‌رضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه خرم‌آباد نیز در جدیدترین صحبت‌هایش به ایسنا گفت: شرکت فرودگاه‌ها تعهد کرده که شش میلیارد تومان به طرح کمک کند تا بحث سطوح پروازی تکمیل شود.
وی ادامه داد: دو میلیارد تومان از مبلغ این تعهد را پرداخت کرده‌ایم اما هنوز قرارگاه خاتم(پیمانکار) کار را شروع نکرده است.
بنی‌صدر یادآور شد: کل طرح در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار چندانی برای تکمیل آن باقی نمانده است.
 طرح توسعه‌ی فرودگاه خرم‌آباد در این مدت فراز و فرودهای زیادی داشته است و امیدواریم با تکمیل آن فقط شاهد فراز توسعه باشیم و خبری از فرود نباشد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ضعف زیرساخت‌ در «گلدشت» بروجرد/عمده سوئیتهای اجاره‌ای مجوز ندارند

/گزارش/ معروف بین‌الملل، مظلوم داخل!

تابستان و قصه تکراری نبود سرگرمی کافی برای جوانان

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟

جبران خسارت سیل در سایه توجه مسئولان

موج خدمت تا رسیدن سیلزدگان به ساحل آرامش ادامه دارد

رج برجی که کج‌تر می‌شود!

آنگاه‌ که خروش سزار در طغیان کشکان فراموش شد

ویزیت همزمان چند بیمار و نارضایتی بیماران

کهمان، نگین گردشگری سلسله زیرساخت رفاهی می خواهد

خرم آباد شهری که در آتش اختلاف شهردار و شورای شهر می سوزد

گزارشی از خرابی‌ها و مدیریت بحران سیلاب‌های لرستان در 5 و 12 فروردین 98 - مهدی زارع *

اوتیسم؛ زمانی برای در خود فروماندن

خشونت های پنهان زیر یک سقف

سفر بی‌بازگشت بلوط‌کاران/سنجاب‌هایی که سر از بازار تهران درآوردند

تابستان، فصلی سیاه بر قامت سبز زاگرس

لزوم اصلاح زیرساخت‌ها، و تزریق تفکرهای جدید و آینده‌نگر در شبکه استانی لرستان

گذری بر حوادث مهم دوران رهبری امام خمینی (ره)

رونق گردشگری در سلسله نیازمند ایجاد زیرساخت است

دنیای جاذبه‌های طبیعت گردی در لرستان

/گزارش/ گردشی در مسیر خاکی گردشگری

چراغ سینما در لرستان خاموش است

گزارش؛ دسترنجی که به آب رفت/ کشاورزی لرستان روی آب...

3 افتخار امام علی در جنگ احزاب/ مومنان راستین در کنار انبیا هستند

گل‌گاوزبان، مقوی قلب

سیل؛ قوز بالاقوز واحدهای تولیدی لرستان

تدارک زودهنگام برای رقابت بزرگ انتخاباتی

مروری بر خسارت سیل به اقتصادی ترین بخش لرستان

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حادثه‌ی سیل

روایت مرگ و خشکی باغات انجیر پلدختر

جولان آلاینده‌ها در مواد غذایی

محله گردی در دیار خانه‌های تاریخی/ اینجا آرامش و رنگ موج می‌زند

پیش‌بینی نمایش 46 مقاله دانشگاه در نمایه scopose

چه کسی مقصر مرگ روژین است؟

شهرداری ‌ها در تنگنا

اینجا پارک نکن

روزی به نام بیماران خاص

افطار با صدای توپ

زبان پدیده‌ای اجتماعی است

شادی ، نیاز کودکان و نوجوانان سیلزده

سیل و ناهنجاری اقلیمی

مردی از تبار طبیعت

محرومیت هایی که سیل دوچندان کرد

نکاتی راهبردی در مدیریت بلایا

تالاب بیشه دالان ظرفیتی برای گردشگری بروجرد

زنان، روایت گران سیل

کاش باران نبارد!

تدبیری باید...

سیل به جاذبه های گردشگری هم رحم نکرد