ندای لرستان

آخرين مطالب

کمین قاتل خاموش در راه افراد بی احتیاط اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - هرساله با آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی ، اخبار ناگواری از جان باختن اعضای خانواده بر اثر استنشاق گازمونوکسید کربن به گوش می رسد به طوری که گفته می شود 5 هزار و 544 ایرانی طی 6 سال گذشته در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخته اند.
به گزارش ایرنا، این امار تکان دهنده نشان می دهد علاوه بر عزادار شدن بسیاری از هموطنان، چه نیروی انسانی ارزشمندی در کشور از دست رفته است.
مرگ هایی که بیشتر آن را بی احتیاطی و بی توجهی شهروندان رقم می زنند و این روال همچنان ادامه دارد چرا که هر سال حوادث مشابهی در این راستا رخ می دهد، حوادث دور از انتظاری که در برخی موارد موجب شده مرگ خاموش، اعضای یک خانواده را در آغوش بگیرد.
در این راستا طرح بازدید رایگان از دودکش بخاری ها طرح موثری است که حتی اگر منجر به نجات جان یک نفر شود باز هم ارزشمند است و اجرای این مهم بدون شک جان بسیاری از خانواده ها را نجات خواهد داد، طرحی که علاوه بر ایمن کردن دودکش و بخاری ها، نوعی اموزش عملی برای شهروندان محسوب می شود.
طرحی نوپا که به سرعت در حال فراگیری است و امسال برای نخستین بار نیز در خرم آباد اجرا شده که بدون شک سال های بعد نیز سایر شهرهای استان از این مهم بهره مند می شوند چرا که طرحی اصولی، راهبردی و کارشناسی شده است که اجرای آن نیز با حضور کارشناسان ایمنی و متخصصان آتش نشانی رقم خورده است.
**مرگ 177 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن
بر اساس آخرین اعلام سازمان پزشکی قانونی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال 177نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کشور فوت کردند.
بر این اساس شمار فوت شدگان به دلیل مسمومیت با مونواکسیدکربن در پنج ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (1396) با 207 فوتی 14.5 درصد کاهش یافته است.
از کل جانباختگان مسمومیت با گاز در پنج ماهه امسال 126 نفر مرد و 51 نفر زن بودند و در این مدت استانهای تهران با 36، خراسان رضوی با 20 و البرز با 16 فوتی بیشترین آمار تلفات را داشته اند.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی در مرداد امسال نیز آمار فوتی ها مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با کاهش 7.1 درصدی مواجه بود و از 28 فوتی در مرداد سال قبل به 26 فوتی در مرداد امسال رسید.
**قاتل خاموش جان 11 شهروند لرستانی را گرفت
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان می گوید: سال گذشته آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در مجموع 11 نفر بوده است که این تعداد به لحاظ تفکیک جنسیتی شامل هشت مرد و سه زن می باشد.
حمیدرضا نظیفی افزود: طی 6 ماهه نخست امسال تعداد 2 نفر بر اثر استشمام گاز مونوکسید کربن در استان جان باختند که نسبت به تعداد چهار فوت شده در مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی جان باختگان امسال 2 نفر مرد و نیمه نخست سال گذشته یک زن و سه مرد بوده اند.
گفتنی است از ابتدای فصل سرما در استان لرستان تاکنون گزارشی از مرگ و میر ناشی از گازمونوکسید کربن گزارش نشده است.
**علائم مسمومیت با مونوکسید کربن چیست؟
دکتر نظیفی تصریح کرد: از آن جا که تمایل گاز مونوکسید کربن برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن می باشد بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید.
وی گفت: به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان اظهار داشت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد که در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
نظیفی افزود: سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک ها نیز از سایر علائم مسمومیت هستند.
وی اضافه کرد: در خون انسان حدود پنچ درصد کربن مونوکسید کربن وجود دارد اما اگر این مقدار به 20 درصد برسد باعث مرگ خواهد شد.
وی یادآور شد: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود اما مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.
**قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به اینکه قاتل نامرئی با سرد شدن هوا درنیمه دوم سال بیشتر دست به کار می شود و جان افراد بی احتیاط و سهل انگار را نشانه می گیرد، تصریح کرد: بیشترین مسمومیت با این گاز وهمچنین بالاترین مرگ ها براثر این گاز در فصل سرد و در نیمه دوم سال اتفاق می افتد.
دکتر نظیفی گفت: شهروندان برای تامین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله ای متوسل نشوند و چنانچه نسبت به اصول ایمنی آگاهی ندارند از کارشناسان این امر کمک بگیرند.
وی توصیه کرد: شهروندان در صورت استفاده از وسایل گرما زای دودکش دار حتما دودکش ها را معاینه و بررسی کنند چراکه مسدود بودن دودکش های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گاز گرفتگی و به خطر افتادن افراد محسوب می شود.
**نبود کلاهک غیراستاندارد بیشترین مورد خطرساز
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمت ایمنی شهرداری خرم آباد نیز گفت: طرح بازدید رایگان از دودکش و بخاری ها برای اولین بار در استان اجرایی شده است.
حمید علیرضایی افزود: این طرح با هدف کاهش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اجرا شده که نتایج قابل قبولی نیز داشته است.
وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای آبان به مدت یک ماه در حال اجرا است اظهار داشت: طی 20 روز گذشته بیشترین مورد خطرساز که توسط کارشناسان آتش نشانی بررسی و رفع شده مربوط به کلاهک های غیراستاندارد بوده است.
وی ادامه داد: علیرغم هشدارهای مکرر در خصوص ضرورت استفاده از کلاهک (اچ) اما برخی شهروندان همچنان این مهم را جدی نمی گیرند که ممکن است که منجر به حوادث ناگوار شود.
وی استفاده از لوله بخاری های فنری را مورد دیگر موارد غیراستاندارد برشمرد و گفت: کارشناسان اتش نشانی علاوه بر بازدید های دقیق از بخاری ها، نسبت به اصلاح برخی موارد غیراستاندارد نیز اقدام کرده و نکات لازم را به شهروندان تذکر می دهند.
**چگونه از طرح بازدید رایگان بخاری استفاده کنیم؟
مدیرعامل سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم اباد افزود: شهروندان برای ثبت درخواست خود با شماره 33244830 ستاد فرماندهی سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس بگیرند.
علیرضایی افزود: از ابتدای طرح تا کنون حدود 90 نفر خواستار بازدید کارشناسان اتش نشانی شده اند که موارد بسیار مهمی در این بازدید ها مشاهده شده که رفع ان بدون شک مانع بروز حوادث ناگوار شده است.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح کاملا رایگان است و شهروندان برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی توجه داشته باشند کارشناسان سازمان آتش نشانی با لباس فرم و به صورت رسمی برای بازدید به منزل متقاضیان مراجعه می کنند.
وی همچنین در خصوص احتمال تمدید طرح تصریح کرد: در صورت درخواست و استقبال مردم و با هماهنگی شهردار در این راستا تصمیم گیری خواهد شد.
**اقدامات اورژانسی برای فرد مسموم شده با قاتل خاموش
مدیر روابط عمومی اورژانس 115 لرستان گفت: سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی، خواب آلودگی، تاری دید و در موارد شدید تشنج و حتی مرگ از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.
محمدرضا فتحی پور افزود: اقدامات و کمک های اولیه در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بسیار مهم است چراکه تا زمان رسیدن اورژانس باید فرد مسموم شده را به صورت درست و علمی نگهداری کرد.
وی اظهار داشت: ابتدا باید ایمنی خود را در نظر بگیرید و بلافاصله دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند.
وی تصریح کرد: خروج سریع فرد از مکان سربسته، انتقال به فضای باز و استفاده از هوای آزاد نخستین اقدام در رابطه با فرد حادثه دیده است که در صورت عدم توانایی در خروج فرد، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه وارد اتاق شود، سپس باید وسیله گرما زا را خاموش و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد.
فتحی پور گفت: در مرحله بعد کمربند و یقه مصدوم را شل کنید و راه هوایی او را باز نگه دارید و پس از این کنترل و برقرار کردن تنفس بسیار مهم است.
وی ادامه داد: تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.
** چند اقدام ساده برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد نباید استفاده کرد و البته برخی گمان می کنند استفاده از بخاری های بدون دودکش از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری می کند که یک باور اشتباه است.
هرگز در فضای بسته و محدود مانند اتاق و پارکینگ که تهویه کافی و مناسب ندارد نباید اتش روشن شود و پیش از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت دودکش ساختمان و اتصال صحیح لوله بخاری اطمینان یابید.
هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد، بنابراین بکارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست.
اگر لوله دودکش بخاری پس از روشن کردن وسیله، سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش بوده که در این صورت باید با رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در و پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.
چنانچه از بخاری های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می کنید، تهویه مختصری از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/69441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد