ندای لرستان

آخرين مطالب

استاندار لرستان:

شرکت سرمایه‌گذاری استان‌های منطقه چهار تشکیل می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - استاندار لرستان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین استان‌های منطقه چهار کشور تشکیل می شود.
به گزارش ایرنا، سیدموسی خادمی روز پنجشنبه در حاشیه دومین نشست استانداران منطقه چهار کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه بحث‌های خیلی خوبی انجام شد و با تشکیل چندین کارگروه مسائل خاص در حوزه‌های ویژه مورد بررسی قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: به طور مثال در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، انرژی و حمل و نقل هر کدام از استان‌ها متقاضی شدند که اقداماتی انجام دهند.
خادمی خاطرنشان کرد: همچنین قرار شد یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین چند استان شکل بگیرد که مگا پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ را تعریف و انجام دهیم.
استاندار لرستان تصریح کرد: علاوه بر این موارد اقدام فوری‌تری که در بودجه 98 داریم این است که مسئولین استان‌های منطقه چهار، نمایندگان آنان و افراد موثر، جلساتی را با روسای قوا و مدیریت برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند طرح‌های عمرانی و زیرساختی را در بودجه 98 تا حدودی تامین اعتبار کنند.
وی بیان کرد: لرستان یکی از استان‌هایی است که مسئولیت حوزه کشاورزی را به عهده گرفته و بین استان‌های دیگر نیز تقسیم کار شده است.
خادمی موقعیت مناسب جغرافیایی در غرب و جنوب غربی و وجود عضوهای بزرگ کشاورزی و صنعتی را یکی از برتری های این منطقه دانست و افزود: استقرار در مسیر کریدور جاده‌ای و ریلی شمالی، جنوبی و شرقی، غربی کشور، داشتن مرز زمینی طولانی با کشور عراق و مرز دریایی با کشورهای عربی و قرارگیری در مسیر ترانزیت بین‌المللی، وجود مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی، امکان ایجاد و تقویت ارتباطات مناطق شمالی با جنوبی و غربی با مرکزی از دیگر قابلیت‌های این منطقه هستند.
وی ادامه داد: همچنین این منطقه در مسیر کریدور حمل و نقل بین‌المللی از جمله خط ریلی بغداد خانقین تا مرز خسروی قرار دارد.
به گفته وی امکان اتصال به شبکه ریلی کشور جهت افزایش مبادلات تجاری با عراق، بهره‌مندی از موقعیت مرزهای رسمی مناسب جهت گسترش مبادلات تجاری و زیارتی، دسترسی به بازارهای بین‌المللی از طریق خوزستان، کرمانشاه، ایلام و کشور عراق و سایر کشورهای عربی، وجود بازارهای مصرفی متنوع و امکان مبادلات تجاری با عراق، قرارگیری در مسیر زیارتی عتبات عالیات از دیگر مزیت های این منطقه محسوب می‌شوند.
خادمی بیان کرد: این منطقه به واسطه شرایط توپوگرافی مناسب و حجم بالای نزولات آسمانی بخش عمده‌ای از روان آب‌های کشور، آبهای زیرزمینی و رودخانه‌های دائمی را در اختیار دارد به طوری که تنها استان لرستان از 13.8 میلیارد مترمکعب منابع آب سطحی برخوردار است.
استاندار لرستان ادامه داد: وجود 2500 کیلومتر رودخانه‌های بزرگ و منابع فراوان آب زیرزمینی، تولیدات کشاورزی و فعالیت‌های دامی از جمله دیگر پتانسیل‌های این استان‌ها محسوب می‌شوند.
وی بهره‌مندی زمینه‌های گسترش گردشگری طبیعی از جمله ویژگی‌های ممتاز آب و هوایی، چهار فصل بودن اقلیم و داشتن تاریخ کهن از جمله وجود آثار و جاذبه‌های تاریخی و پیشینه باستانی منطقه و وجود صنایع متنوع با قابلیت را از دیگر مزیت‌های منطقه عنوان کرد و افزود: فرهنگ غنی، مشترکات قومی، فرهنگی و فراملی، نیروهای کار جوان فراوان و برخورداری از امنیت بسیار بالا، وجود اشتراکات قومی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان‌های منطقه با کشورهای عراق و سوریه، امکان استفاده از نیروهای جوان جهت توسعه بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه گردشگری در بازاریابی منطقه و برخورداری از سطح مناسب امنیت به طوری که این استان‌ها از مناطق بسیار امن کشور محسوب می‌شوند.
خادمی گفت: این منطقه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید انرژی‌های فسیلی و گسترش صنایع پایین دستی آن، تولید انرژی برق‌آبی و صادرات آن، منابع قابل ملاحظه نفت و گاز و امکان بهره‌برداری از آنها را دارد و زمینه توسعه صنایع مرتبط برخورداری از شبکه‌های انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از جمله قرارگیری در مسیر خط انتقال گاز اتان/اتیلن از عسلویه به زاگرس فراهم است.
استاندار لرستان همچنین گفت: برخورداری از قابلیت تولید انرژی برق‌آبی و زمینه تولید و صادرات برق، برخورداری از شبکه انتقال، تبدیل و توزیع برق شامل خطوط فشار قوی و پست‌های مربوط نیز از پتانسیل‌های منطقه محسوب می‌شوند.
وی افزود: تقسیم کار استانی در منطقه باید بر اساس فعالیت‌های مختلف و بررسی‌های کامل صورت گیرد و هر فعالیت از طریق استان مربوطه تهیه شده در پهنه کل استان‌های منطقه 4 مهیا شود به طور مثال بخش معدن در استان مرکزی، صنعت در همدان، خدمات با تاکید بر گردشگری در کرمانشاه، انرژی در خوزستان، کشاورزی در لرستان و آب در ایلام باید مورد بررسی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: همچنین تدوین برنامه اقدام مشترک مقابله با ریزگردها و جذب منابع جبران کننده خسارت‌های ناشی از آن، تدوین برنامه مشترک اقدام مقابله با بیماری‌های جنگل‌های بلوط، تشکیل هلدینگ مشترک سرمایه گذاری و مشارکت اتاق بازرگانی‌های استان‌های عضو و جلب مشارکت موسساتی سازمان‌های توسعه‌ای و جذب سرمایه خارجی با توجه به مغایرت تقسیم بندی استان‌ها به مناطق توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد می‌شود.
استاندار لرستان اظهار کرد: همچنین پیگیری لازم برای یکسان‌سازی مناطق انجام و نامه‌های مشترک برای تامین اعتبار پروژه‌های مشترک حداقل بین دو استان در بودجه 98 تدوین شود.
7264/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/58805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها

چند نکته برای رهایی از شر یبوست مزمن

مکمل های طبیعی برای مبارزه با افسردگی

7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی

3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها

تاثیر توت فرنگی روی پوست

پزشک خوب| استارت آپی که حوزه سلامت روان را متحول کرد

مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان

آشنایی با اسکولیوز و راه های درمان آن

خطرات ناشی عدم استفاده درست از کالسکه و صندلی ماشین کودک

روش تضمینی برای درمان ریزس مو سکه ای

کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن

تخصصی ترین پلتفرم برای نوبت دهی و مشاوره آنلاین حوزه زیبایی

با این تغذیه خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید

علائم آلرژی بهاری را می شناسید؟

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است