ندای لرستان

آخرين مطالب

صنعت پرورش اسب لرستان در کورس پیشرفت ورزشي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - لرستان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و موقعیت جغرافیایی مناسب می تواند به یکی از مناطق پرورش اسب در کشور تبدیل شود.
مربی، سوارکار، مهتر، نعلبند و اصطبل دار از جمله شغل های هستند که مرتبط با اسب بوده که با توجه به تعداد بالای اسب در استان ، صنعت پرورش اسب می تواند به شکل چشم گیری برای افراد جویای کار ایجاد شغل کند.
رییس هیات سوارکاری لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صنعت پرورش اسب در جهان اکنون جایگاه مناسبی را در تولید ملی کشورها بخصوص در کشورهای پیشرفته دارد اما در ایران هنوز آنطور که باید و شاید این صنعت شکل نگرفته و بیشتر به عنوان یک ورزش و تفریح به آن می نگرند.
فرشید مرادی ادامه داد: در استان های یزد، تهران و اصفهان بیشتر از استان های دیگر در این زمینه فعالیت دارند و بخش خصوصی، اسب های درجه یک جهان را خریداری کرده و با پرورش، نژاد گیری و کره گیری می کنند.
وی گفت: ورودی هر اسب برای شرکت در مسابقات جهانی اخیر که در امارات در سال 2017 برگزار شد 170 هزار دلار بود که این این میزان درآمد در کشورهای دیگر باعث توسعه و ترقی می شود.
وی به ورود توریسم ورزشی به ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به دارابودن لرستان از ظرفیت های گردشگری مناسب اکنون بخش خصوصی با باشگاه داری در این بخش فعالیت دارد لذا توسعه توریسم ورزشی در رشته سوارکاری جزو برنامه‌هایی است که امسال دنبال می کنیم.
مرادی ادامه داد: مکان های در این زمینه در پلدختر، الشتر، کاکارضا و چغلوندی در نظر گرفته شده است که طرح های خود را ارایه داده ایم چرا که لرستان ظرفیت بالایی دارد و می توانیم در این بخش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
رییس هیات سوارکاری لرستان همچنین گفت: لرستان سالهای دور در سوارکاری و اسب دوانی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته است و تاریخ گواه این است که نژاد اسب های موجود در ایران نژادی لرستانی ها بوده اما براساس شرایط مختلف از این صنعت دور شده ایم.
وی با اشاره به اینکه سوارکاری لرستان حدود 10 سال در خاموشی بود و شرایط و امکانات خوبی داشتیم که نتواستیم از آنان نگهداری کنیم ادامه داد: روزگارانی اسب های خوبی در استان پرورش داده می شد اکنون در یزد حدود 10 هزار راس اسب وجود دارد که ریشه اسب های این استان از لرستان شکل گرفته و امروز شاهد یکه ‌تازی برخی از آنان هستیم.
وی معتقد است هر اسب می تواند برای پنج نفر اشتغالزایی کند و با پرورش اسب در لرستان تاحدودی علاقمندان به این رشته ورزشی را از کار بی نیاز کنیم.
مرادی اضافه کرد: تنها رشته‌ ورزشی که 2جاندار در آن فعالیت دارند سوارکاری است و باید مراقبت های زیادری صورت گیرد چرا که تصمیم گیری در خصوص اسب و انسان مشکلاتی را به همراه دارد.
وی با اشاره به حمایت و مساعدت های اداره کل ورزش و جوانان لرستان با هیات سوارکاری استان بیان کرد: از سال 94 دوباره توانستیم مجموعه سوارکاری را فعال کرده و پس از آن در سال 95 توانستیم پس از 12 سال با 69راس اسب در هشت رده مسابقات سوارکاری ایران شرکت کنیم.
مرادی ادامه داد: در 2رده حدود 300راس اسب در لرستان با حضور کارشناسان شناسایی و شناسنامه ‌دار شد که نژاد کرد، عرب و برخی اسب که از ترکیب های نامشخصی شکل گرفتند فلات ایران نامگذاری شدند.
رییس هیات سوارکاری لرستان به ظرفیت بالای سوارکاران لرستانی اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌های مستمر توانستیم پنج کرسی درجه یک از فدراسیون سوارکاری را از آن خود کنیم که تاکنون بی سابقه بوده است.
وی به عضویت در کمیته های جشنواره زیبایی، کمیته استقامت، کمیته اسب های عرب، کمیته آموزش و کمیته اسبدوانی سوارکاران لرستانی اشاره کرد و گفت: در سال 96 برای اولین بار تیم ملی استقامت تشکیل شد که از پنج عضو آن چهار لرستانی اعضای تیم ملی بودند که تواستند مقام اول را کسب کنند.
مرادی عنوان کرد: اسب بیداد در سال 95 و اسب کوهیار در سال 96 از پر امتیاز ترین اسب های لرستان در کشور شناخته شدند همچنین علی مراد نژاد در سال 95 و گلناز مرادی فرد در سال 96 از این استان از امتیاز آورترین سوارکاران استقامت ایران معرفی شدند.
وی گفت: نژاد محلی، نژاد عرب اصیل، نژاد تروبرد و نژاد دخون که 2نژاد آخر مخصوص مسابقات اسبدوانی یا کورس می باشند در لرستان وجود دارد.
رییس هیت سوارکاری لرستان ادامه داد: یکی از مسائل و مشکلات در این حوزه آموزش می باشد که با فعال شدن کارگاه‌های آموزشی و دعوت از مربیان مطرح این مشکل نیز در استان برطرف خواهد شد.
وی به هشت باشگاه مجوزدار آموزشی در لرستان اشاره کرد و افزود: چند باشگاه بدون مجوز دار نیز در استان وجود دارد که یک سری رشته‌های خاص را فعالیت می‌کنند، باید شرایط را برای حضور خانواده‌ها در این بخش و آموزش آنها فراهم کنیم.
مرادی بیان کرد: بهمن ماه امسال مسابقات قهرمانی کشور در رشته قیقاچ در لرستان برگزار می‌شود که از اقوام و استان‌های مختلف با لباس محلی در آن حضور خواهند داشت.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اسب در زندگی مردم لرستان از دیرباز جایگاه ویژه ای داشته و منطقه لرستان همواره جزو بهترین ها برای ترویج و رام کردن اسب بوده است.
علی یاور عزیزپور افزود: در گذشته به این حوزه توجهی نمی شد و که اکنون با برگزاری مجمع انتخاباتی و انتخاب رییس هیات سوارکاری لرستان ، این رشته ورزشی فعال و احیاء شده است.
وی با اشاره به کمک های مالی به هیات های ورزشی لرستان گفت: تحت هر شرایط به هیات های ورزشی کمک های مادی و معنوی می کنیم اما در برخی هیات ها مانند سوارکاری که از هزینه هایی بیشتر از سایر ورزش ها برخوردار است باید خود هیات شرایط درآمدزایی را فراهم کند.
وی ادامه داد: ظرفیت های از قبیل فدراسیون، خیرین، بخش خصوصی و درآمدزا کردن مجموعه سوارکاری از راهکارها برای جذب اعتبار و چرخاندن مجموعه سوارکاری است.
عزیزپور برگزاری دوره های داوری را برای درآمدزا کردن سوارکاری استان موثر دانست و گفت: خوشبختانه در لرستان به دلیل علاقه مردم، سرمایه گذاری در این بخش رونق پیدا کرده است و در هفته تربیت بدنی امسال شاهد افتتاح یک مجموعه سوارکاری خواهیم بود.
وی بیان کرد: با توافق با امور دام جهادکشاورزی در زمینه بحث اصلاح نژاد و دیگر مسایل مربوط به اسب کمک خواهیم کرد تا اسب های لرستان ارزش افزوده پیدا کرده و درآمد زا شوند.
وی عملکرد هیات سوارکاری لرستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت پرورش اسب و اسبدوانی استان خوب است و باید برای پیشرفت در این رشته و نقش ان در اقتصاد و ایجاد اشتغال تلاش کنیم.
مسعود پورمانیان سوارکار 57ساله لرستانی با 40 سال سابقه سوارکاری می گوید هر اسب با کارگر ماهیانه 16میلیون ریال هزینه نگهداری دارد که از عهده افراد علاقه مند بر نمی آید.
وی به افزایش قیمت لوازم جانبی سوارکاری نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک زین 450گرمی را 9میلیون ریال تهیه می کردیم که اکنون باید 45میلیون ریال برای آن بپردازیم.
وی با بیان اینکه صنعت پرورش اسب گرچه هزینه زیاد دارد اما درآمد زا نیز می باشد اظهار داشت: از زمان تصدی فرشید مرادی رییس هیات سوارکاری لرستان عملکرد این هیات تغییر کرده و به سمت پیشرفت بوده و با احداث میدان پیست تاحدودی مشکلات برطرف شده است.
دارنده اسب های با نژاد عرب، دخون و تروبرد می گوید هر اسب می تواند برای پنج نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.
فاطمه حسینی 33ساله و مدیر باشگاه سوارکاری و پرورش اسب یکه تاز لرستان نیز که فعالیت خود را در زمینه سوارکاری و پرورش اسب به صورت حرفه ای از سال 1382 آغاز نموده می گوید: صنعت پرورش اسب در صورت توجه مسئولین می تواند به یک صنعت درآمدزا برای استان تبدیل شود.
وی می گوید در 12 مسابقه زیبایی اسب کشوری بیش از 17 مقام اول تا سوم و هفت مدال در 2 رده چمپیونی و کورس را کسب کرده است.
حسینی افزود: در این باشگاه دوره استقامت، هندلری، کمک های اولیه، حرکات اصلاحی، آشنایی با مراحل ژنوتایپینگ و صدور شناسنامه و تبارنامه اسب، رفتارشناسی اسب، لنژ اسب، دوره مربی گری، دوره DC ملی، مدیریت و سرپرستی باشگاه سوارکاری، مبانی ژنتیک و اصلاح نژاد اسب، آموزش مسابقات ورزشی اسب های اصیل و آموزشی اسبدوانی با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار شده است.
وی افزود: هشت مسابقه استانی و کشوری در باشگاه یکه تاز لرستان برگزار شد و بیش از 6هزارو 200نفر ساعت آموزش از سال 89 تاکنون صورت گرفته است.
این پرورش دهنده اسب می گوید بیش از 40 راس اسب که 15 راس آنها خالص ایرانی بوده را تولید کرده است.
3210/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/60928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در پی عملیات غرورآفرین و مهم «وعده صادق»

واگذاری 1741 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام (ره) لرستان

مبارزه با علف‌های هرز سطح 167 هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های خرم‌آباد ضروری است

بازنشسته شدن پیش از موعد یک هزار و 747 کارگر مشاغل سخت در لرستان

حمایت سپاه از ایده‌های جهش تولید و نقش مشارکت مردم

شناسایی 4 هزار انشعاب غیر مجاز آب در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

88درصد لرستان درگیر خشک‌سالی است

58 درصد ظرفیت سد‌های لرستان خالی است

کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

مبارزه با آفت زنگ زرد در 400 هکتار از گندم زار‌های لرستان

قصابی و رستوران متخلف در بروجرد پلمب شد

واگذاری 1741 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در لرستان

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

لرستان جزو استان های برتر در ساخت مسکن برای مددجویان

حمایت شهرهای مختلف لرستان از اقدام دفاعی سپاه علیه اسرائیل

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

استمرار حمایت مردم لرستان از اقدام دفاعی سپاه علیه اسرائیل

شکرانۀ «وعده صادق» در لرستان

برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

بازدید رئیس کل بازرسی لرستان از پل در دست ساخت شوراب

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

دیدار فرمانده سپاه لرستان با خانواده شهید نعمت پور در الشتر

بارش رگبار‌های بهاری فردا در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

آسمان لرستان در انتظار رگبارهای بهاری

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چهره‌های شاخص هنر انقلاب اسلامی لرستان تجلیل شدند

خیبر خرم‌آباد در اندیشه صعود به لیگ برتر/ جدال با سایپا برای تداوم صدرنشینی

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

واگذاری 1741 واحد مسکونی به مددجویان لرستان

تاکید بازرس کل لرستان بر تسریع در روند احداث پل «شوراب»