ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ بانک‎ها، اصطحکاک چرخ تولید لرستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار در اقتصاد هر کشور است که نقش مهمی در استقلال سیاسی، اقتصادی ایفا می‌کند.
در کشور ما نیز وجود مواهب طبیعی فراوان و موقعیت خاص اقلیمی، شرایط ویژه‌ای بوده که بسترهای لازم برای محور قرار گرفتن این بخش در اقتصاد کشور را فراهم کرده است و این در حالی است که اکنون صادرات بخش کشاورزی و مواد غذایی قادر نیست نقش واقعی خود را در صادرات غیر‌نفتی ایفا کند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و اقتصاد مدرن و صنعتی، دارای نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارزآوری به روش صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها دارد.
در این میان افزایش مراکز تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات با ایجاد بستر لازم و تسهیلات قابل توجه به سرمایه‌گذاران متمایل به توسعه فعالیت جهت تقویت فعالیت‌های بازاریابی، جذابیت تولید و صدور محصولات این بخش را به مقدار قابل توجهی افزایش می‎دهد.
در لرستان تاکنون 576 فقره جواز در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی صادر شده و جذب سرمایه‌گذاری با مشارکت متقاضیان و بانک‌ها 136 میلیارد تومان بوده است. همچنین حدود 2109 نفر به صورت مستقیم در این حوزه فعال هستند.
پای صحبت چند تن از فعالین این بخش نشستیم و آنان عمده مشکلات خود را بیان کردند که اکثرا سنگ‎اندازی‎ها و اصطحکاک موجود در چرخه تولیدشان را بانک‎ها و سیستم بانکی استان عنوان کردند که به قولی حکم واتیکان را داشته و خود به وصف قانون می‎پردازند.
مسئولین بانک‎ها را موظف به رعایت قانون کنند
کدخدا، مدیر واحد تولیدی سردخانه پتروصنعت بروجرد در این باره گفت: ده سال است که درگیر این طرح هستیم و در این رابطه استاندار نیز تفاهم‎نامه‎ای با ما امضا کردند.
وی با بیان اینکه حدود یک میلیارد تومان در این مکان هزینه کردیم، اظهار کرد: مدتی درگیر بانک توسعه تعاون و بعد از آن بانک کشاورزی بودیم.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه کار ما تنها تشکیل پرونده برای بانک‎ها شده و هیچکس هم پیگیری نمی‎کند، ادامه داد: حدود 25 سال است که در فعالیت‎های تولیدی مشغول هستم و تمام چهره‎های جلسات برای من تکراری شدند. به عناوین مختلف با مسئولین جلسه می‎گذاریم اما کار خاصی انجام نمی‎شود.
کدخدا خاطرنشان کرد: با هیچ اداره ای مشکل نداریم و دلسوزانه کار می‎کنند اما متاسفانه بانک‎ها عامل اصلی مشکلات واحدهای تولیدی شده‎اند.
وی گفت: وام اولیه 44 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده و هر بار که به ما وام دادند تسویه کردیم.
مدیر واحد تولیدی سردخانه پتروصنعت بروجرد خاطرنشان کرد: سری آخر 900 میلیون تومان تسهیلات تصویب شد و 550 میلیون تومان آن را به عنوان معوق برداشت کردند که سند آن نیز موجود است.
کدخدا بیان کرد: اگر مسئولین می‎خواهند خدمتی به استان کنند بانک‎ها را موظف به رعایت قانون کنند.
وی اظهار کرد: تمام اموالمان را بانک برداشت و متاسفانه زمینی که شهرک‎های صنعتی در اختیار ما قرار داد و این همه زحمت روی آن کشیده شد 10 سال بلاتکلیف مانده است.
مدیر واحد تولیدی سردخانه پتروصنعت در بروجرد ادامه داد: شرکت شهرک‎ها نمی‎تواند به خاطر کارهایی انجام شده آن را بگیرد و من نیز نمی‎توانم پس دهم.
کدخدا گفت: تنها خواسته من این است که بانک‎ها طبق قوانین کار کنند.
هم اکنون که می‎خواهیم اقساط وام را پس بدهیم سیلو خالی مانده!
در این خصوص گودرزی، فعال در زمینه ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کوهدشت نیز بیان کرد: سیلویی در شهرستان کوهدشت احداث کردیم و در طول یک سال توانستیم این سیلوی 50 هزار تنی را به ثمر برسانیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون به خاطر اینکه برداشت کشاورزی شهرستان کم بوده سیلوی ما خالی مانده است.
گودرزی اظهار کرد: در سال گذشته دو سیلوی ما آماده و راه اندازی شد و الان حدود 23 هزار تن ذخیره داریم.
این فعال در زمینه ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کوهدشت خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که سازمان تعاون گندم شهرستان را خریداری کرده و در محل روبازی در دو کیلومتری ما می‎ریزد.
وی بیان کرد: سیلوی ما هوشمند بوده و بالای 15 میلیارد تومان برای آن هزینه شده که سه میلیارد تومان نیز از بانک کشاورزی سرمایه در گردش گرفتیم.
گودرزی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون که می‎خواهیم اقساط وام را پس بدهیم سیلو خالی مانده و دلیل آن هم سازمان تعاون نزدیکی ما است که گندم‎ها را خریداری می‎کند.
این فعال در زمینه ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کوهدشت تصریح کرد: ماهیانه دو تا سه میلیون تومان هزینه برق سیلو است و هر سال سهم تعاونی از ما جلوتر است.
بانک‎ها حکم واتیکان را دارند
دکتر حسنوند، مدیر بسته بندی گیاهان دارویی در شهرستان سلسله نیز اظهار کرد: مشکل عمده واحدهای تولیدی مشکلات بانکی بوده که گریبانگیر ما نیز شده است.
وی بیان کرد: تسهیلاتی از بانک صنعت و معدن گرفتیم که متاسفانه چیز زیادی به ما ندادند و مجبور شدیم از بانک‎های خصوصی مانند مهر اقتصاد نیز تسهیلاتی دریافت کنیم.
حسنوند ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم بازپرداخت کنیم که معضلی برای شرکت شده است. این مدیر بسته بندی گیاهان دارویی سلسله خاطرنشان کرد: ماشین ساز نیز یک سری از وسایل را تکمیل نکرد و ما نیز گرفتار شدیم، سررسید وام‎هایی که از صادرات و اقتصاد گرفتیم آمده و سندهای ما را اجرا گذاشته‎اند.
وی بیان کرد: تا به حال برای ما تدبیری اندیشیده نشده و با این وضعیت چگونه مشکلات برای تولیدکننده‎ها حل می‎‌شود؟ صاحبان اسنادی که در رهن هستند نیز حکم جلب ما را گرفتند که معضلی شده است.
حسنوند خاطرنشان کرد: حداقل سال 90، دو میلیارد و صد میلیون تومان هزینه کردیم و سرمایه ما هفت سال است که خوابیده و ماشین ساز نیز فرار کرده و بدهی‎های ما صعودی بالا می‎رود.
این مدیر بسته بندی گیاهان دارویی سلسله گفت: بانک‎ها حکم واتیکان را دارند و خودشان قوانینشان را وصف می‎کنند.
وی اظهار کرد: درخواست ما سرمایه‎گذارها این است که مانند بقیه استان‎ها برخورد کنند؛ ما در این 6 یا 7 سال تابحال سرمایه در گردش نگرفتیم.
حسنوند بیان کرد: آنها می‎گویند باید 10 تا 20 درصد کل سود را واریز کنیم تا تسهیلات بدهند که 300 میلیون است و برای ما مقدور نیست.
این مدیر بسته بندی گیاهان دارویی سلسله گفت: اگر قصد دارید مشکلات را حل کنید باید با قاطعیت بیشتری با بانک‎ها برخورد شود.
بانک‎ها به ما فشار می‎آورند
اسکندری، مدیر واحد تولیدی در بخش زراعت ازنا نیز گفت: اولین مشکل ما بحث سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه کسانی که در شهرستان‎ها سرمایه‎گذاری می‎کنند باید مورد حمایت قرار گیرند، ادامه داد: در شهرستان ازنا 300 هکتار زمین کشاورزی داریم و صنایع تبدیلی و شستشوی هویج نیز داریم.
اسکندری بیان کرد: مجلس تصویب کرده که تسهیلات کشاورزی تا سه سال امهال شوند و دولت سود این مدت را پرداخت کند اما متاسفانه هنوز تمهیدی صورت نگرفته و بانک‎ها به ما فشار می‎آورند که چرا وامتان را پرداخت نمی‎کنید؟!
مدیر واحد تولیدی در بخش زراعت ازنا با بیان اینکه این مشکل باید حل شود، گفت: در گذشته دلالان هویج را به اصفهان می‎بردند و به قیمت ناچیزی از کشاورز خریداری می‎کردند و ما هم اکنون در شهرستان این کار را انجام می‎دهیم اما مشکل ما مجوزهایی است که در ازنا صادر می‎شود و حریم رعایت نشده و امور آب نیز رسیدگی نمی‎کند.
وی گفت: در مورد صنایع تبدیلی استان نیز فرآوری سیب زمینی را داریم و در این شهرستان حدود 5 هزار تن تولید داریم که امروز صادراتش بسته شده و سالی دو تا سه میلیارد ضرر می‎دهیم. وام‎های ما مانده است و نیاز به بررسی دارند.
حمایت‎های کلامی زیادی شدیم
فروغ سمیعی، تولیدکننده کود ارگانیک در الیگودرز نیز اظهار کرد: 90 درصد مشکلات ما بانکی و بحث معوقه است.
وی با بیان اینکه کار ما در استان خیلی شناخته شده نیست، افزود: ما داریم کود شیمیایی را پس میزنم و دولت هزینه زیادی برای کود شیمیای می‎کند که باعث تولید بیماری‎های زیادی از جمله سرطانها نیز هست.
سمیعی بیان کرد: کودهای ما سالم هستند که ریزمغذی را به خاک بازمی‎گردانند و باعث نشاط و سلامتی جامعه می‎شوند.
این تولیدکننده کود ارگانیک با اشاره به اینکه ما باید فراتر حمایت شویم، گفت: هم‎اکنون در استان محصولم را نمی‎توانم به فروش برسانم؛ الان فصل این کار است که قبلا به بندرعباس می‎فروختیم اما در استان ناشناخته مانده‎ایم.
وی بیان کرد: با اعتصاب کامیون‎‎دارها قیمت‎های حمل و نقل بالا رفته و کشاورزان قدرت خرید ندارند. باید شناخته شده و حمایت شویم که اشتغالزایی خوبی نیز خواهد داشت.
سمیعی اظهار کرد: تا به حال در مراجعه به واحد ما حمایت‎های کلامی زیادی شدیم و خیلی قول‎های بیانی به ما داده شده که بعد از بازدید فراموش شدند. شغل من شناخته شده نیست و نیاز به معرفی داریم.
نمونه کار ما بدون استاندارد در بازار موجود است
نیلا، مدیر بسته بندی حبوبات و ادویه جات خوشه آدینه خرم‎آباد نیز بیان کرد: حدود 20 سال است که این واحد تولیدی را داریم و مشکل بانکی نداریم.
وی اظهار کرد: کار ما به صورت خانگی نیز انجام شده و زیر قیمت به بازار ارائه می‎دهند. شبیه نیلا گفت: نمونه کار ما بدون استاندارد در بازار وجود دارد که با اداره کل استاندارد نیز قابل جمع‎آوری نیستند.
بین خوش‌حساب‌ها و سرمایه‌بردارها باید تبعیض قائل شد
 گودرز امیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز در نشست با فعالین صنایع تبدیلی و غذایی استان اظهار کرد: جهاد کشاورزی ظرف 48 ساعت آینده لیست واحدهایی که در بخش صنایع غذایی مشغول هستند و مشکل آب دارند را احصا و تا 10 روز آینده پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه برخی واحدها در رابطه با تغییر کاربری اراضی مشکل دارند، گفت: اگر مربوط به زمین‌های کشاورزی باشد که در این رابطه باید سازمان جهاد کشاورزی تصمیم بگیرد، همچنین تعداد محدودی نیز در حریم شهری هستند که مصوبه کارگروه زیربنایی را باید داشته باشد. بنابراین جهاد کشاورزی پرونده تغییر کاربری‌ها را تشکیل و به کارگروه بفرستد تا ظرف 20 روز تعیین تکلیف شوند.
امیری با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد اراضی مربوط به جهاد کشاورزی ظرف 10 روز حل و فصل شوند، ادامه داد: مشکل دیگر استعلامات ناقص متقاضیان در این رابطه است که باید تکمیل و به دستگاه‌های مربوطه ارائه شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان بر لزوم اجرای الگوی کشت در استان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه کشاورزان استان نیز به عواقب و تهدیدات کشت محصولات پرآب‌بر مانند سیب‌زمینی پی برده‌اند و راهکار آن کاشت گیاهان کم‌آب‌بر با سودآوری بالاست که الگوی کشت استان روی این موضوع تاکید دارد.
وی در رابطه با مشکل گاز واحدهای تبدیلی و مواد غذایی نیز شرکت گاز را موظف به نصب علمک این واحدها کرد و گفت: این کار ظرف سه روز باید انجام شود و چنانچه واحد قرارداد، منعقد نکرده طی سه روز آن را انجام داده و بعد انشعاب وی نصب شود.
امیری به موضوع مخابرات نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این شرکت خود داوطلب ایجاد زیرساخت‌ها است، ادامه داد: این شرکت برای ارائه خدمات خود نمی‌تواند از ملک و اراضی دیگران عبور کند و البته جاهایی که مشکل وجود دارد باید پیگیری‌های لازم به عمل آید.
معاون استاندار لرستان دادن نهاده دامی به افرادی غیر از دامداران و مرغداران را خلاف قانون و ضوابط عنوان کرد و گفت: اگر کسی چنین کاری کرده با وی به طور جدی برخورد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر برای صدور پروانه کشتارگاه سلیقه‌ای برخورد شده باشد جهاد کشاورزی پیگیری کند و اقدامات لازم را انجام دهد.
امیری با بیان اینکه سلامت و امنیت غذایی مردم شوخی‌بردار نیست، افزود: سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی نظارت‌های خود را از واحدهای تبدیلی و غذایی داشته باشند و چنانچه تخلفی مشاهده شد با آن برخورد کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان بیان کرد: اگر واحدها به رعایت استانداردها الزام می‌شوند به دلیل تاثیر مستقیم این مواد بر سلامت جامعه است و حتما باید آنها را رعایت کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد بانک‌ها را عامل مشکلات موجود می‌دانند، اظهار کرد: گاهی اوقات در جامعه، عده‌ای بدون مبنای قانونی صحبت‌هایی می‌کنند که جز عوام‌فریبی و تحریک احساسات مردم نیست.
امیری ادامه داد: اگر در حمایت از واحدهای تولیدی حرفی زده می‌شود باید بر مبنای قانون و ضوابط باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان تصریح کرد: بانک‌های استان خصومتی با کسی ندارند و علاقه‌مند به حل مشکلات هستند؛ در این رابطه نیز حداکثر توان خود را برای حل مشکل مردم به کار بسته‌اند.
وی اضافه کرد: ممکن است در بعضی موارد اختیارات لازم را نداشته باشند که پیگیر موضوع از مرکز خواهند شد.
امیری بیان کرد: برخی سرمایه‌گذاران توان پرداخت تسهیلات ندارند و انتظار دارند که چیزی از آنان گرفته نشود، این کار امکان‌پذیر نیست چراکه سرمایه بانک‌ها پول مردم است و نباید از بین برود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه بین مشتریان خوش حساب و سرمایه‌بردارها باید تبعیض قائل شد، ادامه داد: تنها به واحد و سرمایه خود نگاه نکنیم و اگر مشکلی با بانک وجود داشت می‌توان با مراجعه به مراجع ذیصلاح آن را پیگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: دادگاه استان خارج از نوبت شکایات سرمایه‌گذاران را حل و فصل می‌کند.
امیری با اشاره به اینکه برخی خواستار تقویت بانک‌ها هستند تا بتوانند تسهیلات لازم را به واحدها ارائه دهند، اظهار کرد: منابع بانک‌ها سرمایه مردم هستند و برای تقویت، نیاز به سرمایه‌گذاری آنان دارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان از پرداخت 176 میلیارد تومان تسهیلات روستایی به روستاییان استان خبر داد و گفت: سهم استان 149 میلیارد تومان بوده که تا به حال 176 میلیارد پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه 120 میلیارد تومان نیز در طرح اشتغال فراگیر به متقاضیان استان پرداخت شده است، ادامه داد: همچنین 800 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان داده شده است.
امیری تسهیلات صندوق حمایت از تولیدکنندگان، بند الف جهاد کشاورزی و سرمایه در گردش را از دیگر طرح‌های حمایت از تولید و اشتغال در استان عنوان کرد که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان خاطرنشان کرد: امسال بحث نوسازی و بهسازی، سرمایه در گردش و احداث واحدها نیز در ارائه تسهیلات لحاظ شده که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.
وی به بند((خ)) ماده 33 قانون برنامه ششم نیز اشاره کرد و گفت: طی این بند در مورد خسارات کشاورزان اختلاف‌نظرهایی وجود داشت که دستورالعمل آن برای اصلاح داده شده است.
امیری بند((و)) تبصره 5 را نیز ظرفیت خوبی عنوان کرد که تولیدکنندگان می‌توانند از آن برای تهاتر بدهی‌های خود استفاده کنند و در ادامه گفت: تا‌ به‌حال مردم در حدود 33 میلیارد تومان از این فرصت استفاده کرده‌اند.
معاون استاندار لرستان تولیدکنندگان را شریک‌های تجاری بانک‌ها خطاب کرد و افزود: تمام سعی بانک‌ها در راستای مشتری‌مداری است و بدترین حالت برای آنها ضبط وثائق است که گاهی ناچارند کمتر از قیمت تملک شده به فروش برسانند و تمام سعی‌شان نرسیدن به این شرایط است.
وی بیان کرد: تاخیر در پرداخت تسهیلات، کسورات تامین اجتماعی و مالیات نه تنها کمکی به تولیدکننده نمی‌کند بلکه متضرر نیز خواهند شد چراکه انباشته شده و مشمول جریمه نیز خواهد شد که در ادامه دچار مشکل می‌شوند.
امیری با تاکید بر اینکه در رابطه با عسل‌های تقلبی بهداشت و درمان ورود کند، به ایجاد تعادل بین خواسته‌های تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: در این راستا دستگاه‌ها تدابیر لازم را بی‌اندیشند.
ایجاد صنایع تبدیلی در لرستان به سبب کشاورزی‌محور بودن این استان ضرورتی اجتناب‎ناپذیر است اما گویا بانک‌ها با این بخش همکاری لازم را ندارند. هم‎اکنون کمبود صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات کشاورزان استان مطرح است ضمن اینکه خود کشاورزان و بهره‌برداران نیز به دلیل مسائل و چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد تمایل چندانی به ایجاد صنایع محصولات خود ندارند. برای همین نیاز به ایجاد مشوق‎های بیشتر و متنوع‎تری در این حوزه وجود دارد تا افراد ضمن تولید در راستای توسعه و اشتغال‎زایی، جدیت بیشتری داشته باشند.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/73114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی