ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ طرحی به نام سازگاری با کم‎آبی در لرستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دیگر برای هیچ ‎ کس پوشیده نیست که منابع آبی قابل استفاده نه تنها در کشورمان بلکه در کل دنیا محدود است و مهم ‎ تر اینکه این ماده حیاتی هیچ جایگزینی ندارد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، خشکسالی ایران تمام شدنی نیست و هر سال شرایط سخت‌تر خواهد شد . این پدیده مهم‌ترین تهدید ایران است و سازگاری با آن باید از سال‌ها قبل آغاز می‌شد. در این رابطه تصویب نامه هیأت وزیران برای کارگروه ملی "سازگاری با کم آبی" از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و استان ‎ ها موظف به تهیه آن شدند. لرستان نیز این کار را آغاز کرده و در جلسه شورای حفاظت منابع استان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
حدود 77 درصد حجم مخازن سدهای لرستان خالی است
رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان در این باره بیان کرد: بر اساس آمار شبکه باران سنج شرکت آب منطقه ‎ ای استان میزان کل بارش ‎ ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون معادل 528 میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبلی حدود 10 درصد کاهش و میانگین آمار بلندمدت 49 ساله معادل 550 میلی ‎ متر یعنی حدود چهار درصد کاهش را نشان می ‎ دهد.
وی با بیان اینکه در این مدت شهرستان دلفان با 689 میلی ‎ متر بیشترین میزان بارش و الیگودرز با 285 میلی ‎ متر کمترین مقدار را داشته است، افزود: میزان پوشش برف در سال آبی 97-96 نسبت به سال آبی 96-95 حدود 110 هزار کیلومترمربع بوده که با توجه به سال قبل 17 درصد و به طور متوسط نسبت به سال ‎ های گذشته حدود پنج درصد کاهش دارد.
میرزایی خاطرنشان کرد: آمار ایستگاه ‎ های اندازه ‎ گیری هیدرومتری نشان می ‎ دهد که خروجی آب ‎ های سطحی استان در سال 97-96 (حدود 7 میلیارد مترمکعب) نسبت به سال گذشته (قریب 8.5 میلیارد مترمکعب) نزدیک به 18 درصد و نسبت به بلندمدت (12.5 میلیارد مترمکعب) حدود 44 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان بیان کرد: از 7 میلیارد مترمکعب خروجی آب ‎ های سطحی استان 4 میلیارد و 480 میلیون مترمکعب آن مربوط به رواناب ‎ های ورودی از استان ‎ های همجوار به داخل لرستان است. کل حجم آب پشت مخازن سدها 207 میلیون مترمکعب است و حدود 77 درصد حجم مخازن در سال جاری خالی است.
وی ادامه داد: در سال آبی گذشته با رهاسازی آب از مخزن سدهای مروک و ایوشان، بسیاری از تنش ‎ های اجتماعی پایین دست سدها مدیریت شد.
میرزایی گفت: با توجه به وضعیت نامناسب ذخایر آب پشت سدهای استان و خالی بودن اکثر این سدها پیش بینی می ‎ شود که در سال آبی پیش رو حتی درصورتی که میزان بارش ‎ ها در حد نرمال باشند کمبود منابع آبی و کاهش آب مخازن پشت سدهای استان، جبران نشود بنابراین باید اطلاع رسانی ‎ های لازم در پایین دست این سدها و حاشیه رودخانه ‎ ها درخصوص عدم کاشت محصولات پر آب طلب و کشت دوم صورت گیرد.
وی بیان کرد: بر اساس اندازه‌گیری تغییرات سطح و حجم منابع آب زیرزمینی در محدوده استان از 10 سال گذشته تاکنون به طور متوسط حدود 4 متر و به لحاظ حجمی تقریبا 400 میلیون مترمکعب حجم آب آبخوان ‎ های آبرفتی استان کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان اظهار کرد: بیشترین کاهش سطح و حجم منابع آب زیرزمینی در بلندمدت مربوط به محدوده ‎ های مطالعاتی کوهدشت و رومشکان به ترتیب با کاهش حدود 22.5 و 8 متر بوده که معادل حجم آب 164 . 24 میلیون مترمکعب هستند.
میرزایی ادامه داد: آب منطقه ‎ ای لرستان، طرح اولیه سازگاری با کم آبی استان را تهیه و به عنوان اولین شرکت در سطح کشور آن را به استانداری، مقام عالی وزارت نیرو و دیگر مدیران مرتبط در سطح شرکت مدیریت منابع آب ایران تقدیم کرده است.
وی بیان کرد: ابتدای سال جاری وزارت نیرو کلیات طرح ملی سازگاری با کم آبی را تهیه و از مرداد جاری آن را در اختیار وزارت کشور و شرکت مدیریت منابع آب ایران و سپس شرکت ‎ های آب منطقه ‎ ای قرار داده و خواستار شده که شرکت ‎ های آب منطقه ‎ ای طرح مناسب استان متبوعه خود را تهیه و به استانداری و وزارت نیرو ارسال کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان اظهار کرد: در سطح کشور ریاست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با مقام عالی وزارت کشور و دبیری آن به عهده مقام عالی وزارت نیرو است.
میرزایی با بیان اینکه در استان ‎ ها ریاست کارگروه با استاندار و دبیری آن با شرکت آب منطقه ‎ ای است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری چهار جلسه شورای حفاظت منابع آب استان تشکیل شده است.
سطح ایستایی آب در تمامی دشت ‎ های استان پایین آمده است
قدرت ‎ الله ترابی ‎ نژاد، فرماندار چگنی نیز گفت: سطح ایستایی آب در تمامی دشت ‎ ها پایین آمده و کم آبی وجود دارد.
وی بیان کرد: اگر در کنار چاه ‎ ها فیلتری ایجاد کنیم بخشی از آب ‎ های سطحی را می ‎ توان به درون چاه ‎ ها هدایت کرد.
ترابی ‎ نژاد با بیان اینکه در زمستان می ‎ توانیم این کار را انجام دهیم، گفت: این کار به لحاظ علمی شدنی است.
طرحی مشابه سازگاری با کم ‎ آبی در آبفار داریم
علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز با بیان اینکه طرحی مشابه سازگاری با کم ‎ آبی در آبفار داریم، ادامه داد: برنامه فعلی شرکت آب منطقه ‎ ای باید به تمام دستگاه ‎ ها ابلاغ شود تا از موازی کاری ممانعت به عمل آید.
نباید سرسری از این موضوع گذشت
علی کورانی ‎ فر، فرماندار دورود نیز در این رابطه بیان کرد: مدیریت منابع استان، استفاده به موقع و مناسب منابع آب است و باید نقشه راهمان شود.
وی بیان کرد: در این رابطه باید به جمع بندی برسیم و تمامی مسئولین آن را قبول داشته باشند.
کورانی ‎ فر با بیان اینکه نباید سرسری از این موضوع گذشت، افزود: جهاد کشاورزی و مدیریت منابع آب باید به صورت مشترک این برنامه را اجرایی کنند و به صورت یک طرفه طرح نشود.
برای تدوین این برنامه نباید نتیجه را پیچیده کرد
علی هادی چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز گفت: برای تدوین این برنامه نباید نتیجه را پیچیده کرد و مانند تمامی طرح ‎ ها باید از ابتدا آن را توضیح داد.
وی بیان کرد: همچنین برای دستگاه ‎ ها باید ارسال شود تا اظهارنظر کنند و نقطه ‎ نظرات کارشناسی اعمال شوند.
چگنی اضافه کرد: ممکن است نظراتی وجود داشته باشد که در تدوین این طرح موثر باشد و باید چارچوب کار این باشد.
لرستان در طرح سازگاری با کم ‎ آبی می ‎ تواند حرفی برای گفتن داشته باشد
دکتر سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز در این رابطه اظهار کرد: بحث کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در بعضی از استان ‎ ها تشکیل شده و لرستان نیز جزو استان ‎ هایی است که طرح ‎ ها را ارائه داده ‎ است.
وی ادامه داد: بحث ‎ هایی که در طرح سازگاری با کم ‎ آبی وجود دارد مانند سدها، آبخیزداری، آب کشاورزی و چاه ‎ های مازاد باید سریع ‎ تر بررسی و نهایی شوند تا در اسرع وقت جلسه کارگروه ملی را تشکیل دهیم چراکه لرستان می ‎ تواند حرفی برای گفتن داشته باشد .
خادمی با تاکید بر اینکه ظرف یک هفته این طرح به دستگاه ‎ ها ارسال و نهایی شود، بیان کرد: در اوایل سال جاری بارندگی ‎ های استان نسبتا خوب بود برای همین رعایت الگوی کشت جدی گرفته نشد که نهایتا در بعضی نقاط انحراف داشتیم .
بررسی میزان موجودی آب در گذشته و پیش بینی سرانه آن در آینده، وضعیت هشدار دهندهای را نشان می ‎ دهد. کاهش منابع آب شیرین و بالاخره آلودگی آب را می ‎ توان دلایل عمده کم شدن منابع آب عنوان کرد. کمبود آب، تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به همراه داشته و سلامت عمومی را تهدید می ‎ کند. راه حل ‎ های مقابله با بحران آب را می ‎ توان در موضوعات کلی نظیر ارزیابی ‎ ها، تدوین قوانین و خط مشی عمومی با کاهش تقاضا و افزایش عرضه، توسعه اقتصادی، مشارکت و آموزش عمومی جستجو کرد . بنابراین برای تهیه این گونه طرح ‎ ها نیاز به کار کارشناسی بیشتری بوده و همچنین نباید به آمارهای قبل بسنده کرد.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/66717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی