ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ فرش وعده‌ها در بازارچه‌فرش اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - صنعت فرش یکی از ظرفیت‌های مهم و قابل اعتنای لرستان بوده که با کمی توجه و نگاه ویژه‌تر به آن می‌تواند به عنوان منبع درآمدی پایدار در وضعیت فعلی اشتغال و بیکاری استان خودنمایی کند.
لرستان با داشتن 23 هزار نفر بافنده در حوزه فرش ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف داشته ولی تاکنون به دلایل مختلف نتواسته از آن بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.
سال 1395 فرش لرستان در کنار 14 برند بزرگ کشور ثبت جهانی شد ولی این مهم تاثیری در روند فروش آن نداشت زیرا این دستباف مکانی برای عرضه و فروش در کشور که نه بلکه در استان هم ندارد و فعالان این بخش در آرزوی برآورده شدن رویایی به‌نام بازارچه هستند.
وعده‌های زیادی در خصوص افتتاح این بازارچه از سال 95 تاکنون داده شده که هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند.
افتتاح در پایان سال 1395 اولین وعده
آذرماه سال 1395 بهزاد منصوری معاون وقت صنعت معدن و تجارت لرستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با بیان اینکه ایجاد بازارچه فرش در خرم‌آباد در دستور کار است، گفت: تخصیص اعتبار 250 میلیون تومان نیز برای این بازارچه صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال بهره برداری از بازارچه فرش خرم آباد تا قبل از پایان امسال هستیم.
محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فرش یکی از ظرفیت‌های خوب استان است، گفت: خوشبختانه موفق شدیم فرش لرستان را ثبت بین‌المللی کنیم و باید این حوزه به شکلی ساماندهی شود که رونق یابد.
وی با بیان اینکه 23 هزار بافنده فرش در استان داریم، تصریح کرد: ایجاد بازارچه فرش در خرم آباد و خانه فرش در دو شهرستان در دستور کار است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان یادآور شد: تخصیص اعتبار و واگذاری سالن بازارچه فرش انجام شده و امسال افتتاح خواهد شد.
وعده افتتاح این بازارچه در پایان سال توسط مسئولین سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در حالی داده شد که میزان پیشرفت و اعتبار درنظرگرفته شده برای این پروژه قابل توجه نبود.
هفته دولت در سال 1396 دومین وعده افتتاح
تیرماه سال 1396 هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان هوشنگ بازوند در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی گفته بود: 20 هزار و 976 بافنده فرش در استان دارای کارت شناسایی بوده و در این بخش فعالیت می‌کنند که برای کمک به تولیدات این افراد بازارچه فرش در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.
وی افزود: در سال تولید و اشتغال باید موانع سر راه تولید برداشته شود و یکی از ظرفیت‌های تولید در لرستان فرش است.
استاندار لرستان به بحث بازارچه و نمایشگاه دائمی فرش لرستان اشاره کرد و یادآور شد: این مکان یکی از تقاضاهای تولید کنندگان فرش استان است و مشکلات و موانع پیش روی این امر باید به زودی مرتفع شود.
وعده‌ای که اگر در آن سال که به‌نام سال تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی مزین شده بود، محقق می‌شد با وجود بیش از 20 هزار بافنده نقش قابل توجهی در کاهش آمار بیکاری استان ایفا می‌کرد.
تاکید دوباره بر افتتاح بازارچه فرش در مرکز استان تا هفته دولت
مرداد 1396 مهندس مهرداد غضنفری‎امرایی معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در جلسه بازارچه فرش استان همانند استاندار بر افتتاح بازارچه فرش در مرکز استان تا هفته دولت تاکید می‌کند.
وی گفته‌بود: فرش‌های دستباف لری نه تنها در مرکز استان بلکه در بازارهای مناطق همجوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می‎شود.
غضنفری‎امرایی فرش لری را ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی استان دانست و ادامه داد: باید از این پتانسیل در راستای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بهره برد برای همین قرار است بازارچه فرشی در مرکز استان احداث شود.
وی اضافه کرد: این بازارچه با مساحت 3000 مترمربع در قالب 56 غرفه و با کاربری آموزشی، تجاری و نمایشگاهی تا هفته دولت امسال به بهره‎برداری خواهد رسید.
غضنفری‎امرایی گفت: امیدواریم این بازارچه نقطه عطفی در راستای توسعه و معرفی هر چه بیشتر فرش لرستان باشد.
بازارچه‌فرشی که مهندس غضنفری‌امرایی از آن به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت فرش یاد می‌کرد تاکنون درحد وعده باقی‌مانده است.
تامین اعتبار 72 میلیون تومان برای بازارچه!
محمد اصل‌مرز رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در همین رابطه گفت: ساخت بازارچه فرش در راستای حل مشکلات این حوزه بوده که طبق تفاهماتی که با استانداری داشتیم یک سیلو با مساحت هزار و 500 متر به این بخش اختصاص داده شد.
 وی بیان کرد: 250 میلیون تومان برای این بازارچه تخصیص داده شده است که از این مبلغ 72 میلیون تومان پرداخت شد.
اصل‌مرز اظهار کرد: بازارچه فرش، بافتی زیبا و سنتی داشته و دارای بیش از 54 غرفه است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: امسال برای تکمیل این طرح بیش از 700 میلیون اعتبار تخصیص داده شده و در صورت تامین اعتبار در بهمن ماه امسال این طرح افتتاح خواهد شد.
وی اضافه کرد: با افتتاح این بازارچه به هر کدام از شهرستان‌ها برای ارائه محصولات خود غرفه رایگان داده می‌شود، مکان‌هایی نیز برای تجار و سالن‌هایی در راستای آموزش بافنده‌ها نیز در نظر گرفته شده است.
این صحبت‌های رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در حالی عنوان می‌شود که وقتی از 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده برای این بازارچه 72 میلیون اختصاص می‌یابد چطور می‌توان وعده افتتاح با این اعتبار قطره‌چکانی و ناچیز داد؟
دی‌ماه 1396 بهزاد منصوری معاون وقت سازمان صنعت و معدن وتجارت لرستان در حالی دوباره بر ضرورت تکمیل بازارچه فرش استان تاکید می‌کند که سال 95 وعده افتتاح آن را داده بود.
وی در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با فعالان صنعت فرش دستباف لرستان گفت: مجموع حلقه‌های مفقوده در صنعت فرش مورد بررسی قرار گرفته و راهکار‌های تعیین شده به عنوان دستور کار اجرایی در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: ایجاد بازارچه در شهرستان خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفته، اما کماکان بواسطه نبود منابع لازم متوقف شده و یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان تکمیل این زیرساخت بسیار مهم است.
خواسته‌ای که تولیدکنندگان فرش استان نیز تاکنون برآن نیز اصرار دارند ولی ...
محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان نیز در این دیدار گفت: سال گذشته فرش لرستان در کنار 14 برند بزرگ کشور ثبت جهانی شد.
وی افزود: باید زنجیره صنعت فرش دستباف لرستان تقویت شود و امیدواریم با تامین اعتبارات مناسب بازارچه فرش دستباف استان تکمیل شود.
آیا این زنجیره در استان تقویت شده است؟
مشکلات بازارچه فرش لرستان را به گوش مسئولان می‌رسانیم!
1396 بازار وعده‌ها در خصوص این بازارچه همچنان داغ بود تا جایی‌که دکتر محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید اعضای فراکسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از محل احداث بازارچه دائمی فرش دستباف لرستان در جمع خبرنگاران گفته بود: مشکلات بازارچه فرش لرستان را در مجلس مطرح کرده و به گوش مسئولان می‌رسانیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون برای احداث این بازارچه مهم اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است.
بیرانوندی ادامه داد: این بازارچه به جایگاه ویژه‌ای برای فرش و صنایع‌دستی لرستان تبدیل خواهد شد و برای تکمیل آن در اولین نشست مجلس شورای اسلامی حتما به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی کسری‌های این بازارچه و اعتباراتش را به گوش مسئولان مربوطه کشوری می‌رسانیم.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدواریم بتوان اعتباری به فراخور توان از فراکسیون گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت و معدن برای تکمیل این بازارچه دریافت کرد.
بیرانوندی اضافه کرد: برای تکمیل دو طبقه این بازارچه مهم به اعتباری در حدود یک میلیارد تومان نیازمند بوده، از سوی دیگر برای تکمیل یک طبقه از این مجموعه 300 میلیون تومان نیاز است.
وی گفت: از تمام توان خود برای تامین حداقل بخشی از اعتبارات موردنیاز تکمیل این بازارچه فرش‌دستباف لرستان استفاده خواهیم کرد.
9 ماه از این وعده دکتر بیرانوندی نیز گذشت و سوال اینجاست اگر مشکل منعکس و پیگیری انجام گرفته چرا بازارچه هنوز هم افتتاح نشده؟!
وجود بازارچه فروش، نیاز غیرقابل انکار برای فرش لرستان
عارف حسنوند از فرش‎بافان لرستان در این رابطه گفت: با سابقه 20 ساله‌ای که در تولید گلیم دارم مهم‌ترین مشکل فرش‌بافان این حوزه را درزمینه بازاریابی و فروش می‌دانم.
وی ادامه داد: باید برای بافندگان راهی برای فروش و به‌روز شدن محصولات در نظر گرفته شود و کلاس‎های حمایتی برای ما گذاشته شود تا ما هم به بتوانیم ادامه فعالیت کنیم و محصولاتمان را صادر کنیم. .
این تولیدکننده فرش لری یادآور شد: نمونه فرش‎های لرستان با فرش تبریز برابری می‎کند و حتی گاهی اوقات برخی کارشناسان تشخیص نمی‎دهند که فرش دست‌بافت ما کار هنرمند لر است یا کار فرش ‎باف تبریزی.
حسنوند افزود: این فرش با تغییرات جزئی در طرح، سایز و رنگ می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد و دوباره به بازارها برگردد.
این تولیدکننده فرش بیان کرد: نقشه فرش لرستان تا دو ماه آینده به دست بافندگان استان می‌رسد،این نقشه ثبت ‌شده و باب میل بازار و مصرف‌کننده است.
وی با بیان اینکه نقشه فرش لری تهیه ‌شده و بافندگان لرستانی می‌توانند از آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اسم، شهرت، کیفیت و زود بافت بودن با توجه به مکانیزم، استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی و... از جمله شاخصه‌های فرش لری است.چه بهتر که این نقشه در بازارچه فرش استان در معرض دید عموم قرار گیرد.
افتتاح فاز اول بازارچه در پایان سال در صورت اعتبار
محمدرضا صفی‎خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در این بازارچه فعالیت‌های کارگاهی، آموزشی و فروش فرش انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه تولید سالانه 10 هزار متر مربع فرش و وجود 23 هزار بافنده یک ظرفیت قابل توجه به‌شمار می‌آید، بیان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از این بازارچه در سه‌فاز انجام خواهد گرفت.
صفی‌خانی اضافه کرد: تاکنون برای این پروژه 270 میلیون تومان در نظر گرفته شده که مبلغ کمی از آن تخصیص یافته است.
این مقام مسئول تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار، فاز اول این بازارچه تا پایان امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی یادآور شد: در صورت راه‎اندازی بازارچه فرش استان، غرفه‎ها بصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‎گیرند.
اختصاص ده میلیارد برای تکمیل بازارچه فرش لرستان
گودرز امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در این خصوص از اختصاص ده میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بازارچه فرش استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 21 هزار نفر از مهارت فرش‌بافی برخوردارند که حدود 4560 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی ادامه داد: آمادگی داریم از محل تسهیلات ارزان مشاغل خانگی و اشتغال روستایی به فرش‌بافانی که تمایل به فعالیت دارند، پرداخت کنیم.
امیری گفت: تشکل‌هایی که می‌توانند برای تامین مواد اولیه و بازار فروش محصولات اقدام کنند توسط اتحادیه فرش، سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی شناسایی شوند.
وی در ادامه افزود: در صورتی که فرش‌بافان در پرداخت اقساط وام مشکل دارند، تسهیلات در اختیار این تشکل‌ها قرار داده می‌شود و فرش‌باف دستمز‌د خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تاکید کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاونی فرش‌بافی را با 21 هزار عضو تشکیل دهد.
وی با اشاره به روند ساخت پروژه بازارچه فرش گفت: استاندار لرستان یک میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه تخصیص داده است.
این معاون استاندار عنوان کرد: به منظور تکمیل این بازارچه استاندار لرستان دستور دادند این رقم از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت شود.
امیری از ایجاد نمایشگاه فرش دست‌باف لرستان در نمایشگاه بین‌المللی طی بهمن سال‌جاری خبر داد.
به هر حال اگر می‌خواهیم برندسازی فرش لرستان انجام شود باید مکانی جهت نمایش این محصول و کالای پرطرفدار وجود داشته باشد و چه خوب است این بازارچه فرش به عنوان برنامه تولیدی و حمایتی هر چه سریعتر افتتاح شده و در حد وعده نماند تا انگیزه فعالان این بخش برای تولیدات به‌روزتر بیشتر و بیشتر شود .

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/63784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال