ندای لرستان

آخرين مطالب

نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مشکل زعفرانکاران سلسله اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد- شهرستان سلسله دارای ظرفیت های فراوانی در تولید زعفران است اما در حال حاضر نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مهمترین مشکل پیش روی زعفرانکاران شهرستان است.
  کاشت زعفران برای کشاورزان سودآوری دارد، در زمان کاشت، داشت و برداشت فرصت‌های فراوان شغلی به وجود می‌آورد و حمل و نقل آن نیز برای کشاورزان گران تمام نمی‌شود و توان ارزآوری بسیاری را نیز به همراه دارد به همین دلیل از جمله محصولاتی است که باید کاشت آن در میان کشاورزان ترویج و از کسانی که در این حوزه به فعالیت مشغول هستند حمایت شود.
شهرستان سلسله یکی از معدود شهرستان های لرستان است که به واسطه داشتن هوای مناسب و خاک حاصلخیز دارای پتانسیل فراوانی در تولید این محصول به صرفه و پر سود می باشد و به جرات می توان گفت که محصول زعفران این شهرستان دارای عطر، طعم و کیفیت بی نظیری است که آن را قابل رقابت با برندهای معتبر در حال فروش در کشور کرده است.
یکی از مشکلاتی که زعفران کاران شهرستان سلسله با آن مواجه هستند نبود صنایع فرآوری و بسته بندی و همچنین نبود بازاری واحد در استان برای فروش این محصول و نداشتن برندی به نام شهرستان برای شناسایی محصول با کیفیت و مرغوب شهرستان به سایر استان های کشور است.
** کاشت زعفران ارزش اقتصادی و اشتغالزایی به همراه دارد
یک کارشناس ارشد زراعت و باغبانی در این باره اظهار داشت: زعفران در لرستان و خصوصا شهرستان سلسله می‎تواند کشت مناسبی برای کشاورزان باشد چرا که آب و هوای مناسب شهرستان موجب شده تا این محصول در فصل کاشت به حداقل آبیاری نیاز داشته باشد.
فاطمه اعلم افزود: بارندگی در طول دوره رشد، خاک بسیار مناسب و حاصلخیز شهرستان و عدم بارندگی در فصل تابستان برای جلوگیری از پوسیده شدن پیاز زعفران و وجود دمای مناسب طی فصل رشد و وجود اراضی مناسب برای کاشت این محصول( کشت در زمین های پست و شیب دار) از جمله شرایط مساعد برای کشت این گیاه در شهرستان است و داشتن چنین شرایطی این امکان را به کشاورز می‎دهد که حداکثر محصول را داشته باشد.
اعلم خاطرنشان کرد: فصل برداشت زعفران معمولا پاییز است و در مابقی فصلها حالت خواب دارد، این گیاه یک یا دو بار در اوایل پاییز نیاز به آبدهی دارد و با آغاز بارش نیازی به آبیاری ندارد ضمن اینکه برداشت محصول همزمان با سایر محصولات کشاورزی نبوده و در فصل بیکاری کشاورزان است که همین عامل سبب فراهم بودن نیروی کار مورد نیاز می باشد.
این کارشناس زراعت و باغبانی با بیان اینکه مصرف کم آب یکی از مزایای کم نظیر کشت زعفران است خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای کاشت این محصول می توان به اشتغالزایی، ارزش اقتصادی بالا، امکان بهره برداری طولانی مدت با یک بار کاشت، عدم نیاز به ماشین آلات و ادوات خاص، امکان کاشت در اراضی کوچک که کشت سایر محصولات به علت صرفه اقتصادی نداشتن مقدور نیست و ماندگاری بالای پس از برداشت محصول اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این محصول در زمینهای کم بازده قابل کشت است و علاوه بر آن به جهت آنکه زحمت زیادی در طول کاشت تا برداشت برای کشاورزان و کارگران ندارد، خاطرنشان کرد: نیروی کار مراحل کاشت و برداشت این محصول می تواند اعضای خانواده های کشاورزان منطقه باشد و این از مهمترین مزایای کاشت زعفران نسبت به سایر محصولات محسوب می شود.
اعلم با اشاره به ایجاد اشتغال در مراحل تولید، بسته‎بندی، عرضه و فروش این محصول، تصریح کرد: کیفیت بالای محصول تولیدی شهرستان نسبت به میانگین تولیدی کشور چه از نظر رنگ دهی، عطر و طعم موجب شده تا از کشت زعفران به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا از نظر درآمد و اشتغال نام برده شود و اگر از این پتانسیل بالا استفاده شود، در آینده این شهرستان می تواند به عنوان قطب تولید محصول زعفران در استان و حتی کشور شناخته شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر نبود صنایع فرآوری، خشک کردن و بسته بندی و نبود برند و نداشتن بازاری برای فروش محصولات از مهمترین مشکلات پیش روی زعفران کاران شهرستان است.
** بسته بندی و خشک کردن زعفران در سلسله به صورت سنتی انجام می شود
یک کشاورز زعفران کار نیز در این باره گفت: حدود 7 سال است که به کاشت زعفران مشغول بوده و سال گذشته توانستیم حدود 3 کیلو و 800 گرم زعفران از مزرعه نیم هکتاری خود برداشت کنیم.
محمود یوسفوند عنوان کرد: زعفران شهرستان سلسله با توجه به انجام آزمایش های کیفی توسط کارشناسان دارای کیفیت بالاتری نسبت به زعفران سایر استان ها از لحاظ عطر، طعم و اسانس است و از لحاظ درآمد نیز نسبت به سایر محصولات کاشت شده در شهرستان بسیار پرسودتر است.
این کشاورز زعفران کار با بیان اینکه چون این محصول به مراقبت و آبیاری کمتری در طول سال نیاز دارد نسبت به سایر کشت ها صرفه و مزیت بیشتری دارد، افزود: متاسفانه مرکزی برای خرید عمده این محصول در شهرستان و استان نیز وجود ندارد و این یکی از مشکلات زعفران کاران شهرستان است چرا که مجبور می شوند محصول تولید خود را به بهایی اندک به دلالان و واسطه ها بفروشند.
وی با اشاره به روش بسته بندی و خشک کردن این محصول در شهرستان به صورت سنتی و دستی خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم زحمت فراوان برای کاشت و برداشت، چون این محصول فاقد برندی با نام خود شهرستان است، برای خریداران استان و سایر شهرها ناشناخته است و همین باعث شده که کشاورزان در مراحل بسته بندی اقدام به برگزیدن نام هایی برای برند دار کردن این محصول و درج بر روی محصولات خود کنند.
** امسال حدود 170 کیلوگرم زعفران در سلسله برداشت می شود
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز در این باره اظهار داشت: زعفران یکی از کاشت هایی است که در زمین های کشاورزی کم بازده خوب جواب می دهد اما هنوز آن طور که باید در میان کشاورزان ترویج به کاشت این محصول صورت نگرفته و نیاز به فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه احساس می شود.
رضا سوخته زاری افزود: برابر ارزیابی های به عمل آمده توسط کارشناسان متوسط عملکرد در مزارع زعفران این شهرستان حدود سه تا پنج کیلو گرم در هکتار است.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در شهرستان سلسله در سال زراعی جاری 45 هکتار است، عنوان کرد: پیش بینی می شود حدود 170 کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان برداشت شود.
سوخته زاری با اشاره به سود اقتصادی مناسب زعفران برای کشاورزان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل پیش روی تولید این محصول در شهرستان نبود صنایع فرآوری و بسته بندی است.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به پرداخت تسهیلات برای برندسازی محصول تولیدی شهرستان به یک متقاضی زعفران کار در شهرستان، خاطرنشان کرد : برندسازی این محصول و احداث صنایع تبدیلی در شهرستان می تواند نقش چشمگیری در افزایش سطح تولید آن در شهرستان داشته باشد.
** توسعه کاشت زعفران در سلسله امری ضروری است
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه زعفران یکی از کشت هایی است که برای رویش به آبیاری کمی نیاز دارد و شهرستان سلسله نیز دارای هوایی مناسب و خاکی حاصلخیز برای کشت این محصول است، اظهار داشت: کاشت این محصول می تواند به عنوان یکی از کشت های به صرفه و درآمدزا در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.
شریف خسروی افزود:در صورت توجه به فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای تولید و عرضه و نیز ورود بخش خصوصی و ترویج و ترغیب کشاورزان به کاشت این محصول به صرفه و درآمدزا، در آینده نزدیک شهرستان سلسله می تواند به عنوان یکی از قطب های تولید زعفران در استان و حتی کشور محسوب شود.
وی با اشاره به نیاز آبی کم و کاشت آن در فصلی که کشاورزان به آب نیاز ندارند، افزود: توسعه کشت این محصول در شهرستان امری ضروری است.
خسروی خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت هایی که کشت این محصول برای بهره برداران به همراه دارد، توسعه کشت آن در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.
وی با تاکید بر ایجاد ارزش افزوده برای محصول تولیدی شهرستان، عنوان کرد: در این راستا از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات به منظور ایجاد کارگاهی برای جداسازی اجزای زعفران، بسته بندی و برندسازی محصول تولیدی شهرستان در اختیار فردی متقاضی که به کاشت و تولید زعفران در شهرستان اشتغال دارد پرداخت شده است.
فرماندار سلسله با تاکید بر ضرورت آموزش شیوه های کاشت، داشت و برداشت زعفران توسط کارشناسان جهاد کشاورزی به بهره برداران، خاطرنشان کرد: این امر می تواند نقش مهمی در توسعه و ترویج کاشت این محصول در میان کشاورزان و افزایش سطح تولید و محافظت از منابع آبی شهرستان داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/69504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تولید سالانه بیش از 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

رفع تداخل 1000 پلاک از اراضی ملی در لرستان

پاکسازی 1450 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد