ندای لرستان

آخرين مطالب

توسعه بدون همکاری مردم امکان ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد- وجود معادن فراوان در لرستان ظرفیتی ناب برای توسعه همه جانبه این استان محروم اما پر نعمت به شمار می رود ظرفیتی که برای بهره مندی از آن علاوه بر مسئولان، بایستی مردم نیز پای ثابت کار باشند.
وجود ظرفیت های متعدد در هر منطقه فرصت مناسبی برای پیشرفت و توسعه محسوب می شود و ایجاد زیرساخت ها به منظور بهره برداری از این فرصت ها همواره مورد توجه بوده است.
لرستان از استان های غنی در زمینه بسیاری از نعمت های طبیعی و استعدادهای خدادادی بوده و از دیرباز تاکنون مردم این سرزمین به دلیل ضعف در زیرساخت ها از این مزایا و مواهب خدادادی بی بهره بوده اند.
وجود معادن فراوان در لرستان ظرفیتی ناب برای توسعه همه جانبه لرستان به شمار می رود به نحوی که در صورت توجه جدی به این بخش، ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری در عرصه فرآوری انواع سنگ های تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیر فلزی به فرصت های درخشان توسعه و اشتغال تبدیل خواهد شد.
برای رسیدن به توسعه در هر بخشی مردم نیز باید یک پای ثابت کار باشند که متاسفانه در برخی مواقع عدم همکاری مردم خود عاملی برای توسعه نیافتگی می شود.
اجرای نخستین طرح استخراج زیرزمینی سنگ کشور که قرار است در استان لرستان اجرایی شود نمونه بارزی از عدم همکاری مردم است که به دلیل همراهی نکردن برخی معارضان محلی، همچنان روی کاغذ مانده است.
**صدور نخستین مجوز مطالعات استخراج زیرزمینی سنگ تزیینی کشور در لرستان
معاون امور معدنی و اکتشافات اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان می گوید: با توجه به ظرفیت بسیار بالای سنگ تزیینی استان و کیفیت این ماده معدنی در لرستان، برای اولین بار در کشور مجوز مطالعات استخراج زیرزمینی سنگ تزیینی برای این استان صادر شده است.
جلال مومیوند اظهار داشت: سایقه استخراج زیرزمینی معادن کشور در حوزه هایی همچون ذغال سنگ و معادن فلزی از جمله سرب و روی است و تاکنون هیچگونه سنگی به صورت زیرزمینی در کشور استخراج نشده است.
معاون امور معدنی و اکتشافات اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: تاکنون استخراج سنگ تزیینی به صورت روباز انجام شده که علاوه بر آثار نامطلوب زیست محیطی، قطعات سنگ استخراج شده نسبت به استخراج زیرزمینی کوچک تر است.
مومیوند با بیان اینکه ایمنی استخراج زیرزمینی بسیار فراتر است تصریح کرد: این نوع فرایند باعث حفظ محیط زیست و توسعه پایدار می شود.
وی کاهش ضایعات و باطله را از دیگر مزایای استخراج زیرزمینی سنگ برشمرد و گفت: سنگ حاصل از این روند هوازده نیست و کیفیت بسیار بالاتری دارد.
وی با بیان اینکه مجوز استخراج زیرزمینی برای مطالعه در منطقه دره بادام شهرستان چگنی صادر شده گفت: با توجه به جغرافیای این منطقه، با اتمام ذخیره سنگ در معادن زیرزمینی، می توان از معدن به جامانده به عنوان هتل، قطب های گردشگری و جاذبه های ژئوتوریسمی استفاده کرد.
**ایمنی و صرفه اقتصادی کمتر در معادن روباز
معاون امور معدنی و اکتشافات اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ذخایر قابل توجه سنگ تزیینی به ویژه در شهرستان چگنی وجود دارد که در محیط جنگلی واقع شده اند و محیط زیست اجازه برداشت از این معادن را نمی دهد.
مومیوند گفت: هم اکنون برخی معادن روباز برای استخراج سنگ تا عمق 70 متر نیز پیشروی کرده اند که علاوه بر این آسیب زیست محیطی، ایمنی و صرفه اقتصادی کمتری نسبت به استخراح زیرزمینی دارند.
وی هشدار داد با ادامه روند فعلی برداشت، ذخایر سنگ منطقه تا 10 سال آینده رو به اتمام خواهد بود و امروز که این محوز برای لرستان صادر شده باید از فرصت ایجاد شده برای اشتغال، ارزش افزوده و حفظ محیط زیست استفاده کرد.
وی با بیان اینکه اجرای این مهم برند لرستان را در دنیا معرفی می کند افزود: در حال حاضر 20 معدن سنگ با اشتغال مستقیم یکهزار و 400 نفر در دوره چگنی فعال است که با ذخیره سنگ انها، این میزان فرصت شغلی از دست می رود.
**طرحی با مجوز شورای عالی معادن و شورای عالی محیط زیست معطل معارضان محلی
معاون امور معدنی و اکتشافات صمت لرستان ادامه داد: طرح مطالعات استخراج زیرزمینی سنگ تزیینی کشور در لرستان دارای مصوبه شورای عالی محیط زیست و مجوز شورای عالی معدن است اما به دلیل اعتراض بهره برداران محلی، همچنان روی کاغذ مانده است.
مومیوند تصریح کرد: بهره برداران محلی سال ها از معادن منطقه به صورت سنتی برداشت کرده اند و به دلیل ناآگاهی با طرح فعلی مخالفت می کنند چرا که معتقدند در صورت اجرای استخراج زیرزمینی منافع آنها به خطر می افتد.
وی گفت: به همین منظور چندین جلسه توجیهی با بیش از 200 نفر اهالی منطقه برگزار و تصاویر و ویژگی های استخراج زیر زمینی برای انان بازگو و تشریح شده اما به نظر می رسد عده ای همچنان اهالی منطقه و بهره برداران محلی را به دلیل سودجویی خود تحریک می کنند و با دادن اطلاعات غلط به آنها، مردم محلی را در مقابل این طرح عظیم قرار می دهند.
وی با بیان اینکه اعتبار این طرح ملی است بیان کرد: باید از این فرصت برای اقتصادی و صنعتی کردن فعالیت های معدنی استان استفاده کرد که به همین منظور قرار است جلسات دیگری با حضور معارضان و فرماندار دوره چگنی برگزار شود.
مومیوند یاداور شد: مطالعات مقدماتی طرح با برداشت تصاویر هوایی انجام شده و هم اکنون که نیازمند حفر تونل برای شناخت تکنوتیک در عرصه های مختلف هستیم، طرح متوقف شده است.
**برداشت 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال لرستان
معاون امور معدنی و اکتشافات اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در حال حاضر 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال استان استخراج می شود.
مومیوند با بیان اینکه 230 محدوده معنی در استان وجود دارد، افزود: 103 معدن نیز غیرفعال است که اطلاعات آنها برای تعیین تکلیف و تبدیل به پارک به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته 6 میلیون و 340 هزار تن ماده معدنی از استان لرستان استخراج شده که این میزان معادل 91 درصد تعهد استان است.
وی با بیان اینکه در این شاخص لرستان جز استان های نخست کشور محسوب می شود، گفت: ذخیره معادن استان 588میلیون تن برآورد شده که عمده آن سنگ لاشه و تزیینی است.
مومیوند بیان کرد: لرستان در حالی 2 درصد ذخیره سنگ کشور را دارد که 6 درصد میزان استخراح کشور را داراست.
** فعالیت سنتی موجب هدررفت منابع معدنی شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: فعالیت سنتی و عدم نوآوری موجب هدررفت منابع معدنی استان می شود.
احمد مرادپور افزود: ذخایر زیرزمینی به عنوان ثروت های ملی و استانی نقش مهمی در توسعه پایدار دارند بدین معنا که باید با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از این داشته ها استفاده کرد.
وی تصریح کرد: چنانچه فعالیت یک معدن منجر به نابودی و یا تخریب محیط زیست شود، هر اندازه که استخراج از آن واحد دارای ارزش اقتصادی باشد، باز هم دچار زیان شده ایم.
مرادپور اضافه کرد: در سال های گذشته معادن استان به افراد غیرتخصصی واگذار شده و امروز نتیجه این امر، تعطیلی برخی واحدهاهی سنگبری استان با قدمت 40 سال است.
وی همچنین با انتقاد از اینکه در گذشته وسعت بسیاری تحت عنوان معدن به افراد واگذار می شد، بیان کرد: در حال حاضر این واگذاری ها محدود شده و باید علاوه بر توجه به این امر، استخراج از معادن به سمت مواد کم حجم با ارزش افزوده بالا سوق داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/57587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

56 هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

319 هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد