ندای لرستان

آخرين مطالب

میزگرد هنرمندان صنایع‌دستی در جهاد دانشگاهی؛

صنایع‌دستی پا در مسیر احیا گذاشت/ چند قدم تا جان گرفتن اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بیگانه‌ها و غریبه‌ها بیشتر از ما می‌شناسندشان، هم فرش‌بافی، ورشوسازی، گلیم‌بافی و ... را، هم زنان و مردان لر و هنرشان را. هنرهایی ظریف که ظرافتشان همه را به خشوع در برابر محصولات این هنرها واداشته است.
ایستادگی و پایمردی زنان و مردان لر و مشقتی که در راه استمرار و زنده ماندن هنر صنایع‌دستی به خرج می‌دهند، ستودنی است. دست‌هایی که خلق می‌کنند و هنر و صنعت را در هم می‌آمیزند، رنگ‌ها را به سر شوق می‌آورند و با ترکیبشان هر چشمی را به خود خیره می‌کنند، هر آنچه بی‌ارزش است را ارزش می‌بخشند و با سرانگشتان خود تار بی ‎ نقش و نگار را جان می‎دهند تا آنچه حاصل دست‌های هنرمند آن‌هاست پشت ویترین مغازه‌ها و میان خانه‌ها و آن‌سوی مرزها جلوه ‎ گری کند و نشان از هنر لری و ایرانی داشته باشد.
زنانی و مردانی غیور که تقریباً در بدترین شرایط حمایتی، هنوز با هنرشان وداع نکرده‌اند! اما اگر حواسمان نباشد چه هنرها که به‌واسطه این‌گونه وداع‌ها ترک می‎شوند و به‌مرور از یاد می‎روند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، وقتی حتی حال صنعتی‌ترین صنایع اقتصادی و تجاری و... ما خوب نیست در این وضعیت اغما یا نقاهت، عده‌ای از زنان و مردان لر صنایع‌دستی را به‌عنوان تنها راه معیشت خویش انتخاب کرده‌اند. صنایع‌دستی که می‌تواند بازار جذاب و مطلوبی برای رونق اقتصادی و حرکت در مسیر حمایت از تولید ملی باشد، ظرفیتی مغفول مانده که جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری اجرای طرح مشاغل خانگی درصدد است تا آن را احیا کند.
صنایع‌دستی لرستان و دغدغه‌ای به نام فروش
حسنوند از هنرمندان فرش‎باف لرستان در میزگرد هنرمندان صنایع‌دستی استان با رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرعامل شرکت رابین گفت: با سابقه 20 ساله ‎ ای که در تولید گلیم دارم مهم‌ترین مشکل هنرمندان این حوزه را درزمینهٔ بازاریابی و فروش می ‎ دانم.
هنرمندان صنایع‌دستی نیاز به آموزش دارند/ لزوم حمایت از فرش‎بافان لری
وی ادامه داد: باید برای هنرمندان صنایع‌دستی استان راهی برای فروش و به‌روز شدن محصولات در نظر گرفته شود و کلاس‎های حمایتی برای ما گذاشته شود تا ما هم به بتوانیم ادامه فعالیت کنیم و محصولاتمان را صادر کنیم. با توجه به پتانسیل جهاد دانشگاهی، این نهاد می‎تواند درزمینهٔ آموزش پیش‎قدم شود.
حسنوند با بیان اینکه کسانی‌که دغدغه اشتغال دارند، ثوابشان از حج رفتن بیشتر است، افزود: هنرمندان صنایع‌دستی به دنبال ایجاد اشتغال هستند و باید آنها را حمایت کرد.
فرش دست‎بافت لری بافرش تبریز برابری می‎کند
این تولیدکننده فرش لری یادآور شد: نمونه فرش‎های لرستان با فرش تبریز برابری می‎کند و حتی گاهی اوقات برخی کارشناسان تشخیص نمی‎دهند که فرش دست‌بافت ما کار هنرمند لر است یا کار فرش ‎ باف تبریزی.
وی خاطرنشان کرد: باوجود تحریم‎ها باید به فکر بازارهای جدید برای محصولات صنایع‌دستی استان باشیم.
وعده‌هایی که روی زمین ماند
معصومه ظهرابی، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی لرستان نیز گفت: طرح ‎ های مشاغل خانگی که در گذشته اجرایی می ‎ شد دردی از دردهای هنرمندان صنایع‌دستی استان و کشور دوا نکرد و وعده‎ها روی زمین ماندند. به نظر می ‎ رسد طرح الگوی نوین توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی که جهاد دانشگاهی مجری آن است، برنامه ‎ های بهتری برای صنایع‌دستی استان، آموزش هنرمندان و هنرجویان این حوزه و بازاریابی محصولاتمان دارد.
صنایع‌دستی مغفول مانده احیا شوند
وی ادامه داد: صنایع‌دستی زیادی در لرستان وجود دارد که فرش و گلیم نمونه بارز آن‌هاست اما بااین‌حال برخی از صنایع‌دستی استان مانند گیوه ‎ بافی و نواربافی سال ‎ هاست که فراموش‌شده‌اند و هنرمندان صنایع‌دستی در این حوزه ‎ ها فعالیت ندارند
ظهرابی افزود: همچنین هنرمندان صنایع‌دستی مشکل ابزار و مواد اولیه دارند و این قضیه باعث شده که تولید این حوزه افت کند.
صنایع‌دستی اشتغال و پول به وجود می‎آورد
شهریار میناگر از هنرمندان صاحب‌نام در حوزه ورشوسازی نیز گفت: صنایع‌دستی استان ظرفیت بسیار بالایی دارد و توجه به این صنایع باعث درآمدزایی برای مردم لرستان می‎شود.
وی ادامه داد: صنایع‌دستی به‌عنوان صنایعی بدون سروصدا و دود به وضعیت اشتغال استان کمک خواهد کرد و نباید از این ظرفی غافل شد.
بازارهای بزرگی برای فروش صنایع‌دستی کشور وجود دارد
سعید عباسی بنی، مدیرعامل شرکت رابین نیز با بیان اینکه پتانسیل‌های صنایع‌دستی کشور ما بسیار بالاست، گفت: اما محصولات این حوزه به دلایلی چون عدم برخورداری از کیفیت لازم، عدم تحقیق کافی از بازار و... در مرحله فروش با مشکل مواجه می‌شوند.
وی ادامه داد: تا زمانی که بازار فروش صنایع‌دستی کوچک باشد، نمی‌توانیم انتظار فروش بالا و مشتریان زیادی را داشته باشیم. فضای آنلاین فرصتی برای معرفی بیشتر محصولات صنایع‌دستی و فروش آنان در سطح کشور و دنیاست.
عباسی بنی اضافه کرد: یکی از دلایل عدم فروش صنایع‌دستی این است که محصولات این حوزه به‌روز نشده و نیازهای بازار در این بخش شناسایی نشده‌اند. به‌عنوان‌مثال هنوز فرش ایرانی با تم دوره صفوی و قاجار تولید می‌شود و این قضیه باعث شده بازار فروش این محصول را در برخی از کشورها از دست بدهیم.
این کارآفرین اظهار کرد: بازارهای بزرگی برای فروش صنایع‌دستی در داخل و خارج کشور وجود دارد که متأسفانه هنرمندان ما در این حوزه از آن غافل هستند چراکه تحقیقات خوبی در این بخش صورت نگرفته است.
محصولات صنایع‌دستی را با بازار هماهنگ کنیم
مدیرعامل شرکت رابین خاطرنشان کرد: باید بازار صنایع‌دستی را بررسی کنیم و محصولاتمان را با آن هماهنگ کنیم.
تسهیلات چاره مشکلات اقتصادی و تولید نیست
دکتر سید علی نادر دهقانی ‎ الوار، رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان نیز با اشاره به اینکه ما نیروی انسانی و ثروت داریم اما نمی‌توانیم آنها را با هم لینک دهیم، گفت: در این حوزه ضعف داریم و نیاز است با شبکه‌سازی در چرخه تولید این نواقص را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مجری طرح الگوی نوین توسعه و تسهیل گر مشاغل خانگی کشور است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی در این طرح سعی دارد نواقص موجود مشاغل خانگی کشور را باهدف تدوین مدل‌های عملیاتی و کارآمدتر بررسی نماید. نقطه اتکا ما در این طرح پشتیبان‌ها هستند. اگر پشتیبان‌ها مسئولیت خود را به‌خوبی انجام دهند و در خط مقدم باشند، این طرح به موفقیت می‌رسد.
دهقانی‌الوار با یادآوری اینکه در لرستان 4500 متقاضی طرح مشاغل خانگی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که اطلاعات 3500 نفر از آنها ارزیابی و تأیید شد، افزود: در ارزیابی که از متقاضیان ثبت ‎ نامی در این طرح انجام شد، لرستان رتبه سوم جذب متقاضیان را در بین 9 استان پایلوت این طرح کسب کرد.
لزوم شبکه‎سازی در فرآیند تولید صنایع‌دستی
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی بازار فروش محصولات است، افزود: با شبکه‌سازی در فرآیند تولید و اشتغال می‌توان این نواقص را رفع کرد. در لرستان نیز این مشکل گریبان ‎ گیر تولیدکنندگان صنایع‌دستی است و برای حل آن نیاز است که برای محصولاتمان برند تعریف کنیم.
دهقانی‌الوار با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی در لرستان با مشکلاتی چون آموزش توانمندسازی و مهارت‌آموزی نیروی کار مواجه هستیم، تصریح کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی در طرح مشاغل خانگی در راستای آموزش نیروهای متخصص و فنی اقدام خواهد کرد و این دوره‌های آموزشی برای پشتیبان‌های این طرح نیز برگزار می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ایجاد اشتغال و رونق تولید در کشور بسیار بااهمیت است و اگر به این مرزوبوم وفاداریم و اگر نگران پیشرفت کشور باید در این راستا قدم برداریم، تصریح کرد: هنرمندان صنایع‌دستی دلسوز کشورند و صنایع‌دستی شناسنامه و هویت ما هستند که در صورت ساماندهی چرخه تولید این محصولات، بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال کشور حل خواهد شد.
وی با اشاره به مشکل برخی از هنرمندان صنایع‌دستی در خصوص دریافت تسهیلات بانکی، افزود: تسهیلات راه چاره اقتصاد و تولید نیست؛ هنرمندان صنایع‌دستی برای حل مشکل تأمین مالی خود از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده کنند.
دهقانی‌الوار یادآور شد: جهاد دانشگاهی در طرح توسعه مشاغل خانگی نقش مشاور، پشتیبان، آموزش‌‌دهنده و رابط بین متقاضیان مشاغل خانگی و بازار فروش است و با اعتقاد به‌ضرورت و اهمیت الگوی نوین مشاغل خانگی با تمام وجود در این عرصه حضور و فعالیت داریم.
تنظیم از ساناز رباطی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/57621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع تصرف 12 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

آیین تکریم و معارفه استاندار لرستان